Hejsan!:)
Vad jag har hört så ska T5 lysrör vara mycket bättre än T8 och jag funderar på att byta.
Men vilket av alla T5 rör är det bästa Växtröret?
patdah skrev:ett T8 får aldrig vara igång dygnet runt året runt på grund av brandrisk vilket inte är detsamma för ett T5.
Det här är inget jag har testat själv men elektrikerna vi använder på jobbet brukar tjata om ovanstående hela tiden.
Per/Haninge skrev:Skulle vara mycket intressant att få veta hur dom har kommit fram till detta.
Paroonen skrev:Jag har byggt om min ramp till mitt 540kar så nu har jag 4st 80watts t5 rör
och 2 40watts t8 rör, och den stora skillnaden är om man känner med handen över dom så är det mycket varmare över t8 rören och deras don.
T5or blir inte så varma varken röret eller ballasten.
Paroonen skrev:Jag har byggt om min ramp till mitt 540kar så nu har jag 4st 80watts t5 rör
och 2 40watts t8 rör, och den stora skillnaden är om man känner med handen över dom så är det mycket varmare över t8 rören och deras don.
T5or blir inte så varma varken röret eller ballasten.
brevid skrev:lägger mig i lite .
jag ska bygga om min ramp till mitt nya 540kar ,undrar om man verkligen får det plats 80w t5or de är väll 146cm långa +kontakterna ,har tänkt att använde dessa lysrörshållare http://www.pwss.nu/product.php?productid=6320&cat=999&page=1
min ramp är exakt 150cm innermått.
får de plats?
Per/Haninge skrev:Visst men med en armatur som är rätt placerad och monterad så föreligger det inte någon brandrisk.
patdah skrev:T8 får aldrig vara igång dygnet runt året runt på grund av brandrisk vilket inte är detsamma för ett T5.
Det här är inget jag har testat själv men elektrikerna vi använder på jobbet brukar tjata om ovanstående hela tiden.
alg_oa1 skrev:Jag tror att jag fattar nu! (trög):D
Men vilket är det bästa växtröret av T5 då?
Jimmy.VBG skrev:Hördu pöjk!
Hur många akvarier tjänner du till som börjat brinna?
jannemannen skrev:Detta har jag aldrig hört talas om tidigare ! Jag tror nog att dom vill sälja på er nya armaturer bara.....
Jag ser inga problem med att försöka övertala kunder till att köpa energisnålare lösningar som är bra för miljön i det långa loppet. Men att påstå att drosslar till gamla armaturer är en brandrisk är väl ändå att ta i tycker jag !
Drosslar till lysrörsarmaturer ligger väldigt långt ner på listan över orsaker till bränder om du frågar en brandman !
Oupps ! Jag for visst med osanning. Lysrörsarmaturer finns inte ens med på listan verkar det som...
Mvh/Janne
Jimmy.VBG skrev:Hördu pöjk!
Hur många akvarier tjänner du till som börjat brinna?
jannemannen skrev:Detta har jag aldrig hört talas om tidigare ! Jag tror nog att dom vill sälja på er nya armaturer bara.....
Jag ser inga problem med att försöka övertala kunder till att köpa energisnålare lösningar som är bra för miljön i det långa loppet. Men att påstå att drosslar till gamla armaturer är en brandrisk är väl ändå att ta i tycker jag !
Drosslar till lysrörsarmaturer ligger väldigt långt ner på listan över orsaker till bränder om du frågar en brandman !
Oupps ! Jag for visst med osanning. Lysrörsarmaturer finns inte ens med på listan verkar det som...
Mvh/Janne
Gaffel skrev:Menar du förrutom dom som har plastkåpa eller befinners sig närmre än 50 cm från närmsta brännbara bokhylla, gardin, soffa osv?
Förresten var fick du tid och luft till spydigheter ifrån?
Och jag förstår på ditt inlägg att du har frågat en brandman, oj förlåt, jag menar förstås att du drömde att du frågade en brandman, att fara med osanningar är inget sätt att uppnå respekt..
Ett lysrör håller mellan 30-90 grader Celsius, en drossel mellan 80-150 grader Celsius, säkerhetsföreskrifter kring användandet av bla lysrörsarmaturer gör gällande att det skall finnas tillräckligt avstånd till brännbart material, att övertäckning, alt oavsiktlig övertäckning förebyggs genom att sköta om renhet samt dammfrihet.
http://www.srv.se/upload/F%C3%B6rebyggande/Brandf%C3%B6rebyggande/Brandutredningar/NR7_2000.PDF
http://www.lidkoping.se/serviceochtjanster/raddningstjansten/forebyggabrand/brandorsakerihemmet/blinkandelysror.4.21e2412a11131a5d100800010862.html
brevid skrev:någon som vet vart jag får tag på hf don till 2x80w T5?
Gaffel skrev:Fråga honom då vad han tycker om blinkande och flammande lysrör samt om han har kännedom om säkerhetsavstånd till monterade lysrörsarmaturer.