Ta med gammalt vatten till omstart?

#1 - 4 juni 2003 10:46
Jo jag ska flytta hem nu efter andra året på gymnasiet och funderar då om jag kan ta med 10 liter vatten från det ja har nu och "buffra" vattnet hemma med?
Vad ska ja annars gör och hur?
Jag har dvärgciklider och kardinaler som kan tänkas reagera nämvärt på flytten och ska jag även köra med vatten beredningsmedel?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 juni 2003 10:52
Sanden/gruset innehåller mer nyttobakterier än vattnet och är lättare att släpa med sig.
Kan också vara vettigt att använda ett vattenberedningsmedel eftersom det handlar om ett stort vattenbyte.
Om fiskarna kommer att reagera negativt på flytten hänger nog mest på vad du har för vattenvärden på resp. ställe.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 4 juni 2003 13:18
Jag har ingen aning om vad jag har för vattenvärden hemma, tyvärr för både mig och fiskarna. Men vi har egen brun och vattnet är järn haltigt. Jag har köpt vattenberedningsmedel som heter nitrivec vilket jag använt förut, och ett som hette aquatan som jag inte har använt. Jag köpte aktivt kol med att ha i mitt ytterfilter.
Fiskarna som jag är rädd ska ta mest stryk är mina borelli och kardinaler samt pygmeusarna.
"Off topic" men va ska jag frakta fiskarna i?
jag har hinkar och kan säkert skaffa ett par till men hmm ska man tänka på nått speciellt?
krba40
#4 - 4 juni 2003 14:44
Jag och mina fiskar har gjort några flyttar tillsammans. Hittils har ingen dött.

Jag har några gamla vintunnor med lock som jag brukar frakta fiskarna + växter,rötter samt filter (och så mycket vatten jag kan få med mig).
Viktigt är att förbereda sig. Allstå att man vet var akvariet skall stå, var alla kontakter är osv.
#5 - 4 juni 2003 14:53
Jag har hört att man inte ska rengöra filtret eftersom det finns gott om baktertiekultur där.....

#6 - 4 juni 2003 15:28
Ursprungligen skickat av LinK

Jag har hört att man inte ska rengöra filtret eftersom det finns gott om baktertiekultur där.....

under en flytt kommer antagligen dom bakterierna dö av syrebrist och med detta är det inte lämpligt att blåsa ut en massa döda bakterier i vattnet så rengör filtret innan start.
#7 - 4 juni 2003 15:30
;) ok, men om han håller det fuktigt? =)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 4 juni 2003 15:44
Det finns tilräckligt med bakterier kvar i filtret efter en rengöring om man rengör i akvarietempererat vatten.
Man skall rengöra filtret vid flytten för om det är mycket skräp i filtret så ruttnar det om det inte syresätts.
Som en del nämnt är det också en fördel om man inte låter filtermaterialet torka ut.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#9 - 4 juni 2003 15:46
Tack kjell! lär sig alltid nånting nytt av dina inlägg! =)
#10 - 4 juni 2003 16:57
okej då hmmm men då kanske det fixar sig då... ville bara kolla för just nu så håller mina borelli på och konstlar sig hoppas bara inte att de förstör flytten med lek för det skulle ju inte vara speciellt roligt iallafall för mig... Men jag får väl återkomma å berätta hur det gick? Hoppas hoppas hoppas......."håller tummarna"

Annons