ta ut extra innerfilter?

#1 - 15 april 2005 14:38
Jag startade mitt nya 310l förra veckan.
tanken är att det ska drivas av ett aquaclear 802 (1500l/h) och 50X25X3 10 ppi blå filtermatta (hörnfilterkammare) alltså i runda slängar 4l filtervolym. 1% blå filtermatta har jag hört på flera håll är ett riktmärke. alltså ligger jag snäppet övet.

jag har ett fluval 3+ från mitt gamla 100l står och puttrar och så behöll jag allt vatten för att snabba på uppstarten. (även lavastenar från gamla karet ligger i)

1. när vågar jag ta bort fluvalfiltret? (det är fult!!)
2. räcker min filterkammare?
3. gör det något om bortre delen av karet är nästintill stillastående? (storm i den delen filtret sitter)
#2 - 15 april 2005 17:57
någon som har en åsikt.. jag skulle kunna chansa men jag vill inte ta livet av de inneboende....
#3 - 15 april 2005 19:16
jag vet ej riktigt vad du menar men jag kan säga så här.. 1. om du menar rensa eller helt enkelt ta bort det ?? rensa är helt okej det är bara att göra rent om du nu har ett annat filter om jag hörde rätt. sen om du menar ta bort så vet jag ej vad du ska göra för jag fatta inte riktigt vad du mena 2. som sagt jag vet ej kapaciteten men om du menar 1500l/h så borde det nog räcka för .. men det ser du om akvariumet är rent ;).. 3. om jag säger så här .. bara du har en bra cirkulation i karet så alltvatten renas så är det bra .. jag vet ej riktigt hur ditt tryck är men fiskar gillar när det är lite strömt i alla fall mina som åker in i strömen och ut och sen in igen .. =D hoppas jag fattade va du mena så du kan få ditt svar =D

//
#4 - 15 april 2005 19:40
Om du menar ta bort som i att ha enbart det nya filtret i karet så skulle jag säga 5-6 veckor efter uppstart.Funkade iaf för mig med full fisklast från första stund.Fick ingen nitrit topp alls
Fredrol

Annons