Som rubriken lyder så upptäckte jag idag en stor kokong med ägg, vad gör man nu?
Låter man äggen vara tills dom har kläckts och låter allt skötas av moder natur?
vitter skrev:Vad lustigt, jag upptäckte precis två stora klasar här hemma också! :) Med tanke på att de "vuxenkramats" mer eller mindre konstant sista tiden var det väl ingen överraskning direkt... Men kul!
Under "Uppfödning" står det massa info här: http://appelsnackor.webs.com/
Kort och gott verkar hon dock lämna klasarna där de är och låta naturen sköta sig själv, enligt principen starkast överlever. Jag kommer nog köra på det med, har trots allt inte plats för 3-400 fler snäckor. :P
Bara att vänta några veckor nu då...
Nubi skrev:Kanonbra sida för nybörjare :) Har själv köpt snäckor därifrån.
De starkast överlever stämmer bra MEN hos äppelsnäckor stämmer det inte, det är kanske 3 som inte överlever av en kokong på 400 De är en höjdare på att överleva. Om man nu inte vill ha 300-400snäckor per kokong så kan man slänga kokongerna, (koka upp kastrull och släng däri) ge bort småsnäckor eller mata fiskar med småsnäckorna.
vitter skrev:Mina kommer därifrån också, och de verkar må hur bra som helst. Blir nog ett par till i annan färg till våren... :)
Ja, allt beror väl på vad man har i karet i övrigt. Har man bara snäckorna blir de nog massivt många. Själv har jag dock några platy, kuhliis och klogrodor, både av det stora och lilla slaget. Misstänker att några av de här invånarna, om inte alla, kommer tycka att det är värt att provsmaka. Skulle de leva till att bli större har jag annars en kulfisk i ett annat kar som nog kommer bli överlycklig för lite sällskap... :P
Nubi skrev:då behöver man inte oroa sig att man får en invasion av äppelsnäckor :)
Jag har glada hungriga regnbågar som smakar på allt som får plats i deras munnar *hihi*
karrokaja skrev:så här stora var mina äppelsnäckor efter en dag.
Jag brukar låta det hela sköta sej själv;) det går så bra.
Så länge det inte sitter en massa skit i ditt utsug (som snäckorna gärna äter)
så kommer dom inte dit.
Mr J.E skrev:Kan man snart förvänta sig en explosion av "äpplen", eller vad tror ni?:d
KORSARKOFF skrev:Hoppas kan du ju alltid. :)
vitter skrev:Här blev det tillökning i karet igår kväll! :D Undrade vad fasen som hände när det började regna små vita prickar helt plötsligt, tills jag fattade vad som hände. Massor av dem blev det, men skulle tro att en hel del blivit mat och att fler kommer duka under pga av de stora avstånden i karet. Nästa omgång ska nog få flytta in i en liten egen vattenbalja för att växa till sig lite. Vore kul att släppa några små till kulfisken, och låta ett par få växa sig till vuxen ålder.
Nubi skrev:smart! kanske ska skaffa mig en kulfisk som får mumsa i sig alla små äppelsnäckor som blir nu när mina snäckor har lämnat SJU kokonger i 450l.
KORSARKOFF skrev:Tar en till två veckor..
vitter skrev:har sex kokonger kvar. Dvs åtta totalt nu. Will it ever end? :O