Sytrådsliknande avföring - alltid bukvattensot?

#1 - 22 september 2008 12:54
Känner ju till att ett tecken på bukvattensot är sytrådsliknande avföring. Men betyder det alltid det - om fisken för övrigt verkar vara i form (simmar omkring som vanligt och är kvick till middagsbordet)? Vad kan det annars vara?
Matar omväxlande och blandat med räkmix och mysis. Om det någon gång blir två matningar en dag, kan det bli lite flingor också.

Fisken ifråga är en Otopharynx Lithobates.

Bör den isoleras - eller skall man avvakta eventuella ytterligare tecken?
#2 - 22 september 2008 15:27
isolera det är klokast om det är bukvattensot , bild på fisken är inte fel heller
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 september 2008 15:44
Äter den och är pigg även i övrigt tror jag inte att det är något att bry sig om.
#4 - 22 september 2008 17:58
Äter den och är pigg även i övrigt tror jag inte att det är något att bry sig om.

Tack. Den ser för övrigt oförskämt frisk ut - och vill inte vara med på bild. Den står helt enkelt inte stilla länge nog.:)
#5 - 22 september 2008 18:03
Vit sytrådsavföring är fiskens motsvarighet till diarré, dvs kan bero på en uppsjö olika magproblem.
#6 - 22 september 2008 22:30
Azur skrev:
Vit sytrådsavföring är fiskens motsvarighet till diarré, dvs kan bero på en uppsjö olika magproblem.

Gott äntligen någon som svarar begripligt på vad denna åkomma beror på , har tidigare bara hört att i 9 av 10 fall så är det bukvattosotens första tecken.
:D
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 september 2008 05:45
Mick13 skrev:
har tidigare bara hört att i 9 av 10 fall så är det bukvattosotens första tecken.

:D

Stadium 1 i bukvattensot är matvägran, tunn sytrådsliknande avföring är normalt först stadium 3 som du kan läsa i Zoopets sjukdomsartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123
#8 - 23 september 2008 08:08
Stadium 1 i bukvattensot är matvägran, tunn sytrådsliknande avföring är normalt först stadium 3 som du kan läsa i Zoopets sjukdomsartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

F-n Kjell, det verkar ju som du har koll på det här med akvariefiskar.:)

Tack för länken.
#9 - 23 september 2008 20:54
Jag för hastade mig när jag skrev första, men att det skulle vara ett tidigt tecken , men detta är också fel, litar på dig Kjell när det gäller fisk sjukdomar. Men det var bra att di rätade ut ? och ryktena jag hört.
Tack för ett bra svar Kjell .
Sorry att jag stulit tråden lite.

Annons