T5-lysrör

#1 - 19 maj 2008 17:22
Hejsan!:)
Vad jag har hört så ska T5 lysrör vara mycket bättre än T8 och jag funderar på att byta.
Men vilket av alla T5 rör är det bästa Växtröret?
#2 - 19 maj 2008 21:57
Bättre i vilket hänseende då?
De ger mer ljus per längdenhet, drivdonen är mer energieffektiva, de är dyrare, mindre utbud på rör (än så länge) men ljuset är det väl ingen större skillnad på?
Är väl mest motiverat med T5 om man inte kan få in tillräckligt många watt med vanliga T8:or eller...?
#3 - 20 maj 2008 06:31
Precis, T5:orna har större effekt än ett lika långt T8 rör. Det är det som gör T5:orna "bättre".
Aquarelle är ju bra i T8, så jag antar att deras T5 lysrör funkar bra det med.
#4 - 20 maj 2008 11:11
Testa och mät hur mycket effekt ett T8 drar jämfört med ett T5 :) Ett 25 watts T8 drar närmare 50 watt på grund av trafon... ett T8 får aldrig vara igång dygnet runt året runt på grund av brandrisk vilket inte är detsamma för ett T5.

Det här är inget jag har testat själv men elektrikerna vi använder på jobbet brukar tjata om ovanstående hela tiden.
#5 - 21 maj 2008 09:57
Lysrören är väl "bättre" för att dom ger mer ljus? eller har jag helt fel uppfattning?[:o]
Det ger väl högre ljusstyrka, som mäts i Watt? eller är det lux:confused:

tack för hjälpen[:o]
#6 - 21 maj 2008 10:43
T5 har jag för mig ger mer Lux per watt, medans t8 är mer oeffektiva. om man sägar ett du har 60 watt i t5 och 60 watt i t8 så kommer det komma mer lux från t5..

eller är jag ute och cyklar?
#7 - 21 maj 2008 11:57
Effekten [Watt] är högre i ett lika långt T5 (rent teoretiskt) än ett T8. Säg att du har ett 60cm långt akvarium. Då kan du antingen ha ett 15watt T8 eller ett 24watt T5.
Precis som jag skrev i mitt förra inlägg ;)
#8 - 21 maj 2008 12:56
Jag tror att jag fattar nu! (trög):D
Men vilket är det bästa växtröret av T5 då?
#9 - 21 maj 2008 14:24
patdah skrev:
ett T8 får aldrig vara igång dygnet runt året runt på grund av brandrisk vilket inte är detsamma för ett T5.

Det här är inget jag har testat själv men elektrikerna vi använder på jobbet brukar tjata om ovanstående hela tiden.

Skulle vara mycket intressant att få veta hur dom har kommit fram till detta.
#10 - 22 maj 2008 08:37
Skulle vara mycket intressant att få veta hur dom har kommit fram till detta.

Jag har byggt om min ramp till mitt 540kar så nu har jag 4st 80watts t5 rör
och 2 40watts t8 rör, och den stora skillnaden är om man känner med handen över dom så är det mycket varmare över t8 rören och deras don.
T5or blir inte så varma varken röret eller ballasten.
#11 - 22 maj 2008 16:52
Visst men med en armatur som är rätt placerad och monterad så föreligger det inte någon brandrisk.
Däremot när privatpersoner gör sina installationer så kan risken vara överhängande ( därmed inte sagt att du gjort något fel ) p.g.a bristande kunskaper.
Det finns många "gördetsjälvare" som nog skulle behöva kontakta en elektriker istället för att riskera hus och hem i tron om att "man kan".
Som sagt, ingen uppfattning eller pik mot ditt bygge.

(ursäkta, skulle förtydligat att jag undrar över att ett don som är kopplat till ett T8 inte skulle kunna "stå på" )
#12 - 13 juli 2008 19:33
Paroonen skrev:

och 2 40watts t8 rör, och den stora skillnaden är om man känner med handen över dom så är det mycket varmare över t8 rören och deras don.

Var hittar man ombygnadstillbehören?
#13 - 18 juli 2008 10:44
Paroonen skrev:

lägger mig i lite .
jag ska bygga om min ramp till mitt nya 540kar ,undrar om man verkligen får det plats 80w t5or de är väll 146cm långa +kontakterna ,har tänkt att använde dessa lysrörshållare http://www.pwss.nu/product.php?productid=6320&cat=999&page=1
min ramp är exakt 150cm innermått.
får de plats?
#14 - 18 juli 2008 13:35
brevid skrev:
lägger mig i lite .

jag ska bygga om min ramp till mitt nya 540kar ,undrar om man verkligen får det plats 80w t5or de är väll 146cm långa +kontakterna ,har tänkt att använde dessa lysrörshållare http://www.pwss.nu/product.php?productid=6320&cat=999&page=1

min ramp är exakt 150cm innermått.

får de plats?

Ja de skulle mycket säkert få plats.
Men dom finns ju bara upp till 2*54w på den sidan.

Philips aquarelle t5 ger enligt mig, ett snyggare ljus än philips aquarelle t8.
#15 - 19 juli 2008 23:39
Jimmy.VBG skrev:
Ja de skulle mycket säkert få plats.

Men dom finns ju bara upp till 2*54w på den sidan.

Philips aquarelle t5 ger enligt mig, ett snyggare ljus än philips aquarelle t8.

Vart hittar jag hållare som klarar 80w rören?
#16 - 20 juli 2008 10:20
Visst men med en armatur som är rätt placerad och monterad så föreligger det inte någon brandrisk.

Om man tittar på tex regler kring belysning i AMA EL så får närmsta brännbara föremål finnas max 50cm från en lysrörsarmatur, hur nära din lysrörsramp ligger närmsta brännbara föremål?
#17 - 20 juli 2008 16:32
Gaffel skrev:
Om man tittar på tex regler kring belysning i AMA EL så får närmsta brännbara föremål finnas max 50cm från en lysrörsarmatur, hur nära din lysrörsramp ligger närmsta brännbara föremål?

Hördu pöjk!
Hur många akvarier tjänner du till som börjat brinna?
#18 - 22 juli 2008 00:46
patdah skrev:
T8 får aldrig vara igång dygnet runt året runt på grund av brandrisk vilket inte är detsamma för ett T5.

Detta har jag aldrig hört talas om tidigare ! Jag tror nog att dom vill sälja på er nya armaturer bara.....

Jag ser inga problem med att försöka övertala kunder till att köpa energisnålare lösningar som är bra för miljön i det långa loppet. Men att påstå att drosslar till gamla armaturer är en brandrisk är väl ändå att ta i tycker jag !

Drosslar till lysrörsarmaturer ligger väldigt långt ner på listan över orsaker till bränder om du frågar en brandman !

Oupps ! Jag for visst med osanning. Lysrörsarmaturer finns inte ens med på listan verkar det som...

Mvh/Janne
#19 - 22 juli 2008 01:09
alg_oa1 skrev:
Jag tror att jag fattar nu! (trög):D

Men vilket är det bästa växtröret av T5 då?

Iom att Aquarelle har fungerat utmärkt tidigare, så fungerar det säkert jättebra även i T-5 upplagan ! :o)

Mvh/Janne
#20 - 22 juli 2008 01:33
Jimmy.VBG skrev:
Hördu pöjk!

Menar du förrutom dom som har plastkåpa eller befinners sig närmre än 50 cm från närmsta brännbara bokhylla, garding, soffa osv?

Förresten var fick du tid och luft till spydigheter ifrån?

Detta har jag aldrig hört talas om tidigare ! Jag tror nog att dom vill sälja på er nya armaturer bara.....

Jag ser inga problem med att försöka övertala kunder till att köpa energisnålare lösningar som är bra för miljön i det långa loppet. Men att påstå att drosslar till gamla armaturer är en brandrisk är väl ändå att ta i tycker jag !

Drosslar till lysrörsarmaturer ligger väldigt långt ner på listan över orsaker till bränder om du frågar en brandman !

Oupps ! Jag for visst med osanning. Lysrörsarmaturer finns inte ens med på listan verkar det som...

Mvh/Janne

Och jag förstår på ditt inlägg att du har frågat en brandman, oj förlåt, jag menar förstås att du drömde att du frågade en brandman, att fara med osanningar är inget sätt att uppnå respekt..

Ett lysrör håller mellan 30-90 grader Celsius, en drossel mellan 80-150 grader Celsius, säkerhetsföreskrifter kring användandet av bla lysrörsarmaturer gör gällande att det skall finnas tillräckligt avstånd till brännbart material, att övertäckning, alt oavsiktlig övertäckning förebyggs genom att sköta om renhet samt dammfrihet.

http://www.srv.se/upload/F%C3%B6rebyggande/Brandf%C3%B6rebyggande/Brandutredningar/NR7_2000.PDF
http://www.lidkoping.se/serviceochtjanster/raddningstjansten/forebyggabrand/brandorsakerihemmet/blinkandelysror.4.21e2412a11131a5d100800010862.html
#21 - 22 juli 2008 01:48
Jimmy.VBG skrev:
Hördu pöjk!

Menar du förrutom dom som har plastkåpa eller befinners sig närmre än 50 cm från närmsta brännbara bokhylla, gardin, soffa osv?

Mvh/Janne

Och jag förstår på ditt inlägg att du har frågat en brandman, oj förlåt, jag menar förstås att du drömde att du frågade en brandman, att fara med osanningar är inget sätt att uppnå respekt..

Ett lysrör håller mellan 30-90 grader Celsius, en drossel mellan 80-150 grader Celsius, säkerhetsföreskrifter kring användandet av bla lysrörsarmaturer gör gällande att det skall finnas tillräckligt avstånd till brännbart material, att övertäckning, alt oavsiktlig övertäckning förebyggs genom att sköta om renhet samt dammfrihet.

http://www.srv.se/upload/F%C3%B6rebyggande/Brandf%C3%B6rebyggande/Brandutredningar/NR7_2000.PDF
http://www.lidkoping.se/serviceochtjanster/raddningstjansten/forebyggabrand/brandorsakerihemmet/blinkandelysror.4.21e2412a11131a5d100800010862.html
#22 - 22 juli 2008 20:18
någon som vet vart jag får tag på hf don till 2x80w T5?
#23 - 24 juli 2008 19:15
Gaffel skrev:
Menar du förrutom dom som har plastkåpa eller befinners sig närmre än 50 cm från närmsta brännbara bokhylla, gardin, soffa osv?

Visst ! Allt kan börja brinna ! Jag tror säkert att det finns drosslar till gamla lysrörsarmaturer som har orsakat bränder. Men att dom skulle vara så farliga att man inte får lämna dom på över natten är ju att ta i lite tycker jag faktiskt !

Om nu drosslar vore en stor brandfara så borde vi ju verkligen dra öron åt oss ordentligt tycker jag ! Drosslar finns nämligen i hundratusental runt om i landet. Kanske miljontals rentav !

Och jag har faktiskt talat med en brandman angående dom vanligaste brandorsakerna, och på honom lät det som att det vanligaste är "bortglömda grillar" !

Dessutom var gamla tvättmaskiner/gamla diskmaskiner ganska vanliga orsaker till brand...

Detta var iofs ett par år sedan. Men jag är ganska så säker på att han inte nämnde lysrörsarmaturer ens...

Jag kanske skulle ha tryckt in någon smiley i mitt förra inlägg. Sorry... ;o)

Mvh/Janne
#24 - 24 juli 2008 19:24
brevid skrev:
någon som vet vart jag får tag på hf don till 2x80w T5?

Om man bor i Stockholm så kan man trava in på Wirströms Järn & Färg på Folkungagatan. Men då får man ha med sig Osrams artikelnummer och lägga en beställning...

Mvh/Janne
#25 - 24 juli 2008 20:03
Fråga honom då vad han tycker om blinkande och flammande lysrör samt om han har kännedom om säkerhetsavstånd till monterade lysrörsarmaturer.
#26 - 26 juli 2008 00:10
Gaffel skrev:
Fråga honom då vad han tycker om blinkande och flammande lysrör samt om han har kännedom om säkerhetsavstånd till monterade lysrörsarmaturer.

Vet inte om jag orkar !

Varför går du igång så hårt i denna fråga ?

Man skulle ju nästan kunna tro att du är "patdah's" sk "elektriker"...

Mvh/Janne
Bilagor:
#27 - 26 juli 2008 09:09
Jag tror inte att Gaffel någonsin går på halvfart :-)

Annons