Jag är ibland in hit på Zoopet, Forumet som helhet gillar jag, det finns mycket info & kunskap här.
Men det är en sak som jag retar upp mig på. Och det är att det ska gnällas & klagas så mycket på varandra i en del trådar.
En del blir beskyllda för att vara djurplågare & att vara allmänt dåliga "fisk-ägare".
Men det en del inte ser ut att tänka på är att det oftast är barn eller yngre ungdomar som kommer hit för att få råd & hjälp.
Många gånger kan det vara barn som redan är osäkra & kanske lite blyga. Dom har börjat intressera sig för akvarier & dess invånare. Sedan handlar dom det som akvariebutiken tycker är bra för den unga killen eller tjejen att börja med.
Senare upptäcker den unga människan det här forumet & blir glada för att få lite hjälp av andra lite kunnigare akvarister.
Men vad händer, Jo dirrekt dyker alla dessa viktigpettrar upp & slår sig på bröstet och minsan ska visa den unga människan hur det ser ut i akvarievärlden, och det enda rätta är deras kunskap, inget annat existerar för dom.. Måste ni vara så himla hårda & måste ni stort sett skrika i era svar till nybörjarna..
Man kan faktiskt förklara på ett lugnt & sansat sätt om det är ngt som man tycker ser lite galet ut med fiskar eller akvarium som den unga nybörjaren har. Man måste inte slå sig på bröstet & tro att man är någon slags gud i akvarievärlden.
Tänk på att vi alla har varit nybörjare ngn gång och att man aldrig blir fullärd.
Allting är inte svart eller vitt i akvarievärlden, det finns en hel värld där i mellan.
Tänk om det var eran son eller dotter som sökte sig till Zoopet för att få hjälp av andra akvarister och sedan får hon/ han bara skäll av de vuxna eller äldre tonåringarna som finns här, folk som borde veta bättre.
Tänk också på att de unga säkert gör så gott hon eller han kan, efter sin bästa förmåga. Och det är inte barnen som har det största ansvaret för sina djur, det är deras föräldrar som har det ansvaret & då kanske det inte alltid är så himla lätt för barnen alla gånger eftersom att dom har sina föräldrar att rätta sig efter.
Jag undrar om ni viktigpettrar här skulle våga gapa & skrika till de unga akvaristerna i riktiga livet, och att skälla på dom om att dom allt är ena djurplågare som inte fattar ngn ting, för det är så ni låter i vissa trådar..
Sluta med det och behandla andra som du själv vill bli behandlad..
Var rädd om varandra, vi ska ta väl hand om nybörjarna & inte skrämma bort dom med hårda ord & annat elände.
Hälsningar från Anneth