Täckglas

#1 - 11 januari 2011 22:37
Kan man använda plexi som täckglas eller skulle det funka dåligt med värmen från belysningen?
Får nämligen ta över ett gammalt 270 liters om jag vill, men täckglaset är i 200 delar.
Hon har kört med 4 väggspots riktade mot akvariet, typ 15 cm över täckglaset, innan det gick sönder, så det kanske skulle funka, om man kör plexi?

Sen även: Är det stor risk för kasst silikon om karet stått tomt i... 7-8 månader, tror jag.
#2 - 11 januari 2011 22:41
Plexi blir vitaktigt med tiden samt repigt och böjer sig lätt, ett nytt täckglas är inte så dyrt och är karet gratis så...;)

Är bara silikonen mjuk och inte vitaktig samt inte släppt någonstans är det lugnt, att karet stått tomt är ingen fara (då jag förmodar att det inte stått tomt ute på en gräsmatta i fullt solljus):p?
#3 - 11 januari 2011 22:43
hha, får försöka luska ut numret till någon glasmästare då! :P
Nejnej, i en tvättsstuga ^^
#4 - 11 januari 2011 22:59
Ja, när jag var yngre hade jag ett plastakvarium på kanske 40-50 liter, och det var ett plexitäckglas på det. Det tålde inte värmen från glödlampan, blev vitt, och böjde sig, vad jag minns. Närmaste glasmästare fixar säkert täckglas, har gått till glasmästare flera gånger när jag råkat paja täckglas :p
#5 - 12 januari 2011 07:46
det där med att plexi blir vitt efter ett tag är en sanning och en osanning.

det hänger på vilken kvalité plasten har.

har själv ett par "täckglas" i plexi till 222'an, inte katten har dom blitt vita.
men så är det inte normal kvalité på dom, det är samma kvalité som sitter i
fönster till mobiltelefoner, kan du få tag i det så är det OK.

ej heller så böjjer det sig.....och repar sig inte ens om jag drar stålull över det....

nackdel.......kostar kanske 2-3000 / kvm i konsumentledet.....

normalt plexi som man hittar på bygghandeln,,,,den är inge bra....

.

Annons