T5-t8

#1 - 28 februari 2008 10:09
T5 och T8 belysning, vad betyder det? Går i tankarna att skaffa ett 375 l akvarium.
#2 - 28 februari 2008 10:17
Olika modeller av lysrör, T5 är den nyare av dom två smalare mer effekt och oftast längre livslängd(med bra effekt).
T8 är dom vanliga rören man oftast ser idagsläget, dom är grövre än t5 rören som bara är 16mm om inte minnet sviker.
Ramperna är anpassade för antingen T8 ellerT5, det går inte att växla mellan rören.

Vill du ha ett akvarium med växter eller skall det vara helt utan?
Det styr rätt mycket mängden ljus som behövs, sikta på 0,4-,5 watt belysning per liter om du vill ha en växtburk.

//NiXoN
#3 - 28 februari 2008 10:32
NiXoN: Jag är inte säker, men gäller inte watt-rekommendationen endast T8? Vad gäller T5 så faller väl det talet ganska drastiskt, i och med att det blir mer ljus per watt? Eller har de högre watt på kortare rör?
#4 - 28 februari 2008 10:40
Det skiljer inte mycket i ljusflödet mellan T5 och T8. Fördelen med T5 är att de har elektronsiska tänddon/trafo som är betydligt mer energisnåla än gamla T8-diton med glimtändare. Det går att få T8 riktigt energisnåla dem med med elektroniska tänddon.
#5 - 28 februari 2008 10:43
Visst kan man ha färre watt med t5 och få samma effekt, men regeln är väldigt generell.
Regeln tar inte hänsyn till akvariets höjd, vattnets klarhet, reflektorer etc...

//NiXoN
#6 - 28 februari 2008 10:49
Jag saxar in lite info från Saltvattensguiden.

Här är lite fakta om T5 rör
-------------------------
Storlek
-------
T(x) där x står för diameter på röret.
Där x är x/8 av en tum
För T5 rör blir diametern 5 / 8 * 25,4 mm = ~ 16 mm
För T8 rör blir diametern 8 / 8 * 25,4 mm = ~ 26 mm

Ljusflöde
--------
T8 rör har ett maximalt ljusflöde vid 25° C omgivningstemperatur
T5 rör har ett maximalt ljusflöde vid 35° C omgivningstemperatur
Ljusflödet sjunker med ~1 % per grad (se grafen nedan)

Verkningsgrad
-------------
T5 rör har ca 10-30% högre verkningsgrad än T8 rör

Föråldring av lysrör
------------------
T8 rör tappar ca 30 % av ljusfödet efter 10.000 h
T5 rör tappar ca 10 % av ljusflödet efter 10.000 h

Länk till orginaltråden om nån vill läsa mer, http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6442

//NiXoN
#7 - 28 februari 2008 11:17
Jag har väl inte riktigt bestämt mig än om jag ska ha en malawi, tanganika eller amazonas inspirerad tank, vad jag vet är att det ska vara ciklider i. Hade en 100 l tank för en massa herrans år sedan med allt möjligt i, men nu hade jag tänkt att försöka mig på ett riktigt biotopakvarium. Var och kikade på akvariekällaren i Örebro och fick en prisuppgift på vad allt skulle kunna kosta förutom fisk.

Vill du ha ett akvarium med växter eller skall det vara helt utan?
Det styr rätt mycket mängden ljus som behövs, sikta på 0,4-,5 watt belysning per liter om du vill ha en växtburk.

//NiXoN[/quote]
#8 - 28 februari 2008 11:43
".....men nu hade jag tänkt att försöka mig på ett riktigt isotopakvarium. "

Låter "strålande" ;)

(Förlåt mig, kunde inte låta bli. Förstår vad som avses, men med isotop blev det mycket roligare)
Bilagor:
#9 - 28 februari 2008 11:45
Hej Karon,
Jag hann inte ändra innan du svarade. :-)

Karon skrev:
".....men nu hade jag tänkt att försöka mig på ett riktigt isotopakvarium. "

Låter "strålande" ;)

(Förlåt mig, kunde inte låta bli. Förstår vad som avses, men med isotop blev det mycket roligare)
Bilagor:
#10 - 28 februari 2008 14:02
Så för att krångla till allting då, vilket system utvecklar minst alt mest överskottsvärme, är det T5 eller T8?
#11 - 28 februari 2008 14:12
Karon skrev:

Låter "strålande" ;)

Hahaha xD
Nu gjorde du min dag
#12 - 28 februari 2008 16:09
Gaffel skrev:
Så för att krångla till allting då, vilket system utvecklar minst alt mest överskottsvärme, är det T5 eller T8?

I Nixons inlägg ovan står det att T5 har högre verkningsgrad. Då omvandlas mer energi till värme i T8-rören än i T5-rören.

Annons