Ta hand om äppelsnäcks ägg på bästa sätt?

#1 - 30 november 2010 19:59
Som rubriken lyder så upptäckte jag idag en stor kokong med ägg, vad gör man nu?
Låter man äggen vara tills dom har kläckts och låter allt skötas av moder natur?
#2 - 30 november 2010 21:02
mina brukar sköta sig självt, brukar inte flytta på kokongen, de små trillar ner då de kläcks, äggen ska vara ovan vattnet
#3 - 30 november 2010 22:05
Ååå grattis =) hoppas det går bra.. har ett gäng vi med som vi hoppas skall yngla av sig. följer med spänning hur det går ;)
#4 - 1 december 2010 12:02
Tackar! Funderar dock lite, äggen sitter precis ovanför insuget till pumpen. Tror ni det finns risk att dom sugs in? Är en Juwel pump, finns ju ett skydds galler. Men hur stora är dom när dem kläcks?
Uppdaterar med lite bilder när/om nått händer:)
#5 - 1 december 2010 12:29
så här stora var mina äppelsnäckor efter en dag.
Jag brukar låta det hela sköta sej själv;) det går så bra.
Så länge det inte sitter en massa skit i ditt utsug (som snäckorna gärna äter)
så kommer dom inte dit.

#6 - 1 december 2010 12:41
Vad lustigt, jag upptäckte precis två stora klasar här hemma också! :) Med tanke på att de "vuxenkramats" mer eller mindre konstant sista tiden var det väl ingen överraskning direkt... Men kul!

Under "Uppfödning" står det massa info här: http://appelsnackor.webs.com/
Kort och gott verkar hon dock lämna klasarna där de är och låta naturen sköta sig själv, enligt principen starkast överlever. Jag kommer nog köra på det med, har trots allt inte plats för 3-400 fler snäckor. :P

Bara att vänta några veckor nu då...
#7 - 1 december 2010 17:58
vitter skrev:
Vad lustigt, jag upptäckte precis två stora klasar här hemma också! :) Med tanke på att de "vuxenkramats" mer eller mindre konstant sista tiden var det väl ingen överraskning direkt... Men kul!

Under "Uppfödning" står det massa info här: http://appelsnackor.webs.com/

Kort och gott verkar hon dock lämna klasarna där de är och låta naturen sköta sig själv, enligt principen starkast överlever. Jag kommer nog köra på det med, har trots allt inte plats för 3-400 fler snäckor. :P

Bara att vänta några veckor nu då...

Kanonbra sida för nybörjare :) Har själv köpt snäckor därifrån.

De starkast överlever stämmer bra MEN hos äppelsnäckor stämmer det inte, det är kanske 3 som inte överlever av en kokong på 400 De är en höjdare på att överleva. Om man nu inte vill ha 300-400snäckor per kokong så kan man slänga kokongerna, (koka upp kastrull och släng däri) ge bort småsnäckor eller mata fiskar med småsnäckorna.
#8 - 1 december 2010 18:04
Många brukar ta en glasslåda med vatten i och ställe på ljusrampen för värmens skull. Sedan lägga en bit frigolit som flyter runt och på denna placera kokongen.

Ta en titt in på redbee.se så får du hur mycket tips som helst där!
#9 - 1 december 2010 18:25
Nubi skrev:
Kanonbra sida för nybörjare :) Har själv köpt snäckor därifrån.

De starkast överlever stämmer bra MEN hos äppelsnäckor stämmer det inte, det är kanske 3 som inte överlever av en kokong på 400 De är en höjdare på att överleva. Om man nu inte vill ha 300-400snäckor per kokong så kan man slänga kokongerna, (koka upp kastrull och släng däri) ge bort småsnäckor eller mata fiskar med småsnäckorna.

Mina kommer därifrån också, och de verkar må hur bra som helst. Blir nog ett par till i annan färg till våren... :)

Ja, allt beror väl på vad man har i karet i övrigt. Har man bara snäckorna blir de nog massivt många. Själv har jag dock några platy, kuhliis och klogrodor, både av det stora och lilla slaget. Misstänker att några av de här invånarna, om inte alla, kommer tycka att det är värt att provsmaka. Skulle de leva till att bli större har jag annars en kulfisk i ett annat kar som nog kommer bli överlycklig för lite sällskap... :P
#10 - 1 december 2010 18:45
Det var ingen dum sida det inte =) +++++
#11 - 1 december 2010 18:51
vitter skrev:
Mina kommer därifrån också, och de verkar må hur bra som helst. Blir nog ett par till i annan färg till våren... :)

Ja, allt beror väl på vad man har i karet i övrigt. Har man bara snäckorna blir de nog massivt många. Själv har jag dock några platy, kuhliis och klogrodor, både av det stora och lilla slaget. Misstänker att några av de här invånarna, om inte alla, kommer tycka att det är värt att provsmaka. Skulle de leva till att bli större har jag annars en kulfisk i ett annat kar som nog kommer bli överlycklig för lite sällskap... :P

då behöver man inte oroa sig att man får en invasion av äppelsnäckor :)
Jag har glada hungriga regnbågar som smakar på allt som får plats i deras munnar *hihi*
#12 - 1 december 2010 20:08
Hellsson skrev:
Det var ingen dum sida det inte =) +++++

Syftar du på redbee.se så nä :P Måste dock höja varningsflaggan för har själv fått uppleva hur lätt det är att halka in på räkor också ;);)
#13 - 1 december 2010 20:12
Nubi skrev:
då behöver man inte oroa sig att man får en invasion av äppelsnäckor :)

Jag har glada hungriga regnbågar som smakar på allt som får plats i deras munnar *hihi*

Troligen inte... Kulan fick flytta till att börja med för att han stirrade ut de stora snäckorna hela tiden, och nafsade lite på dem också. Han var alldeles för liten för att faktiskt skada dem, men de gjorde inget annat än att ligga på botten med dörren stängd då han var där, så det är mycket gladare nu då han är borta. Men några av deras barn kommer nog offras till kulfisken, om de överlever.
#14 - 2 december 2010 04:55
karrokaja skrev:
så här stora var mina äppelsnäckor efter en dag.

Jag brukar låta det hela sköta sej själv;) det går så bra.

Så länge det inte sitter en massa skit i ditt utsug (som snäckorna gärna äter)

så kommer dom inte dit.

Trevliga småå gynnare, man tänker inte riktigt på hur små dom är! Tills du drar fram toppsen :D Kan tänka mig att ytspänningen utgör samma funktion som Kumlaanstaltens höga murar ;)
#15 - 2 december 2010 10:16
:) Hittade småttingar igår kväll som gick i kökkuben :) Gissa om mina två helenor vart överlyckliga :D
#16 - 5 december 2010 19:13
Kan man snart förvänta sig en explosion av "äpplen", eller vad tror ni?:d
#17 - 6 december 2010 11:12
Mr J.E skrev:

Hoppas kan du ju alltid. :)
#18 - 6 december 2010 11:29
Mr J.E skrev:

Garanterat! :D
#19 - 6 december 2010 16:57
Mina äppelsnäckor har lagt kokonger. Så jag har 7st nu. Har flyttat över dom till mitt yngelakvarium med guldfiskyngel. Får se hur många snäckor det blir......
#20 - 6 december 2010 17:34
Har hittat en tredje kokong nu, och de fortsätter att vara kärleksfulla med varandra ett par gånger om dagen, så än är det nog inte klart skulle jag gissa...
#21 - 6 december 2010 17:36
KORSARKOFF skrev:
Hoppas kan du ju alltid. :)

Hehe hoppas gör man alltid:d... Vad är det som triggar lek hos snäckorna, om nått nu gör det?
Tänkte som t.ex ancistrus som oftast leker efter vattenbyte.
#22 - 6 december 2010 17:55
Jag tror inte det är nåt så sett som triggar dem, inte som jag kan tänka från mitt eget kar iaf. Tror helt enkelt det blir en sån period när de blir sugna och sen är de igång. :)
#23 - 6 december 2010 18:00
Det jag har märkt med mina äppelsnäckor är:
De har perioder och det brukar vara vinterhalvåret de sätter igång som galningar,
Att höja temp i karet triggar igång de,
att flytta de från ett kar till ett annat är oxå ett bra sätt att få de till lek :)
Kalla vb får igång alla invånare i karet.
#24 - 6 december 2010 18:05
Har för mig att det på Camillas snäcksida står tips om hur man kan få igång dem, men tror främst det var att se till att ge dem mycket mat och godis så de är pigga och glada. I övrigt är det nog bara deras "brunstiga" perioder helt enkelt. :)
#25 - 7 december 2010 19:04
MR J.E hur går det med dina kokonger? :D
Bilagor:
#26 - 12 december 2010 23:16
Här blev det tillökning i karet igår kväll! :D Undrade vad fasen som hände när det började regna små vita prickar helt plötsligt, tills jag fattade vad som hände. Massor av dem blev det, men skulle tro att en hel del blivit mat och att fler kommer duka under pga av de stora avstånden i karet. Nästa omgång ska nog få flytta in i en liten egen vattenbalja för att växa till sig lite. Vore kul att släppa några små till kulfisken, och låta ett par få växa sig till vuxen ålder.
#27 - 13 december 2010 13:12
vitter skrev:
Här blev det tillökning i karet igår kväll! :D Undrade vad fasen som hände när det började regna små vita prickar helt plötsligt, tills jag fattade vad som hände. Massor av dem blev det, men skulle tro att en hel del blivit mat och att fler kommer duka under pga av de stora avstånden i karet. Nästa omgång ska nog få flytta in i en liten egen vattenbalja för att växa till sig lite. Vore kul att släppa några små till kulfisken, och låta ett par få växa sig till vuxen ålder.

smart! kanske ska skaffa mig en kulfisk som får mumsa i sig alla små äppelsnäckor som blir nu när mina snäckor har lämnat SJU kokonger i 450l.
#28 - 13 december 2010 16:27
Nubi skrev:
smart! kanske ska skaffa mig en kulfisk som får mumsa i sig alla små äppelsnäckor som blir nu när mina snäckor har lämnat SJU kokonger i 450l.

Kulfisk är riktigt roligt, men den gick inte så bra att ha med de vuxna snäckorna, för de trivdes inte bra när han stirrade på dem hela tiden...

Själv har jag hittills sex kokonger i ett kar på knappa 100l, så det kan bli spännande det här... :) Tur att inte så många verkar överleva.
#29 - 19 december 2010 16:30
Nubi skrev:
MR J.E hur går det med dina kokonger? :D

Usch vad dålig man är på att följa upp sina gamla trådar... Vet inte riktigt hur det går om jag ska vara ärlig, haft "fullt";) upp med 450liters karet...

Hur lång tid ska det ta innan dom kläcks?
#30 - 19 december 2010 17:00
Tar en till två veckor..
#31 - 19 december 2010 18:14
KORSARKOFF skrev:
Tar en till två veckor..

Då tycker man något borde ha händt, är det vanligt att dom lägger ägg utan att äggen är befruktade?
#32 - 19 december 2010 18:27
Ibland kan det ta en månad.. Dom kommer ut när dom är redo :)
#33 - 19 december 2010 20:39
Beror på placering på äggen också, verkar det som. Min första klase har ännu inte kläckts, medan två som satt närmare lyset och därmed varmare har kläckts.

Upptäckte idag vid städning att jag har sex kokonger kvar. Dvs åtta totalt nu. Will it ever end? :O
#34 - 19 december 2010 20:57
vitter skrev:
har sex kokonger kvar. Dvs åtta totalt nu. Will it ever end? :O

Lyckost!

Efter mina tre "korvar" har det inte blivit fler...
#35 - 19 december 2010 21:19
Blir ju dock inte många bäbisar som överlever i karet. Några få är kvar från första kläckningen och har blivit rätt stora. Samlade några från andra kläckningen i en mindre bytta för att se om de går att föda upp till lite större storlek där, i trygghet från alla hungriga munnar. Men även om bara 2-3 överlever från varje kokong blir det ändå rätt många till slut, som det verkar...
#36 - 23 december 2010 12:54
Wiiieee har äntligen fått en "kokong" vi med :) Skall bli spännande att se hur detta tar sig :)
#37 - 27 december 2010 18:38
Kom hem efter jul och hittade ytterligare tre nya kokonger. -.- Måste ha fått tag i de mest fruktsamma snäckor man kan tänka sig!
#38 - 27 december 2010 21:03
Hellsson skrev:
Wiiieee har äntligen fått en "kokong" vi med :) Skall bli spännande att se hur detta tar sig :)

En har nu blivit tre! :)
#39 - 27 december 2010 22:44
Gott!

Jag har beställt 6st Elfenbensvita, hoppas på att få fler av dom sedan.
#40 - 21 januari 2011 13:51
Börjar fundera om mina hannar "skjuter blankt"? Sitter kokonger här och var, men inget händer....Hur går det med era ägg?
#41 - 21 januari 2011 15:15
Har bara 2 st snäckor i mitt räkkar så jag tänkte att chansen för en av varje kön var rätt liten och har inte sett någon parningsaktivitet. Men för en dryg vecka sedan hittade jag en kokong och sedan dess har de lagt en varje natt så jag är uppe i ca 6-8 kokonger nu. Är därför också nyfiken på om de kan lägga obefruktade kokonger, någon. Som vet?
#42 - 21 januari 2011 17:31
Räkna med snäcklingar! :)
#43 - 23 januari 2011 20:40
Jag har läst någonstans att de kan lägga obefruktade ägg.
#44 - 23 januari 2011 20:43
jag tror att det var här men jag är inte helt säker http://appelsnackor.webs.com/

Annons