Tanganyika eller Malawi?

#1 - 17 april 2007 09:38
Hejsan!

Är ny här inne, och måste säga att jag verkligen gillar denna sajt så här långt! Får se till att betala Gold-paketet och få tillgång till resten snarast.

Nåväl, har precis dragit igång en burk nyligen, 250 liter. Har förberett den för Tanganyikor då jag gärna vill ha hästnosar i den. Men nu börjar jag bli lite kluven. För det första så hittade jag några grymt vackra Hongi på affären, och för det andra vet jag inte riktigt vad jag ska kombinera med hästnosarna om jag kör Tanganyika?

Som sagt detta blir mitt första "riktiga" akvarium efter ha plöjt igenom "sällskapsträsket" (finns ett litet undantag för den som orkar läsa länken nedan). Inget ont om lite enklare fiskar, dessa har skänkt mig stor glädje genom åren och lagt grunden för denna underbara hobby. Men som sagt dags att gå vidare, så förslag är välkommna!

mvh / Peter

http://thefishwhisperer.vonplaten.se/
#2 - 17 april 2007 09:44
Malawi är färgstarkare, tanganyikorna har större variation i storlek, kroppsform och beteende. Så det beror vad du är ute efter.
#3 - 17 april 2007 10:00
Jo färgprakten hos Malawi var väl det som lockade mest senast jag var och kollade in fisk. Och jag vill ha "små" fiskar med tanke på att det bara är 250 liter. Men självklart lockar ju beteende lika mycket som färger. Älskar att spendera timmar framför akvariet och bara kolla på vad som händer. Men som det verkar kräver Tanganyikor kanske större tank? Även små arter verkar vilja ha tex mycket större simutrymme osv.

Nåväl, tar tacksamt emot fler idéer och tips.
#4 - 17 april 2007 13:35
Hästnosar hade nog uppskattat ett kar som är lite större än 250liter. Men tycker helt klart du ska välja Tanganyika. Dessa fiskar har ett så roligt, intressant, varierande och unikt beteende som jag aldrig sett i andra biotoper.
#5 - 18 april 2007 11:20
Hmm, kanske ska strunta i hästnosar då tills jag skaffar en större burk. Det var ju dessa ville ha egentligen från början. Lutar mer åt Mbunas i så fall, känns enklare med en så liten tank. Kluvet...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 april 2007 11:40
Pegrasus skrev:
Men som det verkar kräver Tanganyikor kanske större tank? Även små arter verkar vilja ha tex mycket större simutrymme osv.
Nja, det är väl snarare tvärtom - dvs i snitt så kräver malawi större akvarier.
Finns faktiskt en hel del tanganyika som går bra i 50-100 liters akvarier. Använd sökmotorn i Zoopets artregister
#7 - 18 april 2007 21:20
250 liter funkar bra för malawi. Gå inte ner dej i Tanganyika-träsket. ;)

*duckar* :D
#8 - 18 april 2007 22:08
Hehe, ok. Har nog bestämt mig nu, tack för alla svar. Vet i alla fall hur det blir i slutänden, man står där med ett antal akvarier i olika storlekar ändå! [:o]
#9 - 18 april 2007 22:50
du menar att det kmr sluta med att du har flera akvarium? Det är väl ingen dålig grej hehe :D.

Vad har du bestämt dig för?
#10 - 18 april 2007 23:03
Ja självklart kommer det bli flera, man vet ju av erfarenhet att man "bara måste ha ETT till". ;) Problemet är ju att vi är lite trångbodda just nu.

Jo jag kommer att börja med små Mbunas. Så får det bli. Som jag sa tidigare så var det ju just Eretmodusar jag var sugen på. Och då vill jag nog ha fler än ett enda par, och då krävs det väl en lite större tank än min 250 L.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 april 2007 07:22
Pegrasus skrev:
Som jag sa tidigare så var det ju just Eretmodusar jag var sugen på. Och då vill jag nog ha fler än ett enda par, och då krävs det väl en lite större tank än min 250 L.

Jo hästnosar är ena riktiga tuffingar
#12 - 19 april 2007 09:20
Fattar inte hur man söker på akvarievolym som nämndes ovan, eller måste man vara gold-medlem för att det ska funka, eller missförstod jag att det gick att söka på utrymmeskrav eller är jag bara nybörjare och grön? Om det går tas tacksamt ett exempel på hur emot.
#13 - 19 april 2007 09:23
håll musen över fliken Avdelningar, tryck sedan på Sötvattensfisk - artbeskrivningar. Sen skippar du den övre sökmotorn och kikar lite längre ner på sidan. där står det:
Sök
Ursprung
Fiskens längd
Vattenvärden
Svårighetsgrad
Lämplig akvarie längd

så det är bara att markera dom grejerna du vill att den ska söka på. Sen trycker du på sök knappen som är under alla dom rull menyerna.
#14 - 19 april 2007 09:29
Ahh, tackar. Fick upp det förut men kom inte ihåg hur. Ozzy må sakna förståndet, själv surar jag mest över närminnet! ;)
#15 - 23 april 2007 09:30
Så nu är allt på plats. Installerade ett Eheim 2224 i helgen och nu har de första firrarna flyttat in. Det blev 6 st Hongi Red top i premiären. Ska bli grymmt att se dem färga ut, de är redan nu mycket vackra trots sin unga ålder. Så Jens, du vann! ;)
#16 - 23 april 2007 10:34
Välkommen till Malawi - nördarna ! ;)

Hongi är döfina!
#17 - 23 april 2007 11:30
Tackar! Nörd är jag redan, har bara utvidgat faktorn en aning! :D
#18 - 26 april 2007 11:45
Ett akvarium med grådaskiga fiskar som får de att likna en insjö är ju botten.

Du kommer inte ångra dig om du kör malawi. Färgstarka och fina.
Finns många färger att välja ibland.

För mig finns det inget annat alternativ :)

Annons