Syre brist?

#1 - 19 december 2004 08:08
Mina slöjstjärtar gapar licksom stort under vattnet, det set ut som om de försöker svälja vatten. Sedan går de upp och andas vid ytan ofta och så flyter de uppåt. Kan detta bero på syrebrist? Isåfall vad kan man göra för att få tillräkligt med syre? JAg byter vatten 1-2 gånger i veckan.
#2 - 19 december 2004 08:15
Kan vara en nitritspik... gör ett 30-40% vattenbyte NU!
Har du cirkulation på vattenytan så har du inte syrebrist... lr det beror på hur många fiskar du har i förhållande till ytvattenrörelserna.
#3 - 19 december 2004 08:17
Bytte vatten i fredas. Då blev de bättre. Men jag kanske ska byta 2 gånger i veckan hela tin.

Ska byta idag igen.
Men syretabletter, funkar de?
#4 - 19 december 2004 09:39
Det enklaste är att ha trots vad många anser en luftpump med syresten om gör vågor på ytan och tillför luft/syre under täckglasen.
Vi som har innedammar på 3-5 kubik då är det många som har kraftiga luftpumpar och långa syrestenar som släpper ut riktikt små luftbubblor som också syresätter vattnet på väg upp till ytan.
Sedan ska man tänka på hur varmt rummet är och hur mycket syra det finns i luften i rummet, kanske du behöver vädra och få in frisk syrerik luft varje dag.
#5 - 21 december 2004 06:39
Okej. Men syresten är de sama sak som syretabletter?
#6 - 21 december 2004 06:49
Syresten är inte det samma som syre tabletter, du tycks ha problem med din fisk så gå till Zoopets första sida och börja läsa som du inte kunde något om akvarieskötsel eller fiskar.
#7 - 21 december 2004 06:50
Okej. Men syresten är de sama sak som syretabletter?

Nej, syretabletter är små vita tabletter som du lägger i ditt akvarie där de sakt men säkert gör som värktabletten Treo; brusar frma syrebubblor.

Syrestenar däremot är rekangulära skaer som du fäster på en ihålig slang. Den ihåliga slangen kommer det luft ur och den luften kommer vanligtvis från en liten "motorpump".

När man har en sådant litet kar som du har så borde du installera i en luftpump. Det finns i zoobutikerna (antar att du har en skål?) en form av filter- och syresytem för runda kar. Har du ingen så tycker jag du tar dig en titt på ett sådant. Har du inte pengar kan du alltid lite fint inflika detta till dina föräldrar.

God Jul! Elinor
#8 - 21 december 2004 10:58
Jag har en pump som sprutar upp luft-bubblor. Jag byter 1 tredjedel av vattnet 1 gång i veckan. Brukar byta på söndagar. Men sedan på fredagarna brukar fiskarna må lite dåligt, de tar luft uppevid ytan väldigt ofta. Och så verkar de flyta i vattnet. Sedan lixom sprutar de ut luftbybblorna när de simmar neråt i akvariumet.
Så då bytte jag vatten igen. Efter de mådde de bättre. Är de bästa att jag byter 2 gånger i veckan eller att jag köper syretabletter. För jag tror de är syre brist de blir i vattnet.
#9 - 21 december 2004 11:09
Byt vatten oftare. Du har nog nitritproblem med slöjisar i en skål.
#10 - 21 december 2004 11:15
okej, de kan va nitrit. men ger nitrit syre brist? eller nitrit kanske ger symtom som ser ut som syre brist.

Men om man byter vaten ofra, blir de ej dåligt vatten för fiskarna. Har läst att man ej ska byta oftare än 3 dagar. stämmer de?
#11 - 21 december 2004 12:13
Jag har också haft slöjsjärtar i Guldfiskskål.

Jag hade syretabletter och de är små tabletter som du stoppar i vattnet och tabletten smälter och uppe vid utan hamnar all syre.

Vad jag nu rekomenderar dig att du skall ha en hel del växter, köpa syretabletter (Ge en tablett vid varje vattenbyte) ELLER skaffa en pump och filter! Det finns sånna små bottenfilter som är till Guldfiskar i skål.

Du borde dock skaffa en störra akvarium (Minst 80L)
#12 - 21 december 2004 16:18
Ja kanske inte har gjort detta klart. KAn ha varit under en annan tråd jag skrev detta. Jag har ett botten filter + en pump.

Men du "-FiskÄlskare-" funkar syretabletter, såg de i en fiskaffär och kom att tänka på de nu när mina fiskar verkade få problem med syre.

Om jag köper syretabletter, ska jag byta vatten 1 gång i veckan, eller 2?
#13 - 21 december 2004 16:24
Bästa <b>Amalia</b>: Ja, nitrit resulterar i syrebrist eftersom fiskarna inte kan tillgodogöra sig syret i nitritrikt vatten. Det faktum att dina fiskar mår bra efter ett vattenbyte för att sedan må allt sämre efter ett antal dagar tyder på dålig vattenkvalitet.

I ditt fall har vi ju pratat om att du måste skaffa ett akvarium för att lyckas med att hålla guldfiskar i längden. Vill du å andra sidan fortsätta med din skål så måste du helt enkelt byta vatten oftare, förslagsvis 30% var tredje dag.

Att köpa syretabletter är i längden inte någon hållbar lösning. Syretabletter använder man vid medicinering, när pumpen pajat eller under liknande omständigheter.

Cheers

/Gud bevare Tsaren och Hans familj
#14 - 21 december 2004 16:35
Okej, jo jag tänkte var 3 dag. Men skulle man kunna köra med båda vattenbyten var 3 dag och syre tabletter? Då måste man ju få omtimalt med syre?
#15 - 21 december 2004 17:16
Syretabletter funkar bara en kort stund. Om ens det. De är inte en lösning på kronisk syrebrist i ett akvarium.
#16 - 21 december 2004 17:27
okej.
#17 - 21 december 2004 17:51
Men skaffa dig Pump istället!
#18 - 21 december 2004 18:14
Hon har ju redan en skrev hon. Det är dåliga vattenvärden det handlar om.
#19 - 21 december 2004 18:29
Du har säkert hört det förut... men lösningen är ett större akvarium!
Du kan göra "konstgjord andning" på fiskarna ett tag... antingen med dagliga 10% vattenbyten, eller 1/3 var tredje dag. Helt klart är att du byter vatten för sällan just nu, annars skulle inte problemen uppstå...
#20 - 22 december 2004 09:06
I affären sa de att de räckte med 1 gång i veckan. Men de har ju vuxit lite, så jag ska byta 2 gånger i veckan nu.
#21 - 22 december 2004 15:33
Det handlarna säger i sina affärer ska tas med en näve salt, men detta visste du säkert sedan tidigare. Däremot kan du alltid lita på en marinofficers ord.

Semper fidelis.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren och Hans familj
#22 - 22 december 2004 18:09
<font color="black">Som Azur sa, Syretabletterna funkar bara för ett par timmar, knappt det!</font id="black">

Fast köp mycke växter..
#23 - 23 december 2004 11:22
Okej, de verkar må bra nu iaf. Tänkte att man kanske skulle skaffa en starkare pump eller liknande om ett tag. Ger en starkare pump mera syre?
#24 - 23 december 2004 12:20
Ger en starkare pump mera syre?

Det är väldigt marginellt.

Dina slöjstjärtar behöver det syre som finns i ca 50 l vatten per fisk så småningom, det kan du aldrig åstadkomma i din kupa. Det du gör nu är i alla fall konstgjord andning, utan ett större akvarium så kommer dina fiskar att leva en tynande tillvaro i max något år, innan de dör...

Lyckliga välmående slöjstjärtar som lever ett lååångt liv, har aldrig vistats i en skål, inte någon längre tid i alla fall..
#25 - 23 december 2004 15:01
Så om jag skulle ha ett 250 liters akvarium skulle jag inte behöva pump då? :S Efter som de jag nu gjorde var konstgjord andning?
#26 - 23 december 2004 15:04
Du slipper aldrig pump, efterssom du måste ha något som för vattnet igenom filtermassan.
Men med större kar kan du nöja dig med vattenbyte var 14e dag och dessutom ha lyckliga fiskar. Dom du har nu lider, jag tycker att döden är en bättre lösning än det du håller på med.
MVH
magnus
#27 - 23 december 2004 15:17
jag acepterar din åsikt. men man tycker ju olika.

Vad har du utrycket "konstgjortandning" med saken att göra?
#28 - 23 december 2004 15:28
Kära <b>Amalia</b>:

Du måste lära dig att lyssna på folk som vet mer än du själv om ett specifikt ämnesområde. Tant Nancy, Kramfors m.fl. har helt enkelt pysslat med det här så mycket längre och vet så mycket mer. Beakta detta, devotjka.

Lägg slantarna du får i julklapp på ett trevligt 100+ akvarium, det behöver inte bli så förfärligt dyrt ens för en liten flicka utan inkomster.

Cheers

C uvasjenijem
Gud bevare Tsaren och Hans familj
#29 - 23 december 2004 15:36
Jag kommer inte att få några pengar i julklapp. eftersom jag har önskat mig saker.

jag har inte heller plats i mitt rum för något större. Och de jag ville få svar på var om syre-tabletter fungerade under långtid. men nu har jag fått reda på att så är fallet. Sedan undrade jag vad konstgjord andning va, men de har jag inte fått svar på.
#30 - 23 december 2004 16:00
Med konstgjord andning menade jag livsuppehållande åtgärder, alltså ett sätt att tillfälligt hålla liv i dina fiskar!

Du pratar t ex om att skaffa en pump, vad kostar en sådan, sisådär en 300 kronor? Då är det bättre att spara dessa pengar till ett större akvarium. Under tiden får du byta vatten två till tre gånger i veckan, det kommer du inte ifrån. Du hade väl två slöjstjärtar va? Isåfall skulle de ha det bättre i ett 100 litersakvarium, ett sådant får du begagnat för sisådär 3-500 kronor...
#31 - 23 december 2004 19:30
Du måste ställa dig frågan vad som är målet med att ha fiskar. Om du svarar att det handlar om att få dom att överleva ett tag så är du inne på rätt spår. Men seriösa akvarister har mål ställda långt högre än så, nämligen att få djuren att trivas. Hur kul skulle du själv tycka att det skulle vara att vara instängd i en garderob och att ha ständiga giftinjektioner i dig, får äta enbart hundfoder samtidigt som du har svårt att andas? Det är ungefär så din fisk känner sig nu, nitriten är giftet och det är det som gör att den inte kan andas. Han lider helt enkelt. Mäniskor med empati lyssnar och lär, de andra har inte på detta forum att göra.

Förlåt för dom hårda orden, men jag såg inget annat sätt att försöka få dig att förstå.
MVH

Magnus
#32 - 24 december 2004 10:33
Man kan också uttrycka det så här:
Skulle du inte tycka att det vore mysigt med fiskar som simmar runt och busar, äter ur din hand och kanske till och med leker och skaffar nya småfiskar???
Fram för allt, skulle det inte vara kul om din slöjstjärt blev större än en knytnäve och levde i mååånga år (35 år har jag hört är möjligt)???
För att göra detta möjligt så måste du ha ett större kar!!!
#33 - 24 december 2004 11:27
Jag vet inte om jag sa de tydligt. Men jag har en pump.
Byter nu 2 gånger i veckan, och de verkar må bra. Eller den ena. För ca: 1 månad sedan dog en av mina fiskar. tror de var simblåseproblem. För den tappade balansen och flöt upp till ytan. Magen blev oxå helt kantig under.

Nu min nya fisk oxå blivit sjuk. Symtomen liknar den förra som dog, fast den flyter inte upp till ytan. Den ligger i min växt bara. Ibland på och ibland under ett blad. Men den äter. Dens mage är lite kantig och ryggfenan är nerböjd. Vad beror de på? En fena har fått ett svart sräck oxå. Är detta en sjukdom? Om de är så, för jag sätta den i ett annat kar?

Jag har ju 2 st fiskar. Men den ena blir aldrig sjuk. De är bara de nya jag köper som blir de. Kan min gamla ha en sjukdom som han är imun mot men som smittar de andra?
#34 - 24 december 2004 11:33
När fiskarna får återkommande nitritförgiftningar, återkommande syreupptagningsbekymmer och undermålig mat så blir dom mycket lättare sjuka. Det hade du också blivit om allt inte stod rätt till. Att då ge dom medicin eller ens försöka att ställa diagnos är helt bortkastad tid. Undersök istället varför dom blir sjuka inte hur du kan bota sjukdommen. Med rätt skötsel blir fiskar mycket sällan sjuka, jag har inte haft en sjukdom på mer än 2 år. Då har jag ändå många fler fiskar än vad du har.
MVH
Magnus
#35 - 24 december 2004 11:38
Varför blir då inte fisken som bott där i 3 månader sjuk? Utan bara de nya fiskarna?

Dessutom får de ju bra mat. De äter flingfoder 3 gånger om dagen, lite år gången. Sedan ätar de ej på söndagar. JAg byter vatten onsdag och söndag. Och ajg låtar vattnet stå inan jag har i de i akvariet. De har ca 20 grader. de har aldrig stigit över 23.
#36 - 24 december 2004 12:10
Alla fiskar är individer. En del är mer känsliga för sjukdommar än andra. Att du har en som inte blir sjuk betyder ju inte att den lever under goda förutrsättningar eller ens att den mår bra. Det enda det betyder är att den tål dom dåliga förutsättningarna bättre än dom andra fiskarna. När du släpper i nya fiskar så kommer nya större nitrittoppar. Nitrittoppar är din gamla fisk mer van vid än dina andra, det kan vara en av anledningarna.

Flingfoder är INTE bra mat. Men att mata med rätt mat i ett så litet kar är detsamma som ännu större nitrittoppar. Altså är det det bästa under förutsättningarna men det är INTE bra mat som dom kan växa och må bra av.
MVH
Magnus
#37 - 24 december 2004 12:40
Vad ska Slöjstjärtar äta då?

Akvarieaffären är en SERIÖS akvarie affär och där sa de att när de va små skulle de äta flingor, sedan när de blev stora skulle de äta pellets.

Borde jag flytta den sjuka fisken så att den friska inte äter på den?
#38 - 25 december 2004 10:06
Vet du vad Amalia, vill du verkligen ha svar på dina frågor? Jag och Tropfrog svarar hela tiden men du läser ju knappt svaren och de du läser struntar du i!
På din fråga om vad dina fiskar ska ha för mat har Tropfrog redan svarat, alltså att flingfoder är det bästa fodret under de förutsättningar fiskarna har nu, men det är inget foder som dina fiskar mår bra av. Så läge du har kvar dem där du har dem, så får du nog köra på med flingor, det spelar ju ingen roll eftersom de ändå inte kommer att växa och må bra.
Om du borde flyta din sjuka fisk??? Ja, det borde du, bägge fiskarna borde flyttas till ett kar där det inte blir nitritförgiftning! Bägge fiskarna är förmodligen förgiftade, men den ena har vant sig vid giftet och tål det bättre.

Jag kan inte förstå hur en affär kan kallas seriös om de menar att två slöjstjärtar ska kunna bli stora i en guldfiskskål!

#39 - 25 december 2004 10:15
Jag förstår vas du skriver, Men nu är de ej nitrit förgiftning. JAg ska byta 2 gånger i veckan nu.
#40 - 26 december 2004 12:04
Att byta vatten oftare kommer inte att hjälpa dig. Nitrithalten hålls nere med rätt proportioner av ett effektivt filtermaterial. Nitrit måste vara noll och det kan det inte bli genom vattenbyten.
MVH
Magnus
#41 - 26 december 2004 13:18
Okej, ska köpa ett imorgon. de sa i affären att de ej behövdes, men de verkar ju göra de enligt er. Men finns de några mera test man borde ha?
#42 - 26 december 2004 14:44
Okej, ska köpa ett imorgon.

Vad ska du köpa i morgon? Förstår inte vad du menar! Om det är "ett effektivt filtermaterial" du ska köpa i morgon så förstår jag inte hur du ska få plats med det i din skål?
#43 - 26 december 2004 16:47
jag ska köpa ett nitrit-test imorgon.

En sak jag tänkte på( och nu vill jag ej höra några saker om att mitt akvarium e för litet) jag har bottenfilter med ett filter av aktivt kol som man sätter på den. Hur ofta behöver jag byta filtret?
#44 - 26 december 2004 16:50
Det spelar ingen roll hur ofta du byter aktivt kol. Ditt problem är nitrit och nitrat, det tar inta aktivt kol bort.
MVH
Magnus
#45 - 26 december 2004 16:57
Hur ofta behöver jag byta filtret?

Varannan vecka.
#46 - 26 december 2004 17:03
Kolfilter används bara när du vill ta bort kemiska föroreningar, mediciner och dylikt.
Hur ofta man måste byta filtermaterial varierar beroende på storlek på akvarium och fiskantal.
Detta kan du läsa om filter här på Zoopet:
Ett filter (oavsett om det är en golvpump eller ett innerfilter) som har ett korrekt filtermaterial behöver högst göras rent högst en gång per halvår. Det är faktiskt mycket vanligt att det kan gå 1-2 år mellan rengöringarna.

Guy
#47 - 26 december 2004 17:08
Okej, men jag ser att de är smutsigt. För de är ju först något vitt, sedan är de kol och efter de vitt igen. och de undersa vita är heöt smutsigt.

Ska jag köpa både nitrit och nitrat test?
#48 - 26 december 2004 17:51
Det är bortkastade pengar eftersom du kommer att få fel testvärden i din guldfiskkupa, Vattenvärdena kommer att ändra sig på en dag.

Guy
#49 - 26 december 2004 19:46
Lägg poengarna på ett ordentligt kar istället.
MVH
Magnus
#50 - 26 december 2004 23:13
Jag slutar skriva här nu.... så slipper du mina råd i alla fall!!!
#51 - 27 december 2004 00:38
bara en fråga kan man ha för mycket syre ??
#52 - 27 december 2004 00:47
Qwerty: På normal höjdnivå (dvs runt havsnivån, inga bergstoppar eller hundratals djupa dalar) eller om du inte kör med rent syrgas kommer du aldrig över 21%-gränsen syre i luften. Hur mycket syre som löser sig i vattnet beror på ytrörelse och temperatur men normal luft är det inga problem.
#53 - 27 december 2004 14:51
Köpte ett test tillsammans med syrran. Både nitrit och nitrat var bra. Det var bara en sak som inte var så bra. Fast de visade samam som på kranvattnet så de går nog inte att göra något åt de. JAg har iaf bara 1 fisk i akvariet nu. HAr fått reda på varför de dog me.
#54 - 27 december 2004 16:57
Vad dog fiskarna av då???
#55 - 29 december 2004 08:31
Jag frågade i akvarieaffären och han sa att Slöjstjärtarna med rak rygg var känsligare och hade sämre gener. Han sa att jag skulle köpa sånna med hög rygg, de hade bättre gener. och den som jag har, som har överlevt den är lixom äggformad. De andra har haft en rakrygg.
#56 - 29 december 2004 15:20
"bara en fråga kan man ha för mycket syre ??"
Ja, du kan få för mycket syre i vattnet, och fiskarna riskerar att få gasblåssjukan.
http://www.vcnet.com/koi_net/do.html
#57 - 30 december 2004 11:06
Kramfors: Var på den sidan du länkade till stod det under vilka förutsättningar man fick ner för mycket syre i vattnet?
#58 - 30 december 2004 19:31
Nja där fanns att läsa om syre.
Några enkal rader gasövermättnad.

Normalt är vattnet mättat med gas, ett jämviktstillstånd som är beroende av vattentemperaturen och lufttrycket. Gaserna löser sig i vattenmassan i enlighet med deras deltryck. I torr luft är förhållandet mellan syre (20,9%) och kväve (78,1%) konstant. Då temperaturen stiger eller lufttrycket sjunker minskar också gasernas löslighet i vatten.

Att fylla kallt vatten med högt tryck kan ge fiskarna gasblåssjuka.
Det finns en liten risk att ett allt för mycket plaskande kan orsaka gasblåssjuka.
En gasövermättnad råder då vattnets gasinnehåll överstiger den mängd som kan lösa sig i vattnet vid respektive tryck och temperatur. Övermättnaden kan observeras som bubblor på nedsänkta föremål i vattnet. Ett snabbtest som man kan utnyttja är att man sänker ned sin hand i vattnet, om det uppstår gasbubblor på huden är vattnet gasövermättat.
En gasövermättnad leder till gasblåsesjuka
Gasblåsesjukan uppstår då en gasövermättnad leder till bildandet av gasbubblor i fiskens blod och vävnader. Sjukdomstillståndet kan jämföras med dykarsjuka. För akuta symptom krävs ett totalgastryck över 105%, förutsatt att kvävets deltryck samtidigt överstiger 110%.
Ett övertryck av enbart syrgas leder sällan eller aldrig till gasblåsesjuka, det är en övermättnad med kvävgas som är farlig för fisken.
Lufta inte vatten under tryck. Genomluftning av vattnet i öppna behållare avlägsnar effektivt gasövermättnad. Speciell uppmärksamhet bör iakttas vid användning av uppvärmt vatten.

Källa:Fiskhälsan

Annons