Kan jag ha både hästnosar, prinsessor OCH regnbågar i samma kar, med tanke på hästnosarnas agressivitet och regnbågarnas vekhet???
Hur många av varje (känner mig lite trög just nu[:o])?
Var hittar jag regnbågar och till vilket pris?
Behöver regnbågarna något speciellt i akvariet som inte de andra nämnda behöver (inredning mm)?
Klart du kan ha de arterna i ett 222 l :). Om du kollar min profil och ser mina akvarier så ser du hur mycket jag har tryckt ner i mitt 240, och det funkar perfekt ändå. Det är inte så trångt man kan tro.
Jag skulle inte tro att hästnosarna ger sig på Callochromisarna, då de lever i olika delar av karet, hästnosarna vill ha mycket sten och Callochromisarna vill ha mycket öppen sandbotten. Däremot kanske prinsessorna tränger undan framförallt hästnosarna från grottorna och stenarna, därför tycker jag att du borde skippa prinsessorna, de funkar bäst i ett eget kar [B)].
Så här kan bli en bra fiskuppsättning:
Ett par hästnosar ( T. irsacae blir bäst då den är snällast)
Ett par prinsessor ( VARNING de kan ta över största delen av karet eftersom de vill ha stora revir)
6-8 st Callochromis pleurospilus
... se kan du även ha en grupp på ca 6 st Paracyprichromis nigripinnis om du vill.
"Regnbågar" kostade ca 70 kr st i Nol när jag kollade sist.
Ja, de behöver mycket bottenyta och fin sand som de kan sila i munnen och även gräva ner sig i när de inte känner sig trygga :D.