Syrepumpar?

#1 - 25 april 2010 10:29
Vad har ni för erfarenheter av syrepumpar?
Jag har en elite 801 men behöver skaffa en till.
Har tittat lite på olika billiga varianter som AM Top, hur är sånna?
Eller är det inte värt att lägga pengarn på?
Ska ha till flera mindre odlingskar så den ska orkar blåsa endel...
Sitter och kollar olika hemsidor, men det finns ju sååå mycket olika så man blir snurrig!
#2 - 25 april 2010 11:58
Min erfarenhet av syrepumpar är att dom är totalt oanvändbara till allt annat än supersmå yngel, ska jag ha en liten pump till ett mindre kar så kör jag på boyu pumpar, brukar finnas på ebay billigt :)
#3 - 25 april 2010 12:46
Måste väl vara tillverkare eller handlare som myntade begreppet "syrepump" istället för det riktiga "luftpump". Undrar varför det "bitit" sig fast så hårt i folkmun. Helt missvisande dock. Pumpen levererar luft, inte rent syre vilket man skulle kunna tro av den felaktiga benämningen.
#4 - 25 april 2010 13:25
ej heller frigörs det någre vettiga mängder syre från alla bubblor.

det syre som kommer ner i karet, kommer från ytrörelsen när bybblorna spricker.

men man får väldigt mycket bättre syresättning med ett vanligt inner/ytterfilter.

.
#5 - 25 april 2010 16:11
men nu var det en Luftpump/syrepump jag var ute efter...
#6 - 25 april 2010 19:46
får jag fråga varför? det låter för jävligt, det ser för jävligt ut o det är inte naturligt för fiskarna. vd ska du med dom till?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 april 2010 20:05
Hur mycket de låter varierar mellan olika fabrikat - de dyrare är ofta rätt tysta.
Varför dom skulle se för jävliga ut vet jag inte - jag har några igång och de ser man inte alls så om dom är snygga eller fula kan väl kvitta.
Varför skulle de vara onaturliga för fiskarna - de är väl inte mer onaturliga än en motorpump. Om de är bra eller inte beror på hur man använder dom
t.ex. är luftpumpar utmärkta till att driva s.k. billifilter dom är utmärkta i yngelakvarier.

Okunnigheten om luftpumpar verkar vara stor bland de som svarat i denna tråd. Luftpumpar är helt OK om de används på rätt sätt och i rätt sammanhang.
Visst luftpumpar som kopplas till en syresten syresätter inte akvariet så mycket som en motorpump som får vattenytan att cirkulera rejält och använd på detta sätt så driver de också ut koldioxiden ur akvariet vilket inte är bra för växterna. Men som sagt om de används till att driva t.ex. Billifilter så är de utmärkta i yngelaakvarium och används också av många proffessionella odlare.

Jag kan inte råda dig om vilka fabriklant som är tystast eftersom de jag själva använder (och som är helt ljudlösa) inte finns tillgängliga i Sverige.
#8 - 25 april 2010 20:16
ah kjell du har helt rätt i det du säger. jag glömde nog tillägga att det var högst personliga åsikter jag uttryckte. det jag menade med att det såg illa ut var bubblorna jag menade. pumpen kan i sig vara snyggt designad :)

sen tycker jag verkligen det låter illa! jag vill att mina kar skall vara knäpptysta på sin höjd lite porlande vatten från malawikaret. men thats it. o pupmparna kan ju vara tysta. det är -igen- bubblorna som stör mig. de låter för mycket.

a fast en massa bubblor från bottnen kan väl inte vara så himla vanligt i naturen. (inte för att ett motordrivet innerfilter är det heller men då är det ju mer för att skapa en naturlig cirkulation.

men igen...personliga åsikter o en undran över varför folk använder dom alls.
#9 - 25 april 2010 20:30
själv har jag dessa två märkena.

men dom är helt tysta (för mig är dom hel tysta) och har hållt länge hos mig utan att tappa kraft

länk till dom

http://www.allpondsolutions.co.uk/90-180l-h-aquarium-air-pump-1949-0.html

http://www.marinedepot.com/Tom_Aquatics_Stellar_Air_Pump_Single_Output_Fixed_Flow_Plug_In_Air_Pumps-Tom%60s_Aquatics-OE1032-FIARPIFFSI-4-vi.html
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 26 april 2010 07:44
hannesc skrev:
ah kjell du har helt rätt i det du säger. jag glömde nog tillägga att det var högst personliga åsikter jag uttryckte. det jag menade med att det såg illa ut var bubblorna jag menade. pumpen kan i sig vara snyggt designad :)

sen tycker jag verkligen det låter illa! jag vill att mina kar skall vara knäpptysta på sin höjd lite porlande vatten från malawikaret. men thats it. o pupmparna kan ju vara tysta. det är -igen- bubblorna som stör mig. de låter för mycket.

a fast en massa bubblor från bottnen kan väl inte vara så himla vanligt i naturen. (inte för att ett motordrivet innerfilter är det heller men då är det ju mer för att skapa en naturlig cirkulation.

men igen...personliga åsikter o en undran över varför folk använder dom alls.

Luftpumpar har använts för att driva filter innan det ens fanns motorfilter. Används luftpumpar för att driva filter så blir väl det en lika "naturlig" cirkulation som från ett motordrivet filter eftersom cirkulationen blir exakt densamma.
Uppriktigt sagt så verkar du inte förstå skillnaden mellan systemet med att använda en luftpump med syresten som dekoration i ett akvarium och att använda det som ett filter. Används de som filter så är ju funktionen samma som för en motorpump så om du dömer ut det ena så får du väl också döma ut det andra.

I de småakvarier där jag använder luftpumpar så är dessa i sig precis lika tysta som motorpumparna (om nu någon hörs lite mer så är det i så fall snarare de senare).

Den främsta anledningen till att många proffesionella odlare använder luftpumpar (har man många akvarier så har man ofta en kompressor istället som kan driva många filter) till att driva t.ex. Billifilter är nog främst ekonomiska - dvs de drar inte så mycket ström och är därför bra för både miljön och plånboken.

I denna länk visas det s.k. Billifiltret, men idag har detta utvecklats på flera olika sätt så att de också kan används till mellanstora akvarier
Gäst
#11 - 26 april 2010 10:21
Luft pump är kanon enligt mig om har har många yngelakvarier så kan man koppla in en hel del bilifilter till en och samma pump vilket är kanon bra. Sedan kan man binda upp pumpen i gummiband så den hänger fritt så får man bort mycket av vipprationerna som orsakar resonansljudet. så jag skulle väll säga att alla "de flästa" av dagens pumpar är tysta. Jag har gammla rena301 fungerar kanon bra. Så den pump som föreslogs av trådskaparen är nog bra. bara man binder upp den eller har ett underlag till den. man kan äve gömma den i en ljudisoleradlåda och placera vart man vill = tyst. Men backventil är o rekomendera om man ej har pumpen över vattennevå.
#12 - 26 april 2010 10:27
Luftpumpar har använts för att driva filter innan det ens fanns motorfilter. Används luftpumpar för att driva filter så blir väl det en lika "naturlig" cirkulation som från ett motordrivet filter eftersom cirkulationen blir exakt densamma.

Uppriktigt sagt så verkar du inte förstå skillnaden mellan systemet med att använda en luftpump med syresten som dekoration i ett akvarium och att använda det som ett filter. Används de som filter så är ju funktionen samma som för en motorpump så om du dömer ut det ena så får du väl också döma ut det andra.

I de småakvarier där jag använder luftpumpar så är dessa i sig precis lika tysta som motorpumparna (om nu någon hörs lite mer så är det i så fall snarare de senare).

Den främsta anledningen till att många proffesionella odlare använder luftpumpar (har man många akvarier så har man ofta en kompressor istället som kan driva många filter) till att driva t.ex. Billifilter är nog främst ekonomiska - dvs de drar inte så mycket ström och är därför bra för både miljön och plånboken.

I denna länk visas det s.k. Billifiltret, men idag har detta utvecklats på flera olika sätt så att de också kan används till mellanstora akvarier

jojo. jag förstår precis principen med att använda en lufrtpump till att driva filter. har själv byggt liknande billifilter förr i tiden.

okej jag kanske är lite väl hård mot luftpumpar då. det är nog mest av allt ljudet som jag stör mig på.

jag reviderar min åsikt:

jag gillar inte luftpumpar som dekoration i akvarium.
#13 - 26 april 2010 10:57
ja la en väldigt störig luftpump mellan två tjocka filtermattor, där jag hade grävt
ut ett hål i mitten som passade pumpen prexis.

det blev knäpptyst........

att det sedan såg hemskt ut med att bubblor i karet är en annan sak.....

.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 26 april 2010 11:05
Jag förstår inte varför ni skall ha en massa bubblor i akvariet - det är väl högst frivilligt och om man absolut måste ha det så kan man väl för den delen också få det genom att man kopplar på en diffusor på en motorpump.

I de akvarier jag har som drivs av luftpumpar så
1/ blir det inte mer luftbubblor än i ett akvarium som drivs av en motorpump utan diffusor
2/ är pumparna i sig helt ljudlösa (jag har luftpumparna stående helt fritt) - däremot så porlar det en del i vattenytan, men det gör det ju också i de akvarier där jag har motorpumpar
#15 - 26 april 2010 12:10
Jag förstår inte varför ni skall ha en massa bubblor i akvariet - det är väl högst frivilligt och om man absolut måste ha det så kan man väl för den delen också få det genom att man kopplar på en diffusor på en motorpump.

I de akvarier jag har som drivs av luftpumpar så

1/ blir det inte mer luftbubblor än i ett akvarium som drivs av en motorpump utan diffusor

2/ är pumparna i sig helt ljudlösa (jag har luftpumparna stående helt fritt) - däremot så porlar det en del i vattenytan, men det gör det ju också i de akvarier där jag har motorpumpar

i mitt fall var det ett misslyckat försök att efterlikan ett kar jag såg hemma hos grannen, han hade en "syrepump" som bubblade ut en massa
och just i det karet såg det fakiskt trevligt ut.

Men det gjorde det inte i mitt.....

.
#16 - 26 april 2010 18:52
Av någon anledning funkar inte sk bilifilter på min luftpump, det vill sig inte.
Så den sitter och bubblar så ynglen får lite mer motstånd att simma i. De verkar tycka det är jätteroligt när bubbelstenen är igång (har den inte på hela tiden)
Men behöver ju en annan pump som klarar nåt/några filter.

Förövrigt så tycker jag att bubblorna har en lugnande effekt. (på mig själv)
Och inte tycker jag det är så fult heller...
Har mest cambomba där jag kört med "syresten" och den växer som tusan så den tycks inte må dåligt av det hos mig.

Dev, vilken pump menade du? Jag har en elite 801, men har tittat på några billiga pumpar hos pwss som heter AM top, vet inget om märket alls..
Hade en rena 101, men den har dött...
#17 - 26 april 2010 19:06
hur sitter sitter stenen? den skall vara längst ner så den att bubblorna "drar" med sig vattnet upp.

så här ;)
#18 - 26 april 2010 19:31
ja, men det vill sig inte.
Är som om pumpen inte riktigt räcker till, det mesta bara sörplar om den hur jag än gör, och då menar jag sörplar... Det är ett störande ljud!!!
#19 - 26 april 2010 19:40
jo men det låter sörplande o typ spottande ut ur röret.
#20 - 26 april 2010 20:00
hrmm... ska det verkligen det?
Fick killen i affären att testa det, och tyckte inte det var alls likadant som hemma...
Kanske inte ska köpa mig nån ny luftpump.
Bubblorna gillar jag ljudet av, men inte slurpandet...
#21 - 26 april 2010 20:11
aja svårt att veta då man inte har möjlighet att titta o höra på ditt filter.
Gäst
#22 - 1 maj 2010 22:27
AM Top pumparna är helt ok. De allra flesta pumpar är mycket tysta nu för tiden. Tror de flesta är membranlösa kan ha fel. bilifiltren fungerar mer en väldigt klen pump med. Dem jag han använt gjort själv har varit gaska tysta bara lite porlande.

Annons