syrepump?

#1 - 28 mars 2007 13:46
Vilka för och nackdelar fins det med att ha en syrepump?
#2 - 28 mars 2007 14:02
fördelar den syresätter vatnet eller så kan man kopla den till filter typ svampfilter nacktelar den låter mycket
#3 - 28 mars 2007 14:18
Nja, varken eller skulle jag säga. Den ersätter inte ett filter och har man ett filter så får man ändå tillräklig syresättning via ytvatten rörelsen.
Tycker man det är snyggt med bubblor så, javisst, men annars skippa den.
#4 - 28 mars 2007 15:12
Luftpump kan man ha till små kar, har 2st 40-50l kar som jag har traditionella hörnfilter i som drivs av luftpump, det fungerar utmärkt. Det är billigare än vanliga pumpar också. I större kar så är det bättre att satsa på en redigare pump än luftpump

/Linus
#5 - 29 mars 2007 07:50
Jo, visst fungerar luftdrivna filter (men det är ju inte det samma som en luftpump), men de är ju inte lika effektiva som tex ett innerfilter anpassat till akvarie storleken, inte lika tyst heller.
#6 - 29 mars 2007 13:22
att bara ha en pump som pumpar luft ner i karet är ju ganska meningslöst, annars är den här tråden bara en fråga om smak, pumpen ska väl göra nytta tycker jag. Luftpump är ju en budget pump i mitt tycke självklart är vanliga innerfilter bättre på rening och syresätter vattnet bättre.

/Linus
#7 - 29 mars 2007 13:38
heeke skrev:
Nja, varken eller skulle jag säga. Den ersätter inte ett filter och har man ett filter så får man ändå tillräklig syresättning via ytvatten rörelsen.

Tycker man det är snyggt med bubblor så, javisst, men annars skippa den.

bubblor får man ju på annat sätt heeke ;)
#8 - 29 mars 2007 14:02
Richard.R skrev:
bubblor får man ju på annat sätt heeke ;)

Genom att fiskarna pruttar i vattnet? :P

nä. Allvarligt. Det finns inga direkta fördelar med en syrepump. Förutom det estetiska. Själv hade jag en syreslang ner till ett par stenar när jag hade oscars. de gillar att leka med bubblorna. Tror att de gillar känslan mot deras hud. (fjäll). Så. Det såg roligt ut, och hade en viss funktion :)
Men jag hanterade inte ljudet från pumpen, eller de fula luftslangarna som inte ville gömma sig. Tog bort det ganska snabbt.
#9 - 29 mars 2007 14:08
Det går ju alltid att sätta en diffusor på sitt innefilter. men dem bubblorna syns inte lika bra eftersom utblåset sitter nära ytan och bubblorna försvinner snabbt upp till ytan.
Kan vara en lösning om man absolut vill se dem där bubblorna och inte vill ha fula slangar överallt.
/Linus
#10 - 29 mars 2007 14:11
Stew skrev:
Genom att fiskarna pruttar i vattnet? :P

nä. Allvarligt. Det finns inga direkta fördelar med en syrepump. Förutom det estetiska. Själv hade jag en syreslang ner till ett par stenar när jag hade oscars. de gillar att leka med bubblorna. Tror att de gillar känslan mot deras hud. (fjäll). Så. Det såg roligt ut, och hade en viss funktion :)

Men jag hanterade inte ljudet från pumpen, eller de fula luftslangarna som inte ville gömma sig. Tog bort det ganska snabbt.

Genom växterna juh :D
#11 - 29 mars 2007 14:15
Richard.R skrev:
Genom växterna juh :D

aaaaaah :P

pruttande fiskar är roligare..!
#12 - 29 mars 2007 14:49
haha ok kanske dina malawisar pruttar skitmkt?

Annons