Tanganyika

#1 - 29 augusti 2007 21:17
Hej!
Funderar på att göra om akvariet (400 liter) till tanganyika istället för malawi.
Jag vill inte ha för många arter eventuellt bara en eller max tre.

En tanke jag hade var ett stort stenröse med lavasten som sträckte sig genom så gott som hela akvariet, ett fåtal växter in mellan stenarna och sedan enbart prinsessan av burundi och någon mal. Hur många prinsessor skulle man kunna ha i ett 400 liters?:confused:

Kom gärna med andra tipps, är alltid öppen för förslag såhär på planeringsstadiet! :)

MVH
Gälarna
#2 - 29 augusti 2007 21:29
En "extrem" grej, om du ändå är inne på att bara ha en art, är att, just som du säger, ha t.ex. bara prinsessor. Köp en grupp på fyra-sex individer och låt ett par bildas - de andra kan du ju gå tillbaka till affären med. Låt paret gå ensamma och se när de bygger upp en hel koloni med yngel i olika generationer. Ibland känner jag nästan för att bara ha Gracilis, som min sort av prinsessor heter, i min 960-balja!
Lycka till med besättningen!:)

Edit; bildas två par kan ju dessa gå där också, såklart!
#3 - 30 augusti 2007 06:56
MaxB skrev:
En "extrem" grej, om du ändå är inne på att bara ha en art, är att, just som du säger, ha t.ex. bara prinsessor. Köp en grupp på fyra-sex individer och låt ett par bildas - de andra kan du ju gå tillbaka till affären med. Låt paret gå ensamma och se när de bygger upp en hel koloni med yngel i olika generationer. Ibland känner jag nästan för att bara ha Gracilis, som min sort av prinsessor heter, i min 960-balja!

Lycka till med besättningen!:)

Edit; bildas två par kan ju dessa gå där också, såklart!

Hej!
Tanken är ju väldigt häftig måste jag säga men jag tror det skulle se ganska tomt ut i akvariet eftersom de bara är runt 5cm när man beställer hem dem. Hur stor grupp skulle man kunna börja med i ett 400?
#4 - 30 augusti 2007 07:45
Ja, som sagt, prinsessor gör ju så att när de parat ut sig så blir första kullens yngel hjälpredor till nästa kull och så vidare. På ganska kort tid har du hela karet fullt av prinsessor i olika generationer - det är väldigt häftigt kan jag lova. Så, i ditt kar räcker det med att du trycker i en 4-6 stycken så får de para ut sig. Att det ser tomt ut i början och de första månaderna får du, i det fall att du kör på detta vis, låta svida över.
Men, nu har vi ju bara snackat om en art i karet. Du kan ju ha ett par prinsessor och sedan lite snäcklekare kanske. I mitt 960-kar har jag dessa två sorter tillsammans med Jullar och Cyprichromis. Cyprichromisarna gör inte en fluga förnär utan simmar mer fritt i "tomma vattnet". Jullarna är däremot väldigt bitska och jagar, främst artfränder - men typ alla andra också. Trots att karet är så stort blir det nästan lite jobbigt med prinsessor på ena kanten och jullar på den andra. I ditt kar skulle jag kört prinsessor och kanske någon snäcklekare - till att börja med.
#5 - 31 augusti 2007 15:10
Gälarna skrev:
Hej!

Funderar på att göra om akvariet (400 liter) till tanganyika istället för malawi.

Noo....don't give into the Dark Side!! ;)
#6 - 31 augusti 2007 15:20
Gälarna skrev:
Hej!

Jag vill inte ha för många arter eventuellt bara en eller max tre.

En tanke jag hade var ett stort stenröse med lavasten som sträckte sig genom så gott som hela akvariet, ett fåtal växter in mellan stenarna och sedan enbart prinsessan av burundi och någon mal. Hur många prinsessor skulle man kunna ha i ett 400 liters?:confused:

Kom gärna med andra tipps, är alltid öppen för förslag såhär på planeringsstadiet! :)

MVH

Gälarna

Jag har haft enbart Prinsessor i ett akvarium för många år sedan och när det så småning om blev ett helt stim blev det riktigt häftigt. Du kommer inte att ångra dig.
#7 - 1 september 2007 09:28
Jens A. skrev:
Noo....don't give into the Dark Side!! ;)

(andningsljud bakom svart plastmask);
Ccsshhooooohhhhh - It is your Destiny... - Ccsshhooooohhhhh...

:D
#8 - 1 september 2007 10:31
MaxB skrev:
(andningsljud bakom svart plastmask);

Ccsshhooooohhhhh - It is your Destiny... - Ccsshhooooohhhhh...

:D

hahahahah:p
#9 - 1 september 2007 10:57
Fråga

Låter ju både kul och intressant det där!:)
...Men är det inte stor risk för inavel?[B)]

//Matts
Bilagor:
#10 - 1 september 2007 11:22
det är väl först efter flera generationers yngel det kan bli problem. Sen om du inte har tänkt sälja dom så är det ju lugnt.
Annars gör du bara så att du köper 3-4stycken Prinsessor i en butik, och sen åker du till en annan och köper 3-4 stycken där.
#11 - 1 september 2007 11:46
Mhm...

Tack för svaret

Mvh
Matts

Annons