Tänkte återstarta akvarieinstresset. Behöver tips med val av akvarie osv.

#1 - 30 juli 2013 02:38
Hejsan allesammans, ska nu flytta till nytt boende med blivande sambon och har fått tillstånd att äntligen skaffa ett akvarium igen :D
Har en del erfarenhet sen tonåren då jag hade en hel del ciklider som jag gillade att hålla.
Iaf, behöver som sagt tips med val av akvarie osv.
Har spanat in Juwel Vision Line 260 då det är snyggt (ett av sambons krav) plus att jag gillar tanken med en välvd framruta.
Såg att det var rätt dyrt dock men även att där följde med det mesta man behövde som pump, filter, ljus och doppvärmare. Så det kanske försvarar priset något.
Men läste att en del här talar varmt om externa pumpar. Så jag undrar dels om juwel akvariet är prisvärt och om pump och sådan håller måttet. Eller om man ska skaffa ett akvarium utan tillbehör och själv plocka ihop kringutrustningen?
Tänkte ha ett "gäng" ciklider igen, räcker 260 liter eller är det ansett att vara litet av er som är mer vana? ;)
Vad är skillnaderna mellan externa och interna filter? Vilket är att föredra?

Lite rörigt inlägg kanske så jag ber på förhand om ursäkt för det. Hoppas det går att reda ut!
#2 - 30 juli 2013 04:21
Sv: Tänkte återstarta akvarieinstresset. Behöver tips med val av akvarie osv.

Personligen så tycker jag att juwel har väldigt bra kvalitet.
Och det brukar gå att fynda juwel-kar på blocket.
Det brukar även dyka upp juwel-kar bland annonserna här på zoopet ibland :)
#3 - 30 juli 2013 05:00
Fissure skrev:
Hejsan allesammans, ska nu flytta till nytt boende med blivande sambon och har fått tillstånd att äntligen skaffa ett akvarium igen :D

Har en del erfarenhet sen tonåren då jag hade en hel del ciklider som jag gillade att hålla.

Iaf, behöver som sagt tips med val av akvarie osv.

Har spanat in Juwel Vision Line 260 då det är snyggt (ett av sambons krav) plus att jag gillar tanken med en välvd framruta.

Såg att det var rätt dyrt dock men även att där följde med det mesta man behövde som pump, filter, ljus och doppvärmare. Så det kanske försvarar priset något.

Men läste att en del här talar varmt om externa pumpar. Så jag undrar dels om juwel akvariet är prisvärt och om pump och sådan håller måttet. Eller om man ska skaffa ett akvarium utan tillbehör och själv plocka ihop kringutrustningen?

Tänkte ha ett "gäng" ciklider igen, räcker 260 liter eller är det ansett att vara litet av er som är mer vana? ;)

Vad är skillnaderna mellan externa och interna filter? Vilket är att föredra?

Lite rörigt inlägg kanske så jag ber på förhand om ursäkt för det. Hoppas det går att reda ut!

Först av allt vill jag hälsa dig välkommen hit till Zoopet :) Hoppas du som jag upptäcker att du har nytta av att vara här och att det är bra att vara nyfiken och frågvis. Kul med en morgonpigg person ;)
Tycker du har gjort ett riktigt bra val av akvarium. Det kanske beror på att jag själv föll för just Vision och har ett 180 och ett 450. Svarta båda två.
Det jag skulle rekommendera är att du tar det med originalbänken. Kombinationen är jätteläcker och just formen på bänk och akvarium gör att det är väldigt smäckert. Så karet är liksom inte i vägen där det står. Sedan tror jag nästan alla som sett det i verkligheten hemma har kommenterat att det är snyggt.
En del i forumet väljer att ta bort filtret. Jag har sparat mina och tycker verkligen det är ett kanonfilter. Dels behöver du ju aldrig oroa dig för att att filtret läcker i slangar och packningar. Dels så ger det en mycket "clean" look att allt tekniskt är dolt i själva filtret. Sedan tar det bara några minuter att göra rent. Det gör sitt jobb bra. Så karet behöver bara kompletteras med reflektorer (som finns i original) till lysrören eftersom du utnyttjar ljuset mycket bättre med dem. Allt annat följer ju med. Dessutom är det oerhört tyst.
Tycker 260 är en utmärkt storlek. Storleken större upplevs nästan som badkar i början. Har du en inredningskänslig partner är det alltid lätt att få plats med ett 260.
Vill du dölja innerfiltret kan du limma bakgrunder från t.ex. Backtonature . Du kan se här hur jag gjort med mitt 450:
[ATTACH=CONFIG]62989[/ATTACH]
Så här såg det ut innan vatten och växter kom i. Bakgrunden som är här heter Slimline Amazonas.
I detta Vision 180 så har jag låtit växter dölja innerfiltret:
[ATTACH=CONFIG]62990[/ATTACH]

Vill du inte lägga pengar på bakgrund skulle jag föreslå att du sätter svart plastfilm på baksidan. Clean look och innerfiltret smälter i i det. Ett billigt bra alternativ.

Du kan definitivt ha ett gäng ciklider. Men fundera gärna på dina cikliders egenskaper. Vill du ha fredliga eller aggressiva? Färggranna? Intressanta beteenden? Sådana som fungerar i grupp? Enbart ciklider eller en mix med andra arter? Framförallt läs och lita på de storleksrekommendationer som ges i artbeskrivningarna här på Zoopet. Vill du ha mycket sten? Massa växter?
Så ett förslag är att du beskriver lite mer vad du vill ha. Hur du tänker dig ditt akvarium när det är klart. Om du gör som nu att du börjar med cikliden så styr det sedan inredningen. Börjar du med inredningen så styr det i sin tur vilka ciklider som passar bra.
#4 - 30 juli 2013 06:28
Välkommen tillbaka in i den intressanta akvariehobbyn. Vi är visst ett antal nygamla akvarister här nu..:)
#5 - 30 juli 2013 06:30

Tycker det närmast är pintjockt med nygamla.... ;)
#6 - 30 juli 2013 08:26
jag tycker juwel har jätte bra akvarium mycket bra gjorda tycker jag dock så är deras produkter helt värdelösa inte alls genomtänkta för det första har dom en inbyggd pump som det samlas jättemycket lort under som inte går att ta bort sen deras doppvärmare är jättedåliga också många jag haft har gått sönder också så sitter det plast runt om kring dom som lossnar när det blir varmt om doppvärmaren
#7 - 30 juli 2013 09:43
viktorbj skrev:
jag tycker juwel har jätte bra akvarium mycket bra gjorda tycker jag dock så är deras produkter helt värdelösa inte alls genomtänkta för det första har dom en inbyggd pump som det samlas jättemycket lort under som inte går att ta bort sen deras doppvärmare är jättedåliga också många jag haft har gått sönder också så sitter det plast runt om kring dom som lossnar när det blir varmt om doppvärmaren

Jag har ett juwel 180 köpt för 1.5 år sedan och har inga som helst problem med något av det du beskriver här.
Lort under pumpen? Vart där menar du?
Doppisen har jag inte alls upplevt som dålig. Och inte heller att det blir så varmt att plasten lossar.
Det enda problemet är isf att det sommartid blir väldigt varmt i karet av armaturen. Men det går ju att avhjälpa på olika sätt.

.
#8 - 30 juli 2013 10:26
Förstår Victor att du är besviken om du har haft så extremt många problem som du säger. Många doppvärmare och trasiga detaljer på två år måste vara maximal otur. Men tycker att du överdriver när du beskriver Juwel som värdelöst. Så jag håller inte med alls.
Jag har själv samma erfarenheter som MonkanS med väl genomtänkt konstruktion och funktion hos Juwel. Vill man ha mindre plast får man ju växla upp till ett Akvastabil eller liknande. Men då snackar vi om helt andra pengar. Det att saker kan gå sönder gäller väl många märken idag egentligen.
Det enda hittills som varit felfritt är väl min Subaru, men den är ju inte till mycket nytta i akvariesammanhang ;)
#9 - 30 juli 2013 11:14
Jag håller med Bluewing - skulle Juwel vara helt värdelöst så skulle det inte vara ett akvarium som fullkomligt dominerar den svenska marknaden. Dem har ju visserligen haft uppenbara kvalitetsproblem med sina lysramper, men åtgärdat det vid reklamtion och sen tycker jag själv att deras pumpskalle inte är nå vidare. Ett bra akvariepaket för den som inte kan/vill hålla på och trixa och fixa själv efter eget tycke, men jag hör inte till den kategorin:)
#10 - 30 juli 2013 19:27
ja jag kanske har haft mycket otur då[:(] lysrören tycker jag varit bra tycker inte det varit något problem med dem. jag tycker nog också att jag överdrivde lite också när jag sa att juwel produkter är helt värdelösa men det är iallafall min uppfattning. saker som gått sönder för mig är juwels termometer fick byta den en gång sen gåde den andra sönder igen då köpte jag en annan produkt. sen har jag haft tre doppvärmare av juwel som som gått sönder men nu har jag en som har klarat sig bra än så länge
#11 - 30 juli 2013 21:25
Okej då har jag läst igenom allas svar och får på direkten passa på att tacka för alla bra och utförliga svar.
Verkar som Juwel akvariet kommer passa mig bra, är inget akvarieproffs så tror det blir bra att starta upp med igen. Får hoppas att jag inte får samma problem som viktor. Men har googlat runt lite och det verkar vara ett rätt så omtyckt akvariemärke.

Särskilt tack till dig Bluewing för ditt fina svar där uppe. De bakgrunderna du hade där var mycket tjusiga, tar de mycket plats på djupet i akvariet eller är de tunna? Vad ska man limma med under vattnet, antar man får ha något vattentåligt som inte avsöndrar något giftigt?
Min tanke är att ha ett rätt så grönt akvarie med mycket fina växter. Får ta och läsa på om ciklider mer noggrant tror jag, skulle gärna vilja ha några med fina kontraster och färger. Aggresiva ciklider skippar jag nog helst, hade det i tonåren och kom ihåg att de hade gärna ihjäll varandra. Var dock mycket pga okunskap och för litet akvarie misstänker jag. Vart osäker på om en reflektor följde med till akvariet så det var bra att du poängtera det, ska försöka komma ihåg att fixa det också då.

Om du har några bra ciklidarts tips för en nyuppstartare så hade det givetvis varit jättebra :)

Tack igen allesammans !
#12 - 30 juli 2013 21:39

Fissure skrev:
Okej då har jag läst igenom allas svar och får på direkten passa på att tacka för alla bra och utförliga svar.

Verkar som Juwel akvariet kommer passa mig bra, är inget akvarieproffs så tror det blir bra att starta upp med igen. Får hoppas att jag inte får samma problem som viktor. Men har googlat runt lite och det verkar vara ett rätt så omtyckt akvariemärke.

Särskilt tack till dig Bluewing för ditt fina svar där uppe. De bakgrunderna du hade där var mycket tjusiga, tar de mycket plats på djupet i akvariet eller är de tunna? Vad ska man limma med under vattnet, antar man får ha något vattentåligt som inte avsöndrar något giftigt?

Min tanke är att ha ett rätt så grönt akvarie med mycket fina växter. Får ta och läsa på om ciklider mer noggrant tror jag, skulle gärna vilja ha några med fina kontraster och färger. Aggresiva ciklider skippar jag nog helst, hade det i tonåren och kom ihåg att de hade gärna ihjäll varandra. Var dock mycket pga okunskap och för litet akvarie misstänker jag. Vart osäker på om en reflektor följde med till akvariet så det var bra att du poängtera det, ska försöka komma ihåg att fixa det också då.

Om du har några bra ciklidarts tips för en nyuppstartare så hade det givetvis varit jättebra :)

Tack igen allesammans !

Kul att du verkar ha nytta av responsen. Bakgrunderna är helt säkra och har funnits ett bra tag. Du limmar dem mot den bakre väggen med silikonlim framtaget just för akvarium. Du limmar dem i ett torrt akvarium. Låter det härda ett par dygn sedan är det klart.
På BTN's hemsida så kan du se på bilder hur man gör. Det är faktiskt inte svårt. Bland det vackraste du kan ha i karet är dvärgciklider som har ett latinskt namn som börjar på Apistogramma. Sök i artregistret på den beteckningen och njut :)
Har du frågor så finns en krönt apistogrammadrottning här i forumet (sorry Pia) som heter PiaJo.
Läser du i hennes tråd så finns pintjockt med bilder och inredningar som passar den arten. Men man har ofta bara en hane och några honor av de flesta. Så den färggranna gruppen kanske det inte blir. Men hon m.fl. kan svara mycket om dvärgciklider
Men du kan ju t.ex. ha ett vackert stim av någon tetra som flashar runt lite i karet?

Men gödsla gärna forumet med många frågor och skippa tanken att det finns dumma frågor.

Annons