Tål Crystal Red salt?

#1 - 5 april 2010 08:09
Vet att de är känsliga för kemikalier och metaller.
Hur är det med salt?
Där jag har räkorna verkar fiskarna vara krassliga så tänkte testa att salta lite.
Men det är ju dumt om räkorna tar stryk.
#2 - 8 april 2010 15:53
Har aldrig testat salt hos mina då jag har diverse malar som skulle bli lite sura då men dom klarade utan problem medicinen (protozin) som cikliderna fick och som hade en liten varningstext på om faror vid behandling av stingrockor, pirayor, elefantnosfiskar, störar(!?), snäckor och räkor men mina har i allmänhet varit tåliga och trivts och förökats i akvarium utan värme, filter och vattenbyten i flera månader.

Dina kanske inte är lika tåliga... Om du inte anser det oetiskt (och är beredd att offra en räka) kan du ju testa att fiska upp en och ha den i typ en glassburk och ha i motsvarande mängd salt/liter i burken och se hur räkan mår.
#3 - 9 april 2010 13:16
Nu visade ju sig mina räkor vara grymt känsliga...
Köpte 15. Morgon ett låg 5 med fötterna i vädret. Åkte sen bort och kom hem dag två på kvällen... Då hade jag plötsligt ytterligare 9 lik...
Så nu har jag en lycklig liten räka som far omkring och har hittills överlevt en vecka!
Vet inte vad som är fel, och han jag köpte dem av har aldrig hört om liknande problem.
Jag har inget konstigt i vattnet, inte för varmt och bra ph för räkor. Så vad som än är fel så var det 1 rackare som tålde det!

Följdfråga:
Ni som har räkor, de är ju känsliga mot kemikalier osv, hur tål de tex Sera Aquatan och gödningen Sera Florena?
Har det i mitt andra kar, men törs inte för räkan i det lilla :confused:
#4 - 9 april 2010 16:35
Mina räkor (CR, Körsbär och amano) har varken reagerat på gödning eller aquatan. Och salt verkar de tåla hur bra som helst, så länge man vänjer dem sakta vid det.

Annons