Täcka akvarietsbakre glas med kolsten?

#1 - 5 april 2007 14:14
Hej,

Tycker det skulle vara praktiskt/snyggt att täcka bakre glasets insida, med en mur av kolsten. Som en sorts bakgrund alltså! Då får mina Malawisar (Mbuna Melanochromis) möjligheten att simma in mellan stenarna, då de tydligen gillar grottor att ta skydd i. :p

- Frågan är om det då blir för dålig vattengenomströmning där bakom, så vattnet blir dåligt på något sätt? (Det blir ju inte helt tätt ändå, så vattnet MÅSTE ju inte bli stillastående va?) Jag tänker placera pumpen (1200l/min) vid ett av de bakre hörnen på akvariet och försöka att i möjligaste mån få vattensprutet längs baksidan (ytan) också...
Det kommer ju bli svårt att göra rent bakrutan, bakom stenarna, men det gör väl inget för fiskarna om den sätter igen med alger va?
Frågan är också om jag kan låta stenarna ligga mot bakre glasrutan = stadigare, eller om man ska försöka få någon/ett par cm emellan dom och glaset?

Vad tror ni?

Mvh
//Matts
#2 - 5 april 2007 14:16
du måste ju ha ett grymt stort kar om du har en pump som pumpar 72000 liter/h
#3 - 5 april 2007 14:32
Använd silikon och bygg en säker "mur".
Lägg den mot bakrutan.
Fixera varje sten med lite osylig silikon.

Ska du annars bygga en hög "mur" utan hjälp av lim kan du ge dig sjutton på att den kommer rasa och den kan därmed skada fiskarna.
#4 - 5 april 2007 14:52
Hmm...

Ja det är sjukt stort! 240 liter, närmare bestämt... Naturligtvis pumpar pumpen 1200l/h och inte minut! :p -Sorry!

Jag hade tänkt undvika att limma med silicon, faktiskt. (I alla fall mot akvarieglaset, då jag kan komma att vilja vända på akvariet). Botten på akvariet täcker jag med ett "liggeunderlag", för akvariebruk. På så sätt tror jag att jag klarar botten på akvariet, vid ett ev ras. Fiskarna hinner nog unden, om det nu skulle hända, tror jag i alla fall... :D

Först efter det att mur och andra större stenar/prylar ligger på plats, fyller jag på med akvareigruset. Då inbillar jag mig att allt står stadigt och fiskarna inte borde kunna underminera alltihop, med sitt grävande.

Men vad tror ni om att vattnet skulle bli dåligt mellan glas och sten, i bakkant? Har läst att det kan bli så vid montering av vissa akvariebakgrunder...:confused:

Mvh
//Matts igen
#5 - 5 april 2007 14:56
Richard.R skrev:
du måste ju ha ett grymt stort kar om du har en pump som pumpar 72000 liter/h

vilken svår typo.........
Bilagor:
#6 - 5 april 2007 15:35
wicked1 skrev:
vilken svår typo.........

Tycker det var lite roligt :)

MaKa6778,
tycker det låter bra. TÄck bottten ordentligt med liggunderlag bara så att det inte blir några olyckor...

Det kommer inte bli något dåligt vatten mellan sten/glas.. Så du behöver inte vara orolig :)
#7 - 5 april 2007 16:03
folk skriver ju så onödiga grejer ibland så man blir trött i huvvet:p.

Håller med Stew, bygg på, men gör det säkert och stabilt :D
#8 - 5 april 2007 16:27
Om du bara limmar stenarna då och inte något i karet?
#9 - 5 april 2007 19:31
Jo visst skulle det fungera att limma bara stenarna och inget på akvarieglaset... Men behövs det inte, så tycker jag det är att föredra!

Bl a för att jag tycker det ser fult ut, om jag inte lyckas få "limningarna" helt osynliga. Och dels för att jag då inte har samma möjligheter att möblera om, ifall jag kommer på något nytt. MEN i o m att det är bakgrunden vi talar om nu, så går det ju bra att ändra om i akvariet framför muren. Vi får se hur jag gör... Det beror på hur stadigt det känns när jag byggt klart!

Jag var mest fundersam på om jag gjorde fiskarna en otjänst, med dåligt vatten som följd, om jag byggde en bakgrund/mur av kolsten. (Om inte vattnet skulle röra sig tillräkligt där bakom).

Tack för alla svaren! Är det fler som vill skriva något / tycker annorlunda, så läser jag gärna det också.:D

Mvh
//Matts
#10 - 5 april 2007 19:33
om du har natursten, istället för kol sten. Så blir det ju billigare, dvs att du slipper köpa nya stenar om du vill inreda och kan bara plocka i naturen.

Annons