Tangyanika i 250, tips och råd mottages gärna!

#1 - 28 oktober 2006 07:25
Hej,

Har tröttnat på ständiga strider, och haldassiga bitna och söndriga fenor hos fiskarna, så därför byter jag inriktning!

tänkte byta till finare sand, och enbart vit kalksten, men tänkt byta till tangyanika ciklider med!

så nu till frågan, vilka sorter kan jag ha? omtahlompia boobs, kilesa, foae, cyprihromis, hästnosar? horei kanske? dock vill jag inte ha tropheus, rikigt ännu. =)

så alla som har tips om fisk sammansättnig och andra tips är varmt välkomna att skriva här, =)

mvh
decimus
#2 - 28 oktober 2006 10:13
Jag har ett 240 med 6 st Cyprichromis leptosoma (jag ska skaffa fler), 2 st Altolamprologus compressiceps och 2 st 'Lamprologus' brevis F1. Detta fungerar bra, förutom att altolamprologushanen är lite elak mot honan.

Jag planerar även in multisar och kanske ocellatus i karet.
#3 - 29 oktober 2006 09:29
jag har altolamprologus c, chaitka, skit fräcka men de e vecka ijämförelse med med ps polit..

men har funderat på hästnos par, lamprologus bervis ikola, och cyprichromis ngn sort där.. kanske ett par till med chaitka.

men ja, jag e grön på tangyanika, så tips om kombinationer osv får ni gärna ge, var inte blyga nu!

mvh
#4 - 31 oktober 2006 21:30
Här är två arter som vi bland annat har i vårat kar... mycket trevliga fiskar.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=692
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=1145
#5 - 1 november 2006 07:02
de dära callocromis var fina, passar de med jullar cyprichromis och hästnosat och lamprologus arter så som brevis,stappersi med fl, så ni vet vilka lamprologus arter jag är ute efter. =)

Men va tror ni om komb: Jullar, altolamprologus c, cyprichromis, hästnos, callpochromis och nån lamprologus art i samma storlek som stapperso eller ocelatus, eller sunspot ikola ( den sista är även den en lamprologus art faktiskt.. )

hur tycker ni sammansättningen verkar, och skall nån bort eller till, och hur många av varje art tycker ni vore på sin plats.? och jag har ju bara nämnt några arter dock finns det ju en massa varianter inom dessa arter, så ni kan ju gärna tipsa om en sammansättning som är dynamisk och bra men sammtidigt färgrik.

mvh
Decimus
#6 - 1 november 2006 16:40
kass med svar här, har ni gått å fryst ihop fingrarna?

hej hopp

/decimus
#7 - 2 november 2006 16:57
Jag skulle nog inte ha mer än 2 - 3 arter i ett 240 liters kar, kan bli lite trångt med mer......men klart man kan ju alltid prova.
#8 - 2 november 2006 17:58
Detta har vi i vårat 200 liters kar:1 par Altolamprologus compressiceps, 3 st Lamprologus caudopunctatus (1 hane + 2 honor)
6 st Callochromis pleurospilus (Kigoma) (3+3).
2 st ancistrusar....

Har även provat lite andra blandningar men detta är det som har funkat bäst för oss:D
#9 - 5 november 2006 16:25
så fint det låter,!

är det några andra som har tanka roch ideer om det?

ser att det är en hiskeli massa som läser men ni får mer än gärna´skriva med =)

mvh
decimus

Annons