Tanganyika-akvarium

#1 - 2 februari 2007 21:32
Hej.

Håller mest på med reptiler just nu, men har på senaste tiden blivit sugen på att starta lite med akvarium igen, och tänker då på tanganyikaciklider. De är ju så läckra, coolt beteende och så slipper man växterna. >.>

Iallafall, jag behöver verkligen hjälp att bestämma mig för vad för sorter jag ska ha, det finns ju så otroligt många, och så är det väl en hel historia att de ska funka ihop, kan jag tänka?

Jag siktar på ett 100-120x40x50 akvarium ungefär, med BTN bakgrund.

Nu skulle jag bli jätteglad för relativt lättskötta och snygga tanganyikas, som gärna förökar sig då och då. Jag har kollat lite på snäckruvare och tycker dem verkar coola, även "prinsessor", men jag är väldigt ny på tanganyika-fronten.

Hjälp uppskattas.

Mvh Fredrik
#2 - 2 februari 2007 22:00
det finns flera tråden ut just nu på forumet om just detta.
#3 - 3 februari 2007 00:22
Tjena,
jo men jag fattar typ ingenting, jag behöver någon som kan översätta till svenska.. >.>
#4 - 3 februari 2007 00:55
Alltså, kan man mixa i stort sett alla arter som passar i den akvariestorleken, eller finns det nån tumregel eller liknande man ska tänka på?
#5 - 3 februari 2007 16:56
1cm fisk/1l vatten, alltså du kan ha 20st Lamprologus multifasciatus (5cm stora) i ett 100l, men just den arten behöver du inte så många av, men teoretiskt räknar man så.

du ska ha i bikarbonat och/eller kalkstenar i karet eller filtret är bra så att pH ligger omkring 8, KH över 10.
Sätt ingen fisk som är över ca 15cm i ett 100l.
Du måste köra in karet innan du kan lägga i fisk, så att filterbakterierna kommer igång, så att de kan bryta ner matrester, skit, m.m.
Temp omkring 23-25grader. INGEN nitrit (NO2), men nitrat spelar ingen roll (NO3).
#6 - 3 februari 2007 18:00
Leonard skrev:
1cm fisk/1l vatten, alltså du kan ha 20st Lamprologus multifasciatus (5cm stora) i ett 100l, men just den arten behöver du inte så många av, men teoretiskt räknar man så.

Ok, så långt är jag med.

Leonard skrev:
du ska ha i bikarbonat och/eller kalkstenar i karet eller filtret är bra så att pH ligger omkring 8, KH över 10.

Sätt ingen fisk som är över ca 15cm i ett 100l.

Tack! Resten har jag kvar i bakhuvudet. (:

Finns det någon sida med tips om vanliga/lättskötta arter som passar tillsammans, eller vill ägna några minuter på att ge tips?

/Fredrik
#7 - 3 februari 2007 19:31
Har kollat på några intressant arter:

Neolamprologus brichardi, Malasa
Neolamprologus pulcher, Kalambo

Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay
Lamprologus multifasciatus

Callochromis pleurospilus, Kigoma - Fungerar munruvare med substratruvare?

- Kan man i stort sett blanda vilka arter man vill?

/Fredrik
#8 - 3 februari 2007 20:29
FredrikH skrev:

- Kan man i stort sett blanda vilka arter man vill?

/Fredrik

med de flesta lamprologussläktingar så JA... vissa kan vara svåra tillsammans dock, beroende på hur nära de är släkt med varandra...

själv gillar jag julidochromisar och hästnosar...
#9 - 3 februari 2007 23:36
Hej, ett förslag till ditt >200l skulle kunna vara:
4-6st Altolamprologus compressiceps, Kigoma
4st Syndotis petricola (mal)
10st Lamprologus multifasciatus
6st Julidochromis regani, Kipili

Fin sand, mycket (!) sten, så att det blir mycket gömställen
#10 - 3 februari 2007 23:37
Det borde väl gå bra med munruvare också, du kan egentligen bygga upp karet med vilka fiskar du vill =)
#11 - 4 februari 2007 08:54
Jag ska försöka bygga fiskbesättning med de arter jag vill ha, med 1cm/1l-regeln.

Hur många arter max tror du, det blir väl snyggare med fler av färre arter, än tvärt om, mindre fisksoppa. (:

Den där malen lät ju passande, men i hur stor utsträckning "stör" den deras lek?
#12 - 4 februari 2007 13:02
Hejsan Fredrik.

När det kommer till att planera fiskbestånd är det väldigt olika. När det gäller Malawi så tycker jag att det är snyggare med många av varje art men få arter. När det gäller Tanganyika så tycker jag att det är roligare att ha många arter. Därför att med Tanganyika (tycker jag) att det handlar mer om beteende än om utseende. Det blir då roligare att titta på akvariet om det finns många olika beteendetyper som konkurrerar med varandra.

Vad gäller malarna så har jag erfarenhet av den liknande Synodontisen "multipunctatus" Jag upplevde aldrig att de störde multisarna. Multisarna producerade yngel som vanligt. Däremot så höll malarna multisarna på alerten. Det är extremt roligt att titta på när multisarna försvarar sin koloni mot inkräktare. Därför tycker jag att malarna är både bra och roliga. Du kan ändå räkna med en hel del yngel, så länge inte compressicepsarna är så små att de kommer in och plundrar snäckorna.

Mvh. Simon
#13 - 4 februari 2007 13:33
Det låter verkligen toppen! Ska ta fram ett beståndförsök inom kort.

En uppfattning som jag har fått (inte erfarenhet) är att tanganyikas oftast är snällare mot varandra än malawis, och det låter en ytterligare fa flera arter?

Kommer defenitivt skaffa en grupp malar då!

/Fredrik
#14 - 4 februari 2007 15:36
Malarna kommer absolut hålla fiskarna på allerten =) och det kommer bli mer liv i baljan =)

Jag tycker faktiskt tvärt om, mot dig Simpor, färre arter i ett tanganyika kar, fler arter i malawi-kar. Smaken är som baken.

Jag tror att du har fattat det nu, mixa och blanda ihop ett gäng fiskar, skriv här vad du tänkt, så kan ju vi ge synpunkter innan du startar upp och köper fiskarna, om du vill såklart =)
#15 - 5 februari 2007 06:55
En snabb fråga innan, fungerar det bra att ha två små grupper snäcklekare?
L.ocellatus, Nkamba Bay och L.multifasciatus då t ex.
#16 - 5 februari 2007 09:37
jag vet inte om dom kan korsa sig, men det borde funka ok tycker jag annars.
#17 - 6 februari 2007 13:56
fiskbesättning yay

Har tagit fram en besättning, och räknat ut 1cm/1l regeln, haha. ^^

Neolamprologus pulcher = 1 par (18l)
Neolamprologus brichardi = 1 par (20l)

Lamprologus ocellatus = 6st (36l)
Lamprologus multifasciatus = 8st (32l)

Dickfeld's julle = 1 par (20l)
Cylinder ciklid = 1 par (22l)

Synodontis petricola = liten grupp, typ 3-4st (30-40l)

= 178-188l

-Fler par på de parlevande substratruvarna??

Regnbågsciklid = 6st (66l) ??? <--- funkar det med de övre arterna?

Synpunkter/förslag mottages gärna!!

/Fredrik :)
#18 - 6 februari 2007 14:38
@Simpor, Leonard: om ni har msn så får ni mer än gärna pm:a mig med er adress om ni känner för att snacka tanganyikas. (:
#19 - 6 februari 2007 15:40
FredrikH skrev:
Har tagit fram en besättning, och räknat ut 1cm/1l regeln, haha. ^^

Neolamprologus pulcher = 1 par (18l)

Neolamprologus brichardi = 1 par (20l)

Lamprologus ocellatus = 6st (36l)

Lamprologus multifasciatus = 8st (32l)

Dickfeld's julle = 1 par (20l)

Cylinder ciklid = 1 par (22l)

Synodontis petricola = liten grupp, typ 3-4st (30-40l)

= 178-188l

-Fler par på de parlevande substratruvarna??

Jag tror inte på 1 cm / 1 liter vatten när det gäller tanganyika iaf.

Sen ska du inte blanda N. pulcher och brichardi, eftersom båda tillhör "prinsesskomplexet" och korsar sig lätt.
Sen borde jullarna och cylindercikliden ( N. cylindricus?) vara minst 4 st var, eftersom dels är de svåra att skilja könen på, så då kanske du får i värsta fall två hanar, och dels är de så aggressiva mot varandra att om de är bara två så blir den ena nästan garanterat ihjälslagen av den andra.[B)]

Fy fasen vad negativ till dina idéer jag har varit i detta inlägget...[:o]
#20 - 6 februari 2007 15:52
Jag skulle inte hålla multisar och ocellatus tillsammans, risken är stor att de slår ihjäl varandra i ett så pass litet kar. Mitt tips är att satsa på en sorts snäcklekare.

Sen håller jag med Ratz, 1 cm regeln funkar inte med tanganyika då dessa ciklider oftast är ganska aggresiva.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 6 februari 2007 16:04
Det är ju svårt att se könsskillnad på de flesta tanganyika och därför är det bättre att skaffa en grupp av varje som sedan får para ut sig.
Så en grupp vardera av
pulcher eller brichardi
ocellatus eller multifasciatus
dickfeldi eller cylindricus

Vad gäller malen så lär den effektivt dammsuga akvariet på yngel. Jag hade S.petricola i ett tanganyikaakvarium och de enda yngel som klarade sig i det akvariet var de egna ynglen.
Men de vuxna fiskarna ger de sig inte på
#22 - 6 februari 2007 16:37
Tack för att ni är så informativa, I want the truth and the truth only! ;)

Då lägger jag om planeringen, och skippar malen, vill ju ha de små kvar. :)

-Neolamprologus pulcher = 6 st
-Lamprologus ocellatus = 8st
-Dickfeld's/Cylinder = 6st
Har svårt att bestämma mig mellan Dickfeld's julle och cylindern, någon som har erfarenheter av dessa?

Tips på fiskar till akvariumet mottages med glädje. :)

Mvh Fredrik
#23 - 6 februari 2007 16:54
FredrikH skrev:
Tack för att ni är så informativa, I want the truth and the truth only! ;)

Då lägger jag om planeringen, och skippar malen, vill ju ha de små kvar. :)

Har svårt att bestämma mig mellan Dickfeld's julle och cylindern, någon som har erfarenheter av dessa?

Tips på fiskar till akvariumet mottages med glädje. :)

Mvh Fredrik

En ytlevande (egentligen överallt-i-karet-levande:p ) tanganyika är ju ett måste! Paracyprichromis nigripinnis är väldigt snygg och snäll, och man behöver inte lika stora grupper som med Cyprichromis leptosoma.
#24 - 6 februari 2007 17:10
Ratz skrev:
En ytlevande (egentligen överallt-i-karet-levande:p ) tanganyika är ju ett måste! Paracyprichromis nigripinnis är väldigt snygg och snäll, och man behöver inte lika stora grupper som med Cyprichromis leptosoma.

Sjukt snygga hanar, men blir det inte ganska mycket fisk med ett stim på 10st? Enligt skötselrådet behöver man större akvarium än vad jag tänkt också. :(
#25 - 6 februari 2007 17:49
men ett 200l kar är ju ändå ganska stort tanganyika kar, iaf till snäcklekare. i jämförelsel ett 200l till discus, ja ni förstår säkert vad jag menar =)

tror ni inte att det borde funka med fler arter än 3st i ett 200l, jag tänkte ha 2-3arter i ett 102l (L multifasciatus + J transcriptus "Gombe" + S petricola: kanske, troligen ej).

Det känns som att du fått klämm på det, Fredrik! =)

Vilken styrka kör ni med på era pumpar? Jag ska använda en AuqariumSystem New-Jet 1200, 400-1200l/h till mitt 102l. Jag tycker det borde blir lagom, kanske inte köra helt max, men nästan =)
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 6 februari 2007 17:56
FredrikH skrev:

Jag hade nog valt jullen
#27 - 6 februari 2007 19:02
Leonard skrev:
Vilken styrka kör ni med på era pumpar? Jag ska använda en AuqariumSystem New-Jet 1200, 400-1200l/h till mitt 102l. Jag tycker det borde blir lagom, kanske inte köra helt max, men nästan =)

Av det du skrev fattar jag det som att man ska ha bra mycket mer tryck i pumpen än vad akvariestorleken behöver? Har Tanganyikas ett stort syrebehov?

Jag hoppas att kunna skaffa en btn, men vet inte riktigt vad de ligger på med bio-filter och allt.

@Kjell: det blir nog jullen var mest inne på den.

/Fredrik
#28 - 6 februari 2007 19:49
Kan några stycken L144A (A.dolichopterus) passa med tanganyikas?
#29 - 8 februari 2007 13:53
Jag börjar fundera på om jag ska minska akvariestorleken litegrann..

Hur stort akvarium behövs för en N.pulcher grupp och en L.ocellatus grupp?

FredrikH skrev:

-Dickfeld's = 6st
#30 - 8 februari 2007 14:37
Minska inte på storleken, du kommer garanterat att ångra dig efter ett par veckor.
#31 - 8 februari 2007 19:13
Du har nog rätt, ska kolla runt vad som finns i akvarieaffärerna.

Du är pm:ad.
#32 - 8 februari 2007 22:42
*ta bort detta inlägg moderator eller dylikt*
#33 - 9 februari 2007 15:30
*ta bort detta inlägg moderator eller dylikt*

Annons