System för automatiskt vattenbyte

#1 - 27 maj 2010 18:41
Har någon testat något liknande som det som visas i den här videon?

&feature=channel" target="_blank">
&feature=channel

När jag går och byter vatten i mina akvarier irriteras jag av att behöva starta om häverten hela tiden.
#2 - 28 maj 2010 11:02
nu orkade jag inte kolla videon, men jag har en vanlig trädgårdsslang som jag behöver sätta igång en gång. går från karet till golvbrunn i badrummet. sen kan du ta en fika medans vattnet rinner ut.

påfyllning sker genom att koppla på slangen på kranen i duschen o sen är det klart! tar max 15 min.
#3 - 28 maj 2010 11:19
det finns vattenbytessystem du kopplar direkt på kranen, finns att köpa tex på pwss, gå in på underhåll -> hävertar. funkar klockrent ;)
#4 - 28 maj 2010 11:44
Jag har ett diskret hål i väggen bakom karet där det går en permanent slang över till pannrummet. Där har jag en tre-koppling där en slang går till golvbrunnen, en till karet och en koppling direkt på kranen. Jag kan då vrida på reglagen åt ena hållet på kopplingen om jag tappa ur och vrida åt andra hållet om jag vill fylla på. Jag brukar Vrida på urtappning och gå därifrån. Slangens placering i karet gör att inte mer än 50% tappas ur. Sedan vrider jag åt andra hållet och fyller karet när det är ngn reklampaus eller när jag får tid. Att fylla går snabbt.
#5 - 28 maj 2010 16:43
mycket smart anordning anders!
#6 - 30 maj 2010 10:41
OK, så ingen har testat en liknande anordning? Hade för mig att jag läst någon om det på något svenskt forum för länge sen. Blir att experimentera med sugrör och luftslang eller nåt. :)

en vanlig trädgårdsslang som jag behöver sätta igång en gång. går från karet till golvbrunn i badrummet. sen kan du ta en fika medans vattnet rinner ut.

påfyllning sker genom att koppla på slangen på kranen i duschen o sen är det klart! tar max 15 min.

Jo det funkar förstås bra, men det var något som underlättar när man flyttar slangen mellan flera akvarium jag var ute efter. Den här mojängen såg ut att ha potential för det.

det finns vattenbytessystem du kopplar direkt på kranen, finns att köpa tex på pwss, gå in på underhåll -> hävertar. funkar klockrent ;)

Samma sak här. En sådan har jag använt i drygt ett år när jag hade akvarium i lgh. Den går lätt att flytta mellan akvarier, det är ju liksom en pump som suger hela tiden. Praktiskt när man har för dåligt fall mellan vattenyta och brunn t.ex. Jag tyckte min hade ett par nackdelar iofs. Den var väldigt dyr (för ett stycke plast) och efter en tids användning så blev åtminstone min sliten i plastgängorna så att den läckte en del vid kranen. Sen blir inte flödet speciellt stort heller så det tar lite längre att tömma än med 1/2" slang.

Jag har ett diskret hål i väggen bakom karet där det går en permanent slang över till pannrummet. Där har jag en tre-koppling där en slang går till golvbrunnen, en till karet och en koppling direkt på kranen.

Det låter som ett idealscenario, en sån planlösning skulle man haft. :)

Men som sagt, jag undrade ifall någon använt just en sådan typ av hävert?
#7 - 30 maj 2010 11:16
Malawijanne hade något liknande Ett krökt Vp rör och det fngerade alldreles utmärkt. Det finns säkert också någoon tråd om det på ciklid.se
#8 - 30 maj 2010 17:47
kaj.p skrev:
Malawijanne hade något liknande Ett krökt Vp rör och det fngerade alldreles utmärkt. Det finns säkert också någoon tråd om det på ciklid.se

Visstja, det var där jag hade sett det! Tack för hjälpen.
#9 - 30 maj 2010 18:56
Är ni inte rädda att fiskar ska fastna/åka med i slangen när ni tömmer vatten. Jag får ofta med yngel i spannen och guppyna är väldigt nyfikna på slangen jag stoppar i. Vad har ni för smarta lösningar pä det?
#10 - 31 maj 2010 07:03
nepp inga problem med det. nu har jag ju inte guppy eller så. de minsta jag har är koppartetror men det har itne varit några problem alls.
#11 - 31 maj 2010 08:19
hannesc skrev:
nepp inga problem med det. nu har jag ju inte guppy eller så. de minsta jag har är koppartetror men det har itne varit några problem alls.

Guppy var ordet! Jag hade inte haft en enda guppy kvar om jag inte vidtagit åtgärder vid vattenbyte.

I änden av min ½"-slang har jag monterat en liten pet-flaska och i den stoppar jag in en liten bit vadd för att minska suget ytterligare. Någon enstaka gång har jag hittat ett litet guppyyngel i vadden men oftast räcker detta för att de inte skall sugas med.
#12 - 31 maj 2010 08:28
systemet funkar för avrinning... men för vattenbyte hade jag nog ändå kört med en hävert... dessutom mest jobbigt att ha massa slangar och rör liggande överallt...

Annons