Syresten eller ej

#1 - 11 november 2007 08:26
Jag har precis skaffat mitt första akvarium i vuxen ålder. Har inte haft ett sedan jag var grabb. Har alltid gillat akvarium väldigt mkt och med de senare årens dykning har man börjat uppskatta livet under ytan allt mer.

Inredning i akvarier känns det som att man har riktigt bra koll på. Kommer framöver satsa på något liknande killen som driver http://www.aquanord.net/akvarium.html har.

Men, så till saken, syresten. Det verkar som att proffs och de mer seriösa väljer bort dem. Är dom lite tabu eller otrendiga? Är det för att det inte finns sånt i naturen. Att de anses lika fula som plastdykare och döskallar?

Jag tycker ju en mild luftridå kan vara lite harmoniskt. Kan ju aldrig vara en nackdel att tillföra syre till akvariet heller.

Tack för kommande synpunkter.
#2 - 11 november 2007 09:12
Om jag förstått det rätt kan man ha syresten istället för en slang som ger syre. Jag fick iaf med en slang och tillbehör så jag kunde höja syrehalten om det skulle behövas. I min akvariebok står det att man ska höja syrehalten vid ett flertal fisksjukdomar, men vad vet jag :D
#3 - 11 november 2007 09:23
Det höjer inte syresättningen nämnvärt. Syresättning sker vid ytans kontakt med luften. Genom att öka ytan med hjälp av bubblor så höjs det en aning, bubblorna i vattnet gör ingen skillnad.
Det bästa sättet att få ner syre i vattnet är att låta utblåset från filtret krusa vattenytan.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 november 2007 09:35
issus skrev:
Jag tycker ju en mild luftridå kan vara lite harmoniskt. Kan ju aldrig vara en nackdel att tillföra syre till akvariet heller.

Nja det driver ut CO2 ur akvariet vilket växterna behöver - så visst kan det vara en nackdel.
Dock om du inte har växter så spelar det ju ingen roll och även om det finns effektivare sätt att syresätta på, som Oscar skriver, så medför det ju i övrigt ingen nackdel - så tycker man det är snyggt så
#5 - 11 november 2007 09:39
Nja det driver ut CO2 ur akvariet vilket växterna behöver - så visst kan det vara en nackdel.

Dock om du inte har växter så spelar det ju ingen roll och även om det finns effektivare sätt att syresätta på, som Oscar skriver, så medför det ju i övrigt ingen nackdel - så tycker man det är snyggt så

Iomed att det inte är rent syre man skickar in utan luft så borde det väl även skicka in CO2 isåfalle eller?

Men du menar alltså att det är en nackdel om växter ska frodas?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 november 2007 09:50
issus skrev:
Iomed att det inte är rent syre man skickar in utan luft så borde det väl även skicka in CO2 isåfalle eller?

Men du menar alltså att det är en nackdel om växter ska frodas?

Jepp det är en nackdel om växterna skall frodas. Claus på Tropica brukar i sina föredrag genom ett praktiskt exempel visa på detta genom att sätta ned en syresten i en vätskan och visa vad som händer. Har för mig att han brukar kalla syrestenen för växternas fiende nummer 1.

Annons