Tåliga Guppys, tips om inköpsställe

#1 - 7 december 2009 21:12
Är helt ny på detta med akvarier, ett begagnat ligger i bilen och väntar på att bäras in, fyllas med vatten och invånare :D.
Har nu läst lite om guppys, och sammanfattningsvis verkar det vara så att europaodlade guppys är mer tåliga än de svenska? Har någon några tips på var man kan handla dessa "nybörjarvänliga"-guppys? Gärna i Stockholmsområdet, och söderort :).
#2 - 7 december 2009 21:37
ehh.. svenskodlade guppys lär vara svårt att få tag på i affären, inte många som säljer det.. och jag skulle påstå att vi har utmärkta guppys i sverige om du hittar rätt odlare. Sverige vann faktiskt Em i guppyodling sist, Herr Thede vann lyrstjärtsklassen som accepterat är en av de mest prestigefyllda.

Fyll det med vatten först, låt det stå någon vecka innan du börjar köpa invånare bara.

Om du är intresserad av fina guppys bör du kontakta svenska Guppysällskapet, de är mycket frikostiga med sin fisk det vet jag av erfarenhet.

I övrigt har du Södermalms akvarieaffär, de säljer vildformer av guppys som alltid är friskare än avelsformerna, men ska du ha avelsformer så spelar det ingen roll vilket land de kommer från, då är det en fråga om erfarna odlare.
#3 - 7 december 2009 21:56
Är helt ny på detta med akvarier, ett begagnat ligger i bilen och väntar på att bäras in, fyllas med vatten och invånare :D.

Har nu läst lite om guppys, och sammanfattningsvis verkar det vara så att europaodlade guppys är mer tåliga än de svenska? Har någon några tips på var man kan handla dessa "nybörjarvänliga"-guppys? Gärna i Stockholmsområdet, och söderort :).

På Akvarielagret i Bromma har de massvis med svenskodlade guppys, de är jätte vackra och de har många färger på dem som jag aldrig har sett i någon annan djuraffär. Värt att åka dit och ta en titt i alla fall.
Bilagor:
#4 - 7 december 2009 22:12
Bästa är om du hittar någon privatperson som är villig att sälja till dig. Då slipper du köpa gamla exemplar som nått bäst före datumet för länge sen ;)
#5 - 8 december 2009 07:32
I stockholm finns det en storodlare, http://akvarietrivsel.se/ som levererar till många akvarieaffärer i landet, men främst stockholmsområdet. Jag tror/är rätt säker på att http://akvarielagret.se/ är en av dem.

I många affärer går guppysarna så pass länge att det i praktiken blir en "odling" även där, då kan man köpa små/unga individer från det akvariet och troligtvis få hyfsat bra och tåliga individer med sig hem.

Annars kan man ju alltid försöka få tag i guppy från privatpersoner, t.ex. via en akvarieförening.
#6 - 8 december 2009 08:23
frågan här var inte vart kan man köpa svenska guppys, det tog jag upp eftersom hon inte trodde att svenska guppys dög för nybörjaren, läs tråden litet nogrannare. Svenska guppys är relativt lätta att få tag på om man vet vart man ska gå, det är jag fullkommligt överens om men det hade inte med frågan att göra, och i en vanlig akvarieaffär på hörnet brukar man inte hitta svenskodlat.

Det jag försökte göra var att försvara våra svenska odlare och att deras fisk är bra mycket bättre än de massuppfödda från odlarna i polen. Hon ville inte ha svenska guppys pga deras klenhet, vilket jag måste säga är mycket fel.

http://hem.passagen.se/mikeno/ - svenska gupysällskapet, nu när wolfgang inte är med oss längre lär större delen av mötena bli i stockholmstrakten.

Om du är ute efter tåliga guppys skulle jag dock rekommendera en vildform, om du vill ha färgerna då skulle jag tro att det inte spelar så enormt stor roll vilket land de kommer ifrån om du inte vet vad det är för odlare - det är skildnad på kommersiella odlare och tävlingsodlare.
#7 - 8 december 2009 09:45
Jag ville bara påpeka att privatodlade guppy är de mest tåliga eftersom de aldrig behövts stressas genom långa resor och olika vattenförhållanden :(
Jag köper hellre guppy som odlats i mitt närområde än de som fraktats hela världen över....
#8 - 8 december 2009 12:31
Triana:

Eftersom mycket av levandefödarna odlas av en och samma odlare i Stockholmstrakten så är också sannolikheten stor att många av affärerna i området också har dessa inne!:) Sedan håller jag med om att det ibland kommer in leveranser utifrån, som ofta inte håller samma kvalitet som Svenskodlat. [:o]:p

Jag är också överens med dig om att guppy från privatodlare (t.ex. sådana som är medlemmar i SGS) som man hämtar från själv oftast är härdigare än akvarieaffärsköpta fiskar. :)

Jag hade för övrigt läst tråden hyfsat noga redan innan, om du läser ditt första inlägg så ser du att det inte riktigt var solklart vad du menade, och att ditt andra inlägg på sätt och vis motsäger det första....;):p:)
#9 - 8 december 2009 15:26
tummen.
Okej ursäkta, jag sade att svenskodlat är svårt att få tag på för att jag uppfattar dem som det, jag ser så mycket skräp i affärerna som jag går till, de stora seriösa affärerna håller sig med svenskodlat men affärerna på hörnet gör det inte.
#10 - 8 december 2009 16:49
Guppy Endlers ska väl vara lite tåligare än de framodlade med massa färger oh sgtora fenor.

Själv får jag nu mer kalla mina guppys hybrider då det följde med en hona som inte var endler då hon hade mer färger och blev större än de andra. Men nu blir det större varition på avkommorna.
#11 - 8 december 2009 20:12
Jisses, bli inte osams nu, det var bara en liten guppyfråga, inte meninen att skapa intriger..

Anledningen att jag "påstod" att guppysar på nära håll verkade vara känsligare än de långt bortifrån, var att jag på denna hemsida kunde läsa:

..Denna en gång härdiga fisk är idag ganska känslig och den främsta orsaken till det är sannolikt att många av de stammar som den odlas på inte håller tillräckligt hög kvalitet. Får man tag i exemplar som kommer från bra Asien-stammar eller Europa-odlade i Europa är de ofta tåligare och har en lägre svårighetsgrad än vad vi gett den här. (klippt från Zoopet, de populäraste fiskarna, Guppy).

Jag bryr mig inte vart ifrån de kommer, jag vill bara att när jag väl fyller mitt akvarium med invånare, så vill jag inte att de ska dö knall och fall. That's it!

Tack för tips om guppysällskapet, ska genast kontakta dem ;-)
#12 - 8 december 2009 22:06
okej, jag tror de menar att europa med sverige inräknat håller högre standard än många av de asienodlade, eftersom vi i alla fall förr hade stor import av akvariefisk. Idag vet jag att det finns ett antal storodlare i stockholm, svenska guppysällskapet har iaf två grossföräljare i stockholm som jag känner till.

SGS är trevliga, främst äldre herrar men jag är själv medlem och de har en enorm kunskapsbas och det är alltid trevligt att få vara med och hjälpa till på Europamästerskapen i guppyodling när de kommer till sverige.
#13 - 8 december 2009 22:10
Triana skrev:
okej, jag tror de menar att europa med sverige inräknat håller högre standard än många av de asienodlade, eftersom vi i alla fall förr hade stor import av akvariefisk. Idag vet jag att det finns ett antal storodlare i stockholm, svenska guppysällskapet har iaf två grossföräljare i stockholm som jag känner till.

SGS är trevliga, främst äldre herrar men jag är själv medlem och de har en enorm kunskapsbas och det är alltid trevligt att få vara med och hjälpa till på Europamästerskapen i guppyodling när de kommer till sverige.

När och var hålls eoropamästerskapet?
#14 - 9 december 2009 08:22
Saturnus80 skrev:
När och var hålls eoropamästerskapet?

Det är olika år från år, kolla med SGS:hemsida, där får du säkert mer bra info.:)

Nu är vi nog inte så "osams" som det låter, men man får vara varlig med formuleringar i skrift.....det är SÅ lätt att saker missförstås!:)
#15 - 9 december 2009 08:23
Triana skrev:
tummen.

Okej ursäkta, jag sade att svenskodlat är svårt att få tag på för att jag uppfattar dem som det, jag ser så mycket skräp i affärerna som jag går till, de stora seriösa affärerna håller sig med svenskodlat men affärerna på hörnet gör det inte.

Du får hitta bättre affärer helt enkelt!:d:p Ha det så bra!:)
#16 - 9 december 2009 17:18
nej nej, vi låter mer osams än vi är, jag tar inte illa upp för jag inser att jag var otydlig då jag rusade till de svenska odlarnas försvar.

GupyEm hålls som tummen sade på olika platser olika år, det var i stockholm... *försöker räkna i huvudet, misslyckas och kollar upp* 2005 så det borde börja närma sig att hålla ett i stockholm, då brukar vi ställa upp på Aquria vattenmuseum i stockholm. Efter tävlingen brukar en del av de deltagande fiskarna auktioneras ut så det är värt en omväg.
#17 - 9 december 2009 23:07
Har aldrig varit i Stockholm så det hade varit spännande att passa på.
Vad är Aquaria (drömmer om ett museum fullt med fiskar :))?
#18 - 10 december 2009 08:34
tja det här väll inte till tråden men tja,, det är ett publikt akvarium, inte enormt men det ligger mittemot skansen.
http://www.aquaria.se/swe/start.html
#19 - 10 december 2009 17:20
tummen skrev:
Triana:

Eftersom mycket av levandefödarna odlas av en och samma odlare i Stockholmstrakten så är också sannolikheten stor att många av affärerna i området också har dessa inne!:)

Var har du fått det ifrån att en och samma odlare skulle förse större delen av Sthlmsbutikerna?
Bilagor:
#20 - 11 december 2009 15:17
Var har du fått det ifrån att en och samma odlare skulle förse större delen av Sthlmsbutikerna?

Jag har besökt nämda odlare, för flera år sedan, redan då levererade han kring 5000 fiskar (mest levandefödare av olika arter/varianter) per vecka till olika affärer, och det lär nog inte vara mindre nu, och jag skrev inte att han levererar till alla affärer, bara att han levererar till många av dem....:)
#21 - 16 december 2009 23:31
Hejsan
"Triana" vad kul att du är med i SGS några uppdateringar bara. Hr Thede eller någon annan Svensk har tävlat i Em på 2-3 år. SGS har även en ny hemsida där du och alla andra är varmt välkomna att titta in: www.guppys.se

Lycka till med dina guppys

MVH Björn
#22 - 22 januari 2010 19:41
Kommer det vara någon typ av guppyutställning i sverige under 2010? när och var?

Annons