<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Det är ju inte så att orsaken till att glasen blir smutsiga försvinner bara för att man tar bort dem.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Hmm..det där var ju en tanke förstås. Men jag ytan på lysrören är ju så mycket mindre än ett täckglas.. det gör ju inget om själva rampen blir skitig... Det torde innebära att förr tog täckglaset upp all skit... nu tar lysrören upp kanske 10% av denna skit..resten hamnar där den inte gör nån skada rent ljusmässigt.
mvh
/Jerka R
www.jerka.nu
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Med bra reflektorer som inte blir skitiga eller görs rent kanske det håller (den del av lysröret som inte blir smutsigt, övre halvan, reflekteras då ner i akvariet).
De 10% du skriver om är ju ytan på täckglasen. Nu är det ju tyvärr så att ljuskällan är "punktformad" och därför blir dessa 10% glasyta inte mindre än 50% lysrörsyta. När den lilla ytan blir smutsig så motsvarar det att hela täckglaset har blivit smutsigt.
Hänger du med i mitt resonemang?
Jag skulle också vilja vara utan täckglas men har sett hur lysrören ser ut där det finns glipor i täckglasen.
/Micke
310L med Corydoras punctatus, C peru sp. "gold", C sterbai, L001, L092, L148, L168, L183(L59?), L260, LDA9, Otocinclus, svarta fantomtetror, siamesalgätare.
Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt).