ta ut fiskarna?

#1 - 30 januari 2008 22:57
Hej.

Jag har ett par frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Har köpt en ny rot till mitt akvarium och tänkte sätta i den i helgen och tänkte samtidigt göra rent lite mer än vanligt speciellt där jag har haft svårt att komma åt innan, Tänkte samtidigt göra rent mitt ytterfliter (eheim 2213), då det är rätt så mycket gamla växtdelar i det som.( har haft limnophylla som släppte ifrån sig mycket bladverk men som jag nu har tagit bort.)

Nu till mina frågor:

Borde jag ta ut mina fiskar(guldbarber,briljanttetror, siamesisk algätare, platy och en ancistrusmal) och kan dom då vara i en burk på ca17 liter i nån timme eller blir det för smått?

Hur mycket vatten vågar man ta bort?

Hoppas att det inte var för långdraget och att ni orkar läsa och kanske svara.

MVH Veronica
#2 - 30 januari 2008 23:04
Låt fiskarna vara kvar i karet, men du bör inte rengöra både pumpen och sanden/karet samtidigt, utan gör detta med ett par veckors mellanrum. Annars är risken stor att du får obalans i karet och det blir som att starta om karet på nytt igen.
När du väl gör detta kan du tömma ut så mycket vatten som du känner för, bara fiskarna har något kvar att simma i;).
#3 - 31 januari 2008 07:10
Hej

Klart du ska göra rent allt på en gång och jag skulle fånga ut fiskarna.

Tänk så olika man kan se på saken. :)

Mvh UB
#4 - 31 januari 2008 10:36
Hur menar du nu ubjs:confused::confused::confused:
#5 - 31 januari 2008 11:41
Jag jämförde mitt svar med Ansjo.

Men jag kan utveckla mitt svar lite. Jag skulle ta ur fiskarna eftersom det troligen blir väldigt smutsigt i vattnet och ett himla liv i största allmänhet. Men jag är inte säker på vilket som stressar fiskarna mest, att fånga ut dom innebär ju också stress.

Jag skulle slamsuga sanden ordentligt och samtidigt göra rent filtret. Jag tror att det blir tillräckligt mycket bra bakterier kvar ändå.

Vill påpeka att så brukar jag göra och jag tycker det funkar bra. Är säkert inte fel att göra på något annat sätt.

Hoppas du förstår vad jag menar nu.

Mvh UB
#6 - 31 januari 2008 11:48
varje vecka gör jag rent mina akvarium. Jag suger upp bajs och annat skit på botten, jag gör rent filter, jag ansar växter. Jag har möblerat om flera gånger och aldrig har jag tagit ut mina fiskar när jag gjort detta. så länge du itne ska byta sanden/gruset helt så är det ingen fara att göra resten jag nämnt med fiskarna kvar i karet.
Jag byter 40-50% av vattnet varje vecka.
#7 - 31 januari 2008 11:53
En anledning till att jag brukar ta ut fiskarna är att jag ofta har haft scalarer i akvariet och dom panikar så hemskt hela tiden så det har känts minst smärtsamt att fånga ut dom. Då blev det ju bara en(två) panikreaktion istället för flera.

Mvh UB
#8 - 31 januari 2008 12:25
ska vara pga av det då, men vonkan har inga rädda scalarer ;)
#9 - 31 januari 2008 14:06
Äsch.

Låt fiskarna vara i karet. Vara bara lugn själv. Inga hastiga rörelser. Då brukar även de mest stissiga scalarer hålla sig lugna.
Att jaga tag på dem och flytta över dem till en pyts vid sidan om skulle jag säga innebär mycket mer stress än låta dem gå kvar.
Låt 50-60% av vattnet vara kvar. Unvik givetsvis att röra runt för mycket i sanden eller hälla ut en massa filter-slem-vatten i karet.

De fiskarna du har är tämligigen hårda.... Kommer klara sig bra.

FÖrsök att få igång filtret hyffsat snabbt bara. Stillastående vatten är inte fräckt.

Mvh

Stefan
#10 - 31 januari 2008 20:45
tack för alla svaren. Jag får se hur jag gör för jag tycker att mina briljanttetror e lite nervösa av sig, speciellt när man har vart nere och rotat i akvariet. Det borde väl vara mindre stressigt att få vara i en annan burk så länge? Jag kanske bara skulle flytta tetrorna?
#11 - 3 februari 2008 15:55
Nu är jag äntligen klar.:D Jag lät fiskarna vara kvar ändå eftersom att det säkert skulle ta dubbelt så lång tid annars. Det verkar ha gått bra. Nu till en annan fråga.

Jag köpte en rot i förra helgen och då frågade jag om man behövde låta den dra åt sig vatten, så att den inte ska flyta upp. Men dom sa att det bara var och skölja av den, nu när jag la i den så flöt den?!!! Har fått tynga ner den med stenar.

Kommer den nånsin ligga ner på botten utan tyngder? Stenarna ingick ju inte i min planering. Kommer inte ihåg vad det var för rot men ska försöka lägga upp en bild.

MVH Veronica
#12 - 3 februari 2008 16:31
Hej veronica, vad tycker du om affärsbiträden efter detta?
Beroende på vilken typ av rot som dom har prackat på dig så bör den med största sannolikhet sjunka till botten någongång i framtiden, precis som riktig drived..

Tycker att du fått till ditt akvarie suveränt bra och roten är sketasnygg, dock skulle jag ta bort stenarna som du lagt uppe på roten bums för vad tror du händer om dom kommer i rullning..
#13 - 3 februari 2008 16:36
Om en rot råkar flyta i början betyder inte att affärsbiträdet är dåligt
#14 - 3 februari 2008 16:49
Och, om man ställer en enkel fråga till ett affärsbiträde och på resultatet av det svaret baserar sitt inköp så borde man väl kunna förvänta sig ett sanningsenligt svar, eller tycker du att det är helt ok att expediter ljuger för oss kunder?
#15 - 3 februari 2008 16:55
Och, om man ställer en enkel fråga till ett affärsbiträde och på resultatet av det svaret baserar sitt inköp så borde man väl kunna förvänta sig ett sanningsenligt svar, eller tycker du att det är helt ok att expediter ljuger för oss kunder?

I mina ögon är en expedit som svarar osanningsenligt på en kunds frågor en dålig expedit i dels de avseende expediten blir påkommen att fara med osanning och på så sätt ger butiken ett dåligt rykte samt i de avseende felaktiga inköp baserade på svävande osanningar förstör eller försvårar för kunden.
Bilagor:
#16 - 3 februari 2008 17:13
Knappast en medveten lögn att en rot råkar flyta av kanske en sort som brukar sjunka direkt. Lögner som att tex neontetra och påfågelciklid går jättebra tillsammans i ett 50L-akvarium är helt klart fel. Tog det som ett exempel ur luften bara på tex vad som i mina ögon vore lögn. Medvetna lögner är inte ok för mig eller någon kund förmodar jag oavsett vad varan är för något.
Blev lite off topic nu men men
#17 - 3 februari 2008 17:59
hej.

Då jag var på akvarielagret så trodde jag att dom skulle veta, det mest irriterande är att jag köpte den förra helgen och jag hade kunnat ha den i blöt om jag vetat att den flöt.

Tar jag bort stenarna så kommer hela roten flyta runt och förstöra resten av inredningen, men har försökt att sätta dom så att dom inte går att vicka på.
Jag vet inte annars hur jag skall göra för att hålla den nere. Nån som har nått tips?
#18 - 3 februari 2008 19:20
- Använd stenar så som du gör men se till på något sätt att ifall de lossnar så kan de inte rulla iväg mot rutan.

- Lägg stenarna bredvid och bind fast roten i stenarna för att hålla den under vatten tills den börjar sjunka av sig själv.

- Har du någon stor plastbunke? Lägg i roten där och tyng ned på något sätt.

- Rigga upp något i stil med en träregel tvärs över akvariet och sedan en pinne som håller ned roten.

... osv. Vad som helst som håller roten under vatten tills den sugit in tillräckligt mycket och luften som finns i träet som hamnat där medan den legat i butiken pyst ut. Räkna iaf med att det hela kommer se lite provisoriskt ut tills dess det är klart.

Snygg rot förresten, kommer bli jättesnyggt!
#19 - 3 februari 2008 19:45
tack för råden, tror du att man kan använda jutesnöre och binda fast stenarna med eller finns det nåt snöre/tråd som man kan använda i vattnet förutom fisklina.(lite svårt att knyta knutar.) Får försöka binda stenarna vid sidan om:)
#20 - 3 februari 2008 20:40
Vet inte riktigt, har iaf aldrig använt jute i akvarium. Kan tänka mig att det skulle kunna bli problem om det fick ligga i vattnet flera månader, fast annars handlar det om det släpper några ämnen i vattnet som inte fiskarna mår bra av. Ibland har organiska material behandlats med anti-mögelmedel som är mycket giftigt för fiskar, men jag har ingen aning om det är fallet med just jutesnöre. Annars är ju fiskelina gjord för att göra knutar i så borde inte det kunna funka? :)
#21 - 3 februari 2008 21:53
Steksnöre eller fiskelina, eller varför inte låta roten flyta tills den sjunker där den sjunker, kan bli snyggt och det ÄR snyggt med fllytande drived i karet, fäst lite java i underkant på den bara, sen om du har svårt att knyta med fiskelina så kör en vanlig krok knop, alltså, trä(runt stammen), tvinna, trä (igenom öglan som blev runt stammen när du tvinnade)och dra åt..
#22 - 3 februari 2008 22:23
Får kolla up det där med jutesnöre på jobbet, vi säljer sånna så leverantören borde veta om det är några tillsatser så att säga.:) Jag vågar inte ha roten flytande för att trots att den inte sjunker så är den tung, det var väl därför som jag inte trodde den behövde ligga i blöt. Annars får jag försöka med fiskelina, om jag kan knyta knutar som håller för att fiska med så borde det hålla för sten/rot.

Annons