Tänder på kulfisk.

#1 - 8 november 2008 08:37
Hej!Är helt ny på detta trevliga forum.Hoppas någon kan hjälpa mig.
Har 2 kulfiskar (colomesus asellus)Har sett att deras tänder börjar bli
väldigt långa.Dom äter bara mygglarver,har provat med att stoppa i
snäckor jag hittat i mitt andra kar,men dom är helt ointresserade.
Ser att dom får "suga" i sig larverna på senare tid,är orolig att dom snart inte klarar att få i sig mat.Vad ska jag göra?:confused:
#2 - 8 november 2008 08:51
Men om du slutar med mygglaver helt ett tag, de kommer ju bli hungriga nog att ta snäckorna snart. Men har du provat att ge dem räkor annars? Det är ju lite skal där med.

Det låter ju inte bra med tänder som blir för långa...
#3 - 8 november 2008 10:10
Tack,det ska jag prova.
#4 - 8 november 2008 13:35
Finns en del som klipper tänderna på kulfiskarna.. En del söver även ner dom med "clove oil" och sen klipper tänder på dom.. Detta tycker jag inte du ska göra utan jag tycker du ska låta bli att mata dom ett tag. Sen kanske gå ner till någon djuraffär och fråga om du kan plocka lite snäckor ur deras akvarium.

Du ska inte mata med malysiska snäckor (dom som är formade som en glass) utan ta dom vanliga som man får när man köper växter...

Lycka till!
#5 - 8 november 2008 13:41
Ett annat tips kan vara att byta till ett lite hårdare foder. Pellets, t.ex., gärna ganska grova så de måste bita sönder dem.
#6 - 8 november 2008 13:49
Tack för alla svar.Nu har jag lite att prova.
#7 - 8 november 2008 15:46
Troligen så tar dom inte pellets. Men mina tog vid någon tillfälle torrfoder så testa!
#8 - 8 november 2008 16:02
Vad har ni för kulfiskar som är kinkiga i maten? Mina nigroviridis åt allt (torrfoder, snäckor, daggmask, andra fiskar...), värsta grisar jag haft förutom kanske guldfisk...

Annons