Ta hänsyn & visa respekt,

#1 - 1 juni 2007 17:03
Jag är ibland in hit på Zoopet, Forumet som helhet gillar jag, det finns mycket info & kunskap här.

Men det är en sak som jag retar upp mig på. Och det är att det ska gnällas & klagas så mycket på varandra i en del trådar.
En del blir beskyllda för att vara djurplågare & att vara allmänt dåliga "fisk-ägare".
Men det en del inte ser ut att tänka på är att det oftast är barn eller yngre ungdomar som kommer hit för att få råd & hjälp.
Många gånger kan det vara barn som redan är osäkra & kanske lite blyga. Dom har börjat intressera sig för akvarier & dess invånare. Sedan handlar dom det som akvariebutiken tycker är bra för den unga killen eller tjejen att börja med.
Senare upptäcker den unga människan det här forumet & blir glada för att få lite hjälp av andra lite kunnigare akvarister.
Men vad händer, Jo dirrekt dyker alla dessa viktigpettrar upp & slår sig på bröstet och minsan ska visa den unga människan hur det ser ut i akvarievärlden, och det enda rätta är deras kunskap, inget annat existerar för dom.. Måste ni vara så himla hårda & måste ni stort sett skrika i era svar till nybörjarna..
Man kan faktiskt förklara på ett lugnt & sansat sätt om det är ngt som man tycker ser lite galet ut med fiskar eller akvarium som den unga nybörjaren har. Man måste inte slå sig på bröstet & tro att man är någon slags gud i akvarievärlden.
Tänk på att vi alla har varit nybörjare ngn gång och att man aldrig blir fullärd.
Allting är inte svart eller vitt i akvarievärlden, det finns en hel värld där i mellan.
Tänk om det var eran son eller dotter som sökte sig till Zoopet för att få hjälp av andra akvarister och sedan får hon/ han bara skäll av de vuxna eller äldre tonåringarna som finns här, folk som borde veta bättre.

Tänk också på att de unga säkert gör så gott hon eller han kan, efter sin bästa förmåga. Och det är inte barnen som har det största ansvaret för sina djur, det är deras föräldrar som har det ansvaret & då kanske det inte alltid är så himla lätt för barnen alla gånger eftersom att dom har sina föräldrar att rätta sig efter.
Jag undrar om ni viktigpettrar här skulle våga gapa & skrika till de unga akvaristerna i riktiga livet, och att skälla på dom om att dom allt är ena djurplågare som inte fattar ngn ting, för det är så ni låter i vissa trådar..

Sluta med det och behandla andra som du själv vill bli behandlad..

Var rädd om varandra, vi ska ta väl hand om nybörjarna & inte skrämma bort dom med hårda ord & annat elände.

Hälsningar från Anneth
#2 - 1 juni 2007 17:10
*applåderar* [:-106]

- Kan inte annat än hålla med..
#3 - 1 juni 2007 17:11
Helt rätt Anneth.

Visst kan man ge råd och tips, men man behöver inte gå till angrepp och vara elak för det.
#4 - 1 juni 2007 17:12
tummen upp[:-159]
mvh janne
#5 - 1 juni 2007 18:44
Hear hear!
#6 - 1 juni 2007 19:16
Väl skriftat.
#7 - 1 juni 2007 19:28
[:-106] Har inte reagerat över något som blivit sagt utan känt mig väl behandlad sen jag kom hit men jag håller definitivt med om vad du menar även om jag själv inte sett något fel.
#8 - 1 juni 2007 19:41
Jaja, fint, men jag har inte sett det du beskriver.
Har du några exempel?
#9 - 1 juni 2007 20:01
Anneth skrev:
Jag är ibland in hit på Zoopet, Forumet som helhet gillar jag, det finns mycket info & kunskap här.

Men det är en sak som jag retar upp mig på. Och det är att det ska gnällas & klagas så mycket på varandra i en del trådar.

En del blir beskyllda för att vara djurplågare & att vara allmänt dåliga "fisk-ägare".

Men det en del inte ser ut att tänka på är att det oftast är barn eller yngre ungdomar som kommer hit för att få råd & hjälp............

Bra skrivet! [:D]
#10 - 1 juni 2007 20:07
Håller med dig i det du skriver. Delvis...

Alla är mer eller mindre pedagogiska. Alla skriver svar på sitt sätt. En person som sitter inne på mycket kunskap kanske itne är pedagogisk för fem öre. Denna vill bara dela med sig av sin kunskap. I mitt tycke är denna personen högt aktad, och en ovärderlig källa av information.

Jag känner att de stora "svararna", dvs de som står för merparten av svaren, verklgien försöker vara pedagogiska och undvika att såra någon. Men ibland blir det fel.

Tycker det är bra att du tar upp det, och alla kan försöka skärpa sig ytterligare. Men jag håller inte med om att det är ett problem. Detta är ett vanligt community med vanligt folk... Ibland blir det konflikter, ibland är svåren mindre bra, felaktiga eller onödiga. Men så är det...
#11 - 1 juni 2007 20:14
Azur skrev:

Har du några exempel?

Jodå det finns sådana trådar här på Zoopet, och jag tänker inte hänga ut ngn speciell eftersom att just dom som har startat dessa trådar kanske inte vill bli uthängda..

Hälsningar Anneth
#12 - 1 juni 2007 20:14
det var intressant att läsa faktikst.....nu när jag satt och läste igenom detta så kände jag igen mig i många av grejorna som togs upp....som t.ex att jag reagerar på att vissa folk har för små akvarium med mycket fisk, och det jag inte tänker på då är att det brukar vara zooaffärerna som säger att: jaja, det går bra att ha ett par skalarer i ett 40 liters och då den personen som är nybörjare då och kan inte så mycket om fiskar tycker ju det låter bra då och köper de.......

jag vill säga förlåt til er som jag har regerat hårt och allt annat skit som jag har haft för mig.
#13 - 1 juni 2007 20:20
Stew skrev:
Håller med dig i det du skriver. Delvis...

Alla är mer eller mindre pedagogiska. Alla skriver svar på sitt sätt. En person som sitter inne på mycket kunskap kanske itne är pedagogisk för fem öre. Denna vill bara dela med sig av sin kunskap. I mitt tycke är denna personen högt aktad, och en ovärderlig källa av information.

Jag känner att de stora "svararna", dvs de som står för merparten av svaren, verklgien försöker vara pedagogiska och undvika att såra någon. Men ibland blir det fel.

Tycker det är bra att du tar upp det, och alla kan försöka skärpa sig ytterligare. Men jag håller inte med om att det är ett problem. Detta är ett vanligt community med vanligt folk... Ibland blir det konflikter, ibland är svåren mindre bra, felaktiga eller onödiga. Men så är det...

Jovisst är det ett forum med helt vanliga människor med olika erfarenheter. Men det en del folk inte tänker på är att det kan vara ett barn eller ngn i yngre tonåren som frågar om ngt & då ska ju inte det barnet behöva bli idiotförklarat.

Att vuxna bär sig illa åt mot varandra får stå för dom själva men barn ska inte behöva utstå med sånt elände. Därför bör man tänka på hur man svarar, det behöver inte vara en massa hårda ord eller allmänt jobbiga storebrorsfasoner.

Hälsningar Anneth
#14 - 1 juni 2007 20:24
Anneth skrev:
Jovisst är det ett forum med helt vanliga människor med olika erfarenheter. Men det en del folk inte tänker på är att det kan vara ett barn eller ngn i yngre tonåren som frågar om ngt & då ska ju inte det barnet behöva bli idiotförklarat.

Att vuxna bär sig illa åt mot varandra får stå för dom själva men barn ska inte behöva utstå med sånt elände. Därför bör man tänka på hur man svarar, det behöver inte vara en massa hårda ord eller allmänt jobbiga storebrorsfasoner.

Hälsningar Anneth

Aye. Håller med dig...
Jag försöker snabbt "känna av" om frågeställaren är ung eller gammal. Är den ung så ställer jag inte "snäll-mode" direkt. Och lugnar ner faktan lite och tar fram pedagogiken.

Bete sig illa, hårda ord och storebrorsfasoner är inget bra och borde minimeras. Oavsett hur mycket eller lite det är av sådana fasoner.
#15 - 1 juni 2007 20:35
Personligen upplever jag inte mina upplysningar som nedvärderande eller som skäll. Som sagt, exempel?
Sen kanske du glömmer att det finns idioter som frågar varför fiskarna blir sjuka och får som var "jo, de blir sjuka för du har 100 fiskar i 50 l = dålig vattenkvalité" men som ändå inte tar åt sig svaren utan resonerar istället att "det ordnar sig", dvs de menar att i och med att fiskarna dör och minskar i antal så blir vattenkvaliten bättre.

(ett exempel är en ung person som envisades att ha slöjstjärtar i en skål och heeela tiden startade nya trådar om sin stackars fisk..behöver nog inte skriva namn, alla vet nog ändå vem jag syftar på :p)
#16 - 1 juni 2007 20:52
Azur skrev:

Har du några exempel?

Det är väl borttaget dvs censurerat.
#17 - 1 juni 2007 20:56
Azur skrev:

Har du några exempel?

jag vill inte heller hänga ut någon men jävlar vad du måste ha missat för att inte sett dom ooootalig trådarna där folk har blivit beskyllda för att vara djurplågare för att dom har t.ex en ancistrus i ett 30liters akvarium (bara ett exempel)

Tummen upp för denna tråd!
#18 - 1 juni 2007 21:43
När man sitter hemma framför sin dator...

.. så är det lätt att vara kaxig och om det är något som gör en irriterad så är det lätt att komma med någon elakt. Det är aldrig okey, tycker jag. Man har ett ansvar, tycker jag, när man är ute på ett forum så här, att vara artig och visa andra respekt... ;)

Jag tycker inte att man ska ha en fisk i en skål på 10 L osv...

Jag tycker att du uttrycker dig fel när du säger så osv...

Jag tycker inte som du, alls...

Sådant är okey, tycker jag, men inte du är en idiot osv...

Jag har också reagerat emot dåligt ordval emellanåt och då har jag sagt det även när det inte har gällt mig och jag hoppas att om det gäller mig någon gång så kan någon annan reagera åt mig [:o]
#19 - 1 juni 2007 22:10
Bucket skrev:
jag vill inte heller hänga ut någon men jävlar vad du måste ha missat för att inte sett dom ooootalig trådarna där folk har blivit beskyllda för att vara djurplågare för att dom har t.ex en ancistrus i ett 30liters akvarium (bara ett exempel)
Otaliga? Kan du ge länkar till två nyliga? Jag har inte sett något enda elakt inlägg på månader, men jag ser inte allt.

Jag kanske skall förklara: jag tycker inte svepande kritik är konstruktivt när det egentligen handlar om en eller ett par isolerade händelser. Jag föredrar att man ger specifika exempel, så det hela istället kan redas ut, istället för att man "använder hagelbössa" mot hela forumet.

Jag vill inte vara elak mot någon, men jag tycker kritik skall vara tydlig och specifik; det skall vara klart vad det handlar om.

Ett tips om ni hittar elaka inlägg, så finns det en liten röd varningstriangel längst ned på varje inlägg: om man klickar på den så rapporterar man inlägget till forumets moderatorer, som kan radera inlägget och varna användaren som skrivit det.
#20 - 2 juni 2007 07:03
Bra att du uppmärksammade problemet jag har också märkt av att folk kan vara lite väl hårda och besserwissiga i sina råd. Det finns flera sätt att säga saker.

Sen om personen visar att den faktist inte lyssnar eller bryr sig om råden tycker inte jag att det inte finns någon anledning att inta rappa i. Det är ju djur det handlar om.
#21 - 2 juni 2007 07:25
morrhoppa skrev:
Bra att du uppmärksammade problemet jag har också märkt av att folk kan vara lite väl hårda och besserwissiga i sina råd. Det finns flera sätt att säga saker.

Sen om personen visar att den faktist inte lyssnar eller bryr sig om råden tycker inte jag att det inte finns någon anledning att inta rappa i. Det är ju djur det handlar om.

Förstår inte alls problemet, håller med Azur om att det vore bra med exempel och inte bara skriva att problemet finns.
Sedan så finns ju varningstriangel, utnyttja den i stället för att bara låta problemen vara för att sedan klaga i efterhand.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 2 juni 2007 08:19
Anneth skrev:
Jodå det finns sådana trådar här på Zoopet, och jag tänker inte hänga ut ngn speciell eftersom att just dom som har startat dessa trådar kanske inte vill bli uthängda..

Hälsningar Anneth

Problemet är ju bara att om man inte hänger ut någon så tar ingen heller åt sig, eftersom ju alla anser att just de argumenterar för rätt sak. Därför kan ju alla hålla med dig i ditt ursprungsinlägg eftersom ingen tycker att det gäller just dom utan bara andra.

Om någon behandlas oförskämt så kan man faktiskt som guy skriver anmäla det hela till admin och vi kan ta bort eventuella inlägg.
#23 - 2 juni 2007 09:34
Jag har flera gånger reagerat på tonfallet i vissa inlägg, men det är inte alltid det är befogat att rapportera. Ska man rapportera "skriver på ett uppkäftigt sätt" eller :confused: Och blir det då åtgärdat? Jag har däremot sagt till några gånger direkt i tråden.

Och att vissa aldrig sett något kanske beror på att de ej ens reagerat - för vi är alla olika och reagerar på olika saker. Vissa är känsligare än andra - punkt!
Och de yngre om några är ofta känsliga för obetänkta formuleringar...

Det Anneth skriver är inget hon "hittat på", även om konkreta länkar/exempel ej ges. Och jag skulle nog ej heller hänga ut enstaka personer på det viset eftersom det då bara blir onödigt tjafs! Och jag tror inte det är det som är meningen med denna tråd...

Och inte vet jag om jag själv ska ta åt mig, men nog kommer jag tänka efter lite mer i fortsättningen innan jag skriver - efter detta.

Kan inte denna tråden bara få alla att tänka efter en extra gång innan man börjar knappa på tangenterna? Och det inte behöver bli något värre än så !
#24 - 2 juni 2007 10:12
Och inte vet jag om jag själv ska ta åt mig
Nej, precis. Fram med exempel som visar på problemen så man har en chans att vakna. Utan dessa är denna tråden inget annat än en bump på "Viktiga regler samt info om Zoopets forum" och det hjälper ju inte om man inte vet om att man beter sig tokigt.
#25 - 2 juni 2007 11:10
Okey då!! Ett exempel är ju när "3 guppy 7 neontetra 2 mal" skrev i en tråd och frågade varför hans grus flöt.

Och där tog det inte lång tid innan en del folk började gräla på honom att han minsann hade ett alldeles för litet akvarium för malen, men det var bara det att han faktiskt inte hade malen i det lilla akvariet utan i ett större men ändå fortsatte folk att tjaffsa om det.

Eller att han hade en ensam pansarmal ja då tog det åter igen hus i helvete. Det vissa skribenter där inte tänkte på är att den unga killen är 10 år gammal, han är alltså ett barn & det är vuxna(?) människor som gapar & skriker om lagar hit & dit..Varför inte förklara på ett vettigt sätt varför det är olämpligt att ha en pansarmal ensam. Eller varför det är olämpligt med stora malar i småakvarier..

Och förresten killen kanske planerar att köpa flera pansarmalar när han har möjlighet till det, en 10 åring ju ingen egen inkomst.

Ja jag skulle i alla fall bli flyförbannad om det var min 10-åring som råkade ut för detta från fullvuxna människor.

Så tummen upp för den unga mannen som har hittat ett intresse som han gillar, det är bara att hoppas på att han inte skräms iväg pga dom osmidiga gnälliga människorna.

Jag själv var ungefär vid den åldern när jag började med akvarier och jag håller på fortfarande, men så slapp jag också ifrån dessa storebrorsfasonerna...

Hälsningar Anneth
#26 - 2 juni 2007 11:43
Anneth skrev:
Okey då!! Ett exempel är ju när "3 guppy 7 neontetra 2 mal" skrev i en tråd och frågade varför hans grus flöt.

Och där tog det inte lång tid innan en del folk började gräla på honom att han minsann hade ett alldeles för litet akvarium för malen, men det var bara det att han faktiskt inte hade malen i det lilla akvariet utan i ett större men ändå fortsatte folk att tjaffsa om det.

Eller att han hade en ensam pansarmal ja då tog det åter igen hus i helvete. Det vissa skribenter där inte tänkte på är att den unga killen är 10 år gammal, han är alltså ett barn & det är vuxna(?) människor som gapar & skriker om lagar hit & dit..Varför inte förklara på ett vettigt sätt varför det är olämpligt att ha en pansarmal ensam. Eller varför det är olämpligt med stora malar i småakvarier..

Och förresten killen kanske planerar att köpa flera pansarmalar när han har möjlighet till det, en 10 åring ju ingen egen inkomst.

Ja jag skulle i alla fall bli flyförbannad om det var min 10-åring som råkade ut för detta från fullvuxna människor.

Så tummen upp för den unga mannen som har hittat ett intresse som han gillar, det är bara att hoppas på att han inte skräms iväg pga dom osmidiga gnälliga människorna.

Jag själv var ungefär vid den åldern när jag började med akvarier och jag håller på fortfarande, men så slapp jag också ifrån dessa storebrorsfasonerna...

Hälsningar Anneth

Tror inte någon kan arguemtera med detta. Du har helt rätt.
Alla kan väl läsa, begrunda, acceptera detta. Och inte argumentera.
Väl valda ord.

Mvh

Stefan
#27 - 2 juni 2007 12:14
Anneth skrev:

Tänkte också på detta faktiskt...och han har även blivit kallad konstig och en massa annat skit i en annan tråd :mad:

Någon ställer en fråga om t.ex fiskskötsel och direkt blir påhoppad om att den har för litet akvarium (på ett otrevligt sätt - sägs det på ett "snällt" och pedagogiskt sätt är det ok tycker jag) istället för att frågan svaras på, precis som ovan!. Detta ser jag stup i kvarten, och många är/blir utsatta för det!

Jag har själv blivit utsatt för översittarfasoner (ang. annat) när jag var ny här, men då sade jag ifrån själv. Har inte svårt för sådant...men många HAR det tyvärr!

Men det finns fler exempel om det absolut måste till. SKA det verkligen behövas?

BluesBoy skrev:
Fram med exempel som visar på problemen så man har en chans att vakna. Utan dessa är denna tråden inget annat än en bump på "Viktiga regler samt info om Zoopets forum" och det hjälper ju inte om man inte vet om att man beter sig tokigt.

Men är det så fel att bli påmind om forumsreglerna ibland?
Måste det till konkreta exempel, och MÅSTE man verkligen veta om man ska ta åt sig eller inte - för att tänka efter INNAN man skriver :confused:

Ibland behöver man en liten "omruskning" för att vakna till bara :p
#28 - 2 juni 2007 14:53
Måste det till konkreta exempel, och MÅSTE man verkligen veta om man ska ta åt sig eller inte - för att tänka efter INNAN man skriver
Jag kände inte igen det som togs upp i tråden så då, tja, då hjälper nog bara hänvisningar är jag rädd.

Den kvinliga konflikt-/kommunikationsstrategin har jag gett upp sedan länge...
Jag har en sambo som med bestämdhet hävdar att jag *ska* veta vad som är galet när hennes mungipor hänger :p:D
#29 - 2 juni 2007 15:02
BluesBoy skrev:

Jag har en sambo som med bestämdhet hävdar att jag *ska* veta vad som är galet när hennes mungipor hänger :p:D

Tur att inte alla vi kvinnor är sådana. Jag hävdar med emfas att jag inte är tankeläsare, och inte heller min omgivning. Håller på att lära Mannen det också...
#30 - 2 juni 2007 15:13
BluesBoy skrev:
Den kvinliga konflikt-/kommunikationsstrategin har jag gett upp sedan länge...Jag har en sambo som med bestämdhet hävdar att jag *ska* veta vad som är galet när hennes mungipor hänger :p:D

Så du menar alltså att detta - trots att det nu givits konkreta exempel - är ett påhitt av överkänsliga fruntimmer? :confused:
Eller hur ska man annars tolka ditt inlägg???

Ganska bra exempel på att man bör tänka efter innan man skriver faktiskt - så här fick vi visst ett konkret exempel till! ;)
#31 - 2 juni 2007 15:22
Azur skrev:
Otaliga? Kan du ge länkar till två nyliga? Jag har inte sett något enda elakt inlägg på månader, men jag ser inte allt.

Jag kanske skall förklara: jag tycker inte svepande kritik är konstruktivt när det egentligen handlar om en eller ett par isolerade händelser. Jag föredrar att man ger specifika exempel, så det hela istället kan redas ut, istället för att man "använder hagelbössa" mot hela forumet.

Jag vill inte vara elak mot någon, men jag tycker kritik skall vara tydlig och specifik; det skall vara klart vad det handlar om.

Ett tips om ni hittar elaka inlägg, så finns det en liten röd varningstriangel längst ned på varje inlägg: om man klickar på den så rapporterar man inlägget till forumets moderatorer, som kan radera inlägget och varna användaren som skrivit det.

Håller med om att otaliga inlägg är att ta i, är aktiv på andra forum och jag tycker trots allt att det är förvånansvärt få trådar som spårar ur, här på Zoopet.

Kritik skall vara tydlig och konstruktiv (precis som du skriver), och det går alldeles utmärkt att skriva kritik utan att vara otrevlig.

Sen har jag själv rapporterat några trådar och de har snabbt avslutats av admin, man kan knappats begära att admin skall läsa alla inlägg (inläggen är ju ganska många).
#32 - 2 juni 2007 15:38
om man skall hänga ut nogon specifickt,,, kolla på batski,s inlägg der finns massar av exsempel ,
mvh janne
#33 - 2 juni 2007 16:06
BluesBoy skrev:

Det där var lågt. Vad har trådskaparens kön med det här att göra?

Menar du förresten att du slutat att prata med kvinnor överhuvudtaget?
#34 - 2 juni 2007 16:16
Så du menar alltså att detta - trots att det nu givits konkreta exempel - är ett påhitt av överkänsliga fruntimmer?
Nej, du missade mina smilisar :)

Anneth vädjade om något jag inte kände igen och tankeläsning är inte min starka sida.
#35 - 2 juni 2007 16:22
Det där var lågt. Vad har trådskaparens kön med det här att göra?
Ajdå, humor är visst inte min starka sida heller [:-5]
#36 - 2 juni 2007 16:24
om man skall hänga ut nogon specifickt,,, kolla på batski,s inlägg der finns massar av exsempel ,

mvh janne

Du får gärna ta fram några exempel där Batski har varit otrevlig. Han brukar vara saklig i sina kommentarer
#37 - 2 juni 2007 17:07
Har ej några nick att relatera till, och detta jag nu skriver var batski då inte inblandad i! Och SKA det verkligen vara nödvändigt att peka ut vissa användare??? Tycker inte det!!!!!!!!!!!!!! Onödigt och konfliktskapande! :(

Ett konkret exempel jag minns väl hände för ett par månader sedan.
Forumet för labyrintfiskar. Har sökt tråden men den ligger nog för långt bak..
Får bara upp 2 sidor bakåt.

En nybliven kampfiskägare/ zoopetare var bekymrad över något ang. sin fisks välmående..har för mig det var söndriga fenor. Det kom fram att personen i fråga hade både kampis och honor i ett för litet kar - helt klart på grund av ren nybörjarokunskap.

Genast var någon kvicktänkt tjomme där och jämförde syrligt det hela med att hur det vore att själv bo i en garderob! Inget skämtsamt där inte! Hugg direkt! Och fler hakade genast på i otrevlig anda! Inga lösningar på det akuta problemet gavs mer än köp ett större akvarium.
Jag anmälde ej - men sade ifrån! Borde nog ha anmält, men kunde ej tiga!

Frågeställaren fick nog svansen mellan benen direkt..
Välkommen till zoopet????

Ett självupplevt exempel:

- Jag var ny här på zoopet.
Jag ställde en fråga angående salt & saltmängd tror jag att det var..minns ej riktigt men det var något år tillbaka.

Någon svarade något i stil med " Det torde väl vara självklart för de flesta men tydligen inte för somliga, att man gör SÅHÄR...."blablabla yadiyadiya...".
Jag blev ej ledsen utan förbannad - sade ifrån!

Trevligt bemötande?

Nyare exempel finns säkert också.
Jag hajjar nog till lite då och då på tråkigt formulerade inlägg.

Konstigt egentligen - denna tråd där någon faktiskt reagerat och vill uppmärksamma oss alla på att vara lite trevligare mot varandra, börjar likna en domstol där det krävs konkreta bevis! Och detta bara för att vi alla bör tänka till lite till mans på VAD vi skriver och HUR vi skriver det??! För allas trevnad....

Ska det verkligen vara så svårt :confused:
#38 - 2 juni 2007 17:44
Ett självupplevt exempel:

- Jag var ny både inom akvarievärlden och här på zoopet.
Jag ställde en fråga angående salt & saltmängd tror jag att det var..

Någon svarade något i stil med " Det torde väl vara självklart för de flesta men tydligen inte för somliga, att man gör SÅHÄR..blablabla".
Jag blev ej ledsen utan förbannad - sade ifrån!

Trevligt bemötande?
#39 - 2 juni 2007 19:36
BluesBoy skrev:
Nej, du missade mina smilisar :)

Anneth vädjade om något jag inte kände igen och tankeläsning är inte min starka sida.

Nej förmodligen är du ingen tankeläsare, det är det nog inte många som är. Men för att skriva & informera på ett vänligt sätt ska ju inte var så himla svårt. Och att man tar hänsyn till vem man svarar eftersom att det kan vara en mycket ung person.

Det jag hakade upp mig mest på det var hur en del hackade på den stackars 10 åringen när han bara ville ha svar på varför hans grus flöt, och det var bara ett fåtal vettiga svar som han fick om just gruset resten var bara en massa blaj & ordbajs.. Så ska det inte behöva gå till, inte ens på ett forum där det finns barn med & som råkar ut för sådana besserwissers. Man kan informera & förklara utan är bära sig illa åt mot sina medmänniskor.

Men jag håller med i helhet är detta ett bra Forum, men det är just det när vuxna människor beter sig på det sättet mot barn & de yngre ungdomarna, då är det illa...

Hälsningar Anneth
#40 - 2 juni 2007 19:36
Ett exempel på mindre trevlig form av inlägg, tänker inte hänvisa till nån tråd eftersom det inte är sjysst mot de inblandade men inlägg av den typen klarar vi oss bra utan. "jo men du är så så jäkla otrevlig bara!! ärligt talat!!"

Healena, det är nog inte så att det är nån form av domstoleri det är nog mer så att vi alla reagerar (tolkar) inlägg olika och alla inte "sett" det Anneth syftar på. Men Anneth ska ha en eloge för att hon väcker tankar...
#41 - 2 juni 2007 20:04
Ja, det var just det här jag menade med att det är bra att ge exempel. Tydligen finns det alltså inga större mängder otrevliga inlägg.

Återigen:

När folk faktiskt är elaka: rapportera. Ni är anonyma och moderatorn tar hand om kontakten med den som varit elak.

När nån bara ger ett lite snipigt intryck och ni själva inte tycker det är illa nog att rapportera: skaffa tjockare hud & svälj irritationen. När man har med människor att göra får man helt enkelt ta att de inte alltid är så gulliga. Personen på andra sidan kan också ha en dålig dag.

Svepande, ospecifik, kritik här i forumet leder bara till att alla blir irriterade eftersom alla tror att det är dem ni menar.
#42 - 2 juni 2007 20:22
Azur skrev:
Ja, det var just det här jag menade med att det är bra att ge exempel. Tydligen finns det alltså inga större mängder otrevliga inlägg.

Återigen:

När folk faktiskt är elaka: rapportera. Ni är anonyma och moderatorn tar hand om kontakten med den som varit elak.

När nån bara ger ett lite snipigt intryck och ni själva inte tycker det är illa nog att rapportera: skaffa tjockare hud & svälj irritationen. När man har med människor att göra får man helt enkelt ta att de inte alltid är så gulliga. Personen på andra sidan kan också ha en dålig dag.

Svepande, ospecifik, kritik här i forumet leder bara till att alla blir irriterade eftersom alla tror att det är dem ni menar.

Hoppas du inte såg min referens som svepande och ospecifik, den var enbart ämnad som ett exempel på ett dåligt inlägg.

Men om man nu klickar på rött så det bedrivs censur, vilka grunder sker censureringen på (hur tolkar censoratorn fallet)? I en del fall så kan det ju va så att det går hett till i början men att det sansas i slutänden. Inte bättre att uppmärksamma och förmana än att radera? (Som ni nog förstår är jag mot censurering.)
#43 - 2 juni 2007 20:34
Det här är en privat website ägd av Kjell Fohrman, som också är ansvarig utgivare för det som skrivs här: han är personligen lagligen ansvarig för vad vi alla säger. Det innebär att han självklart har rätt att ta bort inlägg som strider mot lagen eller vad han anser är lämpligt. Det innebär att vi alla är gäster på hans site, så han har rätt att avgöra vilka som får vara här, och hur man får bete sig.

Det är inte mer censur än när du bestämmer vem som kommer hem till dig, eller ber en gäst hos dig att ta det lite lugnt.

När du rapporterar ett inlägg så gör du ju det för att du anser att någon beter sig oacceptabelt. Det är inte alls säkert att Kjell eller Christian håller med, men gör de det så varnar de personen, och om inlägget är riktigt illa så raderar de det. Fortsätter personen uppträda på samma sätt, kan han bli utesluten, dvs hans användarkonto avslutas. Det krävs väldigt mycket för att det skall hända.
#44 - 2 juni 2007 21:13
Azur skrev:
Det innebär att han självklart har rätt att ta bort inlägg som strider mot lagen
Kan ett inlägg strida mot någon lag! Finns det sådana kommentarer?
#45 - 2 juni 2007 21:20
GasseG skrev:
Kan ett inlägg strida mot någon lag!
Javisst. Rasistiska inlägg är olagliga, t.ex., liksom att posta folks personuppgifter, eller ärekränka. Om det finns såna inlägg här på Zoopet vet jag inte.

Svensk internetlag är mycket restriktiv, så restriktiv att praktiskt taget alla som skrivit något på nätet eller har en hemsida är brottslingar, men brott beivras i stort sett bara när någon politiker eller polis eller journalist tagit illa upp. Jag gillar, som kanske framgår, inte svensk internetlag. Jag tycker lagar skall vara på allvar eller också plockas bort.
#46 - 2 juni 2007 23:10
Azur skrev:
Javisst. Rasistiska inlägg är olagliga, t.ex., liksom att posta folks personuppgifter, eller ärekränka. Om det finns såna inlägg här på Zoopet vet jag inte.

Svensk internetlag är mycket restriktiv, så restriktiv att praktiskt taget alla som skrivit något på nätet eller har en hemsida är brottslingar, men brott beivras i stort sett bara när någon politiker eller polis eller journalist tagit illa upp. Jag gillar, som kanske framgår, inte svensk internetlag. Jag tycker lagar skall vara på allvar eller också plockas bort.
Ahh klart du har rätt, det finns ju sådana saker.

Javisst ska svårföljda och löjliga lagar tas bort. Jag hävdar till och med att löjliga lagar skapar en demoraliserad samhällsyn på lagen som helhet.
#47 - 3 juni 2007 06:51
[QUOTE=Anneth]Nej förmodligen är du ingen tankeläsare, det är det nog inte många som är. Men för att skriva & informera på ett vänligt sätt ska ju inte var så himla svårt. Och att man tar hänsyn till vem man svarar eftersom att det kan vara en mycket ung person.[/QUOTE]Nej, för de allra flesta är det väl den naturligaste saken i världen att skriva med lite hyfs oavsett ålder på inblandade - trots att diskussionerna går heta ibland. Min reaktion på ditt första inlägg var att jag ser skillnad på en allmän uppmaning att vi ska tänka oss för, och att det faktiskt sker övertramp då och då:

<snip>

[QUOTE=Anneth]Men det är en sak som jag retar upp mig på. Och det är att det ska gnällas & klagas så mycket på varandra i en del trådar.[/QUOTE]

Jag har skrivit över 2000 inlägg och jag tror mig bara ha sett oförskämdheter i en enda tråd för inte så länge sedan: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103631.
Där bad flera efter påstötning rakryggat och publikt om ursäkt för övertramp och det hela föll snabbt i glömska.

Att det skulle ske då och då måste betyda att det är i avdelningar jag inte besöker.
#48 - 3 juni 2007 08:57
Men okej då.. låt alla skriva precis vad de vill utan att tänka efter.
Jag ska hädanefter rapportera ALLT jag reagerar på om det så bara är en obetänkt formulering, så får administratörerna VERKLIGEN något att göra...

Rubriken på tråden : ta hänsyn & visa respekt
- Svårt?

Här sitter det och tjafsas om problemet ens existerar???

Så vi struntar i allt då!

Det är tydligen ett icke existerande problem och jobbigt att tänka efter före hur man ska formulera sig - innan man skriver något. Och enklast att alla istället får trycka på rapporteringstriangeln. Stackars moderator!

*ledsen* :(
#49 - 3 juni 2007 10:20
Jag håller med, det är tråkigt att det finns dom som inte ens ser att det faktiskt förekommer taskiga formuleringar, och sedan om det förekommer lite eller mycket spelar ju egentligen ingen roll, nog ska man väll kunna skriva på ett sätt som inte är kränkande, eller allmänt skit-taskigt.
Det finns ju folk som är olika känsliga, och sedan finns det ju dom som är iskalla som varken ser eller bryr sig.

Dom som är känsliga kanske tar åt sig lättare, eller faktiskt ser när det är ngn eller några som går för hårt åt ngn skribent. Det ska ju inte vara så himla svårt att sätta sig in i den drabbades situation, den som blir drabbad av människor som inte tänker ett dugg på hur & vad den skriver. För sådant måste man inte vara tankeläsare, det räcker med lite inlevelseförmåga & empati.

Vi är ju alla här på zoopet för ett och samma intresse, nämligen akvarier, ska vi då inte kunna hålla sams trots att vi inte alltid tycker lika.

Kanske är det jag som är en extra känslig kärring som överreagerar på saker & ting, men när jag ser att det ibland är näst intill är mobbing då blir jag förbannad, så då står jag hellre för att jag är en sådan där bråkig överkänslig gnällkärring som klagar på sådant som alla inte ens ser att det förekommer.

Men vi gör så att så fort vi ser orättvisor eller där folk är riktigt taskiga mot ngn skribent då trycker vi på den röda tiangeln..

Ha det gött alla akvarister.

Hälsningar Anneth
#50 - 3 juni 2007 10:29
Jag tror du överreagerar en smula Healena.

Det finns väl ingen som hävdar att problemet inte existerar.
Det finns väl ingen som motsäger vad Anneth uttrycker - tvärtom.
Det finns däremot några som är en smula förvånade och vill se exempel på buffligheten utan att behöva söka igenom hela forumet.

Problemet är väl det som Kjell är inne på, att man kanske inte når de som bäst behöver en omskakning. En skribent som helt offtopic påpekar att en trådskapare har för litet akvarium kan ju ha skrivit det i all välmening och försök till respekt. Eller hur? Att det kan vara formulerat mer eller mindre pedagogiskt får man nog leva med att vi har skillnader. Att vi alla kan försöka göra vårt bästa på den fronten - sure!

Jag tror dock som en del andra att det är bättre att ta problemet där, och när det dyker upp för bästa resultat utan att ha några invändningar på det både du och Anneth upplyser om.
#51 - 3 juni 2007 10:46
för att citera Kjell:
"Bara för att man nu tycker att frågan är ointressant så finns det väl ingen anledning till att vara oförskämd.
Varför måste ni kommentera allt - om ni ändå inte har något annat för er än att ge spydiga kommentarer så är det bättre att knipa käft.
Det finns 100-tals med intressanta akvaristiska trådar på Zoopet som ingen skriver i - skriv i dom istället".

"Sen har jag som sagt svårt att förstå alla som absolut bara måste klanka ner på andra - begriper man inte ett inlägg så strunta i att svara, tycker man en tråd är ointressant så strunta i att svara.
Skriver någon ett så otydligt inlägg att ingen begriper det så får man väl i så fall skylla sig själv."
Bilagor:
#52 - 3 juni 2007 10:51
Har själv blivit påhoppad om att jag skall vara en "hjärtlös person", "idiot" och jag vet inte allt vad man har fått slängt och hugget i ryggen. Men dessa personer är inte mycket värt i mina ögon, dessa trångsynta hjälper inte jag något mer. Försöker man hjälpa och man får skit kastat på sig så kan de få vara. Kanske fler som skulle ta efter min teori??

//Camilla
#53 - 3 juni 2007 11:08
Jo jag vill passa på att tillägga att inte ens jag tillhör guds bästa barn, det händer att även jag klantar till det ibland & skriver lite väl klumpigt. Och skulle ngn se det så får ni gärna säga till mig så att jag kan be om ursäkt & skriva om det jag skrev på ett betydligt trevligare sätt..

På bla zoonen har jag klantat till det några gånger, speciellt när det gäller katter, för katter är ngt som jag verkligen gillar & då kan jag hetsa upp mig en hel del men jag har bett om ursäkt för dessa klavertramp & förklarat varför jag reagerar som jag gör.

Kram på er alla akvarister,
Hälsningar från Anneth
#54 - 3 juni 2007 11:22
Håller med i vad grundfrågan var. Anledningen till att jag dessvärre besöker Zoopet mindre är just att det pekas med hela handen lite för mycket.
Och nej, inte i alla trådar. Långt ifrån. I en bråkdel, men det är ett tråkigt förekommande mönster jag tycker mig ha sett under flera år.

Just saker som för små akvarier och liknande. Mycket bygger på okunskap. Så rätta då och förklara hur det ligger till. En del gånger kommer det svar som att "du inte borde få ha akvarie" och liknande. Det är tråkigt att se. Det är inte så svårt att rätta på ett enkelt sätt.
#55 - 3 juni 2007 11:38
Anneth skrev:

japp och dessutom finns det otaliga trådar om "idoter på blocket" och "djurplågeri på blocket"

så det finns att välja och vraka av bland dessa inlägg..så jag förstår inte hur Azur ha lyckats missa alla.
#56 - 3 juni 2007 17:40
C.Ciklid skrev:
Har själv blivit påhoppad om att jag skall vara en "hjärtlös person", "idiot" och jag vet inte allt vad man har fått slängt och hugget i ryggen. Men dessa personer är inte mycket värt i mina ögon, dessa trångsynta hjälper inte jag något mer. Försöker man hjälpa och man får skit kastat på sig så kan de få vara. Kanske fler som skulle ta efter min teori??

//Camilla

Håller med om att det är tråkigt när diskussionerna urartar. Man kan ju ha olika åsikter och diskutera detta utan att vara otrevlig.

Man skall inte behöva bli kallad idiot[B)] eller liknande bara för att man har en avvikande åsikt (om du nu har det?), diskussionen blir ju genast ganska meningslös dessutom.
#57 - 4 juni 2007 07:43
Jag håller med det ursprungliga inlägget om att det kan vara lite väl hård attityd ibland, och att det inte skulle skada med lite mer hänsyn. Det ska väl inte vara nödvändigt att peka ut någon för att få folk att lyssna.

Ett tips är att skicka ett PM till den som man tycker går för långt. Ofta kanske dom inte menar att vara så hårda.
Sen vet jag att åtminstone en av dom som säger att det inte är ett problem har fått ett PM av mig när han sågade någon;)
#58 - 4 juni 2007 09:59

Man skall inte behöva bli kallad idiot[B)] eller liknande bara för att man har en avvikande åsikt (om du nu har det?), diskussionen blir ju genast ganska meningslös dessutom.

I detta fall har jag endast gett råd vilket uppenbarligen inte passade in i motpartens smak.
//Camilla
#59 - 4 juni 2007 13:13

Ett tips är att skicka ett PM till den som man tycker går för långt. Ofta kanske dom inte menar att vara så hårda.

Sen vet jag att åtminstone en av dom som säger att det inte är ett problem har fått ett PM av mig när han sågade någon;)

Tycker absolut inte jag var otrevlig i det svaret, ställer man en fråga om vilka djur man skall köpa som present till någon som kanske inte kan eller vill sköta dem så svarar jag som jag gjorde.
#60 - 4 juni 2007 14:14
Ett annat tips är att folk kan sluta vara överkänsliga.

Om man sitter och blir uppspelt över vad andra skriver på ett internetforum så har man det inte lätt för sig.

Missförstå mig rätt; visst kan folk uttrycka sig grovt och elakt, men detta är internet och då måste man kunna sålla sig förbi det.

Vill inte trampa någon på tårna, men jag tror faktiskt att det är främst de lite äldre internetanvändarna som tar illa vid sig. De yngre är vana vid den hårda tonen och "nät-tuffheten" och vet att man skall strunta i det.

Här har du ett litet test för att se om du vad jag kallar "äldre":
Blev du upprörd någon gång under detta inlägget?

om Ja: Du är för gammal
om nej: välkommen in i cyberungdomen

;)
#61 - 4 juni 2007 14:32
kanotisten skrev:

Om man sitter och blir uppspelt över vad andra skriver på ett internetforum så har man det inte lätt för sig.

Missförstå mig rätt; visst kan folk uttrycka sig grovt och elakt, men detta är internet och då måste man kunna sålla sig förbi det.

Vill inte trampa någon på tårna, men jag tror faktiskt att det är främst de lite äldre internetanvändarna som tar illa vid sig. De yngre är vana vid den hårda tonen och "nät-tuffheten" och vet att man skall strunta i det.

;)

Problemet är att bara för att internet och anonymiteten finns så ser jag ingen anledning till man ska få vara cynisk och otrevlig. Missförstå mig rätt nu. Menade inte att du var det på något sätt.
Men jag köper inte faktumet att bara för att det är internet så är det på något sätt okej att vara otrevlig. Visst förstår jag på vissa communitys att det sitter fega stackare och vräker ur sig saker som dom normalt aldrig skulle våga säga ute i samhället. Men jag tycker inte att det är något att sträva efter. Därför anser jag personligen att det är bättre att försöka motverka otrevligheter och liknande istället för att låta det passera som att det är okej för det är internet.

Och nej, jag känner mig inte särskilt gammal. Är 25 och har haft internet sedan 96 ;)
#62 - 4 juni 2007 14:34
de är väl inte kostigt att de blir bråk/diskusioner kring det här känsliga ämnet.
om någon säger att du är en djurplågare och missköter dina fiskar så är det klart man reagerar.

Tycker inte problemet ligger i att folk är för hårda här utan att informationen är fullständigt värdelös i djurafärerna (dock inte i alla, men många).
tex. så kan man köpa en söt lite hajmal utan att någon säger att den blir vääääldigt stor.

det jag menar är att som nybörjare är man ju inte påläst på alla fiskar osv. då kan det nog lätt bli att man köper för stora och för mycket fisk till för små akvarium.
#63 - 4 juni 2007 14:40
kanotisten skrev:

;)

En liten fråga:
Kommer denna cyberungdom långt med sin "nät-tuffhet" på internet och i "the real space"?? I detta forum kommer de nog inte en millimeter eftersom många i detta forum håller god kontakt med varandra, umgås även privat och tyvärr har de flesta goa "gamlingar" avslutat sitt kapitel här pga dessa dyngkastande personer och lekstuga. Tycker det är jättetråkigt. Själv blir jag 26 i höst men håller inte på med "nät-tuffheten"... så jag måste väll vara stofil då..?? :rolleyes:
//Camilla
#64 - 4 juni 2007 15:53
Sacrium skrev:
Problemet är att bara för att internet och anonymiteten finns så ser jag ingen anledning till man ska få vara cynisk och otrevlig. Missförstå mig rätt nu. Menade inte att du var det på något sätt.

Men jag köper inte faktumet att bara för att det är internet så är det på något sätt okej att vara otrevlig. Visst förstår jag på vissa communitys att det sitter fega stackare och vräker ur sig saker som dom normalt aldrig skulle våga säga ute i samhället. Men jag tycker inte att det är något att sträva efter. Därför anser jag personligen att det är bättre att försöka motverka otrevligheter och liknande istället för att låta det passera som att det är okej för det är internet.

Och nej, jag känner mig inte särskilt gammal. Är 25 och har haft internet sedan 96 ;)

men det är just det man måste inse. Internet är inte den riktiga världen. På internet gömmer sig många bakom anonymiteten. Så man måste ställa sig frågan; Vill jag bli upprörd över vad MR X har skrivit, eller skall jag gå vidare med mitt liv.

Jag tycker också man skall sträva efter en god samtalston, men någonstans måste man inse att det här är internet och inte haka upp sig för mycket på att någon beter sig ohyffsat.

Att ge sig in i en diskussion med ett sådant "troll" leder bara till större bråk.

Jag är 26 och har kvar min första e-mailadress (från 94) :D

ja just det, innan jag glömmer, oftast uppstår också missförstånd på forumsdiskussioner av den anledningen att en extremt viktig faktor saknas - personliga närvaron. Mycket svårare att tolka ett inlägg när man inte kan se ansiktsuttryck eller höra rösttonen.
#65 - 4 juni 2007 15:56
kanotisten skrev:
oftast uppstår också missförstånd på forumsdiskussioner av den anledningen att en extremt viktig faktor saknas - personliga närvaron. Mycket svårare att tolka ett inlägg när man inte kan se ansiktsuttryck eller höra rösttonen.

Just det :), en bra kommentar.
#66 - 4 juni 2007 15:56
C.Ciklid skrev:
En liten fråga:

Kommer denna cyberungdom långt med sin "nät-tuffhet" på internet och i "the real space"?? I detta forum kommer de nog inte en millimeter eftersom många i detta forum håller god kontakt med varandra, umgås även privat och tyvärr har de flesta goa "gamlingar" avslutat sitt kapitel här pga dessa dyngkastande personer och lekstuga. Tycker det är jättetråkigt. Själv blir jag 26 i höst men håller inte på med "nät-tuffheten"... så jag måste väll vara stofil då..?? :rolleyes:

//Camilla

Som jag skrev innan, är själv 26 bast, och försöker hålla samma nivå på min internetdiskuterande som i verkligheten.

Det jag menade var att yngre människor (inkl. mig) inte tar illa vid i samma omsträckning som äldre kanske gör, vilket du kanske poängterar genom att skriva att äldre lämnat forumet pga dyngkastningen.

Jag håller med om att tonen kan vara kass ibland, men överlag (med antalet inlägg som görs) så hålls det väldigt bra ton på detta forum jämfört med andra.

Dock, jag tycker ändå att det finns lite för mycket överkänslighet på detta forum ibland.
#67 - 4 juni 2007 16:09
kanotisten skrev:
men det är just det man måste inse. Internet är inte den riktiga världen. På internet gömmer sig många bakom anonymiteten. Så man måste ställa sig frågan; Vill jag bli upprörd över vad MR X har skrivit, eller skall jag gå vidare med mitt liv.

Jag tycker också man skall sträva efter en god samtalston, men någonstans måste man inse att det här är internet och inte haka upp sig för mycket på att någon beter sig ohyffsat.

Att ge sig in i en diskussion med ett sådant "troll" leder bara till större bråk.

Jag är 26 och har kvar min första e-mailadress (från 94) :D

ja just det, innan jag glömmer, oftast uppstår också missförstånd på forumsdiskussioner av den anledningen att en extremt viktig faktor saknas - personliga närvaron. Mycket svårare att tolka ett inlägg när man inte kan se ansiktsuttryck eller höra rösttonen.

Nej det är en bra poäng, men med tanke på att internet idag är en del (stor del ;) ) av vår vardag idag, så kanske man ska eftersträva att göra det inslaget till ett skapligt trevligt ställe att vara på i alla fall. Jag är också inne på samma linje som du att många yngre kanske inte egentligen tänker sig för. Det är en allmänt hårdare ton här än i verkliga världen. Men för mycke övertramp så är det bra med en tillsägelse så att personen ifråga inser att dom gått över gränsen.
Problemet är väl just som du säger att personlig närvaro saknas.
#68 - 4 juni 2007 16:16
Hej
Fördelen med forum är att man kan tycka och tänka precis hur man vill och säga det rakt ut utan att få en knytnäve i ansiktet.
#69 - 4 juni 2007 17:13
Guy Palm skrev:
Du får gärna ta fram några exempel där Batski har varit otrevlig. Han brukar vara saklig i sina kommentarer

der ser man, om man inte snakker öga mot öga så kan dett lätt misförstås , om batski kännar att jag var hård emot honom så sker dett på grund av att man inte ses öga till öga, och om han känner sig orätvis behandlat så ber jag om ursäkt
mvh janne
#70 - 4 juni 2007 17:24
Fiddan skrev:
Hej

Fördelen med forum är att man kan tycka och tänka precis hur man vill och säga det rakt ut utan att få en knytnäve i ansiktet.

Sant, men det ska man ju normalt sett inte behöva råka ut för IRL heller. Vi bor ju i ett land som trots allt är väldigt fritt för olika åsikter, jämfört med många andra länder. Våld är alltid illa, vare sig det är framprovocerat eller inte. Och även IRL beror det oftast på bristande kommunikation, precis som mycket tjafs som dyker upp på nätet.
#71 - 4 juni 2007 17:31
kanotisten skrev:
Som jag skrev innan, är själv 26 bast, och försöker hålla samma nivå på min internetdiskuterande som i verkligheten.

Det jag menade var att yngre människor (inkl. mig) inte tar illa vid i samma omsträckning som äldre kanske gör, vilket du kanske poängterar genom att skriva att äldre lämnat forumet pga dyngkastningen.

Jag håller med om att tonen kan vara kass ibland, men överlag (med antalet inlägg som görs) så hålls det väldigt bra ton på detta forum jämfört med andra.

Dock, jag tycker ändå att det finns lite för mycket överkänslighet på detta forum ibland.

Finns mycket poäng i det du skriver, men man får ju inte glömma att majoriteten av frågeställarna oavsett ålder ställer frågor just för att de inte vet svaret på det de undrar över.

Om de då blir påhoppade med anklagelser om vad de gör fel så är det ju inte konstigt om de tar illa upp, bättre då att försöka förklara vad de kan förbättra. Och inte heller konstigt att en del åskådare tar illa vid sig av vad de läser.
#72 - 7 juni 2007 10:03
Visst, man behöver inte vara otrevlig. Men det här är faktiskt ett forum och det är liksom meningen att det ska diskuteras här.
Om jag har uppfattats som otrevlig - sorry. Det har absolut inte varit min mening.
#73 - 7 juni 2007 10:45
Fiddan skrev:
Hej

Var inte det grunden till hela tråden att folk (ibland barn) inte kunde ställa frågor på forumet utan att få en verbal knytnäve i ansiktet;)
Bilagor:
#74 - 7 juni 2007 11:02
Guy Palm skrev:
Tycker absolut inte jag var otrevlig i det svaret, ställer man en fråga om vilka djur man skall köpa som present till någon som kanske inte kan eller vill sköta dem så svarar jag som jag gjorde.

Jag håller med om att det inte var en bra idé att ge djur i present till någon som inte hade önskat det, men jag tycker ändå att man kan vara saklig utan att vara otrevlig. Eftersom jag förutsatte att du inte menade att vara otrevlig så skickade jag ett PM till dig personligen istf att dra det i forumet.

I grund och botten så tycker jag att om man inte kan svara sakligt när någon ber om hjälp så kan man lika gärna låta bli.
#75 - 7 juni 2007 11:24
hambli skrev:
de är väl inte kostigt att de blir bråk/diskusioner kring det här känsliga ämnet.

om någon säger att du är en djurplågare och missköter dina fiskar så är det klart man reagerar.

Tycker inte problemet ligger i att folk är för hårda här utan att informationen är fullständigt värdelös i djurafärerna (dock inte i alla, men många).

tex. så kan man köpa en söt lite hajmal utan att någon säger att den blir vääääldigt stor.

det jag menar är att som nybörjare är man ju inte påläst på alla fiskar osv. då kan det nog lätt bli att man köper för stora och för mycket fisk till för små akvarium.

Sen kan man ju som nybörjare tycka att man har "läst på" när man frågat "experterna" i djuraffären. Att dom ibland inte har så bra koll märker man tyvärr oftast för sent. Ingenting blir ju bättre för vare sig fiskar eller akvarieägare om man sen får ett nedlåtande svar när man söker hjälp på forumet.
Är det sedan ett barn som frågar så kanske dom inte medvetna om att det är ok att uppföra sig hur som helst när man gömmer sig bakom en pseudonym.
#76 - 7 juni 2007 13:18
kanotisten skrev:

- Varför? :confused:

Ju mer vi alla biter ihop och "sväljer", destu värre lär ju det hela bli ?!
Och de nyare internetanvändarna får för sig att det är okej att bete' sig så - om ingen säger ifrån!

Jag kommer aldrig acceptera att vissa tycker "verbala knytnävar" skyddade genom internets anonymitet är helt okej!
#77 - 7 juni 2007 13:38
Sen kan man ju som nybörjare tycka att man har "läst på" när man frågat "experterna" i djuraffären. Att dom ibland inte har så bra koll märker man tyvärr oftast för sent. Ingenting blir ju bättre för vare sig fiskar eller akvarieägare om man sen får ett nedlåtande svar när man söker hjälp på forumet.

Är det sedan ett barn som frågar så kanske dom inte medvetna om att det är ok att uppföra sig hur som helst när man gömmer sig bakom en pseudonym.

nej det är klart att folk som är nya på akvarium har massor med frågor och också gör fel i början.
det är ju det jag menar.

Givetvis ska då inte "bror duktig" vara frame och säga elaka/nedlåtande saker.
det bästa hade ju varit om alla som köpte ett akvarium fick en liten informationslapp med fakta om skötsel mm.

dock har jag aldrig varit med om det.

Annons