Hejsan allesammans, ska nu flytta till nytt boende med blivande sambon och har fått tillstånd att äntligen skaffa ett akvarium igen :D
Har en del erfarenhet sen tonåren då jag hade en hel del ciklider som jag gillade att hålla.
Iaf, behöver som sagt tips med val av akvarie osv.
Har spanat in Juwel Vision Line 260 då det är snyggt (ett av sambons krav) plus att jag gillar tanken med en välvd framruta.
Såg att det var rätt dyrt dock men även att där följde med det mesta man behövde som pump, filter, ljus och doppvärmare. Så det kanske försvarar priset något.
Men läste att en del här talar varmt om externa pumpar. Så jag undrar dels om juwel akvariet är prisvärt och om pump och sådan håller måttet. Eller om man ska skaffa ett akvarium utan tillbehör och själv plocka ihop kringutrustningen?
Tänkte ha ett "gäng" ciklider igen, räcker 260 liter eller är det ansett att vara litet av er som är mer vana? ;)
Vad är skillnaderna mellan externa och interna filter? Vilket är att föredra?
Lite rörigt inlägg kanske så jag ber på förhand om ursäkt för det. Hoppas det går att reda ut!
Först av allt vill jag hälsa dig välkommen hit till Zoopet :) Hoppas du som jag upptäcker att du har nytta av att vara här och att det är bra att vara nyfiken och frågvis. Kul med en morgonpigg person ;)
Tycker du har gjort ett riktigt bra val av akvarium. Det kanske beror på att jag själv föll för just Vision och har ett 180 och ett 450. Svarta båda två.
Det jag skulle rekommendera är att du tar det med originalbänken. Kombinationen är jätteläcker och just formen på bänk och akvarium gör att det är väldigt smäckert. Så karet är liksom inte i vägen där det står. Sedan tror jag nästan alla som sett det i verkligheten hemma har kommenterat att det är snyggt.
En del i forumet väljer att ta bort filtret. Jag har sparat mina och tycker verkligen det är ett kanonfilter. Dels behöver du ju aldrig oroa dig för att att filtret läcker i slangar och packningar. Dels så ger det en mycket "clean" look att allt tekniskt är dolt i själva filtret. Sedan tar det bara några minuter att göra rent. Det gör sitt jobb bra. Så karet behöver bara kompletteras med reflektorer (som finns i original) till lysrören eftersom du utnyttjar ljuset mycket bättre med dem. Allt annat följer ju med. Dessutom är det oerhört tyst.
Tycker 260 är en utmärkt storlek. Storleken större upplevs nästan som badkar i början. Har du en inredningskänslig partner är det alltid lätt att få plats med ett 260.
Vill du dölja innerfiltret kan du limma bakgrunder från t.ex.
Backtonature . Du kan se här hur jag gjort med mitt 450:
[ATTACH=CONFIG]62989[/ATTACH]
Så här såg det ut innan vatten och växter kom i. Bakgrunden som är här heter Slimline Amazonas.
I detta Vision 180 så har jag låtit växter dölja innerfiltret:
[ATTACH=CONFIG]62990[/ATTACH]
Vill du inte lägga pengar på bakgrund skulle jag föreslå att du sätter svart plastfilm på baksidan. Clean look och innerfiltret smälter i i det. Ett billigt bra alternativ.
Du kan definitivt ha ett gäng ciklider. Men fundera gärna på dina cikliders egenskaper. Vill du ha fredliga eller aggressiva? Färggranna? Intressanta beteenden? Sådana som fungerar i grupp? Enbart ciklider eller en mix med andra arter? Framförallt läs och lita på de storleksrekommendationer som ges i artbeskrivningarna här på Zoopet. Vill du ha mycket sten? Massa växter?
Så ett förslag är att du beskriver lite mer vad du vill ha. Hur du tänker dig ditt akvarium när det är klart. Om du gör som nu att du börjar med cikliden så styr det sedan inredningen. Börjar du med inredningen så styr det i sin tur vilka ciklider som passar bra.