Tänkte bygga en nanokar

#1 - 9 februari 2007 17:21
Tänkte göra en nanokar. Förstår att köpa en nanokar kan vara ett problem men tänkte att göra en egen utav glas och någon kar som är 15 cm lång och 10 cm bred samt 10 cm hög.

Går det ens att ha en filter i karet (har inte sett så små filter), samt hur är det med att typ ha en krabba i? Samt vilken fisk kan man och hur många liter är det typ?
#2 - 9 februari 2007 17:43
En lösning är att ha ytterfilter, på så sätt ökar du vattenvolymen vilket är bra. Ska det bli salt eller sötvatten?
#3 - 9 februari 2007 18:47
^Sötvatten. Salt är för svårt för mig att göra..... ytterfilter va en bra ide. Finns det någon bra liten filter? Samt hur mycket kommer glas och kosta, samt vilka fiskar kan man lägga i karet och är en krabba okay att ha i (en fisk + krabban)
#4 - 9 februari 2007 18:53
Du kan nog ha en kampfisk i enbart.ingen annan fisk fungerar i de förutom yngel.Krabba skulle jag struntat i och kört körsbär lr cristal red räkor i istället.
#5 - 9 februari 2007 18:55
Varför ingen krabba? Är räkor bättre?
Bilagor:
#6 - 9 februari 2007 18:55
Endlers guppy är väl nästan de enda fiskarna som vill ha så små kar?
#7 - 9 februari 2007 19:14
teamr86 skrev:
Varför ingen krabba? Är räkor bättre?

Krabborna kräver större utrymme.räkor e defenitivt mkt bättre
#8 - 9 februari 2007 19:15
Förresten om man ska göra en salt kar krävs det väl att man lägger salt och tar bort salt varje dag samt ser till att temperaturen är konstant.
#9 - 9 februari 2007 19:21
Du måste ha speciella saker som tål salt.skummare m.m
#10 - 9 februari 2007 19:40
Säng i nån liiiten fisk, defenitivt inte kampfisk de kräver större ytor!
#11 - 9 februari 2007 19:57
Hur kan någon fisk "vilja" bo i ett sådant litet kar??? Låter taskigt tycker jag!
#12 - 9 februari 2007 20:16
teamr86 skrev:
15 cm lång och 10 cm bred samt 10 cm hög.

Hallå, det handlar om 1,5 liter??? Tycker inte att NÅGOT levande ska tvingas bo där... :(
#13 - 9 februari 2007 21:12
bygg ett 20x20x20 istället, så har du räkor eller någon krabba i det, känner inte till någon fisk som skulle trivas där förutom kanske något yngel.
De finns små luftdrivna filter för 50 lappen att köpa som kanske skulle gå ett lite större kar, men hallå ytterfilter? vem köper ett 1,5 liters kar och kör med ett 5 liters ytterfilter? sen kostar väl karet 100 spänn och filtret 1000 lappen...

Tycker du ska sattsa på nått större, så litet känns mest djurplågeri, man ser de där små jäkla karen som har ibyggd lampa pump osv på typ 2 liter i plast i olika färger, man blir ju bedrövad av att se dem bara, tänk om människor fick bo i en garderob.

Sen i övrigt är de svårt att få balans i ett så litet kar, jag har ett ca 20 liter som jag fick problem med dessa äckliga små sniglar i hundrtals, allt annat va bra och fiskarna trivdes, så jag totalrengjorde karet, bytte grus och vatten, dock rengjorde jag inte pump eller så men sen dess har jag alldrig lyckats få specielt bra balans i karet och mina guppys är inte var de har varit.
#14 - 9 februari 2007 21:32
20x20x20 med ett ytterfilter på runt 10 liter så kan vi snacka. Räkor är en bra idé.

Men var någonstans har du läst att man måste lägga i salt varje dag? Vatten dunstar men saltet är alltid konstant om du inte tömmer ut vatten.

Man behöver ingen skummare till ett så litet kar. Regelbundna vattenbyten räcker. Självklart ska man inte ha så hög belastning i det så att det inte ska behövas skummare.

Som sagt.. ett rejält ytterfilter skulle göra susen.
#15 - 9 februari 2007 22:52
Ska nog göra en 20 x 20 x 20. Var kan man köpa de luftdrivna luftpumpar i stockholm? Måste ha en inom 2-3 veckor :D sticker sen till umeå för att plugga med mitt akvarium.
#16 - 9 februari 2007 22:57
Man behöver ju inte överdriva (även om det är kul), det finns ytterfilter på 0,3 liter. Eller så bygger man!

Räkor tror jag är det bästa alternativet, och kanske någon liten snigel.
Krabbor känns som om de bör ha större utrymme, annars har de nog ihjäl "rummskamraterna", eller typ dör.
#17 - 9 februari 2007 23:30
^ Hur bygger man ett filter? Har du någon tips att göra en extrem bra filter.
#18 - 9 februari 2007 23:39
gör ett 400x80x80 istället :P
#19 - 10 februari 2007 00:00
Förstår verkligen inte meningen med ett 20x20x20? Varför inte köra ett åtminstone 30x30x30 som fortfarande är litet men mer än trippelt så mycket liter? Där kan du väl ha små endlers och räkor.
Ett litet är så mycket jobbigare än ett större..
#20 - 10 februari 2007 12:03
FredrikH skrev:
Förstår verkligen inte meningen med ett 20x20x20? Varför inte köra ett åtminstone 30x30x30 som fortfarande är litet men mer än trippelt så mycket liter? Där kan du väl ha små endlers och räkor.

Ett litet är så mycket jobbigare än ett större..

Från början hade han ju tänkt 10X15x10.... så 20x20x20 är ju ett BETYDLIGT bättre allternativ, dock så rekomenderade jag inga fiskar i de karet heller.

Men med tanke på att man kan få ett 50 liters komplett paket för runt 500ingen så är de ju ganska lönlöst att bygga ett minikar.

Luftpumpar finns i ALLA zooaffärer.
#21 - 10 februari 2007 18:33
^ Sant. Men ville liksom göra något skoj :P . Men förmodar att skaffa glas och sånt kan kosta runt 200 kr samt att det finns en risk att den självgjorda akvariet kan gå sönder.
#22 - 10 februari 2007 23:02
de är glas, slicon, pumpar värmare lampa innehåll, så 200kr kan du nog glömma om du inte har alla prylar, tveksam om du får ens glasbitarna för det, tänk på att de tar tid att fixa alla bitarna och har du glasmästare till det så jobbar han inte gratis.

Så jag hade nog sattat på ett sånt där 50 liters för 500ingen med alla tillbehör.
#23 - 17 februari 2007 18:40
Jag har själv startat upp ett litet kar på 12 liter. Har ingen fisk än men ska köra på pygmégoby. En liten bräckvattensfisk som blir dryga centimeter stor. Inredningen består av blästersand och kalksten. Ingen annan teknik förutom en lampa. Det rör sig om så liten mängd vatten att värmare känns onödigt om man har en lampa som värmer en del. Filter kan man nog strunta i om man sköter vattenbytena (kanske 3 liter två gånger i veckan i mitt fall). Räkor är bra invånare för ditt kar, i fiskväg vet jag inte vad du skulle kunna tänka dig vara intresserad av. Kanske någon killi? De flesta andra kräver tyvärr ett större kar, tyvärr. Jag säger bara - KÖR PÅ!

Såg föresten att du skulle flytta till Umeå. Trevligt! Du är så välkommen! Glöm för allt i värden inte att gå med i Umeå akvarieförening! Information hittar du på www.umea.akvarieforening.se
#24 - 17 februari 2007 19:02
teamr86 skrev:
Tänkte göra en nanokar. Förstår att köpa en nanokar kan vara ett problem men tänkte att göra en egen utav glas och någon kar som är 15 cm lång och 10 cm bred samt 10 cm hög.

Jag vet att en del zooaffärer säljer minikar från "red sea" för runt 500:-
med påhängsfilter och lampa. Täby Centrum har haft dom vet jag plus en firma i vallentuna Här kommer det en länk! http://www.amazon.com/AquaVase-Complete-Candy-Combo-XL/dp/B0006JLV4Y/sr=1-4/qid=1171739260/ref=sr_1_4/103-1966727-1902260?ie=UTF8&s=home-garden
#25 - 17 februari 2007 20:21
förstår inte meningen med ett litet? VARFÖR?
#26 - 17 februari 2007 20:26
Precis ju större destå bättre köp ett 50 l kar iaf
#27 - 17 februari 2007 23:06
GRIZZLY skrev:
förstår inte meningen med ett litet? VARFÖR?

Tja vad är andledningen till hundar stora som råttor och bonsai? Ett nanokar har jag varit inne på att skaffa ganska länge men jag känner att mina kunskaper är i underkant.
#28 - 17 februari 2007 23:27
Ni har fått allt kring bakfoten. Små kar är asballa. Det är en rejäl utmaning att få ett litet kar att funka. Jag skulle gärna sätta igång ett 16 liters jag har hemma men vi väntar på 6 sammansatta kuber (á 40 liter) som ska grejas med snart.
#29 - 18 februari 2007 08:06
jolon skrev:
Tja vad är andledningen till hundar stora som råttor och bonsai? Ett nanokar har jag varit inne på att skaffa ganska länge men jag känner att mina kunskaper är i underkant.

Det är djurplågeri. Det är större chans att du klarar dig bättre med ett lite större kar. Minsta fel du gör kan slå ut hela akvariumet i ett sånt där litet fjuttkar. Definitivt bättre med de där 40-50 liters isåfall. Lättare med ett stort än ett litet bara så du vet.
#30 - 18 februari 2007 09:55
GRIZZLY skrev:
Det är djurplågeri. Det är större chans att du klarar dig bättre med ett lite större kar. Minsta fel du gör kan slå ut hela akvariumet i ett sånt där litet fjuttkar. Definitivt bättre med de där 40-50 liters isåfall. Lättare med ett stort än ett litet bara så du vet.

Självklart. Det är därför jag inte har ett ännu, jag kan inte garantera välmående men när jag kan det så drar jag igång.
#31 - 18 februari 2007 10:08
mediabrus skrev:
Jag har själv startat upp ett litet kar på 12 liter. Har ingen fisk än men ska köra på pygmégoby. En liten bräckvattensfisk som blir dryga centimeter stor. Inredningen består av blästersand och kalksten. Ingen annan teknik förutom en lampa. Det rör sig om så liten mängd vatten att värmare känns onödigt om man har en lampa som värmer en del. Filter kan man nog strunta i om man sköter vattenbytena (kanske 3 liter två gånger i veckan i mitt fall). Räkor är bra invånare för ditt kar, i fiskväg vet jag inte vad du skulle kunna tänka dig vara intresserad av. Kanske någon killi? De flesta andra kräver tyvärr ett större kar, tyvärr. Jag säger bara - KÖR PÅ!

Såg föresten att du skulle flytta till Umeå. Trevligt! Du är så välkommen! Glöm för allt i värden inte att gå med i Umeå akvarieförening! Information hittar du på www.umea.akvarieforening.se

Coolt ;). Finns det några coola affärer i umeå då :p. Bor inte där egentligen men pluggar där nu ;)
#32 - 18 februari 2007 11:49
http://i37.photobucket.com/albums/e91/honda919/060427051.jpg

Djurplågeri är när man har paroonhajar och andra fiskar i för små akvarium. Har man små fiskar eller räkor etc. i ett litet kar så tycker inte jag det är djurplågeri.
#33 - 18 februari 2007 11:51
http://i37.photobucket.com/albums/e91/honda919/46130tankshot.jpg

2 gallon = ungefär 8 liter.

Hur snyggt som helst ju.

Lampan är en moddad kontorslampa med 70W MH i.
#34 - 18 februari 2007 11:53
Kanske ska nämna att ytterfiltret står under skrivbordet och karet är genomborrat i bottenglaset. Diskret.
#35 - 18 februari 2007 15:26
Varför måste man göra allt så enkelt hela tiden? Det blir liksom ingen utmaning då. ;)

jag tycker att det är mer djurplågeri att ha svärdbärare i ett 50-liters eller tre neontetror i ett 40-liters än ett par små killi i ett 10-liters. Ett exempel: Fiskarna jag ska ha i mitt lilla akvarium blir 1-1½ cemtimeter långa. Akvariet är 30 långt, 20 djupt och 20 högt. Det betyder att de har en simsträcka på mellan 20 och 30 gånger sin längd. Jämför detta med exempelvis en ciklid på 20 cm i ett 160 centimeters akarium, det blir en simsträcka på 8 gånger sin längd.

Att det ska vara svårare att få en balans i ett akvarium på 10 liter än i ett på låt oss säga 50 vet jag inte. Vi får nog närma oss 100-litersklassen för att få någon balans. Detta är mycket grovt hugget, klart man kan få balans i en burk på 1½ liter med, allt beror helt på förutsättningarna. Det är helt enkelt mer avancerat och kräver mer att få balans i ett (mycket) litet akvarium.

Jag anser att man kan klara sig helt utan filter om man planerar och sköter det rätt. Täta men små delvattensbyten, kanske en fjärdedel eller en femtedel ett par gånger i veckan. Ett fåtal fiskar och sparsamt matande. Gärna lite växter (kan vara svårt i bräckvatten) och någon mindre snigel som äter upp eventuella foderrester och förmultnande blad. Doppvärmare kan man klara sig utan om man belyser akvariet och har det i normal rumstemperatur.

Jag kan ha fel i det jag säger, men jag tror att ett fungerande akvarium på 10-15 liter med intressanta fiskar kan vara så mycket roligare än ett på 50 liter med eeeehhh.... tråkiga fiskar (nämner inga eftersom smaken är delad).

Och JA! Vi har trevliga affärer här i Umeå. Aquariefisken på Haga gillar jag mest, bra kunskap och trevligt bemötande, sen finns Djurmagazinet på Mariedal (Marianne påfiskavdelningen är ruggigt duktig), Aquawarehouse i Obbola, Lagunen i Holmsund och Djurmagazinet på Esplanaden i stan.
#36 - 18 februari 2007 15:52
^ Eh.... Obbola e inte ens i stan som Lagunen i Holmsund. Kom ihåg att jag är en student som endast har en busskort ;). Tror inte att jag kan köpa fisk i Umeå, för kallt att transportera i bussen.
#37 - 18 februari 2007 15:54
http://i37.photobucket.com/albums/e91/honda919/46130tankshot.jpg

2 gallon = ungefär 8 liter.

Hur snyggt som helst ju.

Lampan är en moddad kontorslampa med 70W MH i.

Gjorde den själv eller köpte du den? Samt hur ska man göra för att hålla den bräckt och hur mycket kostade allt att göra sammanlagt ;) (så jag inte går över nån prisgräns för att jag inte har kompetens). Men som sagt, ska inte bygga en nu men kanske senare men ville veta vad allt kostar för om det blir över 2000 kr så kanske man ska spara tills man har så mycket ;)
#38 - 18 februari 2007 21:36
Det är inte min burk utan en kille i USA. Det kostade nog det dubbla minst.
#39 - 18 februari 2007 21:58
En fråga: Var går gränsen för ett nanokar, alltså hur stort får det vara innan det inte längre är "nano"?
#40 - 18 februari 2007 22:35
Nitra98 skrev:
En fråga: Var går gränsen för ett nanokar, alltså hur stort får det vara innan det inte längre är "nano"?

Oj, det där är som att fråga när är det inte längre är kallt,, ;) men det finns av en händelse en tråd just här som tar upp sånt och visar på några riktigt snygga kar: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74540&highlight=nano
#41 - 18 februari 2007 23:11
jolon skrev:
Oj, det där är som att fråga när är det inte längre är kallt,, ;)

Jaha, jag trodde det fanns en gräns, som typ 15 liter eller så! :p Tack i alla fall för länken, tänkte inte på att söka själv...[:o]
#42 - 20 februari 2007 13:37
#43 - 23 mars 2007 13:42
jag har ett 12 L med guppy i 2 vuxna o massa yngel nu :) men har ingen pump eller nått sånt. räcker med mycke växter och lite sniglar konstigt nog :P sniglarna värkar hålla sig utan att föröka sig till 1000 så ja är grymt nöjd :) byter ca 1-2 liter vatten en gång i veckan ibland oftare o ibland varrannan vecka
#44 - 9 april 2007 10:33
ROBIN HEDSTÖM,fasen vad snyggt du har det..har en liten fråga! "revet" du har..vart kan man hitta sådant? o vad har du mer än "revet" (stenen) är det någon slags växter du har med? vad har du för djur i det?
berätta betätta :)

Annons