tänkte skaffa Co2

#1 - 25 maj 2007 14:36
Tänkte skaffa lite co2 för att försöka få växterna lite grönare och finare.

Någon som kan länka till ett eller flera ställen som säljer bra co2system i sverige?

helst något lite schysstare system som sköter sig själv, har co2tuber.
#2 - 26 maj 2007 17:36
bump, lite tips snälla =) har kollat i andra trådar men tycker inte att jag hittar nått konkret
#3 - 26 maj 2007 17:40
De flesta beställer från Tyskland då det blir billigare från tex http://www.aquaristic.net/ . Annars är det bara att knalla in i närmsta zooaffär och beställa;).
#4 - 26 maj 2007 21:06
Jag körde förbi Zoogiganten i Lomma. De har mycket sånt.
http://www.zoogiganten.se/
Roger
#5 - 27 maj 2007 07:53
I sverige är det dåligt utbud och dyrt, jag rekomenderar också aquaristic.net.
#6 - 29 maj 2007 19:49
tack för tipsen !

dom har rätt mycket på den sidan, är det någon som har lust att länka till något kit som skulle passa till ett "vanligt" 230liters kar eller om man ska plocka olika delar. viktigt är i alla falll att det ska sköta sig själv så mycket som möjligt =)
#7 - 29 maj 2007 22:37
Jag skaffade co2 för några månader sedan. Kör med tuber som är gjorda för hemmaläsk tillverkning. De är på ett knappt halvkilo och kostar 38:- att byta in på konsum. Jag byter ungefär 1 i månaden. Det dyra var ventilen som jag köpte i en lokalakvarieaffär. Den kostade cirka 1000:- och är tillverkad av sera. Jag köpte också seras reaktor för en dryg hundring som fungerar bra.
#9 - 2 juni 2007 13:13
NE:

vad gör reaktorn ? och vad menar du att det finns för fler möjligheter ? om du orkar =)

ingen "bubbelräknare" ? varför inte och vad gör en sån =)

det kan vara så att min co2tub har siphon / stigrör, det beyder att den skulle köra i kolsyra i flytande form eller ? vad kan hända då ?
#10 - 5 juni 2007 06:39
reaktorn är den del där du löser upp CO2'n, men som sagt det finns flera möjligheter, extern, intern alt. direkt i filtret.

Bubbelräknare är för att ha lite koll på hur mycket co2 som du skickar in, man brukar räkna bubblor/sekund för att hålla lite koll.

Man rekommenderar att stigröret ska vara borta men det är flera som använt med stigrör och med lyckat resultat, detta förmodligen för att uttaget av co2 är väldigt långsamt och den flytande gasen förgasas innan den når regulatorn.

Utöver detta kan man slänga på en pH-controller (skrev inte det ovan för att det är på gott och ont) som ser till att man "alltid" har rätt mängd co2 i akvariet utan att man behöver bry sig.
En liten varning angående controller tycker jag dock är på sin plats, det är väldigt lätt att invaggas i en fals trygghet att det sköter sig själv, har du en viss bubbeltakt utan controller så är du säker på att du får en viss mängd i akvariet, men med controller så finns det en hel del faktorer som kan påverka och man inte tänker på som kan sätta controllern delvis ur funktion (varierande KH, åldring av probe, dåliga kalibreringsvätskor, krypströmmar mm).

Jag har i stort sett alltid kört med controller men jag har också slagits med alla ovanstående problem för att få "full" förståelse för det och i dagsläget är jag inte säker på att jag rekomenderar det utan att man har god förståelse för vad som kan hända med de olika metoderna.
#11 - 5 juni 2007 07:02
NE skrev:
En liten varning angående controller tycker jag dock är på sin plats, det är väldigt lätt att invaggas i en fals trygghet att det sköter sig själv, har du en viss bubbeltakt utan controller så är du säker på att du får en viss mängd i akvariet, men med controller så finns det en hel del faktorer som kan påverka och man inte tänker på som kan sätta controllern delvis ur funktion (varierande KH, åldring av probe, dåliga kalibreringsvätskor, krypströmmar mm).

Visst, men kör man utan kontroller så har man också problem med tex varierande KH, dåliga pH-test, end-of-tank-dump mm... Så det blir inte mer problem med en kontroller, det är bara lättare att glömma bort dom problem som redan finns... :)
#12 - 7 juni 2007 22:20
NE skrev:
Man rekommenderar att stigröret ska vara borta men det är flera som använt med stigrör och med lyckat resultat, detta förmodligen för att uttaget av co2 är väldigt långsamt och den flytande gasen förgasas innan den når regulatorn.

Utöver detta kan man slänga på en pH-controller (skrev inte det ovan för att det är på gott och ont) som ser till att man "alltid" har rätt mängd co2 i akvariet utan att man behöver bry sig.

Jag kör med stigarröret i och det har aldrig varit några problem.
Skaffade ph-controller för ett tag sen, vilken skillnad, mitt ph brukade stiga över natten och minska på dagen, nu är det helt stabilt och algerna minskar hela tiden och växterna mår bättre än nånsin.
Kan rekomendera att köra med Eheims Liquidoser och Tropicas Palntenäring+ i den till co2, så blir det stabila nivåer där med.
Mvh Fredrik
#13 - 10 juni 2007 21:15
nu hade jag tänkt slå till men vill höra vad ni säter om ett kit först, någon som har detta kankse ? bör man köpa till något ? eller byta ut något ?

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/dcba528622d489060ff37d321ef7f1ac/cl/details/cnid/15243fb6d4a3bd6c6.47786854/anid/s-190152/aquaristic.tec%20CO2%20complete%20plant%20with%20magnetic%20valve/

Berntsson:
Funkar det inte lika bra med PMDD istället för tropical plantnäring+ ?
och vad gör Eheims Liquidoser ?
#14 - 11 juni 2007 05:20
Funkar det inte lika bra med PMDD istället för tropical plantnäring+ ?

och vad gör Eheims Liquidoser ?

Jag brukar göda en fulldos PMDD 1 gång i veckan när jag gör 50% delvattenbyte.
Med Liquidoser kan du programera in 8st 1ml doseringar per dygn, så blir det typ samma nivå på näringen i vattnet hela veckan.
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/87d201d9af196055a770db4af87bbe58/cl/details/anid/261020/Eheim%20liquid%20doser//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.420
Och så är den mycket billigare än andra autogödningar.
Jag kör med plantnäring+ i den för att det är färdigblandat med N och P och funkar bra för mig.
Det kittet verkar bra och prisvärt, jag har reaktorn som ingår i mitt 31 liters och det funkar bra där men det blir mycket spill.
http://www.aquadiskont.com/shop/product_info.php/cPath/155_391/products_id/1856
Den har jag i mitt 240 liters och den funkar mycket bra och är liten och tyst.
#15 - 11 juni 2007 14:18
Hur funkar elektrisk co2? Utan tuber och mäsk.
#16 - 11 juni 2007 14:21
MattiasL skrev:
Hur funkar elektrisk co2? Utan tuber och mäsk.

Dåligt ;) enligt vad jag hört.

Det är kolstavar eller plattor som via elektricitet löses upp i vattnet för att på det viset tillföra kol. men enligt vad jag hört har de ytters begränsad kapacitet (och även en svårare kolform för växterna att ta upp).
#17 - 11 juni 2007 17:24
Aj då, Annars låter det ju otroligt bekvämt att slippa tuber och mäsk.

Annons