Syre och strömning i vattnet?

#1 - 13 november 2005 11:12
Hej, jag har ett Am-top ytterfilter som renar vattnet. Jag känner dock att det ger för lite syre och för lite strömningar i vattnet. Mitt kar är på 375 l. Någon som har tips på ett bra och billigt alternativ för att få mera "fart" i vattnet?
#2 - 13 november 2005 11:21
[QUOTE=Babbett]Hej, jag har ett Am-top ytterfilter som renar vattnet. Jag känner dock att det ger för lite syre och för lite strömningar i vattnet. Mitt kar är på 375 l. Någon som har tips på ett bra och billigt alternativ för att få mera "fart" i vattnet?[/QUOTE]köp kanske ett aquael fan3 kostar ca 280kr!
#3 - 13 november 2005 11:27
Vill du ha mer fart på vattnet så skaffa en cirkulationspump. Cirkulationspumpar brukar vara ganska billiga.

Hur mycket cirkulation du ska ha beror främst på vilka fiskar som bor i karet.
#4 - 14 november 2005 16:19
Jag har Röd juvelciklid, Pratbotior, Kongotetror och Ancistrus..någon som vet hur mkt cirulatin dom vill ha? Eller var jag hittar uppgift om det?
Har kollat på cirkulationspumpar nu..finns många märken att välja på. Vad ska man välja? Behöver jag en syresten/pump i tillägg eller räcker det med en cirulationspump?
#5 - 15 november 2005 08:28
Syresten/pump är väl enbart för att det är "snyggt" i så fall, dock driver det ur co2 ur vattnet så det är inte att rekomendera om du vill ha ett växtkar.
Jag röstar för Powerhead pumparna, tycker de är billiga och bra. När du bara vill ha cirkulation så behöver du nog inte någon jättekraftig sådan.
#6 - 15 november 2005 08:33
[QUOTE=Babbett]Hej, jag har ett Am-top ytterfilter som renar vattnet. Jag känner dock att det ger för lite syre och för lite strömningar i vattnet. Mitt kar är på 375 l. Någon som har tips på ett bra och billigt alternativ för att få mera "fart" i vattnet?[/QUOTE]
Menar du vad du skriver att du vill höja strömningarna så ska du nog ha en cirkulationspump av något slag. Vill du också ha syre i vattnet så skapar inte pumpen syre men det gör en oxydator.Ta dig till zooaffären och få en sådan demonstrerad för dig.Har en själv och den vill jag inte vara utan.
#7 - 15 november 2005 09:41
Pumpen rör runt ytvattnet och påskyndar därmed gasutbytet mellan vatten och luft. Altså syresätts vattnet med hjälp av pump under förutsättning att akvariet ligger på en lägre syrenivå än den omgivande luften.

Oxidator är knappast någon självklar investering till ett akvarium. Fiskar dör av överdos och växter tål det dåligt. I de flesta kar skulle man dessutom elda för kråkorna för att karet redan har en tillfredställande syrenivå och för att ytrörelserna snabbt vädrar ut det extra syre man lyckats tillsätta. Oxidator är i de flesta fall helt onödig och i vissa fall rent skadlig för karet. Om man har många stora fiskar som skitar ner mycket och inga växter kan oxidatorn vara ett bra hjälpmedel, men själv föredrar jag att befolka karen måttligt istället för att syssla med konstgjord andning.
MVH
Magnus
#8 - 15 november 2005 10:49
[QUOTE=y0da]Syresten/pump är väl enbart för att det är "snyggt" i så fall, dock driver det ur co2 ur vattnet så det är inte att rekomendera om du vill ha ett växtkar.
Jag röstar för Powerhead pumparna, tycker de är billiga och bra. När du bara vill ha cirkulation så behöver du nog inte någon jättekraftig sådan.[/QUOTE]

Menar du AquaClear Powerhead? Hur ser dom ut? Hittar ingen bild... Spelar inte så stor roll, fast den ska gärna vara så liten och osynlig som möjligt!
#9 - 15 november 2005 18:13
[QUOTE=Tropfrog]Pumpen rör runt ytvattnet och påskyndar därmed gasutbytet mellan vatten och luft. Altså syresätts vattnet med hjälp av pump under förutsättning att akvariet ligger på en lägre syrenivå än den omgivande luften.

Oxidator är knappast någon självklar investering till ett akvarium. Fiskar dör av överdos och växter tål det dåligt. I de flesta kar skulle man dessutom elda för kråkorna för att karet redan har en tillfredställande syrenivå och för att ytrörelserna snabbt vädrar ut det extra syre man lyckats tillsätta. Oxidator är i de flesta fall helt onödig och i vissa fall rent skadlig för karet. Om man har många stora fiskar som skitar ner mycket och inga växter kan oxidatorn vara ett bra hjälpmedel, men själv föredrar jag att befolka karen måttligt istället för att syssla med konstgjord andning.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Du har säkert rätt men jag menar syre då det är det hon frågar efter alltså O2 inte luft som är en blandning av gaser. Oxydatorn ger syre och vatten och jag kan bara uttala mig om min som funkar klockrent. det som är farligt är om väteperoxid kommer ut i vattnet vilket det inte gör om man har en "riktig" pryl.Jag märker klar skillnad innan jag satte dit den och nu när jag har haft den ett tag. Det du också gör är att du driver ut den viktiga CO2 om du ökar ytcirkulationen vilket inte behövs om du har en oxydator
#10 - 15 november 2005 19:08
Nu förstår jag inte. Så du menar att man inte får i syre (O, inte O2) i karet genom gasutbytet i ytan? Menar du vidare att du med oxidator kan höja syrenivåerna över luftens utan att det vädras ur? Hur mycket är den konstaterade effekten i ditt kar?

Nej för min del är den enda anledningen att skaffa oxidator att vp bryts ner på organiskt meterial i karet och påskyndar processen. Men den effekten kan man inte få om man inte får ut vp i karet. Vad är den positiva effekten av oxidator om vp inte kommer ut i karet?
MVH
Magnus
#11 - 15 november 2005 21:12
[QUOTE=Babbett]Jag har Röd juvelciklid, Pratbotior, Kongotetror och Ancistrus..någon som vet hur mkt cirulatin dom vill ha? Eller var jag hittar uppgift om det?
Har kollat på cirkulationspumpar nu..finns många märken att välja på. Vad ska man välja? Behöver jag en syresten/pump i tillägg eller räcker det med en cirulationspump?[/QUOTE]kongotetran tror jag inte är förtjust i för mycket strömmar men resten av firrarna älskar riktigt strömmt och syrerikt vatten [:-106]
#12 - 15 november 2005 21:34
[QUOTE=Tropfrog]Nu förstår jag inte. Så du menar att man inte får i syre (O, inte O2) i karet genom gasutbytet i ytan? Menar du vidare att du med oxidator kan höja syrenivåerna över luftens utan att det vädras ur? Hur mycket är den konstaterade effekten i ditt kar?

Nej för min del är den enda anledningen att skaffa oxidator att vp bryts ner på organiskt meterial i karet och påskyndar processen. Men den effekten kan man inte få om man inte får ut vp i karet. Vad är den positiva effekten av oxidator om vp inte kommer ut i karet?
MVH
Magnus[/QUOTE]
Naturligtvis O ska det vara.Och visst får du ner syre genom gasutbytet vid ytrörelsen. men jag menar att syresättningen är effektivare när du har 10-tusentals microbubblor av syre som stannar länge i vattnet. Mina bubblor är så små att de knappt tar sig opp mot ytan. Men vad gäller vp så ska det inte ut i karet. det ska vara sönderdelat till syre och vatten innan det kommer ut i karet. Därför har man denna lerbotten som den står på där den så att säga sista sönderdelningen inträffar innan syrebubblorna tränger ut. Vp lämnar burken men skall sedan leta sig genom lerplattan och då är det sönderdelat.Jag vet inte vad det är för lera som används men den beskrivs som den" speciella keramik som bryter ned peroxiden fullständigt till vatten och syre " Detta är i alla fall vad jag lärt mig angående oxydatorn och jag tycker det stämmer. Jag har en Söchtingoxydator. Kanske finns det andra som jobbar på andra sätt.Hej så länge.

Det är intressant att utbyta tankar kring detta tycker jag. Ibland fattar jag fel. men inte jämt!!
#13 - 15 november 2005 21:46
leran i oxydatorn har ingen som helst funktion att bryta ner väteperoxiden.
krävs en katalysator till det, vill säga en metallbit.

bly används ibland silver ska också funka bra efter vad jag läst.
#14 - 15 november 2005 22:07
Söchtingoxidatorn använde brunsten som katalysator. Det är främst magnesium i brunstenen som är "aktiv" katalysator

Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara den positiva effekten av oxidatorn om vp inte hamnar i karet där den kan göra nytta. Då har du ju bara en väldigt dyr syresten.
MVH
Magnus
#15 - 16 november 2005 08:08
[QUOTE=Raven]leran i oxydatorn har ingen som helst funktion att bryta ner väteperoxiden.
krävs en katalysator till det, vill säga en metallbit.

bly används ibland silver ska också funka bra efter vad jag läst.[/QUOTE]
Läs den här så fortsätter vi att snacka sen

http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9205&LOPNR=3

metallbiten är riktig men bly...ja inte i mitt kar i alla fall!!
#16 - 16 november 2005 08:13
[QUOTE=Tropfrog]Söchtingoxidatorn använde brunsten som katalysator. Det är främst magnesium i brunstenen som är "aktiv" katalysator

Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara den positiva effekten av oxidatorn om vp inte hamnar i karet där den kan göra nytta. Då har du ju bara en väldigt dyr syresten.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Syrebubblorna blir så små att de blir hängande i vattnet och fäster på olika ämnen de reagerar med i vattnet och på växter mm.det skall vara som ett moln kring oxydatorn och hela lerfoten är alldeles grå av bubblor.Samma goda effekt som CO2 ju mindre bubblor ju mer kan växterna ta om hand innan det når ytan
#17 - 16 november 2005 08:15
Vi får snart starta en ny tråd kring detta.Vi börjar komma lite ur kurs från den ursprunliga frågan!! Är du fortfarande med Babbett eller har du tröttnat??
#18 - 16 november 2005 08:20
Jag,

använder powerhead till mitt 375, då blir det bra fart på vattnet men osynlig? nja, får väl försöka dölja den med något, typ en rot.
#19 - 16 november 2005 10:39
[QUOTE=sunkan aspidoras][QUOTE=Babbett]Jag har Röd juvelciklid, Pratbotior, Kongotetror och Ancistrus..någon som vet hur mkt cirulatin dom vill ha? Eller var jag hittar uppgift om det?
Har kollat på cirkulationspumpar nu..finns många märken att välja på. Vad ska man välja? Behöver jag en syresten/pump i tillägg eller räcker det med en cirulationspump?[/QUOTE]kongotetran tror jag inte är förtjust i för mycket strömmar men resten av firrarna älskar riktigt strömmt och syrerikt vatten [:-106][/QUOTE]

Tack för svaret..
#20 - 16 november 2005 10:41
[QUOTE=danturion]Vi får snart starta en ny tråd kring detta.Vi börjar komma lite ur kurs från den ursprunliga frågan!! Är du fortfarande med Babbett eller har du tröttnat??[/QUOTE]

Ha ha, jag är med...ni får diskutera på som bäst ni vill. Bara det inte spårar ut så mycket att dom väljer att radera hela tråden :-P

Annons