Sytrådssmala maskar?

#1 - 18 januari 2004 21:06
Såg idag att det rörde sig sytrådssmala maskar på en längd av 4 mm i akvariet. Har sett totalt 3 st men både Tetra och Molly verkar se det som mat och de "kastar" inte upp dem heller.

Är det problem eller farligt att ha sådana och var kommer dessa ifrån?
Matar med flingor och Spirulina tabletter.

/Petra
#2 - 18 januari 2004 21:45
De är inget att vara orolig för, fiskarna brukar hålla nere antalet, låter man ett akvarium vara utan fisk kommer de direkt i mängder så länge där finns något käk för dem. Jag har alltid kallat dem planarier, vet inte om det är rätt.
#3 - 18 januari 2004 22:09
hej !

Om man bottenstädar sanden och samlar upp det i en spann.
Låt det stå tills det klarnat. Häll av det mesta av vattnet.
Häll upp resten i ex. glasslåda ,helst vit. Låt det sedan lugna sig igen. Titta sen i där under en stark lampa. Gärna med förstoringsglas.

INGET MAN DRICKER DIREKT.

Det är normalt och bra med microorganismer. Yngelföda bl.a..

Mvh Jonas
#4 - 18 januari 2004 23:56
usch det låter äckligt: är det nån risk att man får i sig sådana när man suger fram vattnet i slangen vid vattenbyte?
#5 - 19 januari 2004 03:24
Coony: Antagligen :-(

/Niklas
#6 - 19 januari 2004 08:05
[xx(] va äkligt
Men jag har oxå sett att när jag gör ett stort vattenbyte och samtidigt passar på å flyttar runt lite på sakerna så ser jag dessa små små små saker åka runt, dom rör sig som en orm typ, men e dock som ett hårstrå. Ingen vidare syn precis, men fiskynglen verkar gilla det (som sagt ovan)
Vilken tur att jag bara ramla in på den här disk. så jag fick reda på att det va fler än jag som hade konstiga saker simmande i karen [:-68] jo, förutom fiskarna [:-140] då som bor där, man får la se det som en del i biotopen, ekosystemet, eller vad man nu skall kalla det.
//Tack för ordet Mia
#7 - 19 januari 2004 13:13
Sitter de på glaset nära botten så är det planarier.Simmar de omkring för egen maskin i akvariet så är det nog Spirostomum.Se http://kryp.b6.to
<font size="3"> <font color="red">*&lt;</font id="red">:<font color="red">^</font id="red">)&gt;&gt;&gt;</font id="size3"> harbard
#8 - 19 januari 2004 13:21
Det rör sig med all säkerhet om antingen nematoder (rundmaskar) eller små vattenlevande oligochaeter (släktingar till Tubifex och daggmask). De brukar finnas i de flesta akvarier som varit igång ett tag, och livnär sig på detritus. Precis som snäckor och hoppkräftor kommer de med växterna.
De gör ingen skada, och som du märkt så äter fisken dem ifall de visar sig öppet. Du har förmodligen dussintals av dem nere i bottnen.

Annons