Tänkt börja skicka räkor.

#1 - 11 september 2007 14:37
Man lägger dem alltså i en 1½ liters colaflaska typ med lite mossa i ocb sen då?

går till posten och köper ett frankerat kuvärr? kostar det 40kr eller? sen skriver jag adressen på kuvärret och lämnar in det till dem i posten eller??

Lite detaljerad info om detta skulle verkligen uppskattas. Nått annat jag bör ha i åtanke?

Mvh Amaro
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 september 2007 14:52
Rekommenderar dig inte att använda posten pga
1/ Det är inte tillåtet att skicka levande på posten
2/ Hanteringen är minst sagt tuff så man får nog ha lite tur om räkorna skall komma fram levande
3/ Går flaskan sönder och andra försändelser förstörs blir du skadeståndsskyldig
HazelCR
#3 - 11 september 2007 15:04
Det räcker med en ½ liters flaska och Postens mjuka kuvert med stoppning, inklusive frakt duger, sägs det. Men ändå flaggar jag för ett stort frågetecken???????
Jag har aldrig nyttjat Posten till detta och reglerna som Kjell nämner är en nyhet för mig.
#4 - 11 september 2007 15:06
Jag har skickat med Bussgods, har gått jättebra.

Men jag har varit väldigt noga med hur jag förpackar dom. Jag brukar klä in en kartong med frigolit. Mot värme/kyla och stötar.

Räkorna har jag i en plastpåse som jag köper i akvarieaffär.
Mycket luft i och en växtbit för dom att sitta på.

Klistrar på lappar med "Aktas för stötar" "Denna sida upp". Får man på Bussgodsinlämningen.

Posten skulle jag aldrig använda till detta. Dom klarar inte ens alltid växter, har jag hört...
Bilagor:
HazelCR
#5 - 11 september 2007 15:09
Birgitta W skrev:

Men jag har varit väldigt noga med hur jag förpackar dom. Jag brukar klä in en kartong med frigolit. Mot värme/kyla och stötar.

Klistrar på lappar med "Aktas för stötar" "Denna sida upp". Får man på Bussgodsinlämningen.

Posten skulle jag aldrig använda till detta. Dom klarar inte ens alltid växter, har jag hört...

Även Bussgods krånglar med att skicka levande ibland, dock inte från min ort. Det är knepigt att skicka , så är det bara.
#6 - 11 september 2007 15:09
Birgitta W skrev:

Vad kostar det att skicka med Bussgods då??? Är det olika beroende på hur långt?? ;)

Min 1,5 L sprack, trots kartong, bubbelplast och "akta för stötar" lappar... Posten är ju inte klok!!! Kan man skicka något annat än papper med posten??? en massa svinn har de också... :(
#7 - 11 september 2007 15:21
Jag fick hem en sändning via Posten.
En ½ flaska som var fylld till 90% och lite mat och något att klättra på.
Kom fram dagen efter och alla levde. Jag kommer absolut beställa så flera gånger!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 11 september 2007 15:24
Katharina skrev:
Vad kostar det att skicka med Bussgods då??? Är det olika beroende på hur långt?? ;)

Min 1,5 L sprack, trots kartong, bubbelplast och "akta för stötar" lappar... Posten är ju inte klok!!! Kan man skicka något annat än papper med posten??? en massa svinn har de också... :(

Ja priset på bussgods varierar med avståndet.

Sedan är det ju trots allt som så att posten inte godkänner sådana förpackningar och struntar man i det och chansar så tycker jag inte att det är helt rätt att klaga på posten av den anledningen.
All deras hantering är maskinell dvs allt läggs i containrar (pallstorlek ca. 2 m höga) som sedan lyfts av en maskin och vänds upp och ner så alla pakten ramlar ner på ett löpande band.
Detta upprepas säkert några gånger under resan och maskiner kan inte läsa "aktas för stöta lappar" eller "denna sida upp".

Har man däremot betalat extra för "aktas-tjänsten" så kan och skall man kunna ställa krav och detta för oavsett vilket transportsätt man använt.
#9 - 11 september 2007 15:26
Jag har själv fått paket med stålplåt bucklad av posten, så jag skulle nog inte skicka en PET-flaska via posten. Men det är klart, med bra inpackning och med lite tur så inte paketet blir beskjutet eller släppt från flygplan eller vad nu hänt med mitt stålplåts-paket, så kan det ju funka.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 11 september 2007 15:31
Azur skrev:
Jag har själv fått paket med stålplåt bucklad av posten, så jag skulle nog inte skicka en PET-flaska via posten. Men det är klart, med bra inpackning och med lite tur så inte paketet blir beskjutet eller släppt från flygplan eller vad nu hänt med mitt stålplåts-paket, så kan det ju funka.

Inte postfrakt men ändå;)
Fick en gång en extra stor frigolåda via flygfrakt från Asien med jättekoi som jag hade beställt för en djurparks räkning. Hela lådan var platt och hjulspåren efter trucken fanns kvar på lådan. Så breda koi hade jag aldrig sett tidigare[:o]
#11 - 11 september 2007 16:56
Ha ha...

Azur skrev:

Ja, det var ju det jag sa.. man undrar vad f*n de gör med paketen egentligen.. Tar fram en hammare???

Allvarligt.. Finns det något annat än papper och kläder som man kan skicka på posten numera??? Förr kunde mormor och farmor skicka presenter osv men det skulle aldrig gå nu... Posten kan fara åt skogen... Tycker jag... Jag blir arg!!! Mina stackars räkor... Aldrig mer... Blir buss i såfall.. :(
#12 - 11 september 2007 17:03
Hela lådan var platt och hjulspåren efter trucken fanns kvar på lådan. Så breda koi hade jag aldrig sett tidigare[:o]

Är du säker på att det var koi och inte diskus;)

Thomas
#13 - 11 september 2007 17:06
Jag skulle aldrig komma på tanken att skicka levande djur med post inte ens insekter.
Det där om överkörda koien låter ju som om någon "roat" sig nästan.
Sen finns "tappa bort risken...." Råkade ut för det när vi skulle få medicin från veterinär som aldrig kom men funkade gång 2 iaf
#14 - 11 september 2007 17:11

Fick en gång en extra stor frigolåda via flygfrakt från Asien med jättekoi som jag hade beställt för en djurparks räkning. Hela lådan var platt och hjulspåren efter trucken fanns kvar på lådan. Så breda koi hade jag aldrig sett tidigare[:o]

Nämen fy fan... [:(!]

Hoppas idioterna gav dig ersättning iaf..
Menar, inte fan skickar man ett platt paket som egentligen ska vara i form av en låda..
Då skulle jag hellre dra en lögn om att det försvann nånstans istället..
#15 - 11 september 2007 17:12
eriahl skrev:
Jag skulle aldrig komma på tanken att skicka levande djur med post inte ens insekter.

Det där om överkörda koien låter ju som om någon "roat" sig nästan

Nää, man ska bilda sin egen uppfattning och inte lyssna på alla andra som det har gått bra för... :( ;)
#16 - 11 september 2007 17:33
jag får nog göra så att jag lägger dem i en merflaska med lite javamossa, sen silvertejpar jag merflaskan runt om ett par varv så risken för läckage minskar samt att jag fyller flaskan till ca 70% och pressar ihop den lite så det inte är för högt tryck i den (mindre risk för att den ska spricka då)

sen skickar jag iväg den.

Först och främst så ska jag iallafall varna personen som ska ha räkorna för alla dessa risker, jag själv tar ej ansvar till 5 öre om något skulle gå snett lixom !
#17 - 11 september 2007 17:56
Amaro skrev:
jag får nog göra så att jag lägger dem i en merflaska med lite javamossa, sen silvertejpar jag merflaskan runt om ett par varv så risken för läckage minskar samt att jag fyller flaskan till ca 70% och pressar ihop den lite så det inte är för högt tryck i den (mindre risk för att den ska spricka då)

sen skickar jag iväg den.

Först och främst så ska jag iallafall varna personen som ska ha räkorna för alla dessa risker, jag själv tar ej ansvar till 5 öre om något skulle gå snett lixom !

Med post ?
Info från posten:
[SIZE=3]Det är inte heller tillåtet att sända varor som…[/SIZE]

innehåller döda eller levande djur med undantag av bin, bananflugor, blodiglar och silkesmaskar.
#18 - 11 september 2007 18:44
äschh !! :)
#19 - 11 september 2007 18:46
Ha ha...

Amaro skrev:
äschh !! :)

:D :D :D
#20 - 11 september 2007 18:48
katharina haha fann du mitt svar lustigt eller??

med äsch vill jag bara mena att jag fullständigt skiter i vad posten har för lagar *ursäkta språket* Det finns viktigare lagar att följa, jag håller mig till dem.
#21 - 11 september 2007 18:50
Om posten ej håller det de lovar, varför ska jag då lova att följa deras regler för ?
#22 - 11 september 2007 19:06
Amaro skrev:

Det är faktiskt levande djur du skickar, ändå skiter du i om det går snett. Posten har kanske inte sina regler för skojs skull
#23 - 11 september 2007 19:24
Amaro skrev:

med äsch vill jag bara mena att jag fullständigt skiter i vad posten har för lagar *ursäkta språket* Det finns viktigare lagar att följa, jag håller mig till dem.

Jag tycker att det var ett mycket bra svar :D :D och det roade mig med sin solklara innebörd... ;)
Det finns människor som skickar droger med posten, jag tycker inte heller att räkor är allvarligt ur Postens synvinkel, däremot ur räkornas uppenbarligen men det är en etnisk sak inte juridisk... ;)
#24 - 11 september 2007 19:35

Ja även om man nu egentligen borde sörja Koien ifråga måste jag nog erkänna att min reaktion på det inlägget endast kan beskrivas som det bästa skrattet denna veckan. Thx for sharing!
#25 - 11 september 2007 19:53
Amaro skrev:

Så för att du tycker illa om posten så är det djur som skall få betala det priset?

Jag tycker du kan skita i postens regler, när du själv förpackats i en låda och blivit skickad över halva sverige och sedan kan kliva ur, levande och tycka det har varit en trevlig resa.

Ursäkta mig om jag verkar lite aggro, men det är djur, något som lever, och därför vill inte posten att man skickar det.

Behöver du frakta djur från en stad till en annan; kör dom då själv!

ps. Det finns lagar kring djurplågeri. Lagar som jag personligen tycker är viktiga. Att skicka levande djur på posten tycker jag personligen är djurplågeri med tanke på hur posten hanterar sina paket.
#26 - 11 september 2007 20:06
Men nu är det faktiskt räkor.

Postens regler har två anledningar: först är det förbjudet att skicka ryggradsdjur - det är djurskyddsaspekten.
Anledningen till att man inte får skicka t.ex. insekter eller räkor är däremot att posten tröttnade på att dåligt inslagna mjölmaskar och kackerlackor och skorpioner kom lös i deras sorteringshallar och (enligt min bror som jobbar på postens paketservice) ibland kröp in i andra kunders paket istället.

Visst, regler är regler och till för att följas, men när det gäller t.ex. räkor och snäckor har jag svårt att bli lika upprörd som om det var hundvalpar eller barn som skickades per paket.

Jag skulle dock ändå rekommendera Bussfrakt eller DHL eller nåt annat kurirbolag helt enkelt pga att sannolikheten att räkorna kommer fram vid liv är så mycket större än om de skickas med posten.
#27 - 11 september 2007 20:24
En annan sak att tänka på nu så här på höstkanten är kylan.

Det är inte många plusgrader ute nu på natten (här uppe har temperaturen varit under 0-strecket flera ggr redan) och jag tror inte att posten förvaras i varma rum...
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 11 september 2007 20:28
Miaadr skrev:
En annan sak att tänka på nu så här på höstkanten är kylan.

Det är inte många plusgrader ute nu på natten (här uppe har temperaturen varit under 0-strecket flera ggr redan) och jag tror inte att posten förvaras i varma rum...

Räkorna jag köpte när jag var i Singapore levererades till mig i en plastpåse med några frysklampar runt om och sedna inslagna i papper. Ned till 5 grader funkade utan några som helst problem vid räktransport - snarare var det mycket bättre med kallt vatten (syrerikare) än rumstemp.
#29 - 11 september 2007 20:31
Azur skrev:
Men nu är det faktiskt räkor.

Postens regler har två anledningar: först är det förbjudet att skicka ryggradsdjur - det är djurskyddsaspekten.

Anledningen till att man inte får skicka t.ex. insekter eller räkor är däremot att posten tröttnade på att dåligt inslagna mjölmaskar och kackerlackor och skorpioner kom lös i deras sorteringshallar och (enligt min bror som jobbar på postens paketservice) ibland kröp in i andra kunders paket istället.

Visst, regler är regler och till för att följas, men när det gäller t.ex. räkor och snäckor har jag svårt att bli lika upprörd som om det var hundvalpar eller barn som skickades per paket.

Jag skulle dock ändå rekommendera Bussfrakt eller DHL eller nåt annat kurirbolag helt enkelt pga att sannolikheten att räkorna kommer fram vid liv är så mycket större än om de skickas med posten.

Kanske är det så, men spelar det egentligen någon roll varför de har sånna regler?

Och visst är det skillnad på en valp och räkor... men den enda uppenbara skillnaden jag kan se är storleken. Men det kanske bara är jag som inte ser någon skillnad på djur och djur [:o]
#30 - 11 september 2007 20:59
Räkorna jag köpte när jag var i Singapore levererades till mig i en plastpåse med några frysklampar runt om och sedna inslagna i papper. Ned till 5 grader funkade utan några som helst problem vid räktransport - snarare var det mycket bättre med kallt vatten (syrerikare) än rumstemp.

Se där, nu fick jag lära mig något nytt :)

Jag trodde att risken för att de ska frysa ihjäl var stor eftersom de vill ha en temp. på ca 20-25 grader.
#31 - 11 september 2007 21:30
Miaadr skrev:
Se där, nu fick jag lära mig något nytt :)

Jag trodde att risken för att de ska frysa ihjäl var stor eftersom de vill ha en temp. på ca 20-25 grader.

om man tittar på tyskland och körsbärsräkor så odlas dom utomhus i dammar i ca 8g vatten (har jag hört).
#32 - 11 september 2007 21:32
Många av räkorna som hålls i akvarier - t.ex. Amano-räka och Körsbärsräka - kommer från samma område som guldfisk, och har samma temperaturpreferenser. Det gäller inte alla, dock; bl.a. Macrobrachium är huvudsakligen tropiska och tål knappast temperaturer under 10 grader eller så.
#33 - 11 september 2007 22:29
Ni alla har rätt alltså, jag menar inte att någon av er har fel. Det jag däremot menar e att de som är emot detta pga det är djur är grova hycklare, jag repeterar det GROVA hycklare, ni slår sönder myggor för att stackarna råkat komma in i ert hem, men att posta räkor är fel, ni käkar kött varje dag och säger MUMMSSSSS men så länge det inte e ni som slaktat djuret så är det bara o ta för sig.

Ni har som sagt hur rätt som helst i vad ni skriver även då det är hyckleri

vill också påpeka att jag ej ska skicka dem med posten pga "kunden" ej ville ta riskerna då jag hänvisade kunden till denna tråd.

Personligen så tycker jag som sagt att det är fel men ändå rätt, jag ska inte hyckla och mena annat!!
#34 - 12 september 2007 08:13

Ja problemet med temperaturen är det omvända i Singapore. Jag har läst många diskussioner om hur dom försöker kyla akvarierna och om problem med postade killiägg som inte kläcks alls. Det blir mycket varmt på en postkärra i solen i Singapore.
;)
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 12 september 2007 08:21
erikthur skrev:
Ja problemet med temperaturen är det omvända i Singapore. Jag har läst många diskussioner om hur dom försöker kyla akvarierna och om problem med postade killiägg som inte kläcks alls. Det blir mycket varmt på en postkärra i solen i Singapore.

;)

Jo men han menade att den idealiska transporttempen är ca. 10 grader - och att det var klart olämpligt med 20 grader och över.
Min bagage var ju inte heller direkt i värme utan antingen inomhus med aircondition och främst i bagageutrymmet på flyget. I babgeutrymmet är det säkert ungfefär lika kallt/varmt oavsett om det flyger inom Sverige eller i Asien.
Men mitt påpekande var bara ett sidoinlägg om att man kanske för just räkor inte behöver vara så orolig för kylan (än så länge i alla fall;)).
#36 - 12 september 2007 08:34
Om räkor/ kräftor är på väg att ömsa skal och flyttas med post eller man flyttar dom själv så kan ju stressen göra att dom inte klarar av det dessutom.
#37 - 12 september 2007 14:56
Jag undrar bara om vissa i denna tråd någonsin funderat på hur grossister får sina räkor/fiskar levererade från runt om i värden.

Ett visst bortfall får man alltid räkna med, bara det att det är skillnad om 5 av 10 dör eller om det är 5 av 1000 (privatförsändelse kontra grossistförsändelse)
#38 - 12 september 2007 16:07
heeke just den tanken slog mig aldeless nyss då jag promendera genom stan och tänkte på kjells platta koii fiskar.

Grossisterna gör ju samma sak lixom fast i betydligt större utsträckning, 100tals fiskar dör ju vid varje export/import.
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 12 september 2007 17:40
Amaro skrev:
heeke just den tanken slog mig aldeless nyss då jag promendera genom stan och tänkte på kjells platta koii fiskar.

Grossisterna gör ju samma sak lixom fast i betydligt större utsträckning, 100tals fiskar dör ju vid varje export/import.

Lite info om mortaliteten

Exempel på mortaliteten under transport:
Weber 2001 (oberoende undersökning i Schweiz) - 1,47 %
Tim Verhoeff (University of Wageningen, Holland) - 0,75%
Prof. Chao (University of Amazonas) - 0,15%

Dock så kan ju fiskarna dö före transporten (i karantänshållning,
lagerhållning samt transport inom ursprungslandet), samt under karantäns-
och lagerhållningen hos grossisten i mottagarlandet. Även dessa faktorer har
räknats in i dessa undersökningar och i genomsnitt (med alla led inräknade)
så låg svinnet totalt på precis under 2%.
HazelCR
#40 - 12 september 2007 18:19
Lite info om mortaliteten

Exempel på mortaliteten under transport:

Weber 2001 (oberoende undersökning i Schweiz) - 1,47 %

Tim Verhoeff (University of Wageningen, Holland) - 0,75%

Prof. Chao (University of Amazonas) - 0,15%

Dock så kan ju fiskarna dö före transporten (i karantänshållning,

lagerhållning samt transport inom ursprungslandet), samt under karantäns-

och lagerhållningen hos grossisten i mottagarlandet. Även dessa faktorer har

räknats in i dessa undersökningar och i genomsnitt (med alla led inräknade)

så låg svinnet totalt på precis under 2%.

Det verkar mycket lågt, under 2 %, även inkluderat karantänstiden. Kan det verkligen stämma?

Är det inte så att exportörer i allmänhet har i sina avtal att köparen/importören får räkna med 10 % svinn, innan det går att försöka reklamera på ngt sätt?
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 12 september 2007 19:06
HazelCR skrev:
Det verkar mycket lågt, under 2 %, även inkluderat karantänstiden. Kan det verkligen stämma?

Är det inte så att exportörer i allmänhet har i sina avtal att köparen/importören får räkna med 10 % svinn, innan det går att försöka reklamera på ngt sätt?

Nja det är ju oberoende undersökningar så det lär nog stämma hyfsat - sedan kan det självklart variera en del.
Men på den tiden som jag var importerade fisk så betraktade jag det som en katastrof om det var mer än 5%. Nästan alltid låg det klart under 3%
HazelCR
#42 - 15 september 2007 06:49
Nja det är ju oberoende undersökningar så det lär nog stämma hyfsat - sedan kan det självklart variera en del.

Men på den tiden som jag var importerade fisk så betraktade jag det som en katastrof om det var mer än 5%. Nästan alltid låg det klart under 3%

Jag tycker att det låter som en mkt låg dödlighet. Jag får väl lite till dina statistikuppgifter från de olika undersökningarna.
Förklaringen kan ju ligga i att det kanske importeras 2000st Guppy och 10 st känsliga malar eller iaf proportioner åt det hållet. Om då hälften av malarna inte sätter igång och käka och dör, så har vi iaf en dödlighet på bara 2,5 promille.
#43 - 15 september 2007 15:30
Vid med import från "Öststat", där det är ca 4000 fiskar beställda. Skickade därifrån till svensk grossist, ej uppackade och sedan vidare till butik. Leveranstiden ca 2-2,5 dygn, ändå så är det sällan att en hel enstaka påse går åt(i värsta fall), oftast bara någon enstaka fisk.
HazelCR
#44 - 15 september 2007 16:44
cattus skrev:
Vid med import från "Öststat", där det är ca 4000 fiskar beställda. Skickade därifrån till svensk grossist, ej uppackade och sedan vidare till butik. Leveranstiden ca 2-2,5 dygn, ändå så är det sällan att en hel enstaka påse går åt(i värsta fall), oftast bara någon enstaka fisk.

Men då räknar du inte med karantänstiden på ett par veckor. Under 2% var inklusive.
#45 - 31 december 2007 15:21
Nån som vet var man kan köpa allt tillbehör som behövs för fisktransport? Typ breathing bags, heat bags och allt vad det heter.

Annons