Syrebrist?

#1 - 2 oktober 2008 12:36
Har som sagt syrebrist i karet. Karet är på 1200 liter med en Eheim 2080 pro 3 och en cirkpump på 3500 l/h. Jag tycker jag har god cirkulation, ändå är fiskarna (malawi) andfådda och håller sig gärna vid ytan...
Tips på hur jag kan göra för att få mer syre?

Tack på förhand
#2 - 2 oktober 2008 12:45
det låter väl mer som nitrit problem! syrebrist i akvarier är ganska ovanligt!
#3 - 2 oktober 2008 12:55
som åheim skriver så kan de lika gärna (om inte trol) vara nitritproblem

nitrit gör så fiskarna långsamt kvävs... därav snappandet efter luft vid ytan o att de är "andfådda"
#4 - 2 oktober 2008 13:06
Inte det skiten igen...:( Ok, hur gör jag? Vattenbyte och salt?
#5 - 2 oktober 2008 13:07
Byt ut lite vatten under alla omständigheter vilket höjer syrehalten - mät nitrit, ph och kh och stäm av de värden du får mot vad som är lämpligt för dina fiskar. Om något eller några värden är åt skogen, vidta de åtgärder som behövs för att hamna rätt. Om det är nitrit - ge f-n i att mata några dagar, är det fel på ph/kh, tillsätt bikarbonat (ENDAST i samband med vattenbyte).
#6 - 2 oktober 2008 13:14
Ok, tack för hjälpen, återkommer om problemet kvarstår.
#7 - 2 oktober 2008 13:17
Mina fiskar uppträdde sådär, chippade efter luft hela tiden och var sega.

Felet med mitt kar var att utblåset satt vid botten och skapade ingen cirkulation i vattnet, så jag flyttade upp det till ytan och fiskarna slutade "flämta".

Förstog att det inte var nitrit då akvariumet enbart hade varit igång i 2 dagar.
#8 - 2 oktober 2008 13:25
Det är inget fel på cirkulationen här, det är nästan storm i karet:)
#9 - 2 oktober 2008 13:25
Det kan mycke väl vara syrebrist. Har du en massa organiskt material som ska brytas ner så kostar det en massa syre. Det spelar inte så stor roll hur mycke pumpad vattenvolym man har utan det viktiga är att får en vattenrotation i hela karet. Det är ganska lätt att se om det är ok. Smula flingfoder o pyttsa i, på kort tid ska du ha flingor i hela karet, är det riktigt optimalt så åker det lite flinger utmed botten oxå.
#10 - 2 oktober 2008 13:43
LN skrev:
Det kan mycke väl vara syrebrist. Har du en massa organiskt material som ska brytas ner så kostar det en massa syre. Det spelar inte så stor roll hur mycke pumpad vattenvolym man har utan det viktiga är att får en vattenrotation i hela karet. Det är ganska lätt att se om det är ok. Smula flingfoder o pyttsa i, på kort tid ska du ha flingor i hela karet, är det riktigt optimalt så åker det lite flinger utmed botten oxå.

Har kört mitt ytterfilter och cirkpumpen vid ytan men jag ska nog sänka cirkpumpen till mitten av karet för att få det mer "utbrett"
Vad tror du om det?
Håller just på att byta vatten, ca 50 % Lite tråkigt att vänta på att 600 liter vatten ska ur och i, tur att man bor i lägenhet;)
Ska sedan salta lite och låta bli att mata ett tag och hoppas på att det hjälper.
#11 - 2 oktober 2008 13:52
Bra initiativ. Ett stort vattenbyte gör alltid susen :):)
#12 - 2 oktober 2008 14:05
LN skrev:

Japp:) Men vilken tid det tar.......... Väntar........ Väntar......
#13 - 2 oktober 2008 14:08
LN skrev:
Ja för stunden;) redan dagen efter kan nitriten vara högre än den var innan bytet!
#14 - 2 oktober 2008 14:15
åheim skrev:
Ja för stunden;) redan dagen efter kan nitriten vara högre än den var innan bytet!

Det skulle ju vara förargligt...;)
#15 - 2 oktober 2008 16:15
Det bygger på en tes Lasse har skrivit om att fiskarna i akvariet utsöndrar stora mängder ammonium vid stress(tex vid ett stort och plötsligt delvattenbyte), kul att se att åheim äntligen börjat rätta sig i ledet.. :D
#16 - 2 oktober 2008 16:25
Nu är iaf vattnet bytt och har saltat lite. Nu är det bara att hoppas att det hjälper.
Tack alla som har svarat.
#17 - 2 oktober 2008 17:09
Har alltid kört med stora vattenbyte o följt Nitrit och Nitrat halten helt utan probs.
Nitrit får man om man om karet inte är inkört av en eller annan anledning. Syrefattiga partier i ett akvarium är inge bra. Sen att det med automatik skulle finnas ett momentant överskott på Amonium/Amoniak-Nitritbakterier i förhållande till Nitrit-Nitratbakterier känns åxå långsökt. Detta eftersom det tar en vis tid för att bakterierna ska växa till.

Däremot så kan man råka frigöra stora mängder amonium om man t e.x slamsuger och rörom bottenmaterialet. O då kan amoniumet övergå till amoniak vid phhöjningen vid ett vattenbyte. O amoniak är akut farligt för fisken.

Detta är hela halva anledningen till att det är kanon att använda snabbväxande växter i sitt akvarium. Växterna käkar amoniumet och håller bottensubstratet problemfritt:)
#18 - 2 oktober 2008 17:23
kan växter tillgodogöra sig ammonium alltså? det visste jag inte, trodde de knaprade nitrat bara
#19 - 2 oktober 2008 17:24
Det finns några vinklar till. Det kan vara så att ett stort vattenbyte slår ut hela bakteriefloran i akvariet om det t.e.x finns en stor mängd klor i kranvattnet. Då kommer Nitriten som ett brev på posten en vecka senare och då hjälper inga enskilda stora vattenbyte. Då måste man i med Nitriväck och Cycle.
#20 - 2 oktober 2008 17:26
smurfmats skrev:
kan växter tillgodogöra sig ammonium alltså? det visste jag inte, trodde de knaprade nitrat bara

Jupp. Om lyse finns och dom inte är begränsade av näringsbrist eller kol.
#21 - 2 oktober 2008 17:59
Kan inte riktigt släppa det där med skäl till Nitrit. Det kan finns ett ytterliggare skäl till Nitrit. O det är om man har ett akvarium med ett väldigt lågt ph då finns det inga "normala" nitrifikationsbakterier utan då fixar svampar kvävestegen.
Skulle man i ett sådant akvarium göra ett stort vattenbyte och därmed höja phvärdet som slår ut svamparna o då står karet utan kvävestege med Nitrit som följd.

Det fräcka med sådana sura akvarium är att det verkar som man kan importera suratåliga bakterier från naturen. Bakterier som helt enkelt bara tål lågt ph.
Även den bakteriestammen slås ut av modernt kranvatten med högt ph. så att isådan akvarium gäller det att göra små vattenbyte eller ph-justera vattnet innan vattenbytet.
#22 - 2 oktober 2008 18:23
Gaffel skrev:
Det bygger på en tes Lasse har skrivit om att fiskarna i akvariet utsöndrar stora mängder ammonium vid stress(tex vid ett stort och plötsligt delvattenbyte), kul att se att åheim äntligen börjat rätta sig i ledet.. :D
fast nu bygger jag inte det på "lasses tes" utan av den orsaken att du byter bort ett vatten som det bildats fullt med micro organismer i till ett "rent" kranvattnet som nitriten har mycket lättare att erövra och nitriten stiger! Men vi är näääästan där gaffel:D:D:D
#23 - 2 oktober 2008 18:47
Jag kan bara säga välkommen och grattis! ;)

Annons