Tanganyika 540l, vi vill också vara med

#1 - 10 oktober 2007 19:57
Har länge funderat över hur vi skulle göra om 150-liters karet till nåt roligare, just nu går där ett litet gäng tigerbarber, tre siamesiska algätare och några corydoras. Växterna är fula, inredningen är tråkig, även om fiskarna verkar trivas... Har varit inne på att skaffa ciklider flera gånger innan, men det har inte blivit av då det skillnaden mellan ett ordentligt ciklidkar och vår slarvburk var väldigt stor. Dessutom kändes karet på tok för litet för att kunna göra något kul av.

Nu har vi blivit med större kar!

Vi har nyligen startat ett 40-liters växtkar med lite räkor i, och nu kände vi att ett snyggt kalt kar med enbart ciklider och sten i vore kul som kontrast, har tidigare sett bilder samt de enkla karen, sand med lite sten i, i butik. Då vi inte har någon tidigare erfarenhet eller kännedom om vad det finns för ciklider, var det bara in på Zoopet och läsa. Att det fanns ciklider från olika områden visste vi, och att det är oskriven lag att det är förbjudet att blanda :p.

Som av en slump så råkade vi hitta en "liten" tråd om en viss 960-liters Tanganyika balja [:o]... Och så vidare... Tanganyika it is :D (Tack MaxB)

Än så länge finns bara karet, bifogar bild, men planer smids och tips tas gärna emot. Våra funderingar just nu är vad för slags pump och bakgrund vi ska ha. Har förstått att frigolit är en vanlig lösning, brukar kunna bli snyggt. Pengar till ett nytt BTN finns tyvärr inte. Men oavsett är tanken ett inbyggt filter bakom bakgrunden. Vad gäller pump så har vi (hanen) funderat på en Aquarium Systems New-Jet 1200 som filterpump och en Hydor Koralia 1 som cirkulations pump. Vi vill väldigt gärna ha kommentarer angående pumpen.

[ATTACH]8137[/ATTACH]
(Karet kommer inte stå kvar framför fönstret, måste tömma 150-litaren innan vi kan möblera om.)

Vad gäller invånare har vi tänkt oss:

Lamprologus Ocellatus, Nkamba Bay
Julidochromis Regani, Kipili
Neolamprologus Brichardi, Rutunga

Eventuellt adderar vi någon Cyprichromis senare om det blir för tomt i överdelen.

Fredrik o Emily
#2 - 10 oktober 2007 20:05
Invånarna skulle nog funka utmärkt.
#3 - 10 oktober 2007 20:07
Förresten ser fram emot bilder allteftersom det kommer inredning och dylikt.
#4 - 10 oktober 2007 20:14
Bilder kommer det att läggas upp, om det blir en frigolitbakgrund så blir det bilder framförallt på det projektet ett tag framöver. Läst här och där att man inte ska ha för brottom, så ska försöka ta det lilla lugna vad gäller inredningen.
#5 - 10 oktober 2007 20:29
Ett tips är att lägga tråden i Projekt avdelningen istället, där är det nog fler som hittar den! ;) Kjell eller någon forum admin kanske har lust att flytta den eller om du helt enkelt kanske gör en ny. Alltid kul att följa projekt! :D
#6 - 10 oktober 2007 20:55
Har du alldeles rätt i! Tack så mycket, har frågat admin. Går det inte så får vi väl starta om den, synd bara i så fall att den ska ligga på två ställen.
#7 - 11 oktober 2007 05:09
Har sett några trådar som blivit flyttade så det borde inte vara några probs ;)

Angående bakgrunden, har ni kollat på BTNs slimline serie? Kanske inte riktigt den sortens bakgrund ni ville ha, men ett bra alternativ till de vanliga BTN.
#8 - 11 oktober 2007 07:36
Vi har kollat in dom, helt klart snygga, men de är lite platta. Man skule ju klart kunna limma på ett par moduler, men då springer pengarna iväg igen. Men det återstår att titta närmre på, kanske kan få tag på något begagnat.
#9 - 11 oktober 2007 08:18
Begagnat kan nog finnas men kanske lite svårt att få tag i då de flesta säljer BTN som sitter i burkarna så då får du köpa burken också.
#10 - 11 oktober 2007 08:39
Halloj!
Kul att kunna inspirera! Det skall bli spännande att följa projektet!
Fisksammansättningen låter jättebra tycker jag.
Mitt projekt är ju ett enda stort experiment och burken ändrar sig hela tiden - såpass stora kar som det ni skall sätta igång har en tendens att leva sina egna liv och man får liksom följa med i svängarna. Man inser till exempel att ju större volym, desto större individuell frihet tar fiskarna i anspråk och beteendena kanske kommer att skilja sig en smula åt om man jämför med att ha dom i mindre baljor. Dom har ju enorma ytor i sin naturliga miljö.
Jag har fått addera sten för att liksom ge alla en fristad - och jag får nog putta i en del sten till. Detta kommer ju att ändra karets utseende - men det är sådant man får ta. Nog om detta!

Ta den tid som behövs och framför allt, stressa inte!:)
#11 - 11 oktober 2007 08:55
Funderat lite på pump och tror inte vi vill ha en cirkulationspump i karet, ska helst dölja allt bakom bakgrunden och då funkar inte det. Utan det får nog bli ett större pumphuvud till filtret, en AS New-Jet 2300 bör nog räcka. Om man ska låta vatten självmant rinna in genom ett öppet filter som sitter vid ytan bakom filtret, hoppas jag gör mig förstådd, vilken yta (lodrät) bör man ha på filtret för att det ska hinna fyllas på med vatten till pumpen, som sitter i slutändan. Oj vad förvirrat det lät. Förtydligar med najs paintbild.

[ATTACH]8152[/ATTACH]

Filtret ska inte sitta bakom hela bakgrunden, utan min fråga är snarare hur långt ner i bakgrunden måste filtret gå för att det ska flöda tillräckligt till pumpen.
#12 - 11 oktober 2007 09:06
Kul att få svar från dig Max, även om inte oväntat *ler*. Vad har du för cirkualtion i karet? har förstått att allt mellan 1 och 10ggr volymen i timmen rekomenderas, beror helt på vem man pratar med.
#13 - 11 oktober 2007 10:14
MrLogic skrev:
Kul att få svar från dig Max, även om inte oväntat *ler*. Vad har du för cirkualtion i karet? har förstått att allt mellan 1 och 10ggr volymen i timmen rekomenderas, beror helt på vem man pratar med.

Jag hade en skalle (aqua-någonting...) i början till filtret bakom BTN-bakgrunden som spolade 2 500 liter i timmen. Detta blev dock, i mitt tycke, alldeles för starkt drag. Ärligt talat vet jag inte om fiskarna brydde sig om detta, men det var inte kul att se dom stå med huvudena mot vattendraget och liksom stillastående hela tiden simma mot strömmen. Så fort de vände sig om så åkte dom iväg med vattnet.
Nu har ju jag ganska små ciklider i mitt kar - och stora saftiga Frontosor kanske älskar, och kräver, denna typ av drag.
Jag bytte till ett mindre huvud som drog 1 500 liter i timmen och det blev genast mycket bättre harmoni i vattnet. Denna skalle förde tyvärr en hel del oväsen, så jag investerade i ett EHEIM 2080 (tror jag det heter) Professional 3, utombordsfilter med två utsug som spolar 1 700 liter i timmen. Ett av utsugen satte jag bakom BTN-bakgrunden - så där är samma filterfunktion som innan, och ett av utsugen i själva karet. Nu är det hyfsat tyst och det verkar vara ett gott jämnt flöde i karet.
Så, för min del har jag nästan dubbla litermängden spolandes i timmen. Men om detta anses vara för lite vet jag ärligt talat inte - det funkar uppenbarligen i mitt kar och det räcker för att jag skall känna mig nöjd.
Däremot har jag förstått att Malawiciklider (som jag inte kan ett dyft om) gärna vill ha ett oerhört drag i vattnet.
#14 - 11 oktober 2007 10:19
kul att fler joinar det bästa "träsket" inom hobbyn:);):D
#15 - 11 oktober 2007 11:31
fredd skrev:
kul att fler joinar det bästa "träsket" inom hobbyn:);):D

Träsket? njae, snarare röset [;)]
#16 - 11 oktober 2007 11:33
Tror ni det kan funka att sätta in en Hydor Koralia 1 i frigoliten och använda den som en filterpump? De drar så hemskt lite, runt 4W.
#17 - 11 oktober 2007 11:55
Var köper man ciklider i skåne, bor i Lund. Finns det några privatodlare här? Kanske möjligtvis nån som råkar läsa tråden? Zoogiganten ligger innom cykelavstånd men har ganska dåligt utbud av t-ciklider, och sen letar vi kanske efter en någon lite mer seriös ciklidbutik.

En annan fråga. Jag har läst om ett flertal som gjort sig bakgrunder i frigolit, men jag har aldrig läst någonstans om hur det funkat i längden. Håller dom, har ni som gjort dom blivit nöjda?
#18 - 11 oktober 2007 13:07
Du har ju Åleds utanför halmstad men de kanske är lite för långt.
#19 - 11 oktober 2007 13:15
Kan helt klart vara något, lite långt då vi inte har bil, men det kan man alltid låna av någon. Skulle helre hitta något i Malmö, Helsingborg, Landskrona, lite mer överkomliga avstånd.
#20 - 11 oktober 2007 13:24
Hur många watt behövs det för uppvärmning? 250? Ska ha två stycken, men vet inte på hur mycket vardera ska vara på för att inte ta i för mycket / under dimensionera.
#21 - 11 oktober 2007 14:45
Kul med ännu ett T-projekt.
Det har blivit en jävkla tanganyikaboom här på forumet;) Kul kul!

/Hans
#22 - 11 oktober 2007 16:56
vad är det för mått på ditt kar?
#23 - 11 oktober 2007 17:23
150*60*60
#24 - 11 oktober 2007 20:03
Jag har ställt en himla massa frågor, mycket som flyger runt i huvudet. Fått svar på en del och nu har tråden bytt sida :-).. För er som känner för det så skulle jag uppskatta om ni läste igenom tråden igen, finns fortfarande många frågor att svara på.
#25 - 12 oktober 2007 09:24
Nu har frigolit införskaffats, två st 120x60x10 frigolitskivor som ska skulpteras till en klippvägg. Ska göra så gott jag kan för att det inte ska se ut som en mur, utan snarare som en jättepytteliten del av en stor stor klippa *gestikulerar först med fingrarna och sen med armarna*.

[ATTACH]8174[/ATTACH]

En beställning på lite stuff från PWSS har även gjorts, för de som tycker det är interessant vad vi valt rablar jag upp en liten lista.

AM Raster 60 mm x 2
Coralife Bio-balls 1 liter lösvikt x 8
Parasilico Svart silikon 310 ml x 3
Marina Aqua-Minder
Eheim Compact 2000
Aquael Doppvärmare 150 watt x 2
#26 - 12 oktober 2007 10:55
Nu har jag skurit lite i frigoliten och tänkte bara lägga upp en bild för att visa hur filtret kommer att sitta bakom bakgrunden. Längst upp ska på ett lager frigolit till, så filtret kommer att bli lite bredare än vad det är nu.

[ATTACH]8175[/ATTACH]
#27 - 13 oktober 2007 11:03
Har nu skurit och silikonat. Lägger upp en bild för att visa grundtanken av formen. Bry er inte om strecken, de har jag använt mig av för att få rätt storlek och form. Tanken är att sedan skulptera ganska mjuka former ungefär som på BTNs Tangayika-bakgrund. Undre bilden är ännu en bild på hur filtret ska implementeras. Den nedersta utstickande frigolitbiten är bara en stötta och ska inte vara kvar där.

[ATTACH]8213[/ATTACH]
[ATTACH]8214[/ATTACH]
#28 - 13 oktober 2007 12:23
Den strukturen ser skitbra ut! Nu är det bara pillet att få det snyggt kvar;)
Ser fram emot mycket uppdateringar vartefter du karvar!

/Hans
#29 - 13 oktober 2007 14:06
Karvandet är igång, ska faktisk försöka bli klar på en dag då det nu inte längre går att komma fram till toaletten utan att se ut som en snögubbe. Nej jag skrapar inte med fingrarna, har en sked i handen.
[ATTACH]8222[/ATTACH]
[ATTACH]8223[/ATTACH]
#30 - 13 oktober 2007 16:13
Nu är det färdigkarvat, nu ska husfixen på, på måndag ska det målas (med vattenfärg), sen ska det lackas när Epotexen kommer.
[ATTACH]8225[/ATTACH]
[ATTACH]8227[/ATTACH]
[ATTACH]8226[/ATTACH]
#31 - 13 oktober 2007 16:32
Ser ut vansinnigt bra ut så länge [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]
Ska bli mycket kul att följa detta:)
#32 - 13 oktober 2007 16:39
För er som funderar på att tillverka er en egen frigolitbakgrund för första gången kan jag säga, det här är första gången för mig ochså [:o]
#33 - 13 oktober 2007 17:01
MrLogic skrev:
För er som funderar på att tillverka er en egen frigolitbakgrund för första gången kan jag säga, det här är första gången för mig ochså [:o]

Första gång :cool: jävlit bra måste jag säga ;)
#34 - 13 oktober 2007 17:58
håller med jarecki:D
#35 - 13 oktober 2007 19:41
Finns det någon risk att lacken spricker om det kommer sten mot bakgrunden när den är i karet, eller blir lackeringen lite elastisk?
Vill inte att det ska börja läcka ut färg och husfix i vattnet.

Husfixen är f.ö. på nu.
[ATTACH]8238[/ATTACH]
#36 - 14 oktober 2007 10:33
Ser helt sjukt bra ut!
Skönt med någon som inte krånglar till det mer än nödvändigt utan nöjer sig när det ser bra ut:) Om du förstår hur jag menar?

/Hans
#37 - 14 oktober 2007 15:46
Förstår precis, lätt att det ser ut som om väggen vore murad om man gör för mycket konturer. Försökte få det att se ut som ett stort klippblock istället genom att göra stora grova mönster.
#38 - 14 oktober 2007 20:09
blir sugen på att göra en egen frigolit bakgrund faktist när man ser ditt resultat:D
#39 - 14 oktober 2007 20:22
MrLogic skrev:
Förstår precis, lätt att det ser ut som om väggen vore murad om man gör för mycket konturer. Försökte få det att se ut som ett stort klippblock istället genom att göra stora grova mönster.

[COLOR=blue]Detta slår min med hästlängder!!!! [/COLOR]
[COLOR=blue]Skit snyggt!!![/COLOR]
#40 - 14 oktober 2007 20:53
Jag tycker att både mattes och logics bakgrunder är apsnygga!
Vad som är extra kul är att ni båda fått till så "steniga" lookar på era bakgrunder - mycket konstnärligt och bra gjort!:)
#41 - 14 oktober 2007 21:05
Hmm.. Jag är avundsjuk... Ser bra ut... :)
#42 - 14 oktober 2007 21:16
MrLogic skrev:
Finns det någon risk att lacken spricker om det kommer sten mot bakgrunden när den är i karet, eller blir lackeringen lite elastisk?

Vill inte att det ska börja läcka ut färg och husfix i vattnet.

Husfixen är f.ö. på nu.

[ATTACH]8238[/ATTACH]

Låter du bara husfixen osv stå och härda ordentligt så "rinner" den inte ut *Hehe*
Ett annat tips jag kan ge om du vill få ännu bättre "sten look" så kan du köra med en värmepistol över frigoliten efter man karvat klart :)
Men det kan du juh tänka på till nästa bygge *hehe*
Själv kommer jag göra så när jag väl kommer igång med bakgrundbygget i mitt 720L SA
Men detta ser riktigt bra ut alltså, se till att få upp bilder när du fått på husfixen också ;)
#43 - 15 oktober 2007 07:53
hehe, husfixen är på. Ska dra på ett lager till ikväll, räckte inte riktigt med en förpackning.

Mellan den 17:e och 24:e blir det lite uppehåll i uppdateringen då de stänger ner internet pga ombygnation i huset. Tycker det verkar mycket med en veckas uppehåll, men men, vad kan man göra. Kommer känna mig grymt handikappad iaf. Lägger upp lite mer bilder ikväll då det kommit på lite mer husfix, inte för att jag tror ni kan se någon skillnad. Ska försöka hinna få upp bilder på en målad bakgrund innan uppehållet.
#44 - 15 oktober 2007 07:55
Galion skrev:
Låter du bara husfixen osv stå och härda ordentligt så "rinner" den inte ut *Hehe*

Ett annat tips jag kan ge om du vill få ännu bättre "sten look" så kan du köra med en värmepistol över frigoliten efter man karvat klart :)

Men det kan du juh tänka på till nästa bygge *hehe*

Själv kommer jag göra så när jag väl kommer igång med bakgrundbygget i mitt 720L SA

Men detta ser riktigt bra ut alltså, se till att få upp bilder när du fått på husfixen också ;)

Är mest lite rädd för att det ska komma vatten innanför lacken och att jag därmed får kasta allt. Och sen var det en stor varningstext på husfixen, vill ju inte att det ska komma ut i vattnet. Så frågan kvarstår, är det stor risk för att lacken spricker om man är lite oförsiktig.

Edit: matte159! Hur ska du göra med ditt raster, kommer du lackera allt, eller hur gör du för att det ska bli vattentätt/säkert mellan lack och frigolit?
#45 - 15 oktober 2007 11:20
Börjar bli lite velig nu, bakgrunden ska bara målas och jag har inte beställt lack än. Visserligen har jag gjort bakgrunden under helgen, men nu är det måndag och dags att beställa. Min velighet ligger i om 1kg Epotex räcker!? För om det inte gör det så blir det att beställa igen, dvs dubbel fraktkostnad samt dubbel väntetid. Men om det räcker med 1kg så blir det inte så hiskeligt dyrt.
#46 - 15 oktober 2007 12:24
MrLogic skrev:
Börjar bli lite velig nu, bakgrunden ska bara målas och jag har inte beställt lack än. Visserligen har jag gjort bakgrunden under helgen, men nu är det måndag och dags att beställa. Min velighet ligger i om 1kg Epotex räcker!? För om det inte gör det så blir det att beställa igen, dvs dubbel fraktkostnad samt dubbel väntetid. Men om det räcker med 1kg så blir det inte så hiskeligt dyrt.

Lackning är juh inte nödvändigt men :)
Vi lackade inte bakgrunden hos kompisen när vi byggde och där går Discus för tillfället och allt är kanonfint..
#47 - 15 oktober 2007 13:41
Galion skrev:
Lackning är juh inte nödvändigt men :)

Vi lackade inte bakgrunden hos kompisen när vi byggde och där går Discus för tillfället och allt är kanonfint..

Hmm, låter helt klart intressant, bakgrunden är ju fin som den är och lacken går på ungefär 500 spänn. Det enda man missar är ju att man inte får den nyans man vill ha eftersom det inte går att måla om man inte lackar antar jag (vattenfärgen bör väl lösas upp). Och sen har jag fått för mig att med lack kan det lätt se plastigt ut, och då får man ju ändå inte den färg man vill ha. Trodde husfixen var giftig för fiskarna iom varningtexten på förpackningen. Fördelen med att inte lackera den är ju att algerna färster lättare direkt på fixen, och då spelar ju färgen ingen roll iaf. Jag har dessutom ganska grova konturer i bakgrunden vilket bidrar till skuggor som i sig är ganska effektfulla.

Älska konstruktiva inlägg :D

Edit: såg precis att det inte står något om husfix i ditt inlägg, hade ni det eller var det bara frigolit?
#48 - 15 oktober 2007 14:23
MrLogic skrev:
Hmm, låter helt klart intressant, bakgrunden är ju fin som den är och lacken går på ungefär 500 spänn. Det enda man missar är ju att man inte får den nyans man vill ha eftersom det inte går att måla om man inte lackar antar jag (vattenfärgen bör väl lösas upp). Och sen har jag fått för mig att med lack kan det lätt se plastigt ut, och då får man ju ändå inte den färg man vill ha. Trodde husfixen var giftig för fiskarna iom varningtexten på förpackningen. Fördelen med att inte lackera den är ju att algerna färster lättare direkt på fixen, och då spelar ju färgen ingen roll iaf. Jag har dessutom ganska grova konturer i bakgrunden vilket bidrar till skuggor som i sig är ganska effektfulla.

Älska konstruktiva inlägg :D

Edit: såg precis att det inte står något om husfix i ditt inlägg, hade ni det eller var det bara frigolit?

Vi använde oss av Sika mix.. Används i våtrum osv :)
Låter man det bara stå och vädra ur ordentligt så ska det absolut inte vara några problem alls.. Men man måste vara rätt så generös med cimenten då den är ganska porös om man snålar :)
För att få färg på cimenten kan du använda dig av färgpigment som finns att köpa som du blandar i.
Så slipper man måla med vattenfärg och lacka osv :)
#49 - 15 oktober 2007 14:30
Galion skrev:
Vi använde oss av Sika mix.. Används i våtrum osv :)

Låter man det bara stå och vädra ur ordentligt så ska det absolut inte vara några problem alls.. Men man måste vara rätt så generös med cimenten då den är ganska porös om man snålar :)

För att få färg på cimenten kan du använda dig av färgpigment som finns att köpa som du blandar i.

Så slipper man måla med vattenfärg och lacka osv :)

Vad exakt betyder generös, har från 1 till 5 mm tjockt lager. Och vad gäller sika mix, stod det en varningstext av stilen, om du får i ögon ellre mun kontakta läkare?
#50 - 15 oktober 2007 14:45
MrLogic skrev:
Vad exakt betyder generös, har från 1 till 5 mm tjockt lager. Och vad gäller sika mix, stod det en varningstext av stilen, om du får i ögon ellre mun kontakta läkare?

När den är flytande är den inte specielt trevlig att få i ögonen.. Det är under härdningsprocessen alla farliga kemikalier går ut både ciment och sånnhär Sika mix..
Man kan även för att vara på den säkra sidan sjölva av bakgrunden och låta den torka mellan omgångarna 2-3 gånger innan man sätter i den i akvariet så är man 100% säker på att kemikalierna är borta.
Generös är juh vad du själv tycker så sett men rikligt med cim överallt så du är 100% säker på att inget nöts bort efter lite vattenströmmar osv..
Testade själv på ett testbygge jag gjorde för ett tag seda och snålade på några ställen med flit och spolade sedan med slang när det stått och härdat i ett par dagar.. Där jag snålade så försvann nästan all cim på ca 2-3min men där jag lagt på ordentligt hände ingenting alls.. Så det är viktigt att det ligger på tillräckligt ;)
Är så trött i hjärnan just nu så jag kanske inte gör mig riktigt förstådd men isåfall återkommer jag när jag vilat en stund :P
#51 - 15 oktober 2007 14:59
Jag har gjordt två bakgrunder med ett produkt som heter alfix och pigmentfærg.
Hær ær den førsta. Jag var dock inte riktigt nøjd med den (vilket jag først upptæckte sen den var monterat...:() http://old.akvariesiden.dk/galleri_ny/uploads/6423_132967.jpg
Den andra jag gjorde (som jag inte heller var nøjd med):http://old.akvariesiden.dk/galleri_ny/uploads/6423_5991993.jpg
Den har inte riktigt hunnit torka æn på bilden.

Kanske kan ge dig en uppfattning om hur strukturen och færgen blir med den hær metoden:)

#52 - 15 oktober 2007 15:30
Kjaer skrev:
Jag har gjordt två bakgrunder med ett produkt som heter alfix och pigmentfærg.

Hær ær den førsta. Jag var dock inte riktigt nøjd med den (vilket jag først upptæckte sen den var monterat...:() http://old.akvariesiden.dk/galleri_ny/uploads/6423_5991993_small.jpg

Den andra jag gjorde (som jag inte heller var nøjd med):http://old.akvariesiden.dk/galleri_ny/uploads/6423_132967_small.jpg

Den har inte riktigt hunnit torka æn på bilden.

Kanske kan ge dig en uppfattning om hur strukturen och færgen blir med den hær metoden:)

Lite små bilder för att se riktigt, men färgen verkar bra. Hade du då inte lacket eller hur var det?
#53 - 15 oktober 2007 15:48
Ojdå, jag ændrar lænkarna så dom syns i en ordentlig storlek.
Nej. det ær ingen lack på.
#54 - 15 oktober 2007 16:56
Tror inte du lyckades ändra länkarna, fortfarande små bilder.

Har bestämt mig för att inte måla och lackera. Tack för alla tips :D. Fick inte tag på några färgpigment, men vi tyckte bakgrunden blev snygg iaf. Den har nu då en jämn betonggrå färg, vilken i vatten blir en ganska mörk sådan, och när det väl börjar växa alger blir det nog skitsnyggt. Har nu dock inga nyanser, men pga skuggorna som bildas av konturerna kommer det att bli naturligt mörkare partier. Hoppas jag har rätt, annars kan det nog bli ganska tråkigt... Men men, i värsta fall får jag väl skära loss bakgrunden och måla och lackera den iaf :).
#55 - 15 oktober 2007 17:58
Sådær. Nu vart det rætt:D
#56 - 15 oktober 2007 18:08
Jag hade bara husfix på bakgrunden i mitt gamla 300 L.. Fungerade jättebra, har inte några minnen av att den blev ful av alger och så..
Killen som jag köpte karet av hade haft bl a anemoner så det är inte giftigt med husfix för då hade de aldrig klarat sig.. Däremot berättade han orsaken till försäljningen.. Lite trag-komisk story.. Han hade alltså lyckats med en massa fina, dyrbara fiskar och anemoner och sedan fick han syn på en stor, jättefin fisk som han inte kunde låta bli fast den var svindyr..
Den började med att äta upp andra fiskar, han kunde fortfarande inte slänga den vackra fisken, den var till sist ensam och då åt den upp anemonerna, alltså blev det en jättedyr fisk, när den då var helt ensam så gick den på husfixbakgrunden och gnagde på den... Sen dog den.. [:o] :D

Historien förtäljde inte om den blev hård i magen eller förgiftad men troligen det senare... Han sa att nu började han bli sugen på Discus så jag fick köpa karet för typ 300 spänn innan han skulle trilla dit igen och bli luspank :D :D

Kjear. Jag tycker att den andra bakgrunden var jättesnygg!!!
#57 - 15 oktober 2007 18:11
Kjaer skrev:
Sådær. Nu vart det rætt:D

Inte för att vara dryg, men det är fortfarande bara små bilder för mig :confused:
#58 - 15 oktober 2007 18:13
Katharina: Ful av alger, njae, jag vill snarare att den ska bli full av snygga alger :P
#59 - 15 oktober 2007 18:23
MrLogic skrev:
Inte för att vara dryg, men det är fortfarande bara små bilder för mig :confused:

Sæker? Det borde funka nu. Gør det før mig i allafall...
#60 - 15 oktober 2007 18:29
MrLogic skrev:
Katharina: Ful av alger, njae, jag vill snarare att den ska bli full av snygga alger :P

Ha ha.. Ja, jag såg det men jag menade att bakgrunden inte åts upp av algerna, alltså blev ful/trasig i ytan... :)
#61 - 15 oktober 2007 18:50
Katharina skrev:
Ha ha.. Ja, jag såg det men jag menade att bakgrunden inte åts upp av algerna, alltså blev ful/trasig i ytan... :)

Ah, ok. Ja det vore ju klart tråkigt. Får se hur det funkar.
Ska börja i någon vecka med att ha i lite neontetror, stackars testpiloter, från ett annat kar. Mest för att se om bakgrunden börjar flaga och om det blir giftigt i karet och de dör. Sen hjälper de ju till lite iaf att få igång filtret.
Kommer att silikona fast bakgrunden på onsdag förhopningsvis, och sen ha i vatten. Hur länge ska silkonet torka innan jag har i vatten? Kommer givetvis upp bilder, men iom att nätet kommer vara nere dröjer det tills den 24:e innan de kommer upp, dvs om de håller tidsplanen, vilket låter osannolikt.

Edit: Bakgrunder är med andra ord färdig nu, ska bara låta den torka helt samt få hem silikonet från pwss.
#62 - 15 oktober 2007 18:51
Kjaer skrev:
Sæker? Det borde funka nu. Gør det før mig i allafall...

Första länken tar mig till en sida som heter "http://old.akvariesiden.dk/galleri_ny/uploads/6423_5991993_small.jpg"
#63 - 15 oktober 2007 19:01
Skrev precis i en annan tråd om att jag skulle vilja kunna växla mellan att ha utblåset från pumben riktat utmed ytan och utmed bakgrunden, och därmed skapa en känsla av att vågor rullar in och ut genom klipporna. Har läst lite om vågdelare och förstått att de kan fungerar på något sånt sätt, men är inte helt säker. Finns det någon som har något förslag på hur man kan implementera min idé? Om det funkar med vågdelare, eller vågmaskin, vet inte riktigt vad de heter, var kan man dåå tag på en sådan för en billig slant?
#64 - 16 oktober 2007 06:59
Bakgrunden ser verkligen bra ut :)
#65 - 16 oktober 2007 07:55
Hallå Oneway, börjar idéerna vakna och hoppa runt i skallen på dig lite nu :D, det är ju ett ganska billigt alternativ till BTN, och så himla svårt var det faktiskt inte. Visserligen har jag inte provat den i baljan med vatten än, men det ska förhoppningvis gå bra det också. Eftersom du ska ha en del växter som kommre dölja bakgrunden samt att du kommer ha svartvatten, vad jag har förstått, så är bakgrunden inte så himla petig. Men något med struktur ser nog betydligt bättre ut än planch :).

Edit: Och så kan du ju samtidigt dölja pumphuset.
#66 - 16 oktober 2007 14:10
Här hemma händer det inte så mycket. Men nu står karet iaf där det ska, ställningen är avmätt med vattenpass och bakgrunden ligger ovanpå och torkar. Ska på ett tunnt lager fix till, med borste för att få en lite mer stenaktig yta, ikväll eller i morgon, beror på om den hinner torka ikväll. Därefter ska den som sagt silikonas fast. Vet inte hur länge silikonet bör sitta innan vi har i vatten, men det blir åtminstånde ett dygn. Har inte fått någon leverans från PWSS än, men å andra sidan så är det ju bara tisdag.

Lägger upp en bild på karet i rätt position, bredvid står det lilla 170 liters karet, trodde det var 150, men efter ommätning kom jag fram till att det var 170, som ska säljas, har redan två intressenter.

[ATTACH]8254[/ATTACH]
#67 - 17 oktober 2007 17:40
Det sista med fixet är fixat på bakgrunden nu, lägger upp en bild på verktygen jag använt mig av. En mjuk tjock pensel till at stryka på fix med och en skurborste till att skapa en grov yta.
[ATTACH]8275[/ATTACH]
#68 - 17 oktober 2007 17:53
Nu har det första problemet uppstått. När vi tvättade karet inuti upptäckte vi att silikonet ser ut att släppa från glaset. Det är fullt av bubblor och har släppt rejält på sina ställen. Bild på det. Tror inte att karet är otätt, men om det blir det om några månader när vi redan har inrett och fullt med fisk, då blir det jobbigt!
[ATTACH]8277[/ATTACH]

Så det var bara att tvätta med aceton och lägga på en ny sträng med silikon över det gamla. Var f.ö. första gången jag/vi silikonat ett kar, så vi gjorde först kortsidorna för att se hur det blir.
[ATTACH]8278[/ATTACH]
[ATTACH]8279[/ATTACH]
[ATTACH]8280[/ATTACH]

Hoppas silikonet sitter i morgon, vem vet hur det blir första gången. Gör det det så blir det ner till akvariebutiken och köpa mer, för då ska långsidorna silikonas de med. Det ser bara ut att släppa längst ner, så vi silikonar inte hela karet, utan bara runt bottenglaset.
#69 - 18 oktober 2007 08:33
Här kommer det inte mycket mer inlägg en de från mig. Men men, jag vet ju att folk läser, ca 150 tittar varje dag. Tänkte göra lite reklam för min annons på efterlysningar, jag har tänkt beställa en SCWD vågmaskin från USA. Den kostar 625 spänn i sverige, men om man beställer den därifrån blir det bara 320:-. Vi är just nu två st som ska beställa tre mackapärer, så om någon vill hänga på så är det bara att kvickt svara i annonsen, vi beställer nog ganska snart. Bo inte för långt ifrån Lund, för om jag blir tvungen att skicka vidare den så tillkommer den frakten på erat pris. En bild på vågmaskinen.
[ATTACH]8292[/ATTACH]
#70 - 18 oktober 2007 11:03
Börjar bli dags att köpa sand. Funderar på en något ljusare sand för att sno uppmärmsamheten från bakgrunden, vad bör man ha för storlek på kornen?.,Hhar hört talas om något som heter ciklidsand som är något kalkhaltig, vad är det och var kan man få tag på det?
#71 - 18 oktober 2007 12:20
Den sand jag har i mitt kar är gul-vit, finkornig, kalkhaltig och kallas enligt handlarn för ciklidsand eller ciklidgrus. Dom tog in ett par påsar bara sisådär - och jag tror att de hämtade hem det från något ställe som heter Imazo...
Hör med din handlare - jag tror inte det är några problem att fixa fram.
#72 - 18 oktober 2007 12:28
Vad har du för storlek på kornen?
#73 - 18 oktober 2007 12:58
Hmmm... ja, det är ju pyttesmå korn. Under milimetern iallafall, fast inte som sån där "papegojsand" om du förstår vad jag menar.
Jag tror att det finns olika kornstorlekar på det där ciklidgruset man kan välja när man beställer det.
#74 - 18 oktober 2007 13:07
Antar att det inte är jätteviktigt exakt vilken sand man använder. Så länge den ligger mellan vissa storlekar så är det bara att välja det som ser bäst ut.
#75 - 18 oktober 2007 13:25
MaxB skrev:
Den sand jag har i mitt kar är gul-vit, finkornig, kalkhaltig och kallas enligt handlarn för ciklidsand eller ciklidgrus. Dom tog in ett par påsar bara sisådär - och jag tror att de hämtade hem det från något ställe som heter Imazo...

Hör med din handlare - jag tror inte det är några problem att fixa fram.

Imazo är nog ganska troligt att det va. Spana in deras hemsida så ska ni se allt dom har :)
Dom har stora lagerlokaler inte så långt härifrån.
Dom har riktigt stort utbud på grejer och oftast inga större problem att plocka hem saker efter order heller, men priserna är väll sådär.
Går oftast att hitta billigare på andra ställen men oftast så finns juh inte grejerna man vill ha någon annanstans än på just Imazo.
Rekomenderar nog att ta sig en titt där :)
Annars kan man köra med Chingchillasand, det gjorde jag i mitt lilla 54L kar som jag hade igång för många år sedan, blev riktigt snyggt plus att cikliderna gillade att gräva i den jättefina sanden, nästan som timmglassand faktiskt!
Finns massa olika bra att välja mellan :P

Kan lägga upp en liten bild på det så du får se hur det såg ut :)
#76 - 18 oktober 2007 14:00
Får ta mig till s.sandby och kolla vad dom har. De lär väl ha större utbud på ciklidvänlig sand än vad Zoogiganten har
#77 - 18 oktober 2007 15:02
Annars är väl bläastersand ett ganska bra och framför allt billigt alternativ;)

/Hans
#78 - 18 oktober 2007 15:14
battalionP skrev:
Annars är väl bläastersand ett ganska bra och framför allt billigt alternativ;)

/Hans

Vill som sagt ha ett ganska ljust bottenmaterial för att få blickfånget til bottnen och inte till bakgrunden. Sen kan väl blästersand ha ganska vassa kanter? Fått för mig att det måste vara rundkornigt. Sen är väl ett par hundralappar för 25kg sand inte så farligt.
#79 - 18 oktober 2007 15:17
Hur många 25kg säckar behöver man? Vill ha ett ganska tjockt lager.
#80 - 18 oktober 2007 16:12
Galion skrev:
Imazo är nog ganska troligt att det va. Spana in deras hemsida så ska ni se allt dom har :)

Dom har stora lagerlokaler inte så långt härifrån.

Dom har riktigt stort utbud på grejer och oftast inga större problem att plocka hem saker efter order heller, men priserna är väll sådär.

Går oftast att hitta billigare på andra ställen men oftast så finns juh inte grejerna man vill ha någon annanstans än på just Imazo.

Rekomenderar nog att ta sig en titt där :)

Annars kan man köra med Chingchillasand, det gjorde jag i mitt lilla 54L kar som jag hade igång för många år sedan, blev riktigt snyggt plus att cikliderna gillade att gräva i den jättefina sanden, nästan som timmglassand faktiskt!

Finns massa olika bra att välja mellan :P

Kan lägga upp en liten bild på det så du får se hur det såg ut :)

Vart ligger imazo. Om du har långt ditt har inte jag häller så långt ditt så man kanske skulle ta en sväng :);)
#81 - 18 oktober 2007 16:19
Vart ligger imazo. Om du har långt ditt har inte jag häller så långt ditt så man kanske skulle ta en sväng :);)

Dom ska ha sina lokaler i Vara vad jag vet :)
Vet dock inte om dom har butiksförsäljning eller så men kan juh alltid vara värt att kolla :D
#82 - 18 oktober 2007 16:23
Det var en herrans bit från lund.
Bilagor:
#83 - 18 oktober 2007 16:24
Galion skrev:

Vet dock inte om dom har butiksförsäljning eller så men kan juh alltid vara värt att kolla :D

Japp det skulle det vara utan tvekan man har ju inte några längre sträckor dit häller :D
#84 - 18 oktober 2007 16:26
Jo det har man :mad:, nån som har koll på utbudet i S Sandby :)? Fasen vad många GBare det finns här. Kanske skulle flytta dit, synd att man missar väst-träffen hos Mats.
#85 - 19 oktober 2007 10:27
MrLogic skrev:
Hur många 25kg säckar behöver man? Vill ha ett ganska tjockt lager.

Dumpar en fråga jag inte fick svar på tidigare, annars kan jag väl alltid fråga i butiken.
#86 - 19 oktober 2007 13:20
tror någon skrev att 25kilo räcker till 100 liters kar. Men jag vette fasen, köp ett par stycken om det inte är så lång väg så kan du lämna tillbaka dom som blir över
#87 - 19 oktober 2007 15:40
100liter låt se nu, 100/1000/0,5 = 0,2 m2 räcker altså 25kg till (ungefär). Jag har en yta på 0,6x1,5 = 0,9 m2, vilket är 0,9/0,2 = 4,5 ggr mer. dvs nästen 5 25kg säckar. Kul att ta det på bussen.
#88 - 19 oktober 2007 16:06
hehe a det verkar ju dock lite segt
#89 - 19 oktober 2007 16:35
Får köpa mig en pensionärskärra på secondhand. Men oavsett får det nog bli två vändor bara för sanden.
#90 - 19 oktober 2007 16:52
ingen som kan ge dig skjuts med bil då?
#91 - 19 oktober 2007 17:21
Galion skrev:

De har inte butiksförsäljning utan säljer bara vidare till affärer.
#92 - 20 oktober 2007 16:50
Har nu funderal lite mer på vilka invånare vi ska ha. Blir väl kanske lite förändringar beroende på vad vi får tag på. Ska iväg till s.sandby på måndag och köpa en eller två säckar sand, får se vad de har för något då.

Fiskarna:
Lamprologus Ocellatus, Nkamba Bay
Julidochromis Regani, Kipili
Neolamprologus Brichardi, Rutunga
#93 - 20 oktober 2007 17:20
Har inte silikonat fast bakgrunden än, väntar fortfarande på leverand från PWSS. Men jag kunde inte låtabli att börja testa inredningen, så jag satte dit bakgrunden och började lägga ut frigolit. Frigoliten bröt jag/vi i mindre bitar och la ut som mosaik, över det ska sedan ett eller ett par lager av skiffersten på, allt för att leka lite med jullarna, och kanske även snäcklekarna. Frigoliten är bara två cm tjock, vet inte om det kanske är för lite för jullarna.

[ATTACH]8349[/ATTACH]
[ATTACH]8350[/ATTACH]
#94 - 20 oktober 2007 20:38
ansjo skrev:

Då blir det nog ingen sväng till vara då .
#95 - 21 oktober 2007 09:30
ansjo skrev:

Polare till mig va där och köpte direkt ifrån dom i Vara för inte så länge sedan.. Gjort det flera gånger ;)
#96 - 21 oktober 2007 09:39
Intressant, undrar om det gjordes vitt eller svart.
#97 - 21 oktober 2007 10:15
MrLogic skrev:
Intressant, undrar om det gjordes vitt eller svart.

Troligtvis vitt.. För han la typ en order elle ja.. Fast på plats lixom *Hehe*
#98 - 22 oktober 2007 17:25
Nu har jag som sagt varit iväg till snadby ciklid-hobby, har aldrig tidigare sett en affär med kanske 95% ciklider, wow. Var som sagt där för att köpa lite sand, fick tag på nåt som heter fågelsand eller nåt, väldigt finkorning och ljus sand. Han sa att den redan var tvättad, men ska provtvätta lite och se huruvida det stämmer, men det vore ju najs i så fall. Kul f.ö. att släpa hem 50kg sand i en resväska på bussen, var inte mycket kvar av hjulen på väskan när jag väl var hemma [:(!]:D.
#99 - 22 oktober 2007 19:02
Ok, nu är bakgrunden fastsilikonad, hål har borrats för ratser och de är ditlimmade. Frigolitmosaiken ligger på plats och ett lager sand har borstats mellan bitarna. Lite bilder på arbetet.

[ATTACH]8424[/ATTACH]
[ATTACH]8425[/ATTACH]
[ATTACH]8426[/ATTACH]
[ATTACH]8427[/ATTACH]
[ATTACH]8428[/ATTACH]
[ATTACH]8429[/ATTACH]
[ATTACH]8430[/ATTACH]

Siffrorna på frigoliten var jag tvungen att rita dit då vi behövde ta ut frigoliten innan jag/vi silikonade bakgrunden.
#100 - 22 oktober 2007 19:04
En vecka kvar till vattenfyllning, två veckor kvar tills cikliderna ska i :D. Om inte bakgrunden släpper dvs.
#101 - 22 oktober 2007 19:06
Man kan tillägga att slangar till pumpens utblås inte är fixat än, den ska alltså inte spruta rakt upp i luften.
#102 - 23 oktober 2007 09:33
Kom igen nu, lite feedback plz!
JeBoro
#103 - 23 oktober 2007 09:33
Tycker det ser grymt ut :D
#104 - 23 oktober 2007 09:36
jahadu mr fredrik =P de låter trevligt ... mina stackars gurami mår dåligt å de är inte trevligt.. ska gå iväg nu å höra med dem i den bra affären zoologiska. håller tummarna för erat enorma kar. är lite nervös själv för min bakgrund haha kanske förstör hela akvariet! men men då får jag väl se de om två veckor då... kramen
#105 - 23 oktober 2007 09:44
Hej Sara! Kör på stort vattenbyte, vattenberedningsmedel, salt och eftersom de fortfarande äter skulle jag rekomendera vitaminer på flingfodret. Vad gäller bakgrunden ska det inte vara någon fara, det farliga med frigolitbakgrund är ju att den kan släppa. Och det är nog ingen fara med din lerbakgrund, eller vad det nu var för material. Och någon fara för tungmetaller bör det inte vara eftersom det är samma material man använder till tallrikar och muggar.
#106 - 25 oktober 2007 11:24
Jag förstår inte vad man ska ha för slang till Eheim Compact+ 2000. Det står att slanganslutningen är 19/27, betyder det att det är en 19/27 slang man ska ha, eller måste den handra dimensioner för att passa runt? Varför ha inte Eheim slangar som är större än 16/22 då? Sen hittar jag inga rör heller som har dimensionerna 19/27. Hur fungerar det här egentligen?
#107 - 25 oktober 2007 12:51
Verkligen snyggt. Bakgrunden kommer att bli jættefin nær det kommer alger på den.
#108 - 25 oktober 2007 13:42
Tack, Kjaer, hoppas det blir många fina alger.

Köpte en slang i butik som gick på, tog med mig pumpen, han viste inte vilken storlek det var på slangen, när jag kom hem och mätte så var den 16/22. Varför står det då 19/27 på pumpen?
#109 - 25 oktober 2007 14:22
fasen väldigt prydligt och fint jobb[:-106][:-106][:-106]:)
#110 - 25 oktober 2007 15:20
MrLogic skrev:
Var köper man ciklider i skåne, bor i Lund. Finns det några privatodlare här? Kanske möjligtvis nån som råkar läsa tråden? Zoogiganten ligger innom cykelavstånd men har ganska dåligt utbud av t-ciklider, och sen letar vi kanske efter en någon lite mer seriös ciklidbutik.

En annan fråga. Jag har läst om ett flertal som gjort sig bakgrunder i frigolit, men jag har aldrig läst någonstans om hur det funkat i längden. Håller dom, har ni som gjort dom blivit nöjda?

Ska du köpa Tanganyika ciklider och bor i Lund ska du så klart ta dig ut till Lasse på Ciklidhobby i Södra Sandby. Bästa stället vad gäller Tanganyikor i Malmö-Lund vad jag har sett.
#111 - 25 oktober 2007 15:58
Jo, märkte det, var ute häromdan och köpte sand som sagt var. Blir nog en vända dit nästa Fredag.
#112 - 25 oktober 2007 16:14
Karet är igång, sten är i, vatten är i och fiskar är i (3 neontetror).

[ATTACH]8477[/ATTACH]
[ATTACH]8478[/ATTACH]
[ATTACH]8479[/ATTACH]
[ATTACH]8480[/ATTACH]

Nu återstår det att fixa utblåset från pumpen så det blir som jag vill, den där vågmaskinen lär det dröja med. Och det ska fortfarande i mer sten, men den måste ut och plockas först.
#113 - 25 oktober 2007 16:47
Det där ser ju helt fantastiskt bra ut - Bra Jobbat!!!:)
#114 - 25 oktober 2007 17:18
Tackar Mats!

Kollade på bilderna igen, och oj vad mycket större det ser ut med vatten i!
#115 - 25 oktober 2007 17:27
Javisst, det blir en helt annan dimension - och då börjar det sköna eländet när man börjar flytta lite sten; nej, den skall nog ligga där... hmmm, nej förresten, den stenen där och dom andra... Hahaha, vilka angenäma bekymmer indeed!:)

Fråga; Hur många lager sten har du ovanpå skifferstenarna som ligger på frigolitbitarna?
#116 - 25 oktober 2007 19:45
MaxB skrev:
Javisst, det blir en helt annan dimension - och då börjar det sköna eländet när man börjar flytta lite sten; nej, den skall nog ligga där... hmmm, nej förresten, den stenen där och dom andra... Hahaha, vilka angenäma bekymmer indeed!:)

Fråga; Hur många lager sten har du ovanpå skifferstenarna som ligger på frigolitbitarna?

1,5 ungefär. Ska på en del sten till.
#117 - 25 oktober 2007 20:25
MrLogic skrev:
1,5 ungefär. Ska på en del sten till.

Ålrajt, då är det understa lagret alltså frigolit, lagd så att det bildas "gångar" som de kan gräva ur och åka runt genom, sedan ett tak av skiffer ovanpå dessa - och toppstenar ovanpå skiffret - alltså dom som man ser ovanför sanden.
Jag ville bara få en mental bild på hur du har gjort.
Det verkar ju jättetoppen och kommer att bli sketabra!:)
#118 - 26 oktober 2007 06:50
Precis så, tror att frigolitgångarna kan vara för små, men vi får se. Om man räknar knytnävesstore stenar så är det ungefär 3 lager tjockt på sina ställen.
#119 - 26 oktober 2007 17:52
Måste tyvärr meddela att våra tre testfiskar dog i morse. Får hoppas att det berodde på chocken av nytt 10ggr så stort kar och inte på någon av stenarna. Väntar några dagar och sen åker en ny stackare i.
#120 - 27 oktober 2007 12:13
Ser sjukt bra ut!!!

/Hans
#121 - 27 oktober 2007 19:12
Nu är det mer sten i burken, syns inte så väl på bilden eftersom den är tagen mer framifrån (dvs inte snett uppifrån) än vad tidigare bilder är.
[ATTACH]8505[/ATTACH]
#122 - 29 oktober 2007 13:51
Hjälp vad jobbigt det är att bara vänta. Hyfsat nöjd med hur karet ser ut, men saknar fisk!
#123 - 29 oktober 2007 15:09
Hmmmm... Jag vet precis hur det är att vänta...
Jag satt många kvällar framför karet med en kopp kaffe och en god cognac och bara drömde mig in i alla grottsystem, blev en julle och provåkte alla gångar, eller tog en svepande tur runt bakgrunden och blickade ut över vidderna...

Det kanske är bäst att inte fastna för länge i det stadiet dock...:D

Fan, det skall bli kul att få se lite bilder på besättningen sedan! Karet ser sketabra ut!:)
#124 - 29 oktober 2007 16:30
hehe väntandet är det värsta;p
#125 - 29 oktober 2007 16:34
fredd skrev:
hehe väntandet är det värsta;p

Eller det bästa om allt går åt skogen när väl fiskarna kommer i :P. Men det tror jag inte, ska provköra ett par fiskar till senare i veckan.
#126 - 1 november 2007 09:54
La i fyra neontetror i karet igår, koppade i dom väldigt försiktigt. De betedde sig väldigt konstigt med en gång, hänge liksom från ytan med munnen uppåt. Men de överlevde natten och ser lite kryare ut idag, även om de hela tiden är vid ytan. Egentligen helt fel miljö för dom (kan vara anledningen), men de är mycket billigare att testa med än med ciklider. Så om de fortfarande lever i morgon kommer vi förhoppningsvis iväg till Sandby imorgon eller på lördag, tänkte börja med ett gäng Ocellatus, om han har. Kan de vara bra att börja med? Tänkte att deras revir är så pass begränsat att de kan få staka ut det innan Jullarna och Prinsessorna kommer.

Edit: Vi har för övrigt fått Infusorier i mängder i karet, hade i väldigt mycket mat (dvs skit i vattnet) i början för att få igång filtret, mycket dum idé. Men de lär väl gå tillbaks av sig själv efter ett tag.
#127 - 1 november 2007 10:09
Igår kom även leveransen av pvc-rör och SCWD (köpte den tillslut från den enda återförsäljaren i Sverige trotts att det blev dyrare), så idag ska utblåset fixas. Ett utblås som går utmed bakgrunden, och ett som går utmed ytan, och så vågmaskinen som växlar utblåset mellan dom. Lägger in ett par bilder på det material som kommer användas, lägger upp fler ikväll medan arbetet fortgår.

[ATTACH]8570[/ATTACH]
[ATTACH]8571[/ATTACH]
#128 - 1 november 2007 11:36
MrLogic skrev:
La i fyra neontetror i karet igår, koppade i dom väldigt försiktigt. De betedde sig väldigt konstigt med en gång, hänge liksom från ytan med munnen uppåt. Men de överlevde natten och ser lite kryare ut idag, även om de hela tiden är vid ytan. Egentligen helt fel miljö för dom (kan vara anledningen), men de är mycket billigare att testa med än med ciklider. Så om de fortfarande lever i morgon kommer vi förhoppningsvis iväg till Sandby imorgon eller på lördag, tänkte börja med ett gäng Ocellatus, om han har. Kan de vara bra att börja med? Tänkte att deras revir är så pass begränsat att de kan få staka ut det innan Jullarna och Prinsessorna kommer.

Edit: Vi har för övrigt fått Infusorier i mängder i karet, hade i väldigt mycket mat (dvs skit i vattnet) i början för att få igång filtret, mycket dum idé. Men de lär väl gå tillbaks av sig själv efter ett tag.

Ocellatusarna kan nog vara käcka att introducera till en början. Trots att de är små så vill de ändå ha rätt rejält med spejs i sina revir. Räkna iskallt med en radie på runt 30 cm runt snäckan, annars blir det ett jädra fajtande. Jag har 8 st. i mitt kar och skulle gladeligen kunna tänka mig att reducera antalet till 6 st.
Ang. Jullar; börja med en variant och låt dessa gå in sig. Jag har både Transcriptus och Marlieri - och faktum är att det är en sort för mycket, speciellt när alla yngel växer upp. Dessa båda Julletyper bråkar konstant i mitt kar trots att de har revir på vardera sidan om karet. Nu är dock hanarna jämnbördiga så det är ingen fara - men man blir perplex över att de har sån energi att hålla på och mäta sig med varandra hela tiden.

Edit; Om du introducerar endast en jullevariant kan det givetvis bli svårt att sätta in ytterligaren en variant senare - det kan bli bråkigt. Oftast räcker det dock med en typ. Vill du ha fler typer så är nog ungdjur som får para ut sig och bilda små revir att rekommendera.
#129 - 1 november 2007 13:03
Nu är vågmaskinen installerad, ser riktigt bra ut, men den låter för #&%la mycket. Har läst runt och den ska inte låta på det här sättet, möjligt vis när den växlar, men inte hela tiden. Den liksom skramlar hela tiden, kan vara pga luft som inte kommer ut, är det inte det får jag nog returnera den.

[ATTACH]8575[/ATTACH]
#130 - 1 november 2007 13:06
MaxB skrev:
Ocellatusarna kan nog vara käcka att introducera till en början. Trots att de är små så vill de ändå ha rätt rejält med spejs i sina revir. Räkna iskallt med en radie på runt 30 cm runt snäckan, annars blir det ett jädra fajtande. Jag har 8 st. i mitt kar och skulle gladeligen kunna tänka mig att reducera antalet till 6 st.

Ang. Jullar; börja med en variant och låt dessa gå in sig. Jag har både Transcriptus och Marlieri - och faktum är att det är en sort för mycket, speciellt när alla yngel växer upp. Dessa båda Julletyper bråkar konstant i mitt kar trots att de har revir på vardera sidan om karet. Nu är dock hanarna jämnbördiga så det är ingen fara - men man blir perplex över att de har sån energi att hålla på och mäta sig med varandra hela tiden.

Edit; Om du introducerar endast en jullevariant kan det givetvis bli svårt att sätta in ytterligaren en variant senare - det kan bli bråkigt. Oftast räcker det dock med en typ. Vill du ha fler typer så är nog ungdjur som får para ut sig och bilda små revir att rekommendera.

Vi tänkte enbart ha en Julle-typ. Lutar åt Regani, men det beror ändå helt på vad han har inne.
#131 - 2 november 2007 14:25
Spännande projekt att följa. Jag planerar något liknande framöver, dvs. stort akvarium max 220 långt och 75 bredd, (undersöker just nu om det finns begränsningar för hur tungt golver håller för), egen bakgrund med biofilter, koikarp, börjar svänga lite då innetemperaturen varierar mellan 23-29 grader celsius utan akvarielampor. Så kanske blir det någon annan biotop. Jag funderar på att göra bakgrunden full av grottor.
#132 - 8 november 2007 06:41
Nu har det varit lite tyst här ett tag. Jag ska ringa idag till butiken där jag köpte vågmaskinen och fråga om det går att returnera den enbart pga att den låter. Hoppas det, för jag kan inte använda den som den är nu. I morgon ska sandby ciklid-hobby förhoppningsvis få in Ocellatus gul, så då blir det äntligen fiskar i karet.
#133 - 11 november 2007 13:13
Hade inte tid i fredags att ta mig sandby, kommer förhoppningsvis hinna på måndag eller tisdag, om han har ocellatus då förstås.
#134 - 13 november 2007 20:59
JAA!!!

De hade Ocellatus gul inne på sandby ciklid-hobby, så jag åkte iväg i eftermiddags för att köpa och kom hem med 6 st Stappersi [:o]:p. Det hade dött ett par av Ocellatusarna i butiken så han ville inte sälja dom till mig (mycket proffsigt), och jag ville förstås inte chansa. Men han hade väldigt fina Stappersi i ett annat kar som jag blev lite småförälskad i, så det blev dom istället. Inkoppningen gick fint, de var lite nervösa av sig bara (men vem blir inte det efter att ha transporterats i en väska från Sandby till Lund i minusgrader). Men när vi väl släppte i dom så var det rakt ner till snäckorna och börja gräva ut, no time wasted där inte. Slänger upp bilder på fiskarnas första timmar i karet (ursäkta bildkvalitén, bilderna är som vanligt tagna med min mobil).

[ATTACH]8827[/ATTACH]
[ATTACH]8828[/ATTACH]
[ATTACH]8829[/ATTACH]
[ATTACH]8830[/ATTACH]
[ATTACH]8831[/ATTACH]
[ATTACH]8832[/ATTACH]
[ATTACH]8833[/ATTACH]
#135 - 13 november 2007 21:05
stappersi är fina fisken;)
Bilagor:
#136 - 13 november 2007 21:07
Jag är faktiskt riktigt nöjd. Ville ha ocellatus för att få lite mer färg, men dessa rackare är riktigt fina.
#137 - 13 november 2007 21:08
Stappersi är en av dom snyggaste tycker jag, skulle väldigt gärna vilja ha en grupp... Aha! Nytt kar snart då kanske...:)
#138 - 13 november 2007 21:18
Hmm, blir nog inte fler i den här 54 m2 lägenheten. Ökade akvarievolymen med 10 liter per kvadratmeter :p.

Edit: Men, men, jag sa samma sak om ett stort kar, och se hur det gick.
#139 - 14 november 2007 08:46
Har tagit mig en dryg halvtimme och läsa igenom HELA tråden från första inlägg...o så hamna jag tillslut här! Har varit en spännande halvtimme! :D Gillar verkligen ditt projekt! Är totalfrälst på malawi för övrigt, men nu vete tusan om man inte ska ta o satsa på Tanganyika i 180 litarn...har ju mitt stora projekt på 640 L som jag redan bestämt att jag ska ha malawi i...men som sagt, öppnar ju lite möjligheter till förändringar i det "lilla" karet! ;) Nån som vill köpa/adoptera vuxna malawis? ;)

Mvh Patrik
#140 - 14 november 2007 10:13
Kul att kunna inspirera :D. Jag är riktigt nöjd som sagt, blir förmodligen ännu mera nöjd när jullarna och prinsessorna kommer den 27:e. Blir förresten Pulcher och Regani. Har tyvärr ingen koll på Malawi än, men det blir nog det och nån gång. Nästa stora projekt blir nog ett stort SA med bl.a. Apistogramma, men det dröjer några år tills dess.
#141 - 16 november 2007 07:39
Stappersin har blivit helt tokig, de är mer och mer i stenrösen och överger sina snäckor. Det verkar vara en som tagit hela området med snäckor som sitt revir. De blir förmodligen tillbaks pressade till snäckorna när resten av fiskarna kommer i. Hoppas bara inte de hinner skaffa yngel inne i rösen innan dess.
#142 - 16 november 2007 09:27
Testa att lägga ner lite fler stenar bland snäckorna, som revirgränser så kanske dom kan samsas bättre?!

/Hans
#143 - 16 november 2007 10:31
Räkna ett snäckrevir på ungefär 30 cm omkrets.
#144 - 16 november 2007 12:31
Hur får man tag i sån sand?
Är det sånnt man måste köpa?

snyggt det blir! är avis!

mvh Axel
#145 - 16 november 2007 18:34
axeisi skrev:
Hur får man tag i sån sand?

Är det sånnt man måste köpa?

snyggt det blir! är avis!

mvh Axel

Köpte det hos sandby ciklid-hobby, 100kr per 25kg säck. tror det hette fågelsand eller nåt sånt.
#146 - 16 november 2007 18:34
MaxB skrev:
Räkna ett snäckrevir på ungefär 30 cm omkrets.

Ja, men det här handlar snarare om 60cm, får se vad som händer. Kanske får dimpa ner någon sten senare ifall de inte kan samsas.
#147 - 26 november 2007 21:01
Oj Oj, här har det inte skrivits på länge. Ska försöka komma med uppdateringar i morgon.
#148 - 26 november 2007 22:38
[COLOR=blue]Kul att du också har stappersier. Mina betersig lika dant och söker sig till röset (det vet du nog, men...). Jag tror att jag har lyckats se en köns skillnad och undrar om du har sett samma. Bortsätt från färgen så har hanarna, när de spänner sig, lite, lite, spetsigare fenor. Om du inte har sett det så kolla;), jag vill veta om jag äntligen helt 100% lyckats se vilka av mina som har vilket kön. Är det lugnt i karet, så har ju alla mina samma färg men minsta rörelse så får två stycken en mycket mörkare färg.[/COLOR]
#149 - 26 november 2007 23:33
Hallå där!

Ägnat en bra stund åt att läsa igenom den här tråden...härlig läsning. Har ju precis startat upp ett tanga-kar själv men har ju nu förstått hur man verkligen skall göra....lite sent påtänkt dock, då mina fiskar introducerades idag...nåja det blir säkert flera projekt nu när man har blodad tand...får ha denna tråd i bakhuvudet då.

Lycka till med det fortsatta arbetet...ser fram emot fortsatt läsning.
#150 - 27 november 2007 06:06
dimspik skrev:
Hallå där!

Ägnat en bra stund åt att läsa igenom den här tråden...härlig läsning. Har ju precis startat upp ett tanga-kar själv men har ju nu förstått hur man verkligen skall göra....lite sent påtänkt dock, då mina fiskar introducerades idag...nåja det blir säkert flera projekt nu när man har blodad tand...får ha denna tråd i bakhuvudet då.

Lycka till med det fortsatta arbetet...ser fram emot fortsatt läsning.

Ska och ska :p, det här är första tanganyika karet för mig med. Men tack ändå :D
#151 - 27 november 2007 06:12
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Kul att du också har stappersier. Mina betersig lika dant och söker sig till röset (det vet du nog, men...). Jag tror att jag har lyckats se en köns skillnad och undrar om du har sett samma. Bortsätt från färgen så har hanarna, när de spänner sig, lite, lite, spetsigare fenor. Om du inte har sett det så kolla;), jag vill veta om jag äntligen helt 100% lyckats se vilka av mina som har vilket kön. Är det lugnt i karet, så har ju alla mina samma färg men minsta rörelse så får två stycken en mycket mörkare färg.[/COLOR]

Jag har funderat på det där med könen, men har inte kunnat sen någon annan skillnad än att hannarna är mörkare, men jag börjar tvivla på det med, då jag nu börjar tro att även de absolut blekaste är utstötta hannar. Men jag ska kolla det där med fenorna.

Sen undrar jag, är det hanen eller honan som vaktar snäckan? För nu är det två snäckor som vaktas ordentligt av två stappersi (rättstavningen vill ändra stappersi till papperstapet :p), och jag har fått för mig att den ena är en hona och den andra är en hanne, de är iaf inte speciellt aggressiva mot varandra. Men lek har det garanterat varit, tyvärr så var inte jag hemma att få se det, men fästmön meddelade via telefon vad som pågick.
#152 - 27 november 2007 09:26
Det brukar oftast bara vara honan som vaktar sin snäcka med ungar i. Det låter nästan som att det är 2 honor som har ungar i varsin snäcka istället tycker jag.

MVH/Freddan
#153 - 27 november 2007 15:42
Jag såg nu att den som vaktar i princip alla snäckorna, och som därmed så ut att vakta en av snäckorna i mitten, var den som var och hälsade på hos den andra som också vaktar en snäcka. Så den i mitten är förmodligen en hanne, och den andra är honan. Det finns även en till mörk Stappersi i området, och förhoppningsvis är det då också en hona. Resten som gömmer sig i stenröset är antagligen bortkörda från snäckorna.
#154 - 15 september 2009 14:39
Åh! Hittade gammal tråd! Hur går det?
#155 - 22 augusti 2011 09:37
Ojoj, här slutade jag visst uppdatera, så kan man väl inte behandla folk? Får se nu om jag kommer ihåg vad som hände. Sessorna bildade snabbt två revir, ett vid varje stenrös, och förökade sig som kaniner (eller guppy). Det var enormt intressant att se när de äldre syskonen vaktade sina små yngelsyskon, det är en enormt vacker fisk. Jullarna däremot... jag har läst att jullar är en av de få fiskarter som kan backa, men det hade inte de här förstått. De simmade in i snäckor och trånga utrymmen mellan stenarna, fastnade och dog. Stappersin blev lite för stressade av alla prinsessor, så det tog inte lång tid förrän karet bestod av enbart ett hundratal prinsessor i två olika stim. Så här i efterhand kan man nog dra slutsatsen att vi hade behövt något som konkurrerade med prinsessorna, kanske ett stort stim med Troffar. Men då vi levde på studentpeng vad det lite mycket att skaffa för tillfället.

Drygt ett år senare köpte vi lägenhet, och vi kände att det blev för mycket att ta med sig karet av flera anledningar (bl.a. så visste vi inte hur det fungerade med försäkring och stora mängder vatten på tredje våningen). Så vi bytte in Prinsessorna i en zoobutik och gjorde oss av med karet.

Hoppas detta plötsliga slut inte avskräcker folk från att prova Tanganyika, det är väldigt intressanta fiskar (ska nog ta en titt och se vad Mats lyckades göra med sitt). Men nu har det börjat klia i fingrarna igen, kanske Malawi, eller SA, eller kanske ett monsterkar, får se vad som händer. Men det blir definitivt ett forumkar då igen :).

PS. Kul att vara tillbaks i hobbyn igen, blev en lång paus med lgh-köp och barnskaffande

Annons