Jag begär inte att du ska förstå när jag läst flera andra inlägg du gjort.
Jag håller med dig(invert) ;)
Skulle det vara så att en syresten är överlägsen att driva ut CO2 så är den följaktligen överlägsen att tillföra O2. D V S ett filter drivet med luftpump är överlägsen när det gäller att höja syrehalten i akvariet vs motordrivet filter. Faktum är att det är inte <b>VAD</b> som får vattenytan att röra på sig som är avgörande utan arean av vattenytan som är i rörelse.
Vilken kemisk/fysikalisk orsak finns det att syresten skulle påverka vattenvärderna där motordrivet filter brister?
Men ni som inte har växter i akvariet och har behov att driva ut koldioxid gör som pupfish rekomenderar om ni vill.
Om du skulle bemöda dig att läsa det jag skrev tidigare så framstår påståendet som provokativt, vilket antagligen är din mening. Vilket jag har sett tidigare i ett antal av dina inlägg. Det är absolut inget problem att hitta ytterligheter, men det jag beskrev var ett ordinärt sällskapsakvarium.
Nu framgår det inte av frågan om det är ett sällskapsakvarium det gäller, ett överbefolkat Koi burk utan växter, ett akvarium med ciklider från någon av det stora Afrikanska sjöarna eller möjligen ett svartvattensakvarium( t ex. sydamerika) inte heller framgår det hur akvariet sköts. Därför är alla svar mer eller mindre korrekta.
Alla Sveriges akvarier är inte överbefolkade Koi burkar utan växter utan snarare sällskapsakvarier med varierande skötsel. Om du inte har ett, bör du prova och du kommer att upptäcka att CO2-överskottet är obetydligt. Det överskott som uppstår vädras enkelt ut med det motordrivna filtret.