T5 träsket...

#1 - 1 oktober 2008 20:54
Vi håller som bäst på att starta upp 5st 37-liters kar men har stött på lite problem med belysningen.
Karen är 50cm breda och vi hittar inte någon som vi tycker "vettig" belysning...
CBS 50cm ramp med ett T8 15W är väl det mest traditionella men inte så jättesnyggt och dessutom lite för lite ljus.
Blev jätteglada då vi hittade en snygg Aquastyle alu-ramp med 2st T5 15W (http://www.aquastyle.se/images/prodimages/AQ-9880.jpg) så vi köpte några sådana och tog hem och testade... funkade bra och gav massor med ljus om än ngt vitt varför vi började söka efter nya rör....

Efter att ha kontaktat allt ifrån tillverkare och grossister till detaljister insåg vi att armaturerna vi köpt har T5 rör som är i en längd som inte är standard, nämligen 15W och 464mm...

Nu till frågan. - Är det ngn som vet vart man kan få tag i dessa rör? Utom hos Aquastyle då för dom har reservrör men bara i en färg, 14000K.

Då vi inte hittade rören ngn annanstans har vi nu lämnat tillbaka armaturerna till butiken men skulle gärna köpa tillbaks dom om det bara gick att få tag på rör...

Tacksam även för förslag på andra ramper till 50cm bredd.

// Björn
#2 - 2 oktober 2008 06:42
Alla T5 är kortare än T8, sen har ju vissa tillverkare egna längder, mig veterligen speciellt Juwel.

15W låter som High Efficiency-rör, vilka är rätt ovanliga inom akvaristik, de flesta brukar vara High Output.
Då finns 24W som minsta klass, dom är strax under 60 cm långa.
Om du inte skaffar ett lock till ett juwelakvarium, deras 24W är 43,8 cm långa.
#3 - 2 oktober 2008 07:14
Trollsvans skrev:
Alla T5 är kortare än T8, sen har ju vissa tillverkare egna längder, mig veterligen speciellt Juwel.

15W låter som High Efficiency-rör, vilka är rätt ovanliga inom akvaristik, de flesta brukar vara High Output.

Då finns 24W som minsta klass, dom är strax under 60 cm långa.

Om du inte skaffar ett lock till ett juwelakvarium, deras 24W är 43,8 cm långa.

Nja, nu var det ju 5st kar som jag behöver belysning till.... att köpa 5st Juwel-lock blir nog lite dyrt va?
Vad jag hört har Juwel inte nöjt sig med att köra egna längder utan dessutom gjort egna stiftkopplingar i ändarna så då är man ju verkligen låst till en leverantör även om man skulle lyckas hitta längden ngn annanstans.... - Smart Juwel! allt för att behålla eftermarknaden själva.

Förresten är det väl så att normala T5 rör är längre än T8? åtminstone de standardrör som finns i handeln. Kortaste T5 jag hittar är 55mm och antingen 14 eller 24W.

// Björn
#4 - 2 oktober 2008 07:28
Ah, missade det... det är så klart inte riktigt ekonomiskt försvarbart nej.

T5 är kortare än T8 jo. 18W T8 är 60 cm, och motsvarigheterna till detta är ju 15W/24W.
Hur det är med juwel-stiften vet jag faktiskt inte, har bara en juwelramp i T5 än så länge. Får jämföra när jag får den nya.

Men ska ni ha belysning till så små kar så skulle jag nästan gå på kompaktrör, vid närmare eftertanke.
Det är ju ungefär lika bra fräs på dom som på T5.
Finns billiga armaturer i stil med de på www.dusk.se, då kommer du ner itll 260 kr per armatur (24W, 319 mm lång).
Visserligen kräver det lite eget arbete, då det bara är sockel och reaktor, och detta behöver ju fästas på något.

Annars är det väl att ställa karen bredvid varandra och ha en gemensam armatur som gäller.
#5 - 2 oktober 2008 09:07
Om man ser till effekten är ett T5-rör längre, om man ser till luminansen är det kortare ;)

Jag provade igår kväll lite olika varianter bl.a. 2st 11W kompaktrör och 1-4 st T5 8W miniatyrrör. Problemet var att det är svårt att sprida ljuset på ett bra sätt när ljuskällan är för kort för att räcka till själv på brädden men för lång för att skarvas 2st...
Har sneglat lite på kompaktrör 36W för dom är 41,5cm långa och borde vara tillräckliga för spridningen, är dock lite orolig att det blir för mycket ljus. Armaturerna från Dusk ser ju klart intressanta ut, tack för den länken, man kanske skulle prova...

//Björn
#6 - 2 oktober 2008 11:04
Lena G skrev:
Om man ser till effekten är ett T5-rör längre, om man ser till luminansen är det kortare ;)

Jag provade igår kväll lite olika varianter bl.a. 2st 11W kompaktrör och 1-4 st T5 8W miniatyrrör. Problemet var att det är svårt att sprida ljuset på ett bra sätt när ljuskällan är för kort för att räcka till själv på brädden men för lång för att skarvas 2st...

Har sneglat lite på kompaktrör 36W för dom är 41,5cm långa och borde vara tillräckliga för spridningen, är dock lite orolig att det blir för mycket ljus. Armaturerna från Dusk ser ju klart intressanta ut, tack för den länken, man kanske skulle prova...

//Björn

Ser man till standardlängderna så är T5 ca 5 cm kortare än motsvarande för T8... :p:p (55/60 cm, 115/120 cm etc). Men det är ju en filosofisk fråga.

Kompaktrören är bra fräs på, 36W ger mycket ljus. Vad ska du ha i karen?
#7 - 2 oktober 2008 12:25
Trollsvans skrev:
Ser man till standardlängderna så är T5 ca 5 cm kortare än motsvarande för T8... :p:p (55/60 cm, 115/120 cm etc). Men det är ju en filosofisk fråga.

Kompaktrören är bra fräs på, 36W ger mycket ljus. Vad ska du ha i karen?

T8 15W = 45cm = 950lm
T5 14W = 55cm = 1100lm
T8 18W = 59cm = 1200lm
Lumen - kortare, Watt - längre.
Luminansen är ju mer intressant än effekten i det här fallet så det är väl så man bör tänka kanske dock tror jag att dom flesta vanliga dödliga har rätt begränsad insikt i innebörden av lumen och därför kollar på watten istället...

Det blir lite av varje i karen, dom två som är igång nu har blivit artkar för boraras micro respektive danio margaritatus, lite posthorn, mycket växter, mangrove, slimline och aquaclay-liknande botten. Kommer antagligen bli lite räkor också så småningom, bara man kan bestämma sig för vilken sort.
Dom andra karen ska barnen få fixa med så det blir nog "fisksoppa":p

//Björn
#8 - 2 oktober 2008 14:48
Ah, om man ser det så, så är det ju klart...
Själv hör jag till den skaran som inte "erkänner" HE som akvarierör, utan bara tänker på T5 som HO, då blir 24W T5 motsvarigheten till 18W T8.
Men det är ju som sagt filosofiska fånerier.

Nåja, tar du kompaktrör så kommer det ju bli bra tillväxt på allt grönt iallafall.

Annons