Syresättning

#1 - 10 januari 2009 12:10
Hej, har nu läst en hel del trådar om syresättning och jag börjar tveka på om det verkligen räcker med bara ett innerfilter som jag har nu. (aquael 750 uv-c rekomenderat upp till 300literskar) på 750 liter/timme som jag kör på full effekt i ett 240 liters kar med 6 mindre malawi ciklider, har planerat att ha ca 15 mindre ciklider där när allt fungerar ordentligt. Har även största inblandningen av luft bubblor som dras in vid utblåset.

Utblåset ligger ca 4cm under vattenytan och 25 cm rakt utifrån det kanske ytrörelsen på vattent är 3-4cm/sekund (uppskattat med linjal så väldig oteorietiskt)

Är det gångbart eller bör jag kompletera med ett till innerfilter/luftpump eller liknande?
#2 - 10 januari 2009 13:45
Stäng av venturin till en början med då den drar ner effekten på innerfiltret.

Sen skulle jag skaffa ett kraftigt ytterfilter för den biologiska filtreringen och en kraftig streampump för den övriga cirkulationen.

Luftpumpar är normalt till för att få kitchiga plastleksaker att röra på sig..
#3 - 10 januari 2009 16:42
Verkar finnas en oro för syrebrist i akvariet hos många akvarieägare. I alla fall så återkommer frågan i många trådar på forumet. För en som alltid har haft intresse av att växterna i akvariet skall växa, har problemet alltid vart det motsatta. Alltså att inte ha för mycket ytvattenrörelse för att behålla CO2 osv.
En pump som ger skaplig cirkulation i vattnet räcker säkert i 90% av alla akvarier. Har endast sett överlastade akvarier någon gång hos vissa zoohandlare där det sett fattigt ut på syre alt. för mycket CO2. Så i sin iver att "syresätta" vattnet så utarmar man samtidigt vattnet på värdefull CO2. Sen verkar det även finnas en övertro på att filter skall uträtta underverk vad gäller vattenkvalitet.
Guest
#4 - 10 januari 2009 16:49
Mer fart på vattnet behöver du iaf.
#5 - 10 januari 2009 16:49
I ett malawi är det normalt tunnsått med växter varför en kraftig ytcirkulation knappast kan göra skada, dessutom är det ingen övertro att ett stort och kraftigt cirkulerande filter gör underverk vad beträffar vattenkvaliten.

Har själv 3 ytterfilter på motsvarande 3 300 liters cirkulerande filtrering i 16 liter filtermedia samt en coralia 2 för lite extra drag över botten i ett 300, knappast för mycket med den besättning papegojträsket har.
#6 - 10 januari 2009 17:08
jag instämmer helt med gaffel och vill påstå att orsaken till att många misslyckas med att hålla sina fiskar friska o krya beror på att de inte insett vikten av ett ordentligt filter och att det är en förutsättning för ett välmående akvarium!
#7 - 10 januari 2009 17:19
Tror jag kommer investera i ett ytterfilter då istället och sen ta ut innerfiltret till förmån för en cirkulationspump då. Så vad rekomenderar ni för styrka på dessa?

Eheim 2217 och sen en Eheim Compact 1000 ligger ju i min prisklass fungerar det till 240 liter tro?
Guest
#8 - 10 januari 2009 17:42
Minst 1500-2000l/h
#9 - 10 januari 2009 18:43
Har ett 2217, ett 2028 samt ett hembygge av en 3 liters filterkanister från en 1018 samt en 1250 som motor, alla insugsrören sitter i en tub jag byggde av 25mm filtermatta, dina 6 små malavi borde ett 2217 klarar filtreringen för utan problem, cirkulationen skulle jag överlåta på en coralia 3-4.

Annons