Tänkte fiska...Tj

#1 - 26 augusti 2007 18:41
Tjena jag tänkte fiska upp lite fiskar från sjön och ha i akvarium som t.ex aborre :)

Men nu undrar jag om ni känner till bra fiske ställen i Stockholmstrakten? Och jag skulle vilja ha lite tips på hur man fångar fisk t.ex aborre m.m Skulle helst vilja fånga småfisk och inga stora fiskar som Gädda,Gös,Öring osv :P

Tipsa på bara

MVH

//Aircut64
#2 - 26 augusti 2007 18:50
Nästan oslagbart är en mycket liten krok knuten direkt på en mycket tunn lina, och sen en liten, knappnålsstor, matbit på. För att orsaka mindre skada på fisken kan du fila bort hullingarna på kroken, eller klämma ihop dem med en tång. Du tappar fler fiskar, men de du får upp går lätt att få lös.
Ultralätt utrustning hjälper förstås.

Andra tips är förstås en vanlig hederlig håv, mörtstuga, eller kastnät. Sänkhåv funkar, sägs det, jag har dock aldrig själv lyckats fånga nåt med sänkhåv.
#3 - 26 augusti 2007 20:31
Att få upp abborre och mört är nog ingen större problem, om du gör som Azur föreslår så kan du lätt få av fisken utan att beröra den. Abborre kanske iofs tål det men mört brukar vara känslig för detta. Den stora utmaningen kommer du dock att få när du skall "mata in fisken". Levande foder är mycket bra vid sådana tillfällen men det är ju bra om du får dem att ta torrfoder längre fram. När det gäller abborre så är det lättare ju mindre de är. Om det är absolut omöjlig att få dem att ta dött foder och du inte har tillgång till levande (mygglarver och dyl) så kan du pröva ett knep jag användt på både abborre, gös och gädda. Se till att du har ordentlig ström i akvariet - mot det stormiga hållet när du matar. Skär mycket tunna, avlånga skivor av sill (exempelvis), gärna med lite "skinn" kvar. När de släpps ner i akvariet så kommer de att se ut ungefär som en fisk på flykt och förr eller senare tar de sillbiten men det kan ta lite tid.

MVH Lasse
#4 - 26 augusti 2007 20:33
Lite abborre och löjja kan du meta upp var som helst skulle jag tro.
#5 - 27 augusti 2007 00:33
Levande är iofs inte dumt. Men har aldrig haft problem att få dom att äta dött. Tvekar dom så svält dom ett tag. Inte så dom tunnar ur förstås
#6 - 27 augusti 2007 01:08
Låter lite spännande eller iaf intressant det här med att ha Aborrar i akvarium, vi fiskade upp en massa (och åt) nu under semestern och sambon lekte med tanken på hur stort akvarium som skulle behövas för att kunna ha aborrar.. då givetvis inte för att äta upp dom :)

Så vad säger ni som har det eller som har provat?

Hur många tusen liter typ minst? :D
#7 - 27 augusti 2007 10:02
Växer fort så ta så små du kan. Har du ett akvarium på runt 500L kan det gå med några runt ca15cm. Dom kan bli riktigt griniga av sig så mycket rötter mm så det blir gömställen. Tar du små kan du ju ha i mindre akvarium från början. Sen några mörtar, idar eller liknande kan vara trevligt så det blir lite omväxling att titta på
#8 - 27 augusti 2007 10:14
Hade abborre en gång när jag var liten. Jag fångade en liten en, kanske 10 cm, vid isfiske och tog hem. På mindre än ett år hade den blivit över halvkilot, och hade ätit upp de flesta andra fiskarna i akvariet.

Som sagts har abborrar faktiskt humör, och slutet kom i form av skador den ådrog sig vid en episk strid mot en mycket stor vildfångad Jack Dempsey.

Himla trivsam fisk, men 400 liter är nog minimistorlek på kar.

Ett betydligt småvuxnare och mindre rovgirigt alternativ är gärs.
#9 - 27 augusti 2007 15:03
Lasse skrev:
Att få upp abborre och mört är nog ingen större problem, om du gör som Azur föreslår så kan du lätt få av fisken utan att beröra den. Abborre kanske iofs tål det men mört brukar vara känslig för detta. Den stora utmaningen kommer du dock att få när du skall "mata in fisken". Levande foder är mycket bra vid sådana tillfällen men det är ju bra om du får dem att ta torrfoder längre fram. När det gäller abborre så är det lättare ju mindre de är. Om det är absolut omöjlig att få dem att ta dött foder och du inte har tillgång till levande (mygglarver och dyl) så kan du pröva ett knep jag användt på både abborre, gös och gädda. Se till att du har ordentlig ström i akvariet - mot det stormiga hållet när du matar. Skär mycket tunna, avlånga skivor av sill (exempelvis), gärna med lite "skinn" kvar. När de släpps ner i akvariet så kommer de att se ut ungefär som en fisk på flykt och förr eller senare tar de sillbiten men det kan ta lite tid.

MVH Lasse

Har du haft gädda i akvarium eller :P ?

Men kan man fånga aborre med hov eller? Och isåfall hur?
#10 - 27 augusti 2007 21:30
Zirconia skrev:
Låter lite spännande eller iaf intressant det här med att ha Aborrar i akvarium, vi fiskade upp en massa (och åt) nu under semestern och sambon lekte med tanken på hur stort akvarium som skulle behövas för att kunna ha aborrar.. då givetvis inte för att äta upp dom :)

Så vad säger ni som har det eller som har provat?

Hur många tusen liter typ minst? :D

För ganska många år sedan drev jag en sportfiskebutik. Det stora blickfånget för kunderna var ett 1000-litersakvarium där jag höll några av våra vanliga insjöfiskar. Där fanns ett stim abborre,gädda,gös,mörtar,björknor,rudor samt några rödingar. Givetvis var inga fiskar utvuxna utan var modell "small". För att inte stimulera en allt för våldsam tillväxt var akvariet utrustad med en "kylanläggning" som höll vattnet runt 18 grader. Det fungerade fin-fint. Fiskarna och kunderna trivdes :) Svenska insjöfiskar är nog så vackra som många afrikanska kusiner.

När det gäller metod att fånga fiskarna har redan andra skribenter klargjort detta på ett bra sätt. Abborrar kan fångas överallt och närsomhelst året runt i mälaren. Vill man inrikta sig på små abborrar letar man lämpligen vid grunda partier eller intill vass. Vid marinor söker ofta småabborrar skydd under båtar och bryggor. Som sagt! De finns överallt!
#11 - 28 augusti 2007 06:19
Aircut64 skrev:
Har du haft gädda i akvarium eller :P ?

Men kan man fånga aborre med hov eller? Och isåfall hur?

Ja - jag har jobbat med fiskodling och försök på gädda (och även abborre) och var i början ansvarig för driften av vattnet (och fisken) på Universeums svenska avdelning.

MVH Lasse
#12 - 28 augusti 2007 09:51
Det krångligaste är att få dom att inte äta varandra. Gäddan växer fortare så då ligger gösarna lite illa till med tanke på kroppsformen osv osv. Så man får tänka lite på hur kroppen är, tex hög eller långsmal.
#13 - 28 augusti 2007 14:58
eriahl skrev:
Det krångligaste är att få dom att inte äta varandra. Gäddan växer fortare så då ligger gösarna lite illa till med tanke på kroppsformen osv osv. Så man får tänka lite på hur kroppen är, tex hög eller långsmal.

Gös e svår o fiska men ska försöka lägga in gös,gädda,aborre men ska man ha gös så får man ha stora grottor m.m eftersom dom är nattaktiva.

Men hur fångar man Gösar då ^^ ? Går det bara på natten eller?
#14 - 28 augusti 2007 16:35
Kanske när dom är små men när gösarna gått i burken ett tag är dom igång på dagarna oxå.
Gös är förövrigt min favoritfisk. Riktigt fina i mina ögon. Har en burk som jag ska ha gös och abborre i. Ev ål sen är sutare läckra.
#15 - 28 augusti 2007 22:25
Hmm.. sådana där småfisk man brukar hitta i sjöar på ganska grunt vatten [5-7 cm] - vad heter de? Är lite sugen på att ha några sådana i ett eget akvarie, de är vackra, snabba och spännande eftersom de lever vilt i Sverige såklart :)

Minns att som barn var dom jätteroliga då man kunde fånga dom i hinkar och titta på :) Hehe, nästan samma nu men med skillnaden lägga dem i akvariet därhemma! Men det får nog vänta till nästa vår/sommar :)
#16 - 28 augusti 2007 22:29
fifi: Elritsa eller Spigg, kanske?
#17 - 28 augusti 2007 22:52
Spigg hade varit kul att försöka odla. De blir ju inte så stora, har fina färger, och är yngelvårdare.
#18 - 29 augusti 2007 05:19
Azur skrev:
fifi: Elritsa eller Spigg, kanske?

Där har vi dem! De är båda två väldigt vackra men jag fastnade främst för elritsan :)

Kommer absolut att fånga in sådana och ha i ett lämpligt akvarie till nästa år med enbart elritsor och försöka bygga en imitation av deras naturliga miljö som då måste innehålla alger då jag läste att de förökar sig med hjälp av algtunnlar, vilket torde vara ett bra antagande att de då helst vill ha lite alger i sin miljö :)

Håller med dig Micke, småspigg verkar också spännande, blev dock lite mindre tänd på dem eftersom det första sökalternativet jag fick var hur de ofta har maskinfektioner och "mysiga" bilder på maskar som är lika stora som fisken ungefär :S Kommer ju inte att blanda med andra fiskar men lite skrämmande såg det allt ut ändå!
#19 - 29 augusti 2007 05:53
sjukdommar

det är vanligt att fisk i sjöar har mask och dylikt så att blanda med akvarie fisk skulle nog jag fundera länge på tex så har en 5kilos lax i vänern en klump med mask i magen stor som en knytnäve sedan har ju KHV kommit till sverige
#20 - 29 augusti 2007 07:50
Sen om man haft fisken med vanliga akvariefiskar eller matat med såna ska man inte släppa ut fiskarna igen för smittrisk. Annars släppa ut dom där dom fångades
#21 - 29 augusti 2007 14:52
blir ju svårt o veta vart i stockholmstraken jag kan fånga dessa småfiskar...brukar inte dom hålla till sig vid vassar?
#22 - 30 augusti 2007 12:51
Spigg - i och för sig kanske särskilt Storspigg - har extra mycket mask och andra spektakulära infektioner. Vet inte riktigt varför, men de är lite i en klass för sig.
Storspigg finns i stora sjöar, och på både öst- och väst-kusten. Småspigg finns allmänt överallt i sötvatten runtom i landet, men kan vara knepig att hitta.

Elritsa finns i Stockholms skärgård, gärna lite längre ut i skärgården. Den förekommer inte i Mälaren, vilket är mycket märkligt.
Hittas ofta i strömmande vatten, ända upp i lappland.
#23 - 31 augusti 2007 15:43
Azur skrev:
Spigg - i och för sig kanske särskilt Storspigg - har extra mycket mask och andra spektakulära infektioner. Vet inte riktigt varför, men de är lite i en klass för sig.

Storspigg finns i stora sjöar, och på både öst- och väst-kusten. Småspigg finns allmänt överallt i sötvatten runtom i landet, men kan vara knepig att hitta.

Elritsa finns i Stockholms skärgård, gärna lite längre ut i skärgården. Den förekommer inte i Mälaren, vilket är mycket märkligt.

Hittas ofta i strömmande vatten, ända upp i lappland.

ok coolt, kanske får fixa ett kar med abborre och gös o gädda o ål, tror du att dom tre firrarna trivs med varandra?

Spigg vill jag också ha men är rädd för att dom ska smitta ihjäl varandra med mask osv
#24 - 31 augusti 2007 16:45
Skippa gäddan. Abborrarna mindre än gösarna och en liten ål. Inga större glipor med täckglasen ålar är ruggigt duktiga på att smita.
#25 - 31 augusti 2007 16:47
Abborre, gös, gädda och ål är fyra stora och mycket rovgiriga fiskarter. De torde försöka äta upp varandra (jag sätter en tia på att gäddan lyckas).

De är också mycket kraftfulla fiskar, och ålen är mycket duktig på att både rymma och att stöka om i inredningen. Jag säger inte att man inte kan hålla dem, men det är stora rovfiskar med allt vad det innebär.
#26 - 1 september 2007 08:59
Sen får man ju inte fiska ål nuförtiden ;)
Bilagor:
#27 - 1 september 2007 10:57
Vet det men har hellre sutare än ål trotsallt. Får hålla för ögon&öron när jag läser i tråden eller liknande trådar där ålar nämns.
#28 - 1 september 2007 11:01
ålfiske

addo skrev:
Sen får man ju inte fiska ål nuförtiden ;)

jo det får man men bara ovan för tre definetiva vandrings hinder dvs där risken/chansen är extremt liten att fiskarna ska hitta/klara sig ut i havet info finns att få på fiske sidor på nätet

för övrigt så tror jag inte att det är enkelt att ha inhemsk fisk i akvarium tex abborren gör slarvsylta av varandra
#29 - 1 september 2007 11:10
Det är inga större problem med svenska fiskar i akvarium. Bara man tänker på strl och glupskhet humör tex och strl på burken. Inte bara abborrar som kan ha dåligt humör.
Jo om ålarna knappast kan vandra ut levande där dom finns är det annorlunda. http://aktuellt.fiskeriverket.se/sottochsalt/Article.asp?ArticleId=96
#30 - 1 september 2007 15:27
eriahl skrev:
Det är inga större problem med svenska fiskar i akvarium. Bara man tänker på strl och glupskhet humör tex och strl på burken. Inte bara abborrar som kan ha dåligt humör.

Jo om ålarna knappast kan vandra ut levande där dom finns är det annorlunda. http://aktuellt.fiskeriverket.se/sottochsalt/Article.asp?ArticleId=96

jo men är det svårt o få ål numera elleR? + att dom ger stötar ^^ sÅ jag vill ju inte bli elad varje gång jag gör vattenbyten xP
#31 - 1 september 2007 19:23
de "svenska" ålarna är inte elektriska
#32 - 1 september 2007 19:36
Men hala som tusan är dom rackarna.
#33 - 2 september 2007 13:57
Hiuh TUR!

Dom verkar ju nästan ha blivigt utrotade i Sverige :S
Gäst
#34 - 6 oktober 2010 16:19
ålar kan till och med ta sig fram på land ca. 1 mil!
[:-167]
#35 - 7 oktober 2010 14:19
ja, om det är t ex klippor och det har regnat kan de ta sig fram.

finns en sötvattenssjö på västkusten som ligger mitt på en stenig ö. då har ålen tagit sig in till sjön när det har regnat
#36 - 7 oktober 2010 14:46
Intressant, upp med en projekt tråd när det är dags för dessa att hamna i ditt kar :)
Gäst
#37 - 18 november 2010 11:01
[:-167]
Auratusen skrev:
ja, om det är t ex klippor och det har regnat kan de ta sig fram.

finns en sötvattenssjö på västkusten som ligger mitt på en stenig ö. då har ålen tagit sig in till sjön när det har regnat

det är bättre med blött gräs
#38 - 18 november 2010 15:33
ja, fast nu var det ju blöta klippor :P
Gäst
#39 - 4 mars 2011 12:06
:p
#40 - 4 mars 2011 12:11
Aircut64 skrev:
Hiuh TUR!

Dom verkar ju nästan ha blivigt utrotade i Sverige :S

Det finns ca 1% av det ursprungliga beståndet av ål i sverige.... endå tillåter dom ålfiske och tillämpar åtgärder för att dom ska kunna fiska ål...

Bla föder dom upp och släpper ut yngel i våra vatten, problemet är att dessa yngel inte har en aning vart som ska leka och dom enda som faktiskt tjänar på dessa miljoner är yrkesfiskarna som får fortsätta fiska ål....

Åk till närmaste fiskeaffär och berätta precis vad du vill göra, dom skaffar nog fram mäsk,små krok och tips vart du kan fiska.

Annons