Tänkte skaffa Regnbågsfiskar

#1 - 4 december 2012 19:35
Tänkte skaffa regnbågsfiskar till ett 450 liters Juwel kar, de borde väll trivas ihop med ansitrusmalar, siamesisk tofsalgätare och Amanoräkor?

//Peter
#2 - 5 december 2012 05:30
För mig fungerar det utmärkt jag har just denna kombination dock ej räkor, jag
har endast större regnbågar i det karet.
Hälsningar Johan
#3 - 5 december 2012 08:53
Så kul att du har den kombinationen som jag också har tänkt, kommer Regnbågsfiskarna äta upp räkorna menar du?
Hur är dom skötselmässigt annars, och i sättet?

//Peter
#4 - 5 december 2012 09:36
Jag skulle svara att det helt beror på vilken/vilka regnbågsfiskar du väljer. De större arterna är mer glupska av sig enligt min erfarenhet. I mitt 550 L kar har jag bla Parkinsons regnbåge, strålfena samt trådfensregnbåge. Parkinsons regnbågarna mumsar gärna snabbt i sig det mesta, i detta kar släpper jag ned utsorterade gula neocardina heteropoda räkor och de blir snabbare mat till mina Parkinsons än mina väntande stora praktbotior....
#5 - 5 december 2012 09:37
Däremot rör de mindre regnbågarna inte räkorna om det inte råkar vara ett räkyngel som ger sig ut på en simtur, då ser de ut som en vattenloppa och kan slinka ned. På jobbet går mina räkor med dvärg neonrasbora och Trådfensregnbågar utan några som helst problem. Jag tror inte heller att mina strålfenor skulle ge sig på räkorna.

Jag misstänker att samtliga större arter kan tycka dina amanoräkor är intressanta....
#6 - 5 december 2012 18:40
Jag har inte funderat på att skaffa räkor men jag misstänker att de skulle ligga risigt till precis som Sabina säger, de är ganska glupska. Mitt Ancistruspar är ganska produktiva av sig och de yngel som överlever vågar sig först fram vid en storlek av ca 2,5 cm och ungefär där går nog gränsen för att få vara i fred.

Jag har Bosemani, Kutubu, Herbertaxelrodi, Affinis, Parkinssons och Glossolepis, jag haräven trådfensregnbågar i ett annat mindre akvarium. Generellt tycker jag att de är mycket aktiva, glupska samt nyfikna fiskar jag rekomenderar dem starkt. Det är ju tyvärr så som det skrivs, det dröjer länge innan de växer till sig och färgar ut men varför ha brottom.

Hälsningar Johan
#7 - 5 december 2012 18:44
Ok, får se hur jag gör då, små regnbågsfiskar o stora räkor eller stora fiskar inga räkor...
Hur är regnbågsfiskar annars i lynnet, något speciellt att tänka på inrednings mässigt?

//Peter
#8 - 5 december 2012 19:03
Peter79 skrev:
Ok, får se hur jag gör då, små regnbågsfiskar o stora räkor eller stora fiskar inga räkor...

Hur är regnbågsfiskar annars i lynnet, något speciellt att tänka på inrednings mässigt?

//Peter

Rörlig och trevliga fiska som inte är aggressiva, lätt att lära så de äter från fingrarna om man nu vill det.
Jag har 12-14 cm regnbågar med guppy och där blir yngel från dessa ändå.
Jag tycker de behöver bra med simyta
#9 - 5 december 2012 20:27
Waow, är dom 12-14 cm stora? Maffigt! Är det någon nackdel att köpa stora regnbågar från början?
Stor simyta ska inte vara några problem, har 151 cm akvarie att få till..

//Peter
#10 - 5 december 2012 20:55
Det är ingen nackdel att köpa stora regnbågar de skall ju leva relativt länge, Stor simyta är som sagt bra. I mitt akvarie har jag en kulle med lite javamossa kantad med kortvuxna växter, de större växterna har jag placerat i akvariets utkanter. Javamossan är platsen för ständiga tuppspel där de större hannarna turas om att uppvakta honor.

Johan
#11 - 6 december 2012 07:39
Om du vill grotta ner dig lite mer i dessa fantastiska regnbågsfiskar så vill jag varmt rekommendera denna PDF variant av boken om regnbågsfiskar:

http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Book.htm

Titta, njut! Efter det lär det bli svårt att bestämma sig för vilka man vill ha i sitt kar...
#12 - 6 december 2012 20:18
Oh, kul, bara att börja läsa, tack!

//Peter
#13 - 5 januari 2013 19:59
Hej på er! På måndag har jag nu planerat att skaffa d första regnbågarna till 450 l karet, såg att Falskogs precis hade fått in röda som jag är sugen på. Frågan är om 5 st är för många att ha som uppstarts fisk, d är tydligen 7-8 cm stora.
Sen, hur har ni fördelningen hane/hona, kul såklart om hanarna färgar ut så mkt som möjligt..

//Peter :)
#14 - 5 januari 2013 20:20
Jag har fyra stycken 2 hanar och 2 honor det är fina att titta på och när dom visar för varandra "dansa med varandra då det visades fina färger hos dem bägge, rekommenderas varmt men vet inte om det kan passar för räkor för att jag har inga räkor i mitt akvariet, Lycka till :D
#15 - 5 januari 2013 23:26
Åh, kul, jag har skippat tanken med räkor i detta kar.... blir nog uppätna...
Funderar på hur många regnbågar jag ska ha i karet, 20 för många?
Även om det då blir 4 olika färger med 5 individer eller ett större stim av en frg...
#16 - 6 januari 2013 08:54
Hej roligt att höra ifrån dig, jag hade ursprungligen fem st röda tre hanar och två honor
tyvärr dog en hona tidigt, så de har varit fyra en längre tid. Mina Glossolepis färgar ut
Som mest på eftermiddagen då är de knallröda. Dessa trivs bra med mina Affinis och
där sker nog en eller annan korsparning kanske för att det endast är en röd hona men
de trivs. Under den senaste månaden har en fisk brutit nacken mot täckglaset och en
annan lyckades hoppa ut ur trekanten där jag matar, dessa hål brukar jag täcka men glömt
denna dag, så den låg torr på golvet när jag kom hem. De är som sagt aktiva så täck
akvariet ordentligt.

Hälsningar Johan
#17 - 6 januari 2013 09:05
Oj oj, vilken dramatik, tänkte att d var mer en fågel grej att bryta nacken mot glaset, vilken osis..
Jag har ett Juwel Rio så det är tänkt ändå fram till då man ska fixa med någon.
Vad matar du regnbågarna med? Jag tänkte köra frysfoder till vardags och granulat när foderautomaten får jobba.
Matar du varje dag?

//Peter
#18 - 6 januari 2013 10:30
Jag matar i stort sett endast med fryst foder en till två ggr dagligen, ibland för de levande mygglarver som jag fångat själv. De gillar även Ansistrusarnas algtabletter.
#19 - 6 januari 2013 20:57
Ja jag matar detsamma fryst foder och äter även recept räkmix och algtabletterna även flingfoder också äter mesta iallafall.
Skulle vara häftigt att ha många i stim men tanke dom kan bli stora häftiga fiskar :).
#20 - 6 januari 2013 21:53
Jag vet inte om jag håller med om att de inte är aggressiva. Har en hane som växt sig större än de andra och jagar honorna rejält. En av dem dog och han är ganska misstänk om man säger så:)
#21 - 6 januari 2013 21:56
Ja, stim är häftiga, ska börja med 4-5 röda förhoppningsvis imorn. Sen är frågan när veckorna går och det blir dags för fler och fler om d blir bara röda eller fler färger...

//Peter
#22 - 12 januari 2013 19:45
5 st röda har flyttat in nu, 2 hanar o 3 honor. Livliga och fina att se på, är väll ca 6-7 cm nu.

//Peter

Annons