Systemkamera köp hjälp.

#1 - 10 november 2008 10:57
Har tänkt handla en ny systemkamera nu runt jul. Har kollat runt lite på nätet efter en bra kamera för max 10.000:- Det jag värdesätter är att kameran är snabb, vill kunna använda den till sportfotografering men inte enbart.
Kan tillägga att jag är van vid systemkameror, så mycket inställningsmöjligheter är inget minus.

Har fastnat för Canon 40D men den kanske börjar hamna efter dem nya kamerorna som kommer nu. Även Canon 450D verkar intressant men känns lite som en nybörjar kamera.

Alla tips och tankar uppskattas.

/hampus
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 november 2008 16:46
Då ingen svarar verkar som om alla akvariefotografer har övergett Canon och gått över till Nikon:D

Så mitt tips är att köpa en Nikon D90 istället - har pratat med flera som köpt den och de är mycket nöjda.
#3 - 10 november 2008 17:30
Då ingen svarar verkar som om alla akvariefotografer har övergett Canon och gått över till Nikon:D

Så mitt tips är att köpa en Nikon D90 istället - har pratat med flera som köpt den och de är mycket nöjda.

Nikon D90 verkar också intressant dock något dyrare.
Hur mycket påverkas resultatet av hur många fokuserings punkter kameran har?
Nikon D300 har upp mot 50 om inte jag mins fel och verkar vara en brutal kamera, om än något dyr.
Kanske så sjunker priserna något till jul =)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 november 2008 17:34
hambli skrev:
Nikon D90 verkar också intressant dock något dyrare.

Hur mycket påverkas resultatet av hur många fokuserings punkter kameran har?

Nikon D300 har upp mot 50 om inte jag mins fel och verkar vara en brutal kamera, om än något dyr.

Kanske så sjunker priserna något till jul =)

Antalet fokuseringspunkter är inget jag bekymrar mig över vad gäller fiskfoto. Jag har vid fiskfotning alltid kameran inställd på spotmätning - dvs bara på ett litet område i mitten.
Själv har jag förövrigt en D200 samt en D70 som reserv.
#5 - 10 november 2008 22:11
hambli skrev:
Har tänkt handla en ny systemkamera nu runt jul. Har kollat runt lite på nätet efter en bra kamera för max 10.000:- Det jag värdesätter är att kameran är snabb, vill kunna använda den till sportfotografering men inte enbart.

Kan tillägga att jag är van vid systemkameror, så mycket inställningsmöjligheter är inget minus.

Har fastnat för Canon 40D men den kanske börjar hamna efter dem nya kamerorna som kommer nu. Även Canon 450D verkar intressant men känns lite som en nybörjar kamera.

Alla tips och tankar uppskattas.

/hampus

har du några gluggar till canon ell nikon är valet inte så svårt , dvs ta den kamera du har gluggar till ,annars, ut och kläm på diverse kameror , ditt är ingen större skillnad på systemkamera
//janne
#6 - 10 november 2008 22:42
Som sagt köp det som är ekonomiskt fördelaktigast. Har du gamla objektiv liggande köpen så att du kan använda dessa. Annars den du får bäst pris och rabatt på.
#7 - 11 november 2008 08:24
Jag har idag inga objektiv så jag kan i princip köpa vilken kamera som helst. Får gå och testa vilken som ligger bäst i handen också.

Om man kollar på antalet pixlar, har det någon betydelse när man kommit över 10mpix ?
Jag har aldrig tänkt att dra upp några bilder större än max A4/A3 ändå.
#8 - 11 november 2008 08:33
@Kjell: Nej, vi har inte övergett Canon bara tröttnat på allt Canon <-> Nikon flame-war... Zoopet är väl endå ett akvarieforum? :D

@Hambli: På min blogg hittar du bilder tagna med en Canon 40D.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 november 2008 09:01
hambli skrev:
Om man kollar på antalet pixlar, har det någon betydelse när man kommit över 10mpix ?

Jag har aldrig tänkt att dra upp några bilder större än max A4/A3 ändå.

Är det över 10 miljoner så räcker det - utan sedan handlar det istället mer om hur kameran "hanterar" pixlarna istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 11 november 2008 09:05
petnym skrev:
@Kjell: Nej, vi har inte övergett Canon bara tröttnat på allt Canon <-> Nikon flame-war... Zoopet är väl endå ett akvarieforum? :D

Nog är väl fiskfotografering ofta en del av hobbyn idag och så fort någon skriver något om sitt nya akvarier så frågas det efter foto - så nog hör kameradiskussion hemma här.

Hade själv inte tänkt skriva något i denna tråd eftersom den ju specifikt frågade om Canon, men eftersom ingen med Canon-erfarenhet svarade så.......
#11 - 11 november 2008 09:14
petnym skrev:

@Hambli: På min blogg hittar du bilder tagna med en Canon 40D.

Riktigt fina bilder, är du nöjd med din 40D ? Om du var i min sits idag, vad hade du då satsat på. De spelar ingen roll vad det är för märke på kameran, vill ha en juste kamera för max 10.000:- bara.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 november 2008 09:21
hambli skrev:
Om du var i min sits idag, vad hade du då satsat på. De spelar ingen roll vad det är för märke på kameran, vill ha en juste kamera för max 10.000:- bara.

Skulle tro att det är som så att såväl Canon-ägare som Nikon-ägare är väldigt nöjda med sina kameror så ställer du ovanstående fråga till en Canon-ägare så får du tips om en Canon, frågar du en Nikon-ägare så får du tips om en Nikon.
Hur bra foton man sedan tar beror sedan till 90% på fotografen och inte på om det är en Nikon eller Canon.

Ovanstående "regel" gäller dock inte riktigt för alla för om du absolut vill ha en Canon kan du ju köpa Robins (som han bl.a. vann senaste omgången av fototävlingen med) eftersom han funderar på att byta till en D90 http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=7149;)
#13 - 11 november 2008 09:24
Nog är väl fiskfotografering ofta en del av hobbyn idag och så fort någon skriver något om sitt nya akvarier så frågas det efter foto - så nog hör kameradiskussion hemma här.

Hade själv inte tänkt skriva något i denna tråd eftersom den ju specifikt frågade om Canon, men eftersom ingen med Canon-erfarenhet svarade så.......

Kanske var lite otydlig, men jag bryr mej inte det minsta om vad som står på kameran, nikon canon, pentax, sony mm.
Jag vill ha objektiva förslag och inte, köp canon för dom är bäst.
Jag fasnade främst för 40D för att den är extremt snabb för sin klass, sen verkar även D80 och D90 bra.

Pentax K20D verkar också riktigt fin, men vet inte om den är för långsam.

De är inte lätt det här. =)
#14 - 11 november 2008 09:59
hambli skrev:
Riktigt fina bilder, är du nöjd med din 40D ? Om du var i min sits idag, vad hade du då satsat på. De spelar ingen roll vad det är för märke på kameran, vill ha en juste kamera för max 10.000:- bara.

Jag köpte ju min 40D för inte så himla länge sedan så valet hade ju varit detsamma, men jag är ju å andra sidan uppfödd med Canon, (skaffade min första Canon 1986-87). Jag har dessutom kommit förbi specifikationläsarstadiet och använder min kamera för att fotografera med, penismätartävlingar typ Canon vs Nikon känns hopplöst ute med dagens utbud...
#15 - 9 december 2008 14:38
Jag har själv planer på en liten julklapp till mig själv i år då frugan ska få en laptop. Jag har kollat runt och läst en massa recensioner men inte blivit så mycket klokare för det och det är alltid kul att få lite input vad man ska välja mellan.

Jag har några olika kameror att välja mellan, men att väl bestämma vilken är en annan sak då det finns för och nackdelar på dem alla. Om jag ser på Nikon är det D80 jag har tittat på, men i min närmaste krets är det ingen som kör med denna kamera och det finns då inga objektiv jag kan få testa.
Däremot om jag väljer Canon 450D eller 1000D så finns alltid möjligheten till extra låneobjektiv att testa.
Det är en väldigt stor djungel det här, jag vill även på sikt köpa ett macro till kameran samt extern blixt om man inte kan få med detta till ett vettigt pris redan från början.
Hur skulle ni ha valt och varför?
#16 - 9 december 2008 15:52
JAg har kört med en canon eos 30D sedans 2006 och övergav den motvilligt för en 40D i somras.
Jag är supernöjd med canons grejer, har aldrig haft nåt bekymmer med varken nån ny eller begagnad produkt.
Begagnatmarknaden är jättestor och blir man medlem på www.fotosidan.se så hittar man massor av skoj där till helrätta pengar imellanåt.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 9 december 2008 18:41
ansjo skrev:
Om jag ser på Nikon är det D80 jag har tittat på, men i min närmaste krets är det ingen som kör med denna kamera och det finns då inga objektiv jag kan få testa.

Nikonobjektiven passar väl till alla Nikon-kameror. Så även om inte någon kör med D80 så finns det väl någon som har D60, D70, D90 eller D200.
#18 - 9 december 2008 22:14
Nikonobjektiven passar väl till alla Nikon-kameror. Så även om inte någon kör med D80 så finns det väl någon som har D60, D70, D90 eller D200.

Nja, det är liksom det som är problemet. Först och främst känner jag inte sådär jättemånga i min närhet som håller på med foto, och de som gör det kör med Canon. Min närmsta jobbarkompis har Canon, men han går inte att fråga för då jag får en utläggning som varar ända tills nästa påsk, och jag tänkte köpa kameran till jul:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 10 december 2008 07:54
ansjo skrev:
Nja, det är liksom det som är problemet. Först och främst känner jag inte sådär jättemånga i min närhet som håller på med foto, och de som gör det kör med Canon. Min närmsta jobbarkompis har Canon, men han går inte att fråga för då jag får en utläggning som varar ända tills nästa påsk, och jag tänkte köpa kameran till jul:D!

OK - jag förstår.
Här har du ytterligare en "expert" som föredrar Canon framför Nikon http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125903 :p
#20 - 11 december 2008 05:57
:D!
Ja, då är ju saken biff!....NOT!;)
#21 - 17 december 2008 08:11
Låneobjektiven är bra... kör på en Canon 450D Ansjö.
Själv byter jag antagligen till en D300 efter julen... ska bara få bort mina canonprylar först.
#22 - 29 december 2008 00:03
då var kameran köpt. det blev en canon 40D, jag är super nöjd med kameran och priset jag fick den för :)
#23 - 29 december 2008 00:06
Kanonköp!
Jag fick sålt mitt idag så nu blir det snart nikon. :P
#24 - 29 december 2008 00:18
Kanonköp!

Jag fick sålt mitt idag så nu blir det snart nikon. :P

tack tack =)
jag är verkligen nöjd känns som den perfekta kameran för mej, hoppas du blir nöjd med din D300, vilket jag tror :)

Annons