Tål körsbärsräkor nitrit?

#1 - 20 februari 2009 07:18
Hej!
Jag har hört att körsbärs räkor är i stort sett omöjliga att ta livet av med dåliga vattenvärden, men hur är det med nitrit? Klarar de nitrit bättre än andra fiskar och räkor?

För isåfall kunde de ju gå i 5 liters (där inte crystal reden klarade sig) tills jag får 10 liters med pump? Där blir ju lätt nitrit
#2 - 20 februari 2009 07:24
JojjeN skrev:
Hej!

Jag har hört att körsbärs räkor är i stort sett omöjliga att ta livet av med dåliga vattenvärden, men hur är det med nitrit? Klarar de nitrit bättre än andra fiskar och räkor?

För isåfall kunde de ju gå i 5 liters (där inte crystal reden klarade sig) tills jag får 10 liters med pump? Där blir ju lätt nitrit

just nitritr vet jag inget om.

men att de skulle klara dåliga vattenvärden tror jag inte alls på.

hela min besättning trillade av pinnen när vattnet "kraschade".
det var inte nitrit, utan ett mindre ras i PH.

alla fiskar i det karet klarade sig galant...men räkorna gav upp.

.
#3 - 20 februari 2009 07:31
Åh fasiken.

Fast att det blir några större ändringar i vattenvärdena här behöver jag inte vara rädd för, det är bara just nitriten.
#4 - 20 februari 2009 07:34
täta vattenbyten, typ 20-25% varje dag, löser det problemet.

i ett 5 liters, så pratar vi om cirka 1 liter, vilket inte tar lång tid att byta...kanske 2-3 minuter... ?

.
#5 - 20 februari 2009 07:47
Ja, så tänkte jag i början. Men någon (Minns inte vem nu) sa att det var rena mord försöket mot räkorna om man började byta vatten varje dag om de inte hade fått vatten bytt hos sig så ofta tidigare? Men det kanske bara är skitsnack?
#6 - 20 februari 2009 09:09
Det var en kille som köpte ett gäng körsbär från mig.
Vi bor i samma stadsdel och ALLA körsbären dog från han, hans kar hade bara varit igång i några veckor (kan bara gissa på att de dog av nitritförgiftning)
#7 - 20 februari 2009 09:10
JojjeN skrev:
Ja, så tänkte jag i början. Men någon (Minns inte vem nu) sa att det var rena mord försöket mot räkorna om man började byta vatten varje dag om de inte hade fått vatten bytt hos sig så ofta tidigare? Men det kanske bara är skitsnack?

ta 1 liter om dagen från ditt stora asienkar.

.
#8 - 20 februari 2009 09:42
Nog klarar du dig utan nitrit, sluta låta maten ligga kvar i 8 timmar så blir det nog bra. :)
#9 - 20 februari 2009 09:57
Det finns några regler för att sköta mycket små akvarium:

Mycket snabbväxande/lätta växter (typ javamossa, hornsärv, najas)
Mycket sniglar
Mata bara så mycket som äts upp av av invånare och sniglar
Ha inte för mycket fisk (så klart), men nu har du räkor så det är ju inget problem.

Det underlättar något enormt om du inte har någon sand eller så på botten heller. Då kan du suga upp eventuella matrester (borde dock inte finnas kvar några eftersom sniglarna tar hand om dem). Följer man dessa regler så bör man inte få några problem. Vattenbyte varje dag är överdrivet, enligt min mening, så länge man har mycket växter och sniglar - då sköter det sig självt.

Dock är det inte direkt stor skillnad på ett akvarium på 5 liter och 10 liter, när du börjar komma upp i 20-30 liter börjar det bli lätt att få det stabilt. Och klarar du inte av att sköta ett akvarium på 5 liter så klarar du förmodligen inte av att sköta ett på 10 liter. Nitrit är ju inget man ens ska fundera över att man kommer att ha i sitt akvarium, det är nolltolerans på det ;)
#10 - 20 februari 2009 10:23
Johanski skrev:
Nog klarar du dig utan nitrit, sluta låta maten ligga kvar i 8 timmar så blir det nog bra. :)

Har börjat mata med vanligt flingfoder tills den andra maten kommer nu, den andra maten dissade dom ju.

oaken skrev:
Det finns några regler för att sköta mycket små akvarium:

Mycket snabbväxande/lätta växter (typ javamossa, hornsärv, najas)

Mycket sniglar

Mata bara så mycket som äts upp av av invånare och sniglar

Ha inte för mycket fisk (så klart), men nu har du räkor så det är ju inget problem.

Det underlättar något enormt om du inte har någon sand eller så på botten heller. Då kan du suga upp eventuella matrester (borde dock inte finnas kvar några eftersom sniglarna tar hand om dem). Följer man dessa regler så bör man inte få några problem. Vattenbyte varje dag är överdrivet, enligt min mening, så länge man har mycket växter och sniglar - då sköter det sig självt.

Dock är det inte direkt stor skillnad på ett akvarium på 5 liter och 10 liter, när du börjar komma upp i 20-30 liter börjar det bli lätt att få det stabilt. Och klarar du inte av att sköta ett akvarium på 5 liter så klarar du förmodligen inte av att sköta ett på 10 liter. Nitrit är ju inget man ens ska fundera över att man kommer att ha i sitt akvarium, det är nolltolerans på det ;)

1. Ska fixa det. Hornsärv ska i karet, har lite från det andra karet.
Har redan malaysiska sandsnäckor i karet, dock bara 3-4 stycken små.

2. Den stora skillnaden är att det är pump i det andra.
Grejerna är:
A) Jag får plats med pumpen
B) Jag får plats med fler växter
C) Jag får plats med mer inredning

Detta borde göra det ganska mycket enklare. Dessutom lär man sig ju med tiden, att det inte gick så bra med 5 liters på första försöket var kanske inte så otippat, men jag lär ju mig.
#11 - 20 februari 2009 10:50
Nu har jag inrett 5 litaren med 4 stänglar hornsärv, lite javamossa, fler snäckor, och den räkan med minst färg. Har dessutom tittat vattenvärdena så nitrit var på 0 nu när jag startade.

Vi får se hur det går, jag ska bevisa att jag kan hantera det nu när jag har börjat vänja mig vid att mata lite. :)
#12 - 20 februari 2009 12:12
JojjeN skrev:
Nu har jag inrett 5 litaren med 4 stänglar hornsärv, lite javamossa, fler snäckor, och den räkan med minst färg. Har dessutom tittat vattenvärdena så nitrit var på 0 nu när jag startade.

Vi får se hur det går, jag ska bevisa att jag kan hantera det nu när jag har börjat vänja mig vid att mata lite. :)

Låter bra det. En fråga: vad är det för pump egentligen? Den måste ju vara minimal om det nu inte är ett luftdrivet filter? Tänkte på att det blir ju ganska mycket cirkulation om det inte är en riktigt liten pump
#13 - 20 februari 2009 12:15
Den kan nog vara runt 4 cm i diameter (Den är rund) och är NÄSTAN lika hög som akvariumet.

Vet faktiskt ingenting om den, men eftersom den följer med akvariumet så kan den ju inte ge sån jäkla fart på vattnet.

Förresten, räkan jag släppte i blev så väldigt glad och simmade runt mellan växterna, medans de andra satt i yngelburen utan inredning och bara tittade. Så jag släppte i dom också, så nu får jag hålla extra koll på vattenvärdena.
Bilagor:
#14 - 20 februari 2009 12:17
Här har jag förresten postat bilder om ni har missat det:

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1261035&postcount=65
#15 - 14 mars 2009 20:13
Du kanske byter vatten för ofta, det hinner inte mogna? När vi hade ett litet knäck med vårat akvarium sa dom åt oss att inte byta vatten på en månad och låta det återhämta sig. Fiskarna etc. mår faktiskt bättre nu.
#16 - 14 mars 2009 20:15
Du kanske skulle byta vatten mer sällan. Vi fick rådet att låta vattnet vila en månad när vi hade probs. med fiskarna. Det har funkat. Ta också med lite vatten i en liten burk till djuraffären, dom testar det åt dig gratis.

Annons