Syresten som flödar ojämt ?

#1 - 3 augusti 2008 13:15
Tjena!:p

Min syresten som är ca 10 cm lång har en tendens att bara släppa ut stora luftbubblor ca 3 cm ifrån ventilen. Men filmer jag sett på youtube har jag sett folk vars syresten ser precis likadan ut som min, men pumpar små fina bubblor från hela syrestenen. Jag har en Rena 101, som är en fykantig sak som väsnas lite, kanske dags att köpa ny luftpump ? För jag tror den pumpen är kanske en från början utav 2000-talet eller slutet utav 90-talet.
#2 - 3 augusti 2008 13:24
Är syrestenen ny?..
#3 - 3 augusti 2008 13:25
rick skrev:
Är syrestenen ny?..

Japp, köpt för ca 2 veckor.
Bilagor:
#4 - 3 augusti 2008 13:45
Stoffe.B skrev:
Tjena!:p

Min syresten som är ca 10 cm lång har en tendens att bara släppa ut stora luftbubblor ca 3 cm ifrån ventilen. Men filmer jag sett på youtube har jag sett folk vars syresten ser precis likadan ut som min, men pumpar små fina bubblor från hela syrestenen. Jag har en Rena 101, som är en fykantig sak som väsnas lite, kanske dags att köpa ny luftpump ? För jag tror den pumpen är kanske en från början utav 2000-talet eller slutet utav 90-talet.

Hade i princip en 101:a kopplad till vartenda småkar i början på 80-talet och jag tyckte att dessa membranpumpar gjorde absolut störst nytta utan någon "syre"-sten! (Små bubblor = små vattenrörelser / Stora bubblor = stora vattenrörelser, storleken kan ju även regleras med en slangklämma)
#5 - 3 augusti 2008 13:56
A C-son skrev:
Hade i princip en 101:a kopplad till vartenda småkar i början på 80-talet och jag tyckte att dessa membranpumpar gjorde absolut störst nytta utan någon "syre"-sten! (Små bubblor = små vattenrörelser / Stora bubblor = stora vattenrörelser, storleken kan ju även regleras med en slangklämma)

Haha!:D Så den är så gammal:D Fick med den till ett kar som var köpt typ i början av 90-talet. Men det stämmer ju, att stora bubblor ger mer stora vattenrörelser. Men jag tyckte det va finare med en vägg av bubblor ist för bara lite stora bubblor. Men en slangklämma lär väl ha samma funktion som en T-korsning med en skruv i ena "vägen" ?
Bilagor:
#6 - 3 augusti 2008 14:15
Har du begravt syrestenen under stora mängder grus blir bubblorna också större.
#7 - 3 augusti 2008 14:49
Mumin skrev:
Har du begravt syrestenen under stora mängder grus blir bubblorna också större.

Den låg helt öppet.
#8 - 3 augusti 2008 15:40
Stoffe.B skrev:
Japp, köpt för ca 2 veckor.

Annars brukar det gå att "rensa" en igentäppt syresten genom att värma upp den, tex genom att lägga den på en varm spisplatta (passa så inte plastmunstycket smälter och förstör plattan). Men, är din sten ny så lär inte det hjälpa.
#9 - 4 augusti 2008 16:14
Olivin skrev:
Annars brukar det gå att "rensa" en igentäppt syresten genom att värma upp den, tex genom att lägga den på en varm spisplatta (passa så inte plastmunstycket smälter och förstör plattan). Men, är din sten ny så lär inte det hjälpa.

Jasså ok! Nää, den är ju ny så... Den är bara 1 vecka gammal, såg det på kvittot.

Annons