ah kjell du har helt rätt i det du säger. jag glömde nog tillägga att det var högst personliga åsikter jag uttryckte. det jag menade med att det såg illa ut var bubblorna jag menade. pumpen kan i sig vara snyggt designad :)
sen tycker jag verkligen det låter illa! jag vill att mina kar skall vara knäpptysta på sin höjd lite porlande vatten från malawikaret. men thats it. o pupmparna kan ju vara tysta. det är -igen- bubblorna som stör mig. de låter för mycket.
a fast en massa bubblor från bottnen kan väl inte vara så himla vanligt i naturen. (inte för att ett motordrivet innerfilter är det heller men då är det ju mer för att skapa en naturlig cirkulation.
men igen...personliga åsikter o en undran över varför folk använder dom alls.
Luftpumpar har använts för att driva filter innan det ens fanns motorfilter. Används luftpumpar för att driva filter så blir väl det en lika "naturlig" cirkulation som från ett motordrivet filter eftersom cirkulationen blir exakt densamma.
Uppriktigt sagt så verkar du inte förstå skillnaden mellan systemet med att använda en luftpump med syresten som dekoration i ett akvarium och att använda det som ett filter. Används de som filter så är ju funktionen samma som för en motorpump så om du dömer ut det ena så får du väl också döma ut det andra.
I de småakvarier där jag använder luftpumpar så är dessa i sig precis lika tysta som motorpumparna (om nu någon hörs lite mer så är det i så fall snarare de senare).
Den främsta anledningen till att många proffesionella odlare använder luftpumpar (har man många akvarier så har man ofta en kompressor istället som kan driva många filter) till att driva t.ex. Billifilter är nog främst ekonomiska - dvs de drar inte så mycket ström och är därför bra för både miljön och plånboken.
I
denna länk visas det s.k. Billifiltret, men idag har detta utvecklats på flera olika sätt så att de också kan används till mellanstora akvarier