Syrepump

#1 - 30 maj 2008 17:31
Är det någon som kan rekommendera en bra syrepump som är TYST? Man ska kunna ha akvariumet brevid sängen med pumpen på på natten utan att störas, det är det viktigaste.

Jag har en som låter som f*n och går inte att ha på när man ska sova eftersom det är skit svårt att somna.

Jag vill köra en syrepump och en Fluval 4 Plus i mitt 300L sen är tanken.
Så det är ett plus om syrepumpen också har ett filter.

Mvh Emil
#2 - 30 maj 2008 17:40
Hitta denna nyss:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1

Skulle den och Fluval 4 Plus fungera bra i ett 300L?
http://www.pwss.se/product.php?productid=594&cat=621&page=1

(ska ha Guppys, Platy, Svärdbärare och Ancistrus i karet)
#3 - 30 maj 2008 18:27
Rent cirkulationsmässigt skulle jag tro att den översta räcker till 300L. Sen om den är tyst eller inte kan jag tyvärr inte svara på.
#4 - 30 maj 2008 18:46
Ska nog beställa båda två, jag kan ju ha igång Fluval 24 timmar om dygnet och den andra "syrepumpen" på dagen isåfall, det borde fungera tror jag.

Har en Fluval 2 plus nu, och den låter absolut ingenting, och det är jag jätte nöjd med.

Är det någon som testat/har den första pumpen (syrepumpen) jag länka till, skriv gärna vad ni tycker om den, och hur mycket den låter.

Mvh Emil
#5 - 30 maj 2008 18:51
Att stänga av ena pumpen på natten är kanske inte att rekommendera. Bakteriebalansen i filtrena lär bli väldigt ojämn.

Hitta en (1) pump du kan leva med istället och ha på den 24/7.
#6 - 30 maj 2008 19:30
Jag vill ha 2. Varför? Eftersom jag kan göra rent en varan halv år, alltså gör jag rent filter nr1 månad 3, filter nr2 månad 6, filter nr1 månad 9, filter nr2 månad 12.

Så är tanken iaf. Men 630 kr för två kalas pumpar är väl ingenting. :)
Har kontakta PWSS och ska kolla vart deras butik ligger så jag kan åka dit och köpa. :)
#7 - 30 maj 2008 20:43
Grejen är ju den att ett filter som står still kan få lite döa basilusker så vattenfloran inte blir så skoj.

Vill du ha två filter så koppla i ett, sen ett till ett par månader efter om du vill göra ren dem i intervaller. Jag förstår inte vitsen med två iaf, bättre att ha ett som är tillförlitligt. Ett extra i ett skåp är däremot inte dumt om det blir nått tekniskt haveri.
#8 - 30 maj 2008 21:06
Luftfilter är lite jobbiga i ett sovrum. Oavsett om man lyckas få en tyst luftpump så har de en tendens att bubbla och skavla en del.
#9 - 30 maj 2008 21:27
Bubblet kan jag leva med, men inte att maskinen surrar och vibrerar sönder.. det är det värsta som finns.
#10 - 30 maj 2008 21:34
Jaha var det luftpump det var frågan om (skäms), läste syrepump och sen kom det bilder på innerfilter.

Jag har en luftpump jag kan rekommendera. Superfish AirFlow, finns i olika storlekar.
#11 - 31 maj 2008 09:12
Alltså, jag vill ha ett innerfilter som samtidigt filtrerar vattnet och sprutar ut bubblor i vattnet och gör det mer syrerikt.
#12 - 31 maj 2008 10:47
Tror inte du behöver behöver bubblorna.
Rikta bara utblåset från filtret så det rör om ytan.
Det drar ner tillräckligt med syre i vattnet.
#13 - 31 maj 2008 10:55
Det är skillnad på ytter och innerfilter, när det gäller att stänga av på natten. I ett innerfilter cirkulerar en liten mängd vatten även om det är avstängt, genom konvektionsströmmar pga temperaturskillnader etc, så det går alldeles utmärkt att stänga av nattetid.
det gör jag i alla mina akvarier och det går jättebra.
I ett ytterfilter däremot står vattnet swtill om det är avstängt och då får du syrefri nedbrytning och därmed anaeroba bakterier, som producerar onyttigheter.
#14 - 31 maj 2008 10:58
beerzon skrev:
Alltså, jag vill ha ett innerfilter som samtidigt filtrerar vattnet och sprutar ut bubblor i vattnet och gör det mer syrerikt.
fluvalen har ett bubbelmunstycke (diffusor)medskickat men den tillför knappast mer syre till vattnet men den tar effektivt bort den proteinhinna som lätt bildas som i sin tur i och för sig leder till bättre syresättning! sen för att klargöra lite uttryck så finns det inte syrepumpar däremot luftpumpar och motorpumpar;)
#15 - 31 maj 2008 11:27
Mumin skrev:
Det är skillnad på ytter och innerfilter, när det gäller att stänga av på natten. I ett innerfilter cirkulerar en liten mängd vatten även om det är avstängt, genom konvektionsströmmar pga temperaturskillnader etc, så det går alldeles utmärkt att stänga av nattetid.

det gör jag i alla mina akvarier och det går jättebra.

I ett ytterfilter däremot står vattnet swtill om det är avstängt och då får du syrefri nedbrytning och därmed anaeroba bakterier, som producerar onyttigheter.

Tack, riktigt bra svar! Många har sakt att man inte ska stänga av pumpen på nattetid. Men har jag två pumpar så kan jag ju stänga av den ena om den låter för mycket, den är ju endå ett innerfilter så då rör sig ju vattnet genom den hela tiden.

Tack Mumin! Underbart svar. :)
#16 - 31 maj 2008 12:22
Men om innerfiltret låter för mycket bara på grund av bublorna så sluta köra med dom.
#17 - 31 maj 2008 12:28
Jag brukar inte ha problem med naturliga ljud när jag ska sova och så, men när det kommer till maskiner som surrar och brummar så blir man helt dum i huvudet efter ett tag. :)
#18 - 1 juni 2008 08:22
Jag upplever Rena's nya luftpumpar som väldigt tysta, är allergisk mot vibbrerande pumpar.

Annons