täckglas eller ej

#1 - 19 maj 2010 19:15
Hej.
Jag har ett litet projekt på gång här hemma ( kommer komma projtråd ;) )

men! jag vet inte om jag vill ha täckglas på detta..kommer förmodligen att a hagen glo armatur som kommer sitta på kanterna.

vad tycker ni? täckglas eller inte

pro/con täckglas
+ mindre avdunstning
+hindrar skit att ramla ner i karet
+hindrar fulla polare att dumpa snus i karet på rent "kast med liten snus från soffan"
+hindrar fiskar från att hoppa bungy-wee--död.

-blir lätt igenkalkade o ser för jä**iga ut
-man ser inte den snygga vattenytan
-tar lite udden av vad jag vill ha
#2 - 19 maj 2010 19:21
Du har mer pro än con :P
#3 - 19 maj 2010 19:26
räkna inte..o du kan mer eller mindre räkna bort polarna med snus. haha. så det är jämt egentligen...tanken var väl att ni skulle komma på fler pros eller cons
#4 - 19 maj 2010 19:27
De flesta fiskar har ju tyvärr en tendens att hoppa ur karet, vissa lättare än andra men tex om de blir skrämda av nåt så slutar de ofta på golvet, därför tycker jag att täckglas är ett måste!
#5 - 19 maj 2010 19:27
jag funderar precis på samma sak! Jag håller på med uppstart av nytt växtakvarium på 120L med Hagen glo. Jag tror jag ska hänga armaturerna från taket (sitter fästen på) så att täckglasen får plats. Största anledningen för mig är nog att räkorna ska överleva och inte rymma som de har en vana att göra så fort det är öppet.
#6 - 19 maj 2010 19:34
åheim skrev:
De flesta fiskar har ju tyvärr en tendens att hoppa ur karet, vissa lättare än andra men tex om de blir skrämda av nåt så slutar de ofta på golvet, därför tycker jag att täckglas är ett måste!

mm jag vet...hmm..det kommer gå malawi i.

Peacefrogh skrev:
jag funderar precis på samma sak! Jag håller på med uppstart av nytt växtakvarium på 120L med Hagen glo. Jag tror jag ska hänga armaturerna från taket (sitter fästen på) så att täckglasen får plats. Största anledningen för mig är nog att räkorna ska överleva och inte rymma som de har en vana att göra så fort det är öppet.

jag kör utan täckglas till in räkvas o det har bara rymmt två st o det var i början( men det berodde nog på en gren som hängde över kanten o den är borta nu) o nu har det inte hänt fler ggr
#7 - 19 maj 2010 19:41
Pro:
*Du slipper se din favoritfisk på golvet när du vaknar
*vattnet avdunstar inte lika lätt med täckglas på
*snäckorna får leva lite till i ett kar med täckglas ;)

Con:
*Det blir kalkbeläggningar

Ja du vet vad jag tycker :)
#8 - 19 maj 2010 19:42
täckglas av och du kommer sannolikt få plocka nån död ciklid från golvet nån gång då och då, täckglas på och de håller sig i akvariet, så ser det nog ut!
#9 - 19 maj 2010 19:47
Jag skulle nog också ha täckglas på....Jag vill inte se mina favoriter på golvet....och det tror jag inte du vill heller...:p
#10 - 19 maj 2010 19:47
men det ser ju verkligen illa ut med täckglas ( jaaa jag vet att det låter som jag redna bestämt mig..fast det har jag inte...)

men det lutar åt att inte ha..fast imorgon kan jag ha ändrat mig..
#11 - 19 maj 2010 19:48
nee det vill jag verkligen inte se o det är väl största anledningen...kör ju utan täcklglas i kuben men där är det ju en ca 5 cm glas kant runt om. inga har hoppat ur där...o mman gär nått liknande kanske..hmm...
#12 - 19 maj 2010 19:49
Vad är det so är så fult med täckglas? du ska väl ha karet i en sån höjd att när du sitter i soffan, misstänker att du ska ha den där, så ser du inte täckglaset?
#13 - 19 maj 2010 19:53
njaa det kommer stå på andra sidan rummet. o man vill säkert gå fram o titta o då är det inte så najs..

asså min akvarist i mig säger; absolut täckglas!
men min designer i mig säger; njaaa sääker på de duu..??
#14 - 19 maj 2010 19:56
hannesc skrev:
njaa det kommer stå på andra sidan rummet. o man vill säkert gå fram o titta o då är det inte så najs..

asså min akvarist i mig säger; absolut täckglas!

men min designer i mig säger; njaaa sääker på de duu..??

Aquadesigner Hennes, Får boka upp dig :)
#15 - 19 maj 2010 19:57
Hey! jag kom på en sak, om du limmar dit glas så att du får det att se ut som kuben, då kanske inte fiskarna hoppar ut :D
förstår du hur ja menar?
http://img25.yfrog.com/img25/4771/s6001806.jpg
#16 - 19 maj 2010 21:58
Ja, bara att täckglaset hindrar fiskar från att eventuellt hoppa ur, tycker jag är en rätt bra anledning till att använda täckglas :) fler fördelar behövs inte ;)
#17 - 19 maj 2010 22:10
hannesc skrev:
nee det vill jag verkligen inte se o det är väl största anledningen...kör ju utan täcklglas i kuben men där är det ju en ca 5 cm glas kant runt om. inga har hoppat ur där...o mman gär nått liknande kanske..hmm...

Fisk hoppar nästan uteslutande vid kanterna på burken så har man sarg runt så klarar man sig, i mitt stora har jag inget täckglals och två clarias som är kända för att hoppa ut, men sargen håller dom tillbaka ;)

Så har du sarg = kör utan :)
#18 - 20 maj 2010 05:53
då får jag bygga sarg då kanske. nån som har tips på hur man gör det smidigast?
#19 - 20 maj 2010 06:12
hannesc skrev:
då får jag bygga sarg då kanske. nån som har tips på hur man gör det smidigast?

sänk vattenytan 17,2 cm......:p

skämt åsido, jag har hittat skalarer / mollys / malawis / platys / guppies / etc / etc på golvet....dvs i princip allt utom malar....

i alla fall utom med mollys, så har hoppen kommit när jag har rumstrerat
runt i karet eller när det är nått annat som har hänt runt karet (typ barn
som har sprungit förbi vilt skrikandes)....dvs när de har blitt skrämda....

mollysarna hoppar när dom vill.....

så...om du har det lugnt och still i och utanför karet...utan glas...
blir det liv i eller utanför karet....med glas....

tänk även på att utan glas så dunstar vatten, och ibland kan det samlas
på väggen, gjorde så med min gamla kub på 150 liter,,,,blev blött som
fasen på väggen....tapeten var på väg att ge sig.... men det är nog bara
ett problem om väggen är av betong (kallt matrial) och står mot norrsidan......

.
#20 - 20 maj 2010 06:42
Kensa skrev:
sänk vattenytan 17,2 cm......:p

skämt åsido, jag har hittat skalarer / mollys / malawis / platys / guppies / etc / etc på golvet....dvs i princip allt utom malar....

i alla fall utom med mollys, så har hoppen kommit när jag har rumstrerat

runt i karet eller när det är nått annat som har hänt runt karet (typ barn

som har sprungit förbi vilt skrikandes)....dvs när de har blitt skrämda....

mollysarna hoppar när dom vill.....

så...om du har det lugnt och still i och utanför karet...utan glas...

blir det liv i eller utanför karet....med glas....

tänk även på att utan glas så dunstar vatten, och ibland kan det samlas

på väggen, gjorde så med min gamla kub på 150 liter,,,,blev blött som

fasen på väggen....tapeten var på väg att ge sig.... men det är nog bara

ett problem om väggen är av betong (kallt matrial) och står mot norrsidan......

.

yess kör med lågvattenstema...typ vattenpölsakvarium. ! haha

det kommer vara ganska lugnt o stilla. är i vardagsrummet o jag bor själv så det är inte för mycket stimmande. man kan ju bygga en sarg så kan man ifall det blir problem med hoppande fisk skaffa täckglas o lägga på.

ang vatten på vägg. min kub står ju mot betongvägg utan täckglas o det försvinner ca 4 liter vatten om dagen. men inga problem på tapeten/väggen än. har typ alltid förnstret öppet+ att väggen vätter åt väster så den blir rätt bra uppvärmd :D

satt o tittade o funderade lite till igår..kanske kör täckglas o byggd heltäckande lysramp då..får se...

iaf känns det lite som att jag bör slänga upp en projekttråd nu snart för nu börjar den här tråden mer o mer luta åt det hållet typ.

kommer ikväll då :)
#21 - 20 maj 2010 16:59
Vad säger hannes design idag?
Sätt upp såndär som på kanterna, och kanske en i mitten.
http://img25.yfrog.com/img25/4771/s6001806.jpg
#22 - 20 maj 2010 17:21
Samma diskussion finns på saltvattensguiden fast i de sammanhangen är täckglas ovanligt, främst med tanke på kylning och belysning. Jag klämmer in det jag skrev där här också:

Fördelar med täckglas:

Hindrar djur från att emigrera
Sparar värme när det är önskvärt
Hindrar katter och andra klåfingrar
Minskar avdunstningen och behovet att fylla på vatten
Hindrar stänk och nedsmutsning på belysning och omgivning

Nackdelar:
Försvårar skötsel
Stjäl ljus, i synnerhet efterhand som det blir smutsigt
En sak till att hålla rent
Kan leda till för hög temperatur
Försämrar gasutbytet

Var och en får ju värdera det där själv, jag använder bara täckglas när det handlar om djur som har tendens att rymma och även i det läget så bygger jag nästan hellre en sarg.
#23 - 20 maj 2010 20:29
tack bygert.intressant svar där. som sagt det tål att tänkas på. projekt tråd kommer skapas nu. diskussionen överförs till den tycker jag.
#24 - 20 maj 2010 21:18
Kom på en annan fördel med täckglas, som det inte verkar som någon har tänkt på....;) Har man barn, så är det liten risk att fiskarna matas med leverpastejmackor, lakrisal och vingum....[:-10] [:-85] Jag själv har inte råkat ut för det...tack och lov, men jag har en kompis som råkade ut för det.....:(
#25 - 20 maj 2010 21:22
ciklidtok skrev:
Kom på en annan fördel med täckglas, som det inte verkar som någon har tänkt på....;) Har man barn, så är det liten risk att fiskarna matas med leverpastejmackor, lakrisal och vingum....[:-10] [:-85] Jag själv har inte råkat ut för det...tack och lov, men jag har en kompis som råkade ut för det.....:(
Om man är rädd för att småbarn ska mata fiskarna med smörgås och annat så har man helt enkelt för små fiskar, lilla O skulle i höstas fingermata papegojorna och fick sig ett duktigt naffs i pekfingret!

( Kanske dax att starta en ny tråd Kramfors? :p )
Bilagor:
#26 - 20 maj 2010 21:55
ciklidtok skrev:

bra påpekat men problemet finns inte hos mig (än) inga barn de närmste åren iaf.
#27 - 20 maj 2010 21:56
här är förövrigt projektet som jag talade om.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1420563#post1420563

fast tråden kan ju finnas kvar. finns ju en del att kanske diskutera angående täckglas,
#28 - 21 maj 2010 06:28
Gaffel skrev:
Om man är rädd för att småbarn ska mata fiskarna med smörgås och annat så har man helt enkelt för små fiskar, lilla O skulle i höstas fingermata papegojorna och fick sig ett duktigt naffs i pekfingret!

( Kanske dax att starta en ny tråd Kramfors? :p )

Jag har inga små fiskar:pMen jag har täckglas på alla karen.....Men jag misstänker att skulle barnen få för sej iden att stoppa ner fingrarna ...om det är öppet av någon anledning, då skulle de förmodligen få ganska ont i fingrarna misstänker jag....;)

hannesc : Såg snyggt ut projektkaret...:) Men törs du verkligen låta bli att lägga över täckglas, om du ska ha Malawi i karet???De hoppar väl ganska mycket, och de kan väl komma över, trots sarg...??
#29 - 21 maj 2010 06:32
ciklidtok skrev:

hannesc : Såg snyggt ut projektkaret...:) Men törs du verkligen låta bli att lägga över täckglas, om du ska ha Malawi i karet???De hoppar väl ganska mycket, och de kan väl komma över, trots sarg...??

nee det lutar åt att bygga en sarg ändå nu. kom på att ramen höll ju ihop akvariet rätt bra o nu när den är borta så kan det nog tendera till att bukta ut. såå der blir nog sarg o täckglas o heltäckande ramp istället.
#30 - 21 maj 2010 06:33
ciklidtok skrev:

Måste bara tala om en ganska "rolig" händelse som hände för fleeera år sedan. Då låg plötsligt stora dela av trätågbanan i akvariet och då hade vi täckglas. Fast det är ju inte lika mycket som kan trilla ner när man har glas. :)
#31 - 21 maj 2010 06:57
janson skrev:
Måste bara tala om en ganska "rolig" händelse som hände för fleeera år sedan. Då låg plötsligt stora dela av trätågbanan i akvariet och då hade vi täckglas. Fast det är ju inte lika mycket som kan trilla ner när man har glas. :)

:d
#32 - 21 maj 2010 06:58
janson skrev:

haha! " nemen va faen e detta..?? ett tåg!!??"
#33 - 21 maj 2010 15:50
Jag har inte täckglas på mitt. Inga fiskar har försvunnit men satan vad det försvinner vatten! Ska skaffa täckglas så fort jag får tummen ur för det ser inte bra ut med konstant låg vattnnivå.
#34 - 21 maj 2010 16:22
Kör utan täckglas och nedpendlad MH armatur från taket. Har aldrig sett ens tendenser till att fiskarna skall hoppa ut. Sen ger det akvariet en helt ny dimension, just att kunna betrakta akvariet och växterna från ovan. Skötseln underlättas mm. Enda nackdelen så här långt är avdunstningen som kan bli rätt stor under vinterhalvåret. Fast å andra sidan kan det vara välkommet med något som ökar luftfuktigheten något under den kalla årstiden.
#35 - 21 maj 2010 16:38
Jenny_E skrev:
Jag har inte täckglas på mitt. Inga fiskar har försvunnit men satan vad det försvinner vatten! Ska skaffa täckglas så fort jag får tummen ur för det ser inte bra ut med konstant låg vattnnivå.

Sleaper skrev:
Kör utan täckglas och nedpendlad MH armatur från taket. Har aldrig sett ens tendenser till att fiskarna skall hoppa ut. Sen ger det akvariet en helt ny dimension, just att kunna betrakta akvariet och växterna från ovan. Skötseln underlättas mm. Enda nackdelen så här långt är avdunstningen som kan bli rätt stor under vinterhalvåret. Fast å andra sidan kan det vara välkommet med något som ökar luftfuktigheten något under den kalla årstiden.

jo som sagt så kör jag utan täckglas på kuben o där försvinner det 4-5 liter om dagen. en spann varannan dag då ja fylla på. men det är ju skitsnyggt utan glas så det är lätt värt det.
#36 - 21 maj 2010 18:15
Men nu är inte avdunstningen inte i närheten av var det var i vintras. Klarar lätt att reglera detta vid delvattenbyte en ggr/vecka. Nivån diffar då ca. 3cm i mitt 240l sen sista vb. Så avdunstningen är delvis klimat relaterad men även vattentemp gör ju sitt. Har man en vattentemp på 28gr. så ökar ju avdunstningen markant mot om man har t.ex. 25gr.
#37 - 22 maj 2010 13:25
jo o jag kör ju 28 så jag är helt med dig där.
#38 - 27 maj 2010 19:09
...såå H! hur blire? Blire täckglas eller ej?
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 27 maj 2010 20:12
Klart överdrivet hur många fiskar som hoppar. 98% av alla fiskarter hoppar inte om man bara ser till att akvariet släcks före rumbelysningen släcks. Kör alltid med timer så fiskarna lär sig när det är läggdags.
För övrigt ni som har hoppande fiskar och täckglas - har ni tänkt på att fiskarna hos er riskerar att skada sig när de slår huvet i täckglaset;)
Har man ett öppet sötvattensakvarium kan växterna växa upp öevr vattenytan.
Ett täckglas stjäl mycket ljust vilket innebär att man bör ha starkare belysning om man har täckglas - fast å andra sidan förbrukar ett öppet akvarium klart mer energi och är därför inte så bra för miljön.
#40 - 27 maj 2010 20:24
Helt klart utan täckglas, vill ju inte kväva växterna ;)
Kör själv med fläktventilerad heltäckande armatur.
#41 - 27 maj 2010 20:53
Nu vet jag inte riktigt hur man har det med växter i malawi-kar (som Hannes väl skulle ha?), men nåt som växer upp och täcker lite av ytan skulle väl kunna tänkas rädda hoppande fiskar till viss del? Jag tänker mig typ en stor anubias eller vattenspikblad eller något.

Håller med om att det är sjukt snyggt att se ytan ovanifrån. Jag har ett heltäckande "lock" (vad det nu heter?) med mindre luckor i som man kan öppna när man fixar lite/matar. Där brukar jag stå och titta ner på mina små fiskar när de äter [:I]
#42 - 28 maj 2010 20:00
Eller grodblad, de förökar sig som pest och kan användas som "skydd" problemet med växter som täcker vattenytan är att cirkulationen blir dåligt.
#43 - 28 maj 2010 22:07
Om flytväxter sänker cirkulationen så är det för dålig cirkulation, i papegojträsket får jag hela tiden fylla på med musselblommor och grodblad från räkburken iom att cirkulationen är så stark att rötterna tar stryk, ja och att gojorna tuggar på all förstås..
#44 - 29 maj 2010 10:10
Vet inte ifall just malawiciklider är benägna i att hoppa ur karet, men när det gäller de flesta andra fiskar så hoppar dom vad jag märkt endast när dom försöker fly från något hot eller annan omständighet i akvariet, som gör att dom chansar med ett hopp.
Så ifall det ofta smäller i täckglaset på grund av hoppande firrar så får man nog ta en koll på vad som felar:).
#45 - 29 maj 2010 10:26
Nubi skrev:
Eller grodblad, de förökar sig som pest och kan användas som "skydd" problemet med växter som täcker vattenytan är att cirkulationen blir dåligt.

Köpte en laddning grodblad härifrån forumet, och de har dött allihopa.. Förstår inte varför.. Måste de leva utan täckglas, så som musselblomma vill ha det? De har heller inte överlevt..
Grodbladen dig genom att det som är luftfyllt på undersidan gick sönder, och bladen gulnade, blev bruna o dog.. Helskumt.. Vil ju ha flytväxter, men ingen hitintills har överlevt. Övriga växter mår prima..
Ursäkta trådkapningen..
Har oxå funder att köra utan täckglas, men har vanliga lysrörsramper så det blir nog till att behålla täckglasen..

Annons