Ta upp en mail på 21,5 cm ur akvariet??

#1 - 9 januari 2011 10:50
Hej!
Jag visste inte vart jag skulle posta detta ämne.

Undrar lite hur jag får upp min stora mal..som jag trodde var 20 cm, men har mätt om honom idag, han var 21,5...dags för planering av flytt...tyvärr. :( . Han har nu senaste dagarna börjat gå upp på ytan och ta luft, men jag har full fart på pumpen, strålen går uppåt och ner i vattnet igen. Ibland slår det till i ena bladet i rampen hör jag, antar att det är han.

Men hur får jag upp honom på bästa sätt när det väl är dags, några bra tips??
#2 - 9 januari 2011 10:52
Såg nu att denna kanske skulle ha legat på Övrigt...vill någon flytta denna dit?
Bilagor:
#3 - 9 januari 2011 11:03
En stor håv är inte fel, den kan även vara bra när man ska fånga många fiskar snabbt någon annan gång. Men räkna med att du kan bli blöt:p!
Kul rubrik annars:D...
#4 - 9 januari 2011 13:52
Ett tips som jag kan ge dej är att ta en håv som är rätt tät. Om man har en sån grön som är gles, fastnar malen väldigt lätt.
Jag hade det och det var jättesvårt att få loss honom från håven när han väl var uppe.
De vita är mycket tätare. 2 håvar är kanske oxå ett tips?
Och om han behagar sitta under en stock, lyft försiktigt upp stocken och håll håven under. Till slut släpper han taget och dunsar ned i håven!
Lycka till!
#5 - 9 januari 2011 20:40
ansjo skrev:
En stor håv är inte fel, den kan även vara bra när man ska fånga många fiskar snabbt någon annan gång. Men räkna med att du kan bli blöt:p!

Kul rubrik annars:D...

Haha. ja nu såg jag vad jag hade skrivit...mail. Det är nte alla som får sina mail till akvariet..Ja, jag tänkte mest på min hov som bara är ca 15 cm tror jag i bredd..och är grön, den glesare varianten. Men i vilken zoopåse får en sådan mal..eller mail, =) plats i??
Dom påsarna är ju inte så himla stora ändå...kan jag tycka. Angående blöt, jo, fick lsmåläck på mitt 375 liters för några år sen ju, och då hade jag silverhajar som var i samma storlek som malen är nu 21 ca...det sa plask vill jag lova. =) Men vilken syn det var..hade några stycken. Såldes till zoo, sen sålde de dom för 250 kr stycket =)
#6 - 9 januari 2011 20:42
svea skrev:
Ett tips som jag kan ge dej är att ta en håv som är rätt tät. Om man har en sån grön som är gles, fastnar malen väldigt lätt.

Jag hade det och det var jättesvårt att få loss honom från håven när han väl var uppe.

De vita är mycket tätare. 2 håvar är kanske oxå ett tips?

Och om han behagar sitta under en stock, lyft försiktigt upp stocken och håll håven under. Till slut släpper han taget och dunsar ned i håven!

Lycka till!

Ja, just det ja, den vita finns ju också såklart, den köper vi då, den stora varianten. =)
#7 - 9 januari 2011 20:45
Han får väl böja sej lite. Det gjorde min malkille när han hade ungar i en liiiiten kruka. Där låg han i halvcirkel under hela vakt-perioden!
Så det kan dom definitivt. Men det finns nog olika storlekar på påsar i zoobutikerna.

Det svåra med gles håv är att de spänner ut dom där sidoborstarna och så fastnar de i håven. Jättesvårt och stressande att få loss mailen.
#8 - 9 januari 2011 20:45
Är han snabb? Om inte kan det gå med gummihandskar och en kvick hand. ;)
#9 - 9 januari 2011 21:02
skulle definitivt rekommendera handen i detta läge.. Har gjort det med malar på 50cm.. Visst, det blir lite blött men å andra sidan så skadar de inte håven eller sig själva.. dessutom har de en jäkla förmåga att lyckas undvika håven genom att suga sig fast på glaset..
#10 - 9 januari 2011 22:03
svea skrev:
Han får väl böja sej lite. Det gjorde min malkille när han hade ungar i en liiiiten kruka. Där låg han i halvcirkel under hela vakt-perioden!

Så det kan dom definitivt. Men det finns nog olika storlekar på påsar i zoobutikerna.

Det svåra med gles håv är att de spänner ut dom där sidoborstarna och så fastnar de i håven. Jättesvårt och stressande att få loss mailen.

Ja, men då vet jag att det inte är nån fara att han böjer sig, det handlar om en transportsträcka på 3-5 minuter ner till Centrum... =) Ja, gröna hovarna är inte så roliga till malar inte..
#11 - 9 januari 2011 22:06
Är han snabb? Om inte kan det gå med gummihandskar och en kvick hand. ;)

Nja, snabb och snabb..det kan han väl bara om det krävs... Handskar...Ja, jag tänkte också på det..men ett som är säkert är ju en dos med ett otroligt lugn och tålamod här...=)
#12 - 9 januari 2011 22:09
skulle definitivt rekommendera handen i detta läge.. Har gjort det med malar på 50cm.. Visst, det blir lite blött men å andra sidan så skadar de inte håven eller sig själva.. dessutom har de en jäkla förmåga att lyckas undvika håven genom att suga sig fast på glaset..

Ja, det där suget, det är ju det man bävar för, tänkte först på att lägga ner en STOR burk eller nåt med malmat i, för dit går han ju garanterat, och sen hova upp dom fiskarna som "kommer med" vid upptagning...och sen hälla ner han i den stora påsen... men vet inte om det är en ide...känns som det är minst stressande..istället för att ha en jagandes hand efter sig, så hela karet blir stressat...

Vet inte, bara en lugn tanke...
#13 - 9 januari 2011 22:21
candra skrev:
Ja, det där suget, det är ju det man bävar för, tänkte först på att lägga ner en STOR burk eller nåt med malmat i, för dit går han ju garanterat, och sen hova upp dom fiskarna som "kommer med" vid upptagning...och sen hälla ner han i den stora påsen... men vet inte om det är en ide...känns som det är minst stressande..istället för att ha en jagandes hand efter sig, så hela karet blir stressat...

Vet inte, bara en lugn tanke...

ja förlåt mig.. det är nog inte alls en dum idé.. lägga ner ett durkslag med mat i? haha.. sjuk idé men kan nog funka.. Jag är van vid lite större fiskar och då brukar handen eller örngott vara enda vägen.. just malar vill ju gärna sätta fast sig också..
#14 - 9 januari 2011 22:57
Ja, jag vet inte..det var bara en tanke....när tålamodet tar slut..så börjar man ju till slut vifta hej vilt med handen i akv...för att man börjar bli frustrerad..just över att man är där och stressar alla fiskar...och då tar det ju bara ännu längre tid. Men jag får pröva mig fram....

Tack för alla tips..så får vi se när han flyttar.... =(
#15 - 10 januari 2011 08:50
Det där med malfälla har jag praktiserat på de små malungarna och räkfångst. Men med en bamsing???
Jag gör en fälla med en petflaska som jag kapat överdelen på och vänt och tryckt in i flaskan. Men det funkar nog inte för din Mail, tror jag...
Känner igen mej, det blir lite viftande till slut. Man MÅSTE ju ha upp den...[:-127]

Jag skulle aldrig våga mej på handskar och att fånga den så, det är modigt av er.
#16 - 17 januari 2011 12:56
Hur har det gått med fångsten, Candra?
#17 - 17 januari 2011 17:06
Var i "min "akvarieaffär häromdagen och då kom min mal på tal, eftersom jag gärna skulle ge bort den till någon med STORT akvarium... OM jag kunde få upp honom utan att riva mitt akvarium.
Borde inte vara något problem, tyckte killen i affären... bara att ta den i huvudet och lyfta upp den!

Kan säga att det lär jag aldrig våga, så han får bo kvar ett tag till [:o]...
#18 - 17 januari 2011 17:34
om du inte redan har flyttat honnom så är det kanske inte så lämpligt att lägga honnom i en påse, jag menar han kan nog ganska lätt sprätta hål i påsen med sina borst och taggar. det är nog bättre med en låda.
#19 - 17 januari 2011 17:53
när jag skulle flyta min pleco med precis samma storlek till ett större kar så tog jag sakta ena handen framifrån mot huvudet på den sen så tog jag andra handen sakta och la på h*ns rygg (om h*n har fenan uppe så får du ta handen (du skulle ta upp den med) och framför fenan och trycker försiktigt ner den) och sen så lyfte jag bara upp h*n och la i en hink.
#20 - 17 januari 2011 21:38
Hallå på er!

Svea: Nä, det blir nog i vår eller så jag får göra detta, satt och studera honom idag, och fasiken vad stor han är igentligen, tycker han växt flera cm senaste dagarna, hahaha...(bara för att fokus är på honom nu).

Lilla damen: Ja, jag skulle nog aldrig klara det med händerna...lite för känslig för det, fisk ska vara i akvariet...finns det nåt mer onaturligt än att ta upp en fisk ut akvariet...=)

Freddi36: Ja, det var just det frågan handlade om lite...jag tyckte en zoopåse skulle vara alldeles för liten och skör...så det blir nog en hink eller en stor låda, bra tips! =) Jag fraktade ner mina silverhajar för 8 år sen, då vi fick liten läcka på 375 liter akv..hajarna var som malen ca 21 cm , det plaskade duktigt kan jag lova....hade 4 st om jag minns rätt..

robidobban: Tror inte jag har som nerverna, jag har nerver för mycket, men njaaaa....vet inte...eller så får jag ta hit zookillarna...
*blink blink* =)
Bilagor:
#21 - 17 januari 2011 21:49
Var i "min "akvarieaffär häromdagen och då kom min mal på tal, eftersom jag gärna skulle ge bort den till någon med STORT akvarium... OM jag kunde få upp honom utan att riva mitt akvarium.

Borde inte vara något problem, tyckte killen i affären... bara att ta den i huvudet och lyfta upp den!

Katter är både farligare och mer oförutsägbara i sitt agerande så en mal borde du kunna fånga in med händerna utan problem. ;)
#22 - 17 januari 2011 21:59

kommer gärna hem till dej och gosar med din mal (och brödraskapet;)) måste bara kolla tågtider och sånt:p
#23 - 18 januari 2011 08:54
Vad är det för mal? Ska du ge den till butiken?
Min butik har tagit emot både 2 stora siamensisar och 2 stora botior. De blev oxå för stora för mitt akvarium.
Senare fick butiken dem faktiskt sålda.
#24 - 18 januari 2011 09:35
Det är en gibbi! Hmmm, jag det är ju inte många som tar emot fiskar i stockholm...tycker jag. Vet inte om jag vågar säga det i detta förumet..vilken butik det är, hahaha. Vet att min butik tar emot min mal, behöver inte fråga...har handlat där i 15 år... =) Jag sålde mina silverhajar där, dom såldes sen för 250-300 kr styck...

Men detta sker nog i vår...
Ps. Ge bort..? Här ges inget bort gratis...dom köper den av mig..så fina fiskar har jag =) och dom vet att jag sköter mitt akvarium.

Annons