Ta bort mina tetror...

#1 - 1 november 2007 16:00
jaja...
#2 - 1 november 2007 16:03
Varför avliva dom när du kan skänka eller kanske sälja till affär?
#3 - 1 november 2007 17:11
Det är inte så lätt att bli av med dem kan jag säga... En av anledningarna till att jag gör mig av med dem är att jag alltid velat få dem att leka, och jag lyckades en gång men då blev det inget av äggen (nu pratar jag sorgmantlar) jag vet inte varför de bara har lekt en gång och sen dess har jag letat tamefn överallt efter information om hur man får dem att trivas så pass att de leker, men har inte hittat nånting. Så nu ger jag upp!
#4 - 1 november 2007 19:27
Nån som har några tips på hur man föder upp tetrorna kanske? :D
#5 - 1 november 2007 20:00
alltså jag har svårt när du säger att du ska avliva fiskarna för att du inte vill ha dom.. du har skaffat fiskarna, de har inte skaffat dig, och du har ansvar för att se till att de lever ett drägligt liv, man avlivar inte fisk bara för att man tröttnat.
Provat att sätta ut skänkes-annonser? ciklid.se, akvarieguiden.nu, firren.com är tre ställen där du gratis kan sätta ut annonser.
har själv haft ett gäng sorgmantlar som jag tröttnade på pga att de åt upp ancistrusyngel, och de var inga problem med att hitta nytt hem till dom, dvs jag skänkte bort dom.
#6 - 1 november 2007 20:16
Nej men nu är det SOM SAGT svårt i det här fallet. Jag kan ju inte ha kvar något som jag inte är nöjd med, som gör att jag inte kan utveckla min hobby. Dom här rackarna kan ju bli riktigt gamla, jag kan inte vänta flera år till innan jag kan skaffa nya fiskar.
#7 - 1 november 2007 20:46
tala om djurplågeri,,,
det är som att ta bort mitt barn,, hon kan bli många år, men jag trivs inte med henne så jag tar bort henne i stället,, Låter det snällt,,, NÄ har man skaffat en så får man väl ändå ta sin tid och år med dom,, Skaffa dig ett nytt kar, och köp fiskar till det istället.
#8 - 1 november 2007 20:59
Det var väl en ganska dålig jämförelse, tycker du inte det? Det är förresten fyra fiskar det rör sig om... Jag kan ju inte spendera tusentals kronor på nytt akvarium för jag inte kan ta bort några enstaka fiskar!! Det handlar om tid och plats dessutom! Dessutom så är inte det djurplågeri, djuren plågas inte vid avlivning.
#9 - 1 november 2007 21:00
Tycker som flera här att du ska skänka bort de isåfall istället för att avliva de, visst har jag också tröttnat på några arter jag har i mitt kar men jag avlivar de inte för det.
#10 - 1 november 2007 21:01
Om du hade läst de tidigare inläggen så hade du sett att jag inte lyckats bli av med dem..
#11 - 1 november 2007 21:02
mm det är betydligt mkt bättre att skänka bort eller sälja dom,, oavsett hur många det är.

Jag tycker det inte var dålig jämförelse, eftersom vi pratar om liv. oavsett storlek och hur många det rör sig om..

Sen beror det på vad det är för avlivning vi pratar om.
#12 - 1 november 2007 21:02
Olle F skrev:
Om du hade läst de tidigare inläggen så hade du sett att jag inte lyckats bli av med dem..

Har du satt ut det i annansbörsen, tradera m.m.
#13 - 1 november 2007 21:04
Men nu kan jag ju inte göra det!!! Så du kan allvarligt säga att du värdesätter en barns liv lika mycket som en sorgmanteltetras? Missuppfatta mig inte nu, jag är djurvän men det finns vissa gränser för vad man kan göra ibland.
#14 - 1 november 2007 21:05
Olle F skrev:
Och jag har läst de övriga inläggen och jag tycker fortfarande inte att du ska göra annat än att skänka bort de visst kan det ta tid men om du annonserar på olika ställen så får du napp till sist.
#15 - 1 november 2007 21:06
elinj skrev:
Har du satt ut det i annansbörsen, tradera m.m.

Det är fyra fiskar det rör sig om, ingen köper fyra små tetror av en privatperson.
#16 - 1 november 2007 21:07
Blir du inte av med dom, så får du ha de kvar helt enkelt. Det är det ansvaret man tar när man skaffar husdjur. Nuf said.
#17 - 1 november 2007 21:07
gizmogirl skrev:
Och jag har läst de övriga inläggen och jag tycker fortfarande inte att du ska göra annat än att skänka bort de visst kan det ta tid men om du annonserar på olika ställen så får du napp till sist.

Det är fyra fiskar det rör sig om, ingen köper fyra små tetror av en privatperson (om man då utgår från att det inte är någon man redan känner) men jag är rätt ensam om att ha fiskar i min bekantskapskrets kan jag säga...
#18 - 1 november 2007 21:08
Olle F skrev:
Det är fyra fiskar det rör sig om, ingen köper fyra små tetror av en privatperson.
har du den inställningen så blir du inte av med de garanterat klart det finns folk som köper 4 fiskar.
#19 - 1 november 2007 21:08
Blir du inte av med dom, så får du ha de kvar helt enkelt. Det är det ansvaret man tar när man skaffar husdjur. Nuf said.

Tror inte det faktiskt.. Det finns gränser här i livet
#20 - 1 november 2007 21:09
Olle F skrev:
Det är fyra fiskar det rör sig om, ingen köper fyra små tetror av en privatperson (om man då utgår från att det inte är någon man redan känner) men jag är rätt ensam om att ha fiskar i min bekantskapskrets kan jag säga...

du kan förklara hur mycket som helst, men de flesta här säger bara att du ska sälja eler skänka, ansvar är ett ansvar oavsett vad man har inskaffat sig.
#21 - 1 november 2007 21:10
Är det koppartetror kan du skicka hit dem, jag tar emot dem gladeligen :)
#22 - 1 november 2007 21:10
gizmogirl skrev:
har du den inställningen så blir du inte av med de garanterat klart det finns folk som köper 4 fiskar.

Det är två av de mest vanliga arterna som finns i fiskvärlden, tror du verkligen att jag blir av med fyra av de små firrarna i en annons?
#23 - 1 november 2007 21:11
morrhoppa skrev:

Ja det vore bra, men vars bor du då? Man kan väl inte skicka såna småttingar va? :p
#24 - 1 november 2007 21:11
Håller med de andra...man kan ju inte döda fullt friska fiskar! Finns det ingen du känner som redan har dessa firrar? Då kan de ju utöka sitt stim lite :) Eller någon djuraffär i din närhet,du kanske kan byta in dem mot något annat ;)
#25 - 1 november 2007 21:12
Värst vad intresse det blev för det här då.. Ta er ner på jorden, fokes
#26 - 1 november 2007 21:13
morrhoppa skrev:

där ser du Olle F att det finns människor som tar imot fisk fast det BARA är 4st.
#27 - 1 november 2007 21:15
elinj skrev:
där ser du Olle F att det finns människor som tar imot fisk fast det BARA är 4st.

Lugna ner dig, vi har inte sett om de har kommit iväg än heller. Man kan ju inte direkt skicka dem på posten...
#28 - 1 november 2007 21:16
Olle F skrev:
Lugna ner dig, vi har inte sett om de har kommit iväg än heller. Man kan ju inte direkt skicka dem på posten...

det har du rätt i,, men om det finns en, så finns det fler.... det är ju inte bara en på jorden som vill ha fisk, fast din attityd
#29 - 1 november 2007 21:17
Man kan aldrig veta innan man har prövat, jag har PMat dig nu.
#30 - 1 november 2007 21:19
Olle F skrev:
Värst vad intresse det blev för det här då.. Ta er ner på jorden, fokes

Du är inne på ett av de största fisk-forumen i sverige, folk här gillar fisk och du vill ha ihjäl fullt friska fiskar utan vettig anledning... Vad hade du väntat dig? :D
#31 - 1 november 2007 21:19
fast jag har hört att det ska vara riskabelt att transportera fisk via posten.
#32 - 1 november 2007 21:21
Du är inne på ett av de största fisk-forumen i sverige, folk här gillar fisk och du vill ha ihjäl fullt friska fiskar utan vettig anledning... Vad hade du väntat dig? :D

tänkte på samma sak,, man köper fisken och vet hur länge de lever, varför köper man såna fiskar då??:confused: Visst blir man kanske trött på en del fiskar, men stim fisk är stimfisk,, svårt att få avkomma.
#33 - 1 november 2007 21:24
Nu avslutar jag den här diskussionen! Herregud alltså... :P
#34 - 1 november 2007 21:25
en diskussion är alltid bra,, det hjälper andra,, så det var ingen dålig fråga Olle F. men jag hoppas att andra ser denna diskussion...
#35 - 1 november 2007 21:27
Det ær nog enklast och mest skonsamt att avliva dom genom att kasta ner dom i marken. Funkar i allafall bra før mig. Eller ta dom i håven och dæng till den mot nånting hårdt...
#36 - 1 november 2007 21:29
Du har alltså gjort samma sak? Kanske nån som förstår mig :P
#37 - 1 november 2007 21:37
Olle F skrev:
Tror inte det faktiskt.. Det finns gränser här i livet

Klart det gör, här kommer en gräns som klippt och klistrad ur djurskyddslagen.

[FONT=Arial]"Djurskyddslagens mest grundläggande bestämmelse är att djur ska hållas och skötas i en god djurmiljö, på ett sätt som främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."[/FONT]

[FONT=Arial]Det är svårt som fisk att beté sig naturligt på ett hälsosamt sätt om man blir kastad i backen.[/FONT]
#38 - 1 november 2007 21:44
Klart det gör, här kommer en gräns som klippt och klistrad ur djurskyddslagen.

[FONT=Arial]"Djurskyddslagens mest grundläggande bestämmelse är att djur ska hållas och skötas i en god djurmiljö, på ett sätt som främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."[/FONT]

[FONT=Arial]Det är svårt som fisk att beté sig naturligt på ett hälsosamt sätt om man blir kastad i backen.[/FONT]

Nu får ni ge er!! Jag sysslar även med rashöns. Seriös uppfödare som gärna ställer ut. Frågar du nån i hönsvärlden vad han/hon tycker om att nacka tuppar så är inte det något konstigt, det är något som hör till, något som ALLA gör för att man inte har nåt annat val. Det är inte stor efterfrågan på tuppar då alla andra står inför samma läge. Man kan inte ha kvar alla , hur skulle det se ut? För oss är det helt naturligt. Det här är inget annorlunda än det... Dessutom tvivlar jag på att jag är den enda som kanske avlivar fiskar...Långt ifrån dessutom. Jag är uppenbarligen härdad och ser på den här saken på ett annat sätt än ni andra...
#39 - 1 november 2007 21:57
Vilket är två helt olika anledningar till att göra sig av med djuret, eller hur?

Men du kommer uppenbarligen göra som du vill ändå, att ha ihjäl en liten fisk utan att den behöver lida är fruktansvärt enkelt så jag vet inte ens varför du frågar om tips hur. Tvivlar starkt på att du ens gjort ett seriöst försök att bli av med fiskarna.

god natt.
#40 - 1 november 2007 22:13
Vilket är två helt olika anledningar till att göra sig av med djuret, eller hur?

Men du kommer uppenbarligen göra som du vill ändå, att ha ihjäl en liten fisk utan att den behöver lida är fruktansvärt enkelt så jag vet inte ens varför du frågar om tips hur. Tvivlar starkt på att du ens gjort ett seriöst försök att bli av med fiskarna.

god natt.

Jag tycker att det är två ganska lika anledningar.
Nä, du får tro vad du vill men så länge jag vet så..
#41 - 2 november 2007 00:56
Finns la nån djuraffär i närheten? eller vart boru?
#42 - 2 november 2007 08:58
Olle F skrev:
Nu får ni ge er!! Jag sysslar även med rashöns. Seriös uppfödare som gärna ställer ut. Frågar du nån i hönsvärlden vad han/hon tycker om att nacka tuppar så är inte det något konstigt, det är något som hör till, något som ALLA gör för att man inte har nåt annat val. Det är inte stor efterfrågan på tuppar då alla andra står inför samma läge. Man kan inte ha kvar alla , hur skulle det se ut? För oss är det helt naturligt. Det här är inget annorlunda än det... Dessutom tvivlar jag på att jag är den enda som kanske avlivar fiskar...Långt ifrån dessutom. Jag är uppenbarligen härdad och ser på den här saken på ett annat sätt än ni andra...

Jag har haft kaniner när jag var liten,, vi fick nacka dom varje år eftersom vi hade dom på sommaren.. så jag har varit med om värre saker än att avliva fiskar, men om du frågar ett dumt svar får man även ett dumt svar.,
#43 - 2 november 2007 09:04
Olle F skrev:
Du har alltså gjort samma sak? Kanske nån som förstår mig :P

Nej, jag var tvungen att avliva några kardinaltetror før att dom var sjuka.
Det borde inte vara något problem att læmna dom till någon djuraffær tycker jag, men om det inte ær møjligt før du væl avliva dom om du vill;)
#44 - 2 november 2007 09:06
JA man kan ju inte tvinga en att sälja eller skänka, verkar som Olle F har bestämt sig,, har iaf den attityden att det inte går eller funkar göra det.
#45 - 2 november 2007 13:39
elinj skrev:
JA man kan ju inte tvinga en att sälja eller skänka, verkar som Olle F har bestämt sig,, har iaf den attityden att det inte går eller funkar göra det.

För femtioelfte gången så säger jag att jag har försökt att bli av med dem ett flertal gånger, men det har du uppenbarligen ändå inte förstått. Jag har dessutom inte bett om din åsikt i om det är rätt eller fel vad jag ska göra. Din åsikt kan du hålla för dig själv, jag är inte särskilt intresserad av den nämligen.
#46 - 2 november 2007 13:44
Olle F skrev:
För femtioelfte gången så säger jag att jag har försökt att bli av med dem ett flertal gånger, men det har du uppenbarligen ändå inte förstått. Jag har dessutom inte bett om din åsikt i om det är rätt eller fel vad jag ska göra. Din åsikt kan du hålla för dig själv, jag är inte särskilt intresserad av den nämligen.

Jag har för mig att det detta är ett forum där ALLA kan diskuttera, jag har kommit med min åtsikt du får väl göra precis som du vill,, Hade du inte skrivit första inlägget hade du sluppit mig och andras åtsikter i din fråga.
#47 - 2 november 2007 13:50
elinj skrev:
Jag har för mig att det detta är ett forum där ALLA kan diskuttera, jag har kommit med min åtsikt du får väl göra precis som du vill,, Hade du inte skrivit första inlägget hade du sluppit mig och andras åtsikter i din fråga.

Hade det inte varit bättre o bara svara på min fråga (kom ihåg att jag frågade efter skötseltips för dem också) istället för att starta nån slags djurrättsaktivistliknande diskussion...
#48 - 2 november 2007 14:04
Olle F skrev:
Men nu kan jag ju inte göra det!!! Så du kan allvarligt säga att du värdesätter en barns liv lika mycket som en sorgmanteltetras? Missuppfatta mig inte nu, jag är djurvän men det finns vissa gränser för vad man kan göra ibland.

Jag är en människa som värdesätter djurens liv likamycket som en människa..
Dessutom är djur ibland bättre än ungar..
Djuren varken gapar eller skriker när man säger nej till dom! :D
#49 - 2 november 2007 14:11
Jenny054 skrev:
Jag är en människa som värdesätter djurens liv likamycket som en människa..

Dessutom är djur ibland bättre än ungar..

Djuren varken gapar eller skriker när man säger nej till dom! :D

Jo de e sant ;) Men just här så verkar ingen förstå mig :p
#50 - 2 november 2007 14:13
Olle F.

Hur länge har du försökt få de att leka?
Läste lite om tetror på forumet och såg att du tidigare startat en tråd om odling utan att få svar för ca 2 månader sen. Hur länge du försökt innan dess vet jag ju förståss inte, men att lära sig och få tillräckligt med erfarenhet för att få fiskar att börja leka och ge avkomma kan ta ganska lång tid i många fall.
#51 - 2 november 2007 14:29
Olle F.

Hur länge har du försökt få de att leka?

Läste lite om tetror på forumet och såg att du tidigare startat en tråd om odling utan att få svar för ca 2 månader sen. Hur länge du försökt innan dess vet jag ju förståss inte, men att lära sig och få tillräckligt med erfarenhet för att få fiskar att börja leka och ge avkomma kan ta ganska lång tid i många fall.

Jo jag har letat runt ganska mycket, då jag har haft dem i 2-3 år , men det är en av flera orsaker till att jag inte trivs med dessa fiskar.
#52 - 2 november 2007 15:53
Flera har frågat var du bor nu Olle, så uppenbarligen kan flera tänka sig att hjälpa till så att dina fyra fiskar kommer till ett nytt akvarium. Jag bor i Stockholm och min man jobbar i Uppsala så finns du på rimligt avstånd så tar vi gärna dina firrar till vår sons klassakvarium, där finns det gott om plats än så länge, det är nystartat.
#53 - 2 november 2007 17:17
Hade du inte bott så långt ifrån hade jag tatt dom men sannerligen är det lite svårt att skicka fiskar :p haha
#54 - 2 november 2007 21:01
Olle F skrev:
Jo de e sant ;) Men just här så verkar ingen förstå mig :p

Hur som helst så förstår jag faktiskt dig Olle!!

Tycker "debatten" här har spårat ut en hel del..
#55 - 2 november 2007 22:09
vilken diskussion det blev! fiskar är inte likvärdiga med människor (såklart..) men är ändå levande varelser. sammanfattningsvis: djur, oavsett art, är inget slit och släng.
Jag har skänkt bort rödmunstetror, och de var nog bra 5 st.
har du satt ut annonser på de där ställena jag tipsade om?

sormantlar ska väl inte vara toksvåra att odla? det svåra, som jag förstått, är att ynglena är så väääldans små. kollat www.akvarieguiden.nu kanske står nåt vettigt om odling där.

bara för att jag är sååå snäll så har jag saxat detta från akvarieguiden.nu
"Odling
Det är lätt att odla denna fisk i fångenskap. Avelsfiskarna placeras i ett eller flera par i akvarier med omkring 50 liters volym. Botten täcks med ett skyddsgaller. Kokt vattenledningsvatten är att rekomendera.När ynglen simmar fritt ger man dem först saltvattensräkor och senare alla slags traditionell levande och artificiell föda. Ynglen växer snabbt, men efterssom de är så många, så är deras tillväxt direkt beroende av att det finns tillräckligt mycket utrymme i akvarierna."
och här är en direktlänk till sidan
http://www.djurportalen.nu/dp_artarkiv.php?go=info&id=72
#56 - 3 november 2007 00:46
Fiskar är väl ändå likvärdiga med människor, precis som med allt annat levande. Är så trött på alla som tror att människor har den högsta positionen av alla djur! Snälla, varför kan man inte gallra bort lite människor också, vi är överbefolkade, det är ju vi som ställer till alla problemen..:( Nog om det.

Om det nu är så att du har försökt att skänka fiskaran en längre tid, så visst, det är väl bara att ha ihjäl dem. Det är egentligen ingen här som KAN stoppa dig.
#57 - 3 november 2007 09:40
[quote=liindaa;1042031]Fiskar är väl ändå likvärdiga med människor, precis som med allt annat levande. Är så trött på alla som tror att människor har den högsta positionen av alla djur! Snälla, varför kan man inte gallra bort lite människor också, vi är överbefolkade,

Tänk på det varje gång du slår ihjäl en mygga...
#58 - 3 november 2007 09:45
lenis3 skrev:
vilken diskussion det blev! fiskar är inte likvärdiga med människor (såklart..) men är ändå levande varelser. sammanfattningsvis: djur, oavsett art, är inget slit och släng.

Jag har skänkt bort rödmunstetror, och de var nog bra 5 st.

har du satt ut annonser på de där ställena jag tipsade om?

sormantlar ska väl inte vara toksvåra att odla? det svåra, som jag förstått, är att ynglena är så väääldans små. kollat www.akvarieguiden.nu kanske står nåt vettigt om odling där.

bara för att jag är sååå snäll så har jag saxat detta från akvarieguiden.nu

"Odling

Det är lätt att odla denna fisk i fångenskap. Avelsfiskarna placeras i ett eller flera par i akvarier med omkring 50 liters volym. Botten täcks med ett skyddsgaller. Kokt vattenledningsvatten är att rekomendera.När ynglen simmar fritt ger man dem först saltvattensräkor och senare alla slags traditionell levande och artificiell föda. Ynglen växer snabbt, men efterssom de är så många, så är deras tillväxt direkt beroende av att det finns tillräckligt mycket utrymme i akvarierna."

och här är en direktlänk till sidan

http://www.djurportalen.nu/dp_artarkiv.php?go=info&id=72

Ska man alltså ha dem i ett tomt akvarium? Det är detta som är lite förvirrande för på vissa ställen säger dom att man måste ha massor av finbladiga växter som de kan lägga äggen i...

Men tack såhemskt mycket! Ser nog ut som jag får so lov o köpa ett nytt akvarium ändå.:p Ska åtminstonde tänka på saken. Men koppartetrorna ska jag nog inte ha kvar iallafall.
#59 - 3 november 2007 10:44
Olle F skrev:

Tänk på det varje gång du slår ihjäl en mygga...

Det handlar om försvar, precis som jag skulle försvara mig om en människa skulle attackera mig.

Men angående leken av sorgmantlar, har du inte sett nå lek alls av dem? Mina sorgmantlar lekte fler ggr i veckan, i gryningen. Sen bestämde jag mig för att försöka på och odla, så jag gjorde iordning et 21liters akvarie, med en sån där dörmatta i plast, som typ ser ut som gräs, i botten. åsså hade jag ett par växter och luftpump med syresten, så att det blev en lätt cirkulering bara. Satte i en tjock hona och en hane på kvällen, och sen när jag vaknade på morgonen var det fullt med rom i mattan =) simple as that.
#60 - 3 november 2007 11:12
Haha herre gud. Att folk orkar.... " Köp ett till akvarium då ". Tcker synd om Olle... Kan inte räkna till hur många fiskar jag har nackat... Bara du nackar dom Olle F. Annars är det ju bara att dom som gnäller sätter sig i bilen och kommer hem till dig och befriar dig från dem.
#61 - 3 november 2007 13:36
liindaa skrev:
Det handlar om försvar, precis som jag skulle försvara mig om en människa skulle attackera mig.

Men angående leken av sorgmantlar, har du inte sett nå lek alls av dem? Mina sorgmantlar lekte fler ggr i veckan, i gryningen. Sen bestämde jag mig för att försöka på och odla, så jag gjorde iordning et 21liters akvarie, med en sån där dörmatta i plast, som typ ser ut som gräs, i botten. åsså hade jag ett par växter och luftpump med syresten, så att det blev en lätt cirkulering bara. Satte i en tjock hona och en hane på kvällen, och sen när jag vaknade på morgonen var det fullt med rom i mattan =) simple as that.

De har lekt nån gång, men jag har haft andra arter i akvariet också så de kanske är lite skeptiska. Den gången åt de upp de flesta äggen då jag inte hade tillgång till ett annat akvarium. Vi får se hur jag gör.. Måste se över om jag har nån plats för ett till akvarium. Måste nog köpa till några tetror isåfall.
#62 - 3 november 2007 18:00
jag tror du ska sätta firrarna i eget akvarie, eller flytta bort alla andra i sorgmantlarnas akvarium. ynglena är pyttesmå och jag kan tänka mig att andra fiskar inkl sorgmantlarna själva gladeligen kalasar på små nykläckta yngel. eget akvarie, lite cirkulation + växter = yngel
#63 - 14 november 2007 17:02
asså USCH, det är som med sommarkatter -.-

Annons