Täckglas?

#1 - 11 juli 2007 12:28
Hej!
Har blivit inspirerad av alla fina miniakvarium jag sett här på zoopet och beslutat mig för att testa själv. Har en glasbehållare på ca 10 liter och tänkte inreda den med lite stenar, rötter och en massa växter. Men för att få lite liv i det hela vill jag gärna ha någon form av djur också. Fiskar går bort, men jag är lite nyfiken på att testa räkor eller kanske snäckor?
Är helt grön på räkor, vad gäller snäckor har jag zebrasnäckor i mitt stora sydamerika-kar. Funkar räkor eller snäckor i en behållare utan täckglas? Har läst både och här på zoopet så jag är lite fundersam... Jag kommer ju inte ha några fiskar eller andra "rovdjur" tillsammans med dem, är räkorna lika benägna att hoppa ur utan fiender? Och finns risken att jag har halvdöda snäckor i hela lägenheten om jag väljer att stoppa i någon sådan?

Någon med erfarenhet som har lust att hjälpa mig?
#2 - 11 juli 2007 12:37
Räkor kan jag inte tänka mig skulle få för sig att ta sig upp på land. Det närmaste ytan de har kommit i mitt akvarium är när de har suttit på mina flytväxter. På undersidan då. Snäckorna däremot har försökt ta sig ut några gånger, dem skulle jag inte lita en sekund på.
#3 - 11 juli 2007 12:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Räkor är lite beroende på sort, vissa räkor är rymningsbenägna. Amanoräkor kryper gärna ur, likaså har min dotter haft Crystal Red som rymt och hittats på golvet, medans körsbärsräkorna håller sig i vattnet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Snäckor är rymmare, dom går ju t ex upp för att lägga sina ägg över vattenytan (på tex täckglas)[/COLOR][/FONT]
#4 - 11 juli 2007 13:17
Tack för era svar!
Låter ju som om körsbärsräkor är perfekta för mitt ändamål.
De verkar ju jättesöta att se på också att döma av zoopets artbeskrivning...

Hur många kan man ha som minst? Med tanke på att utrymmet är begränsat (~10l)..
#5 - 11 juli 2007 16:23
Fem-sex stycken - men de blir fler! Ha ett litet ryggsäcksfilter (se tråden om räksäkra filter)
#6 - 11 juli 2007 19:54
Jag har nog haft mina körsbärsräkor i ett par månader nu. Där är pyttesmå ungar överallt i karet. Fast jag kommer aldrig vilja göra av med dem sen, jag har ju kännt dem sen de var små ägg.
#7 - 11 juli 2007 20:09
Kan påpeka att Atyoida Pilipes är de mest rymningsbenägna räkorna på denna jord. Helt plötsligt kan man höra PLASK DUNK när dom hoppar upp ur vattnet och dunkar i täckplasten.

Crystal och Körsbär visar inte alls samma tendenser :)
#8 - 13 juli 2007 08:32
Cinapuff skrev:
Tack för era svar!

Låter ju som om körsbärsräkor är perfekta för mitt ändamål.

De verkar ju jättesöta att se på också att döma av zoopets artbeskrivning...

Hur många kan man ha som minst? Med tanke på att utrymmet är begränsat (~10l)..

Du tänker dig alltså ett nanokar med växter som främsta inredning? Börja med 3-5 räkor, körsbör, wp eller Red bee/CR spelar nog ingen större roll, de blir troligen snart fler. Däremot verkar mina räkor klara en större "koncentration" än vad motsvarande antal fiskar skulle tycka var trevligt.
Mina wp-räkor är väl 200-300stycken och lever med ganska många (små)fiskar i ett 60-litersakvarium. Alltså behöver du inte få panik om det blir ett 50-tal räkor i olika storlekar i ditt kar...:D
#9 - 13 juli 2007 09:38
Oj!
Där ser man.. Hade ingen aning om att de var så produktiva och att de verkar trivas med att bo så tätt ihop... :)
Går det att tex bara köpa hanar eller honor för att på så sätt förhindra att de blir så många?

Annons