Täckglas under MH

#1 - 17 december 2005 19:26
Kan man ha täckglas under MH-lampor eller spricker dom av värmen? Vilket är i så fall bäst, glas eller plexiglas?
#2 - 17 december 2005 19:33
Jag funderade åxå över det när jag körde med MH. Jag tror att vanligt glas klarar det lätt.
#3 - 17 december 2005 19:33
Jag hade täckglas av glas under mina mh utan problem.
MVH
Magnus
#4 - 17 december 2005 19:41
Är det inte så att MH är väldigt energieffektiv? Mycket av effekten omvandlas till ljus och lite till värme.
#5 - 17 december 2005 20:16
Jag har 16cm mellan mina täckglas och 2st 150W MH. Det blir så pass varmt att kondensvattnet torkar upp på några timmar. Värre än så är det inte. Glaset värms ändå ganska sakta.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 december 2005 20:34
[QUOTE=petnym]Kan man ha täckglas under MH-lampor eller spricker dom av värmen? Vilket är i så fall bäst, glas eller plexiglas?[/QUOTE]
Det brukar väl rekommenderas att man skall ha 30 cm mellan lampan och vattnet och med det avståndet så är det inga problem med värmen.
Sedan kan man ju undra över om man alls skall ha täckglas eftersom det stjäl mycket ljus och i ett växtakvarium inte tillåter växterna växa upp över vattenytan och i ett saltvattensakvarium filtrerar bort en del ljus som är absolut nödvändigt för lägre stående ljus.
Plexi funkar under alla omständigheter inte alls eftersom det slår sig väldigt lätt om tempen är olika på de bägge sidorna.
#7 - 17 december 2005 22:43
Anledningen att jag funderade på täckglas var inte att minska avdunstningen utan just att minska ljuset... Med flit liksom :)

Kanske är det just det petnym är ute efter ! Växternas ljusbehov har ju reviderats ner en del det senaste året.
#8 - 17 december 2005 22:47
Täckglas är nödvändigt i vissa fall om man har rymningsbenägna fiskar.
#9 - 18 december 2005 06:33
läste för många mh trådar bakåt att en märkte skillnad med och utan täckglas och mh lampor.
blev bättre med täckglas och det va växterna allra närmast som blev bättre.

Annons