Nu har jag suttit och läst alla trådar och externa länkar som jag kan hitta här och på ciklid.se om plywoodkar.
Anledningen är att jag är sugen på ett större kar, 720-960L. Visst är det kanske enklare att skaffa ett färdigt glaskar, men många saker gör det svårt att få in. Bor på 3:e våningen utan hiss med trång trappuppgång (var svårt värre att få upp mitt 375 hit), har en "L" formad hall där karet måste tas igenom, känner inte allför många som skulle kunna hjälpa mig frakta upp ett sådant mm.
Tanken skulle vara att bygga ett kar i plywood som skulle monteras här i lägenheten och demonteras den dag jag flyttar härifrån.
Då jag har plastmatta direkt lagd på en betongplatta så är inte vikten så hiskeligt viktig, så länge det inte handlar om riktigt stora tyngder...
Karet bör vara 200cm långt (för att passa perfekt mot en vägg här hemma). Höjden och djupet skulle förhoppningsvis bli nånstans mellan 60-70cm.
I de flesta artiklar skrivs det om att behandla insidan med epotex eller liknande, men min fundering var att använda plexiskivor invändigt istället. Jag har ingen aning om vad plexiskivor i tjockleken 2mm skulle kosta, men det lär ju knappast vara dyrare än 2-3 burkar epotex. Dessutom får man ju fördelarna att man inte behöver vara orolig att lacken skall spricka eller repas av stenar eller rötter.
Man skulle kunna tänka sig att tanken är att bygga ett kar i 2-3mm plexiglas omgärdat av en "sarg" av 15-18mm vanlig plywood och därtill ha en frontruta i 12-15mm glas.
Om själva "plexitanken" görs helt tät så borde väl ingen invändig behandling av karet behövas?
Så till frågorna: (räknat på ett 980L 200x70x70cm)
Skulle denna tanke kunna fungera bra i praktiken?
Vad kan man på en höft beräkna kostnaden för frontrutan till?
Vad kan man på en höft beräkna kostnaden för plywooden till?
Vad kan man på en höft beräkna kostnaden för plexit till?
Vad skulle ett sådans projekt kunna väga (utan vatten och tillbehör)?
Kommer säkert på fler frågor, men har redan läst alla artiklar och externa länkar jag kan finna.