Tanganyika-akvarium i framtiden

#1 - 6 juni 2007 19:04
Tja!!!
Jag har funderat och tänkt. Jag kom då fram till att jag vill ha ett Tanganyika-akvarium i framtiden dvs när mina underbara Röda Juvelciklider har gjort sitt. Jag vill då ha ett stim med prinsessor och några snäcklekare, eller har ni några andra förslag innom rimlig prisklass?? Jag funderade på att härma min kompis med Tropheus av något slag, men de är nog för dyra.

Är det något som jag bör tänka på, sand, miljö, ljus (jag har sett att nästan alla har mer eller mindre något lila ljus), växter m.m.
Jag skulle också vilja ha en BRA "sugpropp" (algätere).

Tar tacksamt emot alla svar!!!!!!
/Mathias
#2 - 6 juni 2007 19:15
Oj, jag glömde att fråga hur många fiskar av varje sort jag kan ha (då även inräknat lite yngel, man kan ju alltid hoppas:D)
Jag har ett 222l.
#3 - 7 juni 2007 08:03
Halloj Matte!
Jo, jag vet ju att du är lite sugen på att testa ett T-kar. Din idé om ett gäng "Prinsessor" och lite Multisar tycker jag kan vara en bra start. Dessa är ju förhållandevis lätta att hålla och leker lätt - de är dessutom mycket underhållande.
Ang. inredning så tar jag mig friheten att citera mig själv, från en annan mycket poåulär tråd; "startade upp ett multiskar..." Där snackades om just prinsessor och multisar, alltså; citat - "Multisarna bråkar gärna lite snabbt och rushigt sådär om deras revirgränser är för nära, t.ex "Prinsessor". Jag skulle föreslå att du bygger lite på höjden mot bakgrunden (om det finns möjlighet) med omväxlande flata och runda stenar. Prinsessorna kommer att dra sig uppåt och bilda revir lite högre upp, och då lugnar Multsarna ner sig betänkligt. Man talar gärna om lite lägre, avlånga Tanganyika-kar, men när det gäller Prinsessor kan man gott dra stenrösena uppåt.
Du kan lägga lager med flata t.ex. skifferstenar varvat med lite rundare stenar så får du flera "våningar" som bygger på höjden. Se till att det finns en "centercore", alltså utrymme mellan stenarna ända från toppen och ner genom röset så att prinsessorna kan utnyttja hela stenhögen från botten och uppåt. På detta sätt kan de ha sina lekplatser "nere" i röset men vakta hela stenhögen från ovan. Sedan när en koloni Prinsessor etablerat sig skall du se hur både föräldrar och generationer av yngel hjälps åt att vakta och patrullera hela stenhögen!"

Annars är ju även de olika Julidochromis-arterna sköna och lätta att ha att göra med.
Troffar kanske vill ha ett något större kar än det du har nu, med god genomströmning.
#4 - 7 juni 2007 14:54
Tropheus kräver 400-500 L akvarium eller mer
#5 - 7 juni 2007 19:50
Tack, tack!!!
Det är en liten fråga jag inte tycker att jag fått något svar på. HUR MÅNGA KAN JAG HA AV DE OLIKA SORTERNA????? (Prinsessor, Multisar och/eller Julidochromis)
#6 - 7 juni 2007 20:00
Det finns ju lite såna där sköna liter-fisk-mått och jag har inte riktigt koll på dessa... men, i ett 222-literskar kanske det skulle till en början räcka med en grupp på 4-6 prinsessor och låta ett eller två para ut sig - likadant med Multisar. De blir ju betydligt fler senare och bildar riktiga kolonier om man bara bygger tillräckligt med ställen att vara på för dom.
Julidochromis-arterna är kanske lite kinkigare att ha för många av då de hävdar sina revis ganska intensivt. Återigen om man har riktigt mycket göm- och lekställen kanske två-tre par kan funka.
#7 - 7 juni 2007 21:25
Här är en länk med lite skön info och lite bilder;
http://www.aquaworldaquarium.com/lake_tanganyika_tank_at_aquaworld.htm
#8 - 8 juni 2007 07:07
Men, kan jag ha både sessor (6st), multisar (6st) och Julidochromis (4st) i samma kar??? Ska jag ha 3+3 sessor, 3+3 multisar och 2+2 julidochromis då? Ni fattar vad jag menar, va? Mängden hanar och honor.

Det du gjorde Max, BRA!!! Länka på med bilder bara så att jag kan se och jämföra lite. Jag ska själv leta lite på nätet jag också.

lite växter som bl.a. ormbunkar, kan jag ha det om jag vill ha en biotop? Sand också, vad för sand. Min kompis har ca. 70% kalksand och 30% rådasand. Jag har bara vanlig Rådasand och Eng-sjösten 1-2mm. Jag tycker att kalksanden är lite dyr, en påse ca. 400:-. Räcker det att blanda i några liter Korallsand i min rådasand för att höja pH-värdet???? Jag kommer också, såklart, att köpa lite kalksten, men det är också sådana pengar jag inte har.

Ha det Gôtt!!!!!
/Mathias
#9 - 8 juni 2007 07:18
Ja, ungefär så som du räknar upp (antal fiskar) där i början (tror) jag kan vara lagom i ditt 222-l. Varför jag är lite svävande på hur många du kan ha i karet exakt är att jag personligen alltid har haft större kar när de har gått tillsammans, och då har de varit fler - eller så har jag haft prinsessor, jullar och multisar för sig själva i lek-kar, som varit i storleken runt 150-200 liter.
Jag skall skicka in lite goa bilder på 960-T-karet när det börjar dra ihop sig.:)

Edit; Här är en länk med lite biotopförslag; http://www.aquariusweb.qc.ca/docs_en/biotopes.php
#10 - 9 juni 2007 21:38
Är detta en bra fisk annars (pris, svårighetsgrad, lek, agressivitet m.m.) [COLOR=#810081]Altolamprologus compressiceps, "Sumbu"[/COLOR] ?????

Jag tittade på prinsessorna. Vilken variant är snyggast, bäst, roligast. Det kanske är lika dana förutom lite utseendet, men...
[COLOR=#810081]Neolamprologus brichardi, Ulwile[/COLOR] Detta är nog min favorit, men de andra är kanske snyggare i verkligheten.

Ooops, en till häftig fisk... [COLOR=#810081]Neolamprologus gracilis, Kapampa[/COLOR] och en till.... [COLOR=#810081]Neolamprologus buescheri, Kamakonde[/COLOR]. Lite Info och åsikter om dessa hade varit suveränt. Skulle det vara så så kan Gracilis Prinsessan få komma hem till mig istället för Burundi Prinsessan, men kan dock inte riktigt skillnaden mellan dem.
#11 - 9 juni 2007 21:43
oj, jösses!!!!!
Här kommer en till som slår prinsessorna med hästlängder.....
[COLOR=#810081]Tanganicodus irsacae[/COLOR] !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PRIS, AGRESSIVITET, JAG VILL VETA ALLT OM DENNA FISK!!! LÄNKA ALLT NI HITTAR OCH SKRIV ALLT NI VET OCH VILKA DE GÅR ATT HA TILLSAMMANS MED!!!!!

(DENNA FUNKAR OCKSÅ [COLOR=#810081]Spathodus erythrodon[/COLOR])
#12 - 9 juni 2007 22:00
det jag vet om Sumbu och om jullar, är att man ska böra med 4-5stycken små och låta dem växa och tillslut kommer dem para ut. Och du kommer se när någon blir utstött och då plockar du bara bort den fisken om den blir allt för mobbad. Sen tycker jag med snäcklekarna så kan du böra med 2 par, det räckre gott och välför har du bara tålamod och sköter vattenvärderna så kommer dom yngla när dom känner sig redo.
#13 - 11 juni 2007 18:46
Är det ingen som kan någonting om de fiskarna jag nämnde och framför allt [COLOR=#810081]Tanganicodus irsacae[/COLOR]. Jag skulle också vilja veta skillnaden mellan [COLOR=#810081]Neolamprologus gracilis, Kapampa[/COLOR] och [COLOR=#810081]Neolamprologus brichardi, Ulwile[/COLOR]. [COLOR=#810081]Altolamprologus compressiceps, "Sumbu"[/COLOR] verkar också vara en "kul" fisk, men jag vet inte vilka som funkar eller något. Behöver svar för planering och val.
#14 - 11 juni 2007 19:39
De är båda hästnosciklider, och jag tycker mej minnas att någon såg sådana på Nol's ciklidhobby.
Spatodusen är rätt aggressiv, och ska ha stora akvarier, medan irsacae är lugnare och inte behöver lika stora. Dock allra minst 100 liter, enligt boken jag sitter och läser i. ;)
#15 - 11 juni 2007 19:44
Nol`s Ciklid hobby, sade du. Skall komma ihåg det.
Har du någon ide om priset på dom???
#16 - 11 juni 2007 19:47
matte159 skrev:

Ingen aning. Snoka på deras hemsida eller ring dom, vetja! :)
#17 - 11 juni 2007 20:13
Halloj Matte!
Här är en tråd där jag och felix_ragnar gaggar lite fram och tillbaka om hästnosar;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103451
Det är lite gamla nyheter sådär, men du kanske får lite idéer där.
Dom kräver bra flås i vattnet och god syresättning - men visst är dom speciella och fräcka!
#19 - 12 juni 2007 20:42
Jag vet inte, men vilka av de åvanstående arterna skulle Du/Ni välja, hur många och hur skulle Du/Ni inreda akvariet. (Skulle Du/Ni ha en annan art som jag inte nämnt, skriv de också!!!)

Finns det någon BRA algätare som man kan ha i ett Tanganyika-kar????

Tack för länkarna MaxB. Fortsätt så!!!:D

Mvh
Mathias
#20 - 15 juni 2007 10:52
matte159 skrev:

Hästnosarna kostar ca 150-250 kr st i Nol vad jag har sett, priset beroende på art och färgvariant, och då är de flesta vildfångade. Odlade är lite billigare.
En av anledningarna till att de är rätt så billiga för att vara VF är att de är lättfångade för dykarna; de lever på mycket grunt vatten och de är ganska långsamma simmare då de har tillbakabildad simblåsa ( därför ligger de gärna och vilar med magen mot underlaget).
#21 - 15 juni 2007 11:54
Vad jag har förstått så är Prinsessor ganska snabba simmare och hästnosarna ganska långsamma och agressiva (som Ratz skrev). Utgör hästnosarna då något större något "hot" mot prinsessorna om jag skulle ha, som det står lite längre upp, 3st par av varje sort i min stora burk (222l)???

Har de även prinsessor på Nols Ciklidhobby, till bra pris???
#22 - 15 juni 2007 15:03
matte159 skrev:
Jag vet inte, men vilka av de åvanstående arterna skulle Du/Ni välja, hur många och hur skulle Du/Ni inreda akvariet. (Skulle Du/Ni ha en annan art som jag inte nämnt, skriv de också!!!)

Finns det någon BRA algätare som man kan ha i ett Tanganyika-kar????

Tack för länkarna MaxB. Fortsätt så!!!:D

Mvh

Mathias

Tror jag hade valt irsacae...det är lika fina, och de är mera laidback. En firre att luta sig tillbaka och kolla på, med en öl. Sån'a gillar jag... ;)

I mitt malawi har jag ancistrusmalar, och det fungerar bra. Lär vara detsamma i ett T-akvarium. :)
#23 - 15 juni 2007 15:11
matte159 skrev:

Har de även prinsessor på Nols Ciklidhobby, till bra pris???

Prinsessor finns i nästan varenda akvariebutik, så visst finns de i Nol då ;).
Priserna är rätt låga och om du kollar artlistan har de många olika arter av prinsessor.

http://www.ciklidhobby.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=9&Itemid=1
#24 - 15 juni 2007 17:07
Halloj Matte! Ja, jag håller med Jens! Kan man ta en öl till tittandet så är saken biff!:D Nä, men alvarligt talat - Jens har rätt!

Man kan ju tydligen ha Ancistrus i dessa vatten, jag har inte testat det själv men de tycks vara anpassningsbara - om de får vänja sig!

Prinsessor finns på Nol både högt och lågt. När vi var där i våras på Zoopetträffen hade de en faslig massa varianter, billiga också, under hundralappen om jag minns rätt. Snart skall jag dit... skall fylla 960 liter...:D
#25 - 15 juni 2007 18:02
Ancistrus är väldigt bra på att anpassa sig. När vi köpte vårat yngelkar fick med 2 Ancistrus som gick i det skitigaste,vidrigaste vatten jag sett ihop med en hajmal och en Scalar. Vattnet var så brunt och fullt med omkringflytande "gunk" att man inte kunde se tvärs igenom. Vi tog hem dem och koppade långsamt över dem till vårat Malawi-kar och det har gått jättebra. Skillnaden på de vattnen måste varit enorm så klarade de det så klarar de nog att anpassa sig till det mesta bara man tar det sakta och fint.
#26 - 15 juni 2007 22:24
Ok!!!
Jag funderar på hästnosarna och någon prinsessa. [COLOR=#800080]Neolamprologus brichardi, Ulwile[/COLOR] eller [COLOR=#800080]Neolamprologus gracilis, Kapampa[/COLOR] står högst just nu.
Vilken sort tycker ni att jag ska ta???

Kan jag ha en 3:e sort, järna en munruvare, eller ska jag ta fler av prinsessorna och hästnosarna?
#27 - 16 juni 2007 08:33
matte159 skrev:

Kan jag ha en 3:e sort, järna en munruvare, eller ska jag ta fler av prinsessorna och hästnosarna?

En grupp såna här kan ju bli kul i ditt kar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=692

...plus en grupp såna här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=552
#28 - 16 juni 2007 09:06
Kan jag ha både hästnosar, prinsessor OCH regnbågar i samma kar, med tanke på hästnosarnas agressivitet och regnbågarnas vekhet???
Hur många av varje (känner mig lite trög just nu[:o])?
Var hittar jag regnbågar och till vilket pris?
Behöver regnbågarna något speciellt i akvariet som inte de andra nämnda behöver (inredning mm)?
#29 - 16 juni 2007 10:35
matte159 skrev:
Kan jag ha både hästnosar, prinsessor OCH regnbågar i samma kar, med tanke på hästnosarnas agressivitet och regnbågarnas vekhet???

Hur många av varje (känner mig lite trög just nu[:o])?

Var hittar jag regnbågar och till vilket pris?

Behöver regnbågarna något speciellt i akvariet som inte de andra nämnda behöver (inredning mm)?

Klart du kan ha de arterna i ett 222 l :). Om du kollar min profil och ser mina akvarier så ser du hur mycket jag har tryckt ner i mitt 240, och det funkar perfekt ändå. Det är inte så trångt man kan tro.
Jag skulle inte tro att hästnosarna ger sig på Callochromisarna, då de lever i olika delar av karet, hästnosarna vill ha mycket sten och Callochromisarna vill ha mycket öppen sandbotten. Däremot kanske prinsessorna tränger undan framförallt hästnosarna från grottorna och stenarna, därför tycker jag att du borde skippa prinsessorna, de funkar bäst i ett eget kar [B)].

Så här kan bli en bra fiskuppsättning:
Ett par hästnosar ( T. irsacae blir bäst då den är snällast)
Ett par prinsessor ( VARNING de kan ta över största delen av karet eftersom de vill ha stora revir)
6-8 st Callochromis pleurospilus
... se kan du även ha en grupp på ca 6 st Paracyprichromis nigripinnis om du vill.

"Regnbågar" kostade ca 70 kr st i Nol när jag kollade sist.

Ja, de behöver mycket bottenyta och fin sand som de kan sila i munnen och även gräva ner sig i när de inte känner sig trygga :D.
#30 - 16 juni 2007 10:56
Mycket bra och informativt svar av Ratz här tycker jag!
Matte, kör på ett sånt recept som Ratz skriver - så kommer du liksom igång. Du kan ju alltid ändra om någonting inte skulle funka!:)
#31 - 16 juni 2007 20:31
Ok!
Jag ska försöka måla upp mina planer...
Ca halva akvariets botten (högra sidan) ska täckas med sten som sakta byggs uppåt, vänstra sidan är bara ren Rådasand. Jag skaffar lite mörkare, lila ljus och KANSKE en frigolitbakgrund som jag kommer att gömma pumpen och doppvärmaren bakom.
Jag köper 2par (2+2) hästnosar och 3par (3+3) Regnbågar och kanske 1-2 par (1+1-2+2) Neoner.

Kom med åsikter och järna lite pris-gissningar!!!!!

Tack för all hjälp!!!!!
/Mathias
#32 - 16 juni 2007 20:50
matte159 skrev:
Ok!

Jag ska försöka måla upp mina planer...

Ca halva akvariets botten (högra sidan) ska täckas med sten som sakta byggs uppåt, vänstra sidan är bara ren Rådasand. Jag skaffar lite mörkare, lila ljus och KANSKE en frigolitbakgrund som jag kommer att gömma pumpen och doppvärmaren bakom.

Jag köper 2par (2+2) hästnosar och 3par (3+3) Regnbågar och kanske 1-2 par (1+1-2+2) Neoner.

Kom med åsikter och järna lite pris-gissningar!!!!!

Tack för all hjälp!!!!!

/Mathias

Jag tycker nog du ska minska stenmängden lite, eller i alla fall placera högen i mitten av karet, så att Callochromishanarnas revir kommer så långt ifrån varandra som möjligt, annars har hela den gruppen med tre hanar 55x45 cm ( jag antar att det är standardmått på ditt 222 l, alltså 110x45x45) att trängas på och ha sina revir, och det blir liksom inte speciellt bra.
#33 - 16 juni 2007 20:57
Ok!
Men hästnosarna vill väll ligga på bottnen och blir det inte lite litet med en liten linje i mitten av akvariet, eller kan de anpassa sig på höjden och vad säger Neonerna????

Många frågor blir det:p!
#34 - 16 juni 2007 21:01
Förresten du Ratz, hur länge har du hållt på med akvarium??? Jag såg att vi är ungefär lika gamla.
Jag är ganska "grön". Har bara haft akvarium sedan början på april förra året och kämpar hysterikt efter att lära mig fiskarnas namn på latin och deras olika krav...

Annons