T5 eller T8

#1 - 27 april 2011 20:24
Dags att bygga en riktig ramp till stor karet och få bort dom provisoriska som ligger där nu. Dock så är jag inte säker på vad som kan vara bäst att bygga med T5 eller T8. Det jag kommit fram till är att T5 kostar mer att skaffa är T8 men att dom lyser bättre.

Har dock några följdfrågor.
1. T8 ska man ju byta varje år då dom brinner slut men måste T5 bytas lika ofta eller oftare??
2. Finns det motsvarigheter i T5 rör om man kollar mot växt rör i T8??
3. Vilket T5 motsvarar en T8 40w??
4. Är drift kostnaden så mycket mindre på T5 att det är lönsamt att använda dom??
(driftkostnader inkluderar köpet av nya rör varje år)

Tacksam för svar då jag inte lyckats komma fram till något själv än.

*edit*
Var kan man hitta måsvinge reflektorer??
#2 - 30 april 2011 12:34
Ingen som kan svara??
Dom trådar jag funnit på Zoopet är ju ett par år gamla.
Litar inte på dom då mycket ändras från år till år.
#3 - 30 april 2011 13:00
1. Dom är ungefär motsvarande, trifosforör klarar sig längre.
2.Ja.
3. 39w eller ville du ha längd?? Frågan är lite otydlig, du får in fler watt per cm med T5 vilket är en fördel om man vill ha mycket ljus.
4. Nja jag tror inte du kommer billigare undan med T5 rör, du kan kanske klara dig med färre antal rör o få motsvarande watt.

Måsvingereflektorer hittar du tex på tritonakvarium eller på den tyska webbhandeln.

//NiXoN
#4 - 30 april 2011 19:19
Ska du bygga en egen ramp till ett stort kar så varför inte överväga metallhalogen? blir billigare både i längden och första inköp (rekatorn kan bli några kronor dyrare än om du köper en T8 på secondhand) om du kör 70w lampor, går att bygga med starkare lampor men lite krångligare bara.

Annons