tänk att dom lever ändå

#1 - 13 november 2007 16:26
under 6 veckors tid har det varit total kaos i mitt malawi akvarium..anledningen: svärmor har bott här under den tiden.
En svärmor som vill allt väl, men som blir på helt fel sätt..(syftar inte bara på mina stackars övermatade fiskar)
En sådan typisk jobbig en..som vill rå om sin 30 åriga son, som hon ser fortfarande som en ungdom...eller är barn att ta i?
nåväl, jag ska inte gå in för djupt i hur denna människa är i övrigt runtomkring. Men..det finns inget värre, hur än många gånger man säger till..så frågar denna människa..har fiskarna fått mat? dom ser hungriga ut..(när de är bara är nyfikna och kommer fram till rutan)
Det har hänt nu flera gånger att jag helt plötsligt ser MASSOR av flingfoder ligga runtom hela akvariets botten och stenar..och då har jag vart tvungen ta ut alla stenar och försöka suga ut alla flingor som går....det är såååå otroligt störande att människor inte fattar vad man säger!!! [:(!]
jag orkade helt enkelt inte med denna dam så jag for bort 3 veckor och samma övermatning då jag kom hem igen...som tur är..har ingen dött tack och lov, men 2 är jättedåliga, så jag överväger avlivning.
är det någon som har varit med om typ de jag har???
Nu vart jag helpaff sista gången jag var tvungen byta allt vatten och då såg jag 2 yngel ca 1,5cm stor ..axelrodi tror jag det är..trodde jag aldrig skulle klara sig trotts de dåliga förhållandena. så nu är dom flyttade till ett lite mindre akvarium och ser ut att må bra.
någon som vet hur länge de kan ha simmat i akvariet? hur länge mamman ruvat? jag hade inte märkt någonting annat än att hon hade hållt sig skymundan ett tag.
Nu hoppas jag att alla som inte gör det, förstår att inte övermata! och lyssna på den som vet.:)
#2 - 13 november 2007 20:39
Göm maten eller ta med den till jobbet nästa gång svärmor kommer!!
Bättre än att gå i clinch med folk som ändå inte lyssnar (för övrigt extremt frustrerande!!)
#3 - 13 november 2007 23:19
slå till henne så fattar hon vinken
#4 - 13 november 2007 23:28
Förklara för henne att malawi kan konsten att se hungriga ut 24 timmar om dygnet och att dom inte alltid behöver matas :)
#5 - 14 november 2007 08:24
jo, gömma maten, det har jag gjort, men nån var tvungen mata medans jag var borta. men nästa gång ska jag fördela maten i små portionsaskar. jag fick en sån chock igår när jag skule mata, för halva burken hade gått åt, en mellanstor flingfoderburk. jag trodde inte det var sant!!!
och en annan burk som var nästan full, var tom, så hon hade ju köpt en ny.
Min sambo kan bättre hand om fiskarna trotts allt, och han sa till henne flera gånger, men hon hade hunnit mata innen han skulle göra det..(han fick ansvaret från början, när jag var borta under de 3 veckorna)
han berätta åt mig att det bara virrvla mat i hela akvariet....
hon har fått en massa tillsägelser från min sambo med, men hon tar åt sig för stunden, men sen är det samma visa igen.
nä, nästa gång lämnar jag dom inte,....stackarna.
#6 - 14 november 2007 08:27
fiskarn åt ju för övrigt inte mycke..så dom börja ju spotta ut maten, och så sa tanten att då mata hon ännu mer, för att hon tyckte dom inte hade ätit tillräckligt mycke.
Nä fy, jag blir bara så arg av att tänka på det!!
#7 - 14 november 2007 08:57
Byt fiskvakt!
#8 - 14 november 2007 15:29
Jag brukar lägg upp lagom högar på glaset(kör bara torr foder när jag är borta) och precis så det räcker i antal, sedan tar jag bort maten. Funkar bra för okunniga.Mvh Paul
#9 - 15 november 2007 04:15
Skaffa en foderautomat... :)
#10 - 15 november 2007 04:19
ha ha ha, nästan omvända erfarenheten av vad jag har av mina svärföräldrar, de är rädda att fiskarna ska explodera eller växa till sig så de kan anfalla dem om de ger för mycket mat så de tenderar att ge på tok för lite... Men på ett sätt är det ju bättre, för lite fasta är bara nyttigt, men jag kan inte åka bort allt för många veckor för då svälter de väl ihjäl ha ha ha
#11 - 15 november 2007 05:50
jag har en kompis som alltid matade mina fiskar innan när jag skulle äta middag...han tyckte med att mina fiskar såg hungriga ut hela tiden..blev skitarg och tillsist gömde jag maten så att han inte hittade och nu har han slutat mata dem:P
#12 - 15 november 2007 12:32
AORFISH skrev:
Skaffa en foderautomat... :)

det var en jättebra idè!
att jag inte tänkt på det tidigare.
billiga är dom nog inte,men kan väl behövas till nästa gång!
tack tack!
#13 - 15 november 2007 12:43
Låter som ett pris värt att betala oavsett! ;) Jo, hopplösa människor finns det gott om tyvärr. Du får väl ändå se till att hon håller fingrarna i styr om hon vistas där ändå (vattnar blommor eller annat). Du får väl ljuga och säga att automaten styrs av fiskarnas hunger, eller att de kan aktivera den själva när de vill ha mat, eller att den redan matar 10 ggr om dagen (vilket hon säkert inte orkar).

Annons