Tandläkarn

#1 - 14 januari 2006 00:10
Fick min tandläkardom idag... En kostnadsberäkning på ca:29000... De hade blivit många feta goa kar ifall man hade haft "vett/vågat" gått till tandläkaren i unga år..
#2 - 14 januari 2006 01:42
o shit :-O ska de byta ut alla tänderna mot keramiktänder eller :o
#3 - 14 januari 2006 01:47
svinaktigt dyrt och dåligt att inte partierna arbetar mer för att få ner priserna.
dåliga tänder kostar samhället mycket mer pengar olagade än att subventionera och laga dom.

själv hade jag suttit mitt i uppstarten av ett 375liters om ja inte hade behövt gå förra året 5000kr kosta de å få ut en visdomstand.
#4 - 14 januari 2006 08:59
29000? Jag ska bli tandläkare!
#5 - 14 januari 2006 13:32
Ojoj!!
Det måste vara den saftigaste tandläkar nota jag hört om!
#6 - 14 januari 2006 13:36
Då ska vi se va kostnadsförslaget innehöll :p

3st rotfyllningar, 3st keramiska kronor, 6st lagningar typ, 3st behandlingar tandsten etc. guld 1000kr, 2st gjutna pelare!? a 1800kr och allceramkärna 3st som jag heller inte vet va de e ...

Summa 29534kr..

Så barn å ungdomar som är rädda för tandläkarn.. GÅ DIT FÖR FAN :)

2st tanduttagningar va de med :p
#7 - 14 januari 2006 13:52
Väldigt konstigt att munnen inte anses höra till kroppen och därför inte omfattas av sjukvårdsförsäkringen...:rolleyes:
#8 - 14 januari 2006 14:15
Dessutom kan tilläggas i frågan att ytterst få patienter som har bakomliggande medicinska orsaker till dålig tandstatus får ekonomisk hjälp. Skulle de få högkostnads skyddet gäller det då bara livsnödvändig tandvård, då ej till kroner mm......[:(]
#9 - 14 januari 2006 14:15
3 rotfyllningar? *ryser*. tillochmed sövda personer har enormt ont efter vad ja hört :p. har vart väldigt mkt tandläkare senaste halvåret. ca 6-8 ggr :D
#10 - 14 januari 2006 14:25
rotfyllning är en baggis :p

De e olkika vilka man frågar tycker jag.
#11 - 14 januari 2006 14:37
[quote=Tastyfish]3 rotfyllningar? *ryser*. tillochmed sövda personer har enormt ont efter vad ja hört :p. har vart väldigt mkt tandläkare senaste halvåret. ca 6-8 ggr :D[/quote]
har gjort rotfyllning UTAN bedövning och smärtan kommer inte ens in på top5 listan över det jag fann irriterande.
höll ju f*n på å somna när tandläkarn satt å grävde :rolleyes:

nåt jag märkt är att många tenderar till att överdriva hur det egentligen är vilket ökar den psykiska känslan för en del vilket då upplever allt mer intensivt för dom "känner efter" mer.

[quote=gladys]Ojoj!!
Det måste vara den saftigaste tandläkar nota jag hört om![/quote]
tja mormor skulle åkt på en bit över 50.000 om hon hade fixat sina tänder...
#12 - 14 januari 2006 15:32
själv har man ju bra tänder :D borstar morron o kväll + dentan varje eller varannan kväll :D
#13 - 14 januari 2006 15:58
Du kunde ju prova med att begära kostnadsförslag hos en annan tandläkare. De har olika prissättningar sägs det.
#14 - 14 januari 2006 16:10
Nope... Jag går hos den som ja trivs hos.. Har ju som sagt stora problem med att gå dit.. Tack för tanken annars..
#15 - 14 januari 2006 17:05
Rotfyllning utan bedövning.. Troligt!!
#16 - 14 januari 2006 18:03
Jo, så gör jag själv. Den man gått hos länge och har förtroende för stannar man hos. Även om jag inte har någon tandläkarskräck. Och även om det finns billigare.
Lycka till med behandlingen.
#17 - 14 januari 2006 18:43
[quote=sacha]Då ska vi se va kostnadsförslaget innehöll :p

3st rotfyllningar, 3st keramiska kronor, 6st lagningar typ, 3st behandlingar tandsten etc. guld 1000kr, 2st gjutna pelare!? a 1800kr och allceramkärna 3st som jag heller inte vet va de e ...

Summa 29534kr..

Så barn å ungdomar som är rädda för tandläkarn.. GÅ DIT FÖR FAN :)

2st tanduttagningar va de med :p[/quote]

Du måste käka mycket socker! Eller har du haft tandläkar fobi? Jag tycker det mest irreterande är när dom säger att man ska säga till när det gör ont när man får den där bedövnings sprutan i gomen! Ush! Sprutor!:eek:
#18 - 14 januari 2006 18:45
[quote=Hugin]Jag tycker det mest irreterande är när dom säger att man ska säga till när det gör ont när man får den där bedövnings sprutan i gomen! Ush! Sprutor!:eek:[/quote]

dom där sprutorna är totalt meningslösa för min del.
tar typ 1minut eller nåt sen har bedövningen nästan släppt helt.
#19 - 14 januari 2006 18:50
Jag kan inte prata på två dagar,men dom ger en kanske samma mängd bedövnings medel oberoende på ålder.
#20 - 14 januari 2006 18:54
[QUOTE=Hugin]Jag kan inte prata på två dagar,men dom ger en kanske samma mängd bedövnings medel oberoende på ålder.[/QUOTE]

Det är samma här :)

Jag betalade 120€ för en grundkontroll och två fixade hål.. va dit 2ggr.

Men ska fan dit igen snart :(
#21 - 14 januari 2006 20:14
[QUOTE=Hugin]Du måste käka mycket socker! Eller har du haft tandläkar fobi? Jag tycker det mest irreterande är när dom säger att man ska säga till när det gör ont när man får den där bedövnings sprutan i gomen! Ush! Sprutor!:eek:[/QUOTE]

Fobi... är 32år nu ..å har inte vart där sen dom slutade kalla en.. är väl drygt 12år skulle jag tro. Och missskött mina tänder under tiden också.. :( Men vissa saker som hänt har ändå gett mej motivation till att försöka fixa de nu ..

//sacha
#22 - 14 januari 2006 22:20
Nja, jag tycker faktiskt att det är helt ok att gå till tandläkaren.
Det finns andra undersökningar som är värre.[xx(] Fast det behöver man oftast inte betala så mycket för.

Jag har börjat gå på regelbundna kontroller nu, och det är jag jättenöjd med.:D

Ang rotfyllning, så är det ingenting jämfört med en rejäl tandvärk! Nu gjorde jag den iof med bedövning. Men det gick inte att röra tanden alls utan att bedöva den. :( Dom skulle behöva binda, tejpa, superlimma, sy och gjuta fast mej i stolen isf!
#23 - 14 januari 2006 22:29
hehe... Ja fick en tandvärk så ja knappt sov på 2dagar typ.. å knappt åt heller. När ja kom till akuttandläkaren.. å började med spruta å de.. å skulle vänta på att bedövningen skulle verka, så ställde ja mej upp å skulle lägga mobilen å lite nycklar på ett bord.. å vipps så svimma ja hehe Så nog är ja spänd å kan nog kalla mej fobisk med gott samvete.. Men iaf på nått skumt sätt så va detta vändpunkten för mej. Bestämde mej typ samma dag att nu måste ja ta tag i detta.. å fixa gaddarna.. inte kul asså att inte kunna med att lee när man är 32 bast... Tackvare att bägge framtänderna är kass liksom..
Så jag sejer det igen ... Ni som är rädda.. tvinga er dit.. gör va som helst.. borsta noga å skölj med flour.. för det är ett stort psykist handikapp dom börjar ruttna å lossna...

Å de gör dom... Trust me :)
#24 - 14 januari 2006 22:36
har arbetat med före detta knarkare och alkoholister och deras tänder ser oftast förjävliga ut.
träffa en av dom förra sommarn och han hade dratt dom tänder han hade kvar och satt in fasta "lös" tänder och genast såg han mycket mer städad ut så hela fina tänder gör mycket och kan nog spela stor roll vid jobbansökan till exempel.

men även såna saker som att låna pengar på banken till exempel blir nog enklare med ett fint garnityr.
#25 - 14 januari 2006 23:00
Absolut.... Lite diskriminerande men så äre.. Å så e ja lite fet på de hela med vettu :p blir ännu värre då hehe

Annons